IQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: IQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:26

verootjoo schreef:
Zou je zelfvertrouwen niet echt laten beïnvloeden door zo'n stomme test Al doe ik het dus wel... want volgens die testen ben ik steeds suuuuperslim... haha

Hihi, nee, ik dacht ook niet meteen dat ik een 'werkelijk' IQ van 80 had ofzo..., maar toch Knipoog
Dat vind ik trouwens wel een goede: als je zo'n bnn test goed doet, geloof je er wel in, en als je 'm slecht maakt, is het gewoon een waardeloze test! Haha!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:53

Marieke_ schreef:
Dat hoogbegaafd klopt niet. Vanaf 130 is er een mogelijkheid dat je hoogbegaafd bent, maar dat hoeft niet per se.

En waar ligt het volgens jou dan nog meer aan of je hoogbegaafd bent of niet? Die score van 130 zegt al dat het zo is. Wel kun je hoogbegaafd zijn en toch een lagere IQ score hebben op de test. Een hoogbegaafd kan iemand zijn die uitstekend presteerd op álles. Maar je hebt ook een ander "soort" hoogbegaafde, namelijk diegenen die onderpresteren. Ze kunnen het wel, maar iets blokkeerd zodat het er niet uitkomt. Vaak word het dan gezien als "het kan niet zijn dat hij/zij hoogbegaafd is" maar dan heb je weer andere symptomen die meespelen.
Als je een onderpresterende hoogbegaafde wilt testen moet je zorgen dat het niet op een test lijkt, want dáár gaat het fout.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:37

Ik heb hem ook net op BNN.nl gedaan..

117, beter dan het VMBO niveau wat ik had toen ik hem vorig jaar deed. Clown

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:34

ja ik heb die van bnn ook gedaan Clown
had vorig jaar 105
en nu 116 Tong uitsteken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:36

veerledec schreef:
>130 Hoogbegaafd
116-130 Boven gemiddeld begaafd
101-115 Begaafd
100 Gemiddeld
85-99 Beneden Gemiddeld
70-84 Moeilijk lerend
55-69 Lichte verstandelijke beperking
40-54 Matige verstandelijke beperking
25-39 Ernstige verstandelijke beperking
< 25 Diepe verstandelijke beperking

Voor google hoef je dus niet hoogbegaafd te zijn he Tong uitsteken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting

Dan ben ik dus hoogbegaafd Huilen van het lachen Nooit geweten.

Edit: Had 132. Net als vorig jaar. Ben nu 15.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-01-08 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:40

ik heb 116 (ben 14)
Ik geloof dat mijn moeder ook iets in die richting had

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:52

Bitterbal schreef:
Een IQ test is enkel af te nemen door een psycholoog/psychiater. Deze zijn inderdaad vrij duur... Je IQ testen via testen als BNN e.d. zijn niet erg betrouwbaar.
Een GOEDE IQ test kun je niet manipuleren door te oefenen... trainen van je hersenen kan een beetje effect hebben, maar bij en goede, échte IQ test gaat het om de snelheid van je hersenen en niet om kennis.
Ik heb een aantal jaar terug bij een psycholoog een test moeten afleggen vanwege diverse problemen.. ik had een onmeetbare score (hoger dan 145) en daarmee dus hoogbegaafd....
Wat net gezegd werd over "verstrooide professor" hoor ik helaas maar al te vaak.. een hoogbegaafde is GEEN proffessor... het is enkel dat de hersenen sneller en anders werken dan bij een gemiddeld IQ. Voor meer informatie http://www.hoogbegaafdheid.nl Knipoog of je mag mij ook wel pb'en

Zo duur hoeven die testen niet te zijn hoor, ik heb het via Mensa gedaan en was geloof ik toen een paar tientjes kwijt. Overigens had ik eerder al een test gedaan bij een psycholoog vanwege andere problemen, en ik had wel het idee dat ik het daardoor makkelijker had bij de Mensa test, ook al waren de te testen verschillend.
Ook mijn IQ kwam boven de 140 uit (exacte score zou ik op moeten zoeken), maar ik ben ook echt geen 'professor', ik heb zelfs alleen een middelbare school diploma, met moeite gehaald.... Niet omdat ik het niet snapte of niet kon onthouden maar ik vond er geen pest aan, ik had zelfs ronduit een bloedhekel aan school.
De hersenen werken inderdaad anders en sneller dan bij de meeste mensen, sneller verbanden leggen, stappen overslaan etc.
Overigens heb ik ook een extreem goed geheugen, en dat is met name wat me door mijn middelbare school heen hielp.
Inmiddels doe ik werk waarbij ik vooral met mijn handen werk, ik ben restaurator.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:53

Achjoh of je nou een hoog of een laag IQ hebt..laatje niet gek maken. It's nothing but a number.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:59

Ik heb officieel een laag IQ, maar dat komt meer omdat ik heel verlegen ben, en nooit antwoord durf te geven, als ik mensen niet ken Tong uitsteken Dus ik kom echt altijd heel laag uit. (83 Bloos )

En met deze test scorde ik 116 Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:30

Stel je gerust, veel mensen met een laag IQ hebben een hoog EQ Knipoog iets wat je veel meer gebruikt in het dagelijks leven Haha!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:02

Ik heb m ook met de tv meegedaan en er kwam 118 uit. Maar als je het echt wilt weten kun je je beter professioneel laten testen, want volgens mij is met de tv meedoen niet echt betrouwbaar Knipoog

niet dat ik erg aan mezelf twijfel ofzo hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:36

Ik had 121 bij BNN..maar inderdaad niet volledig betrouwbaar.
Volgens mij is een echte iq test ook uitgebreider,en komen er meer onderwerpen aan bod>?
zoals algemene kennis enzo>?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:45

Ik had 121 op de IQ test Haha!

Maar ik had wel een béétje gesmokkeld, ik had die richtingen waar die vlag stond ff uitgetekent Clown

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:09

Op die BNN test had ik 134... Maar ik snap het doel niet van deze testen, want inderdaad, als je hoogbegaafd bent kan je alsnog laag scoren omdat je net die paar woorden die gevraagd worden niet weet. Weet verder niet precies wat het allemaal inhoud, dat hoogbegaafdheid gebeuren, dat het niet alleen het slim zijn is weet ik wel. Ach, 't is gewoon commercieele rotzooi... Een echte IQ test kan je inderdaad niet voor leren Sigaar

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:34

Ik heb 2x een officiele test gedaan. Kwam de eerste keer uit op 131 en toen was ik 10 jaar. De tweede test heb ik gedaan toen ik 12 was en kwam toen uit op 137. Ben trouwens een onderpresterende hoogbegaafde, zoals hier al een keer werd opgemerkt. Heb nl een leerbelemmering (discalculie). Gelukkig is het toch goed gekomen, zit nu op de uni Clown

Die BNN testen zijn echt waardeloos. Ieder weldenkend mens kan met die test hoogbegaafd worden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:55

ik heb het programma op uitzending gemist gezien en meegedaan [had 117] maar wat een onprofessioneel niet lopend zootje was dat zeg.
die patrick lodiers versprak zich regelmatig in de vragen en ze kwamen er over het algemeen niet vloeiend uit, hij stoorde mij ermee, ik moest steeds als de tijd al inging de vraag nog gauw een keer lezen want ik raakte van hem in de war.
dan die gesprekjes met mensen in het publiek van die andere, weet niet meer hoe hij heet [lekker ding dat wel], oef, gewoon pijnlijk....
ik snap niet hoe bnn wegkomt hiermee, ik vond het echt een regelrechte aanfluiting, amateurtelevisie.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:53

peanutbutter schreef:
Die BNN testen zijn echt waardeloos. Ieder weldenkend mens kan met die test hoogbegaafd worden.

Zeg hé, niet zo beledigend Haha! Knipoog Dan zou ik niet weldenkend zijn, en mijn ouders evenmin terwijl wij toch allemaal minimaal één universitaire opleiding hebben afgerond. Nu geef ik onmiddelijk toe dat er ook op de uni heel veel druiven rondlopen, maar toch....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:55

Het is ook meer bij wijze van spreken Tong uitsteken Het is idd schrikbarend hè, het aantal 'druiven' op de uni Clown
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 26-01-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:03

peanutbutter schreef:
Het is idd schrikbarend hè, het aantal 'drtuiven' op de uni Clown

Zeker, er zijn nu eenmaal genoeg studies die je kunt halen als je alleen beschikt over veel ijver en zelfdiscipline (waar natuurlijk niks mis mee is, want wie zou een werkgever liever in dienst willen hebben: een hoogbegaafde die nooit heeft leren werken omdat dat niet nodig was, of een brave student, die wel niet zoooo slim is, maar netjes z'n werk doet?).

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:10

Hmmmm, ik doe zo'n studie Clown
Aan de andere kant als je écht heel goed wil zijn in je vakgebied en echt uitblinken moet je denk ik wel een behoorlijke hoeveelheid intelligentie bezitten.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:15

Zucht.
Jammer toch dat die BNN zooi zo'n heel verkeerd beeld geeft van wat IQ nu eigenlijk is.

Sorry, maar of ik nu wel of niet weet wat een woordje betekent, heeft toch geen drol te maken met mn IQ.
Dat is gewoon een kwestie van kennis.

Heb ooit een officiele gedaan, maar score heb ik nooit gehoord.
Zoals al eerder gezegd is: Nothing but a number Clown

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:16

@peanutbutter: Ik heb ook zo'n studie gedaan hoor (geschiedenis, wat doe jij?). Nou, zelfs met dat verder komen in de wetenschap valt het wel mee: ook onder de AIO's lopen druiven rond (ik spreek uit ervaring Knipoog ), en mijn docenten waren ook echt niet allemaal bijster briljant (sommige gelukkig wel).

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:22

Ik studeer kunstgeschiedenis en wil komend jaar geschiedenis of Italiaans ernaast gaan studeren Clown
Heb dat ook met sommige docenten. Gaan we op excursie en we zaten in de trein met de docent. Ik vertelde een verhaal (heel simpel) en hij begreep het niet. En hij bleef maar grappen erover maken naar wat hij dacht dat de strekking was. Nog geprobeert uit te leggen, maar het kwartje viel niet echt.
Gelukkig heb ik ook echt briljante docenten, waarvan het gewoon echt geweldig is om college van te kunnen volgen en vakken van te krijgen.
(vorig jaar bijvoorbeeld een gastcollege gehad van Rudi Eckhardt. College dat ik (en mijn medestudenten) nooit meer zullen vergeten)

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:07

Ik heb een jaar geleden een keer een IQ test gedaan en er kwam 138 uit? Volgens mij klopt dit niet helemaal maar later dacht ik er stond toch echt 138 Knipoog (ze zullen vast een reken fout hebben gemaakt ofzo Vork )

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:18

Bitterbal schreef:
Een IQ test is enkel af te nemen door een psycholoog/psychiater

Nee hoor, IQ-testen worden zelden afgenomen door psychologen en al helemaal niet door psychiaters. Vaak zijn het de test- of pyschologisch assistenten of psychodiagnostisch werkenden of stagiaires die de test afnemen. Om de doodeenvoudige redenen dat de meeste gebruikte IQ-test in Nederland 165 minuten duurt om af te nemen en dat ga je natuurlijk niet door je duurste krachten laten doen. Wel zijn de psychologen bezig met het interpreteren ervan en zijn ze verantwoordelijk voor de rapportage.

Het lijkt me trouwens stug dat 125 als grens van hoogbegaafdheid wordt aangehouden. 'De' IQ-test is zo gestandaardiseerd dat het gemiddelde 100 is en de standaarddeviatie 15. Voor uitzonderlijk hoog scoren moet je meer dan twee standaarddeviaties boven het gemiddelde zitten, dus minstens 130. Bovendien bestaat er dan ook nog zoiets als het Flynn-effect, het effect dat de gehele wereldebevolking steeds slimmer wordt. IQ-scores zullen daarom alleen maar naar boven bijgetrokken (gaan) worden en nooit naar beneden.