Bloed geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mieky

Re: Bloed geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:50

koeke schreef:
Ik vind het super als mensen bloed geven! Het kan écht levensreddend zijn. Zelf mag ik helaas sinds een paar jaar niet meer geven, omdat ik door een bloedtransfusie een verhoogd risico op de ziekte van Cruetzfeldt-Jakob heb.

Same here, heb ook een tijd bloed gegeven maar vanwege een aantal bloedtransfusies die ik in 1985-1986 heb gekregen mag het niet meer. Jammer want ik heb vrij goede aderen, goede waarden, makkelijke bloedgroep (O pos.) en geen enkel probleem met prikken...
(Vond het ook echt jammer dat ik geen bloed meer mocht geven, het was zo'n kleine moeite!)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:51

Grappig dat jij het ook jammer vond Mieky dat je niet meer bloed mocht geven. De laatste keer dat ik er kwam moest ik echt aan het idee wennen. Vooral als je zelf bloed ontvangen hebt, ben je extra gemotiveerd om te geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:30

Bij mijn moeder was het precies hetzelfde, zij heeft bloed ontvangen bij mijn geboorte.
Daarom is het voor mij een extra motivatie om te geven.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 01:02

Ik heb me ook aangemeld om donor te worden. Tijdens de zwangerschap heb ik wel een te laag hb-gehalte gehad maar na die tijd nooit weer. Nooit een hoge bloeddruk gehad. Ben wel als de dood voor spuiten maar daar moet ik me dan maar overheen zetten. Hoe voel je je na de tijd en zijn er misschien dingen die ja na de tijd kunt eten of drinken die zorgen voor een snel en goed herstel van je bloed?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 01:13

Ik ben nu zo'n 10 jaar bloeddonor. Echter met wisselende frequenties. Zo heb ik al zeker 2 keer een half jaar niet mogen geven ivm vakantie risico/malariagebieden. Verder heb ik ooit een piercing laten zetten, en dus 1 jaar uitstel.

De laatste 2 jaar heb ik nog wel eens last van te laag ijzer/hb, dus moet ik een beetje opletten wanneer ik wel of niet kan geven.

Had mij opgegeven voor plasmadonor, echter weer teruggegaan naar volbloeddonor, mijn vaten waren te klein voor plasma geven.
Verder is mijn bloed extra getest/bepaald en sta ik in de transplantatieregister opgeslagen voor evt. beenmerg/stamceltransplantatie.
Ik ben A+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:18

Hoi Annemiek, ik heb een poos geleden ook de vraag gekregen voor beenmerg-/ stamceldonor en wil me daarvoor inderdaad opgeven..

Flyfly, er wordt aangeraden de eerste uren goed te eten en te drinken en niet fanatiek te gaan sporten, naar de sauna of in een warm bad te gaan..

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:51

Ik ben ook bloeddonor. Mijn vaten zijn ook niet zo groot en ze hebben soms echt moeite met prikken. Maar als de naald er eenmaal inzit stroomt mn bloed en snel genoeg uit, ben altijd zo klaar!

Wat ik fijn vind is dat ik iemand ermee help en voor mij wordt mn bloed zo in de gaten gehouden, vind het een prima iets Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:52

Heb nog maar een paar keer kunnen geven, vaak te laag hb. Zit er over te twijfelen me aan te melden als beenmergdonor. Iemand hier ervaringen mee? En iemand wel eens daadwerkelijk opgeroepen als beenmergdonor?

Jacqueline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:22

Ook ik ben bloeddonor, al ruim 20 jaar, bloedgroep Oneg.
Het prikken is geen probleem zolang ze maar mijn rechterarm nemen. Haha!
HB is meestal rond de 10 neem regelmatig een boterham met appelstroop.
Ben ook plasmadonor geweest, duurde een aantal uur, werd daar toch wat naar van. Kreeg het koud en rond mijn mond tintelde het, ben ik meegestopt.
Een kleine moeite om te doen maar je lichaam moet het wel aankunnen. Lukt het om een of andere reden niet dan heb je toch je goede wil getoond. Knipoog

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:24

Plasmadonor is toch juist minder belastend aangezien je je rode bloedcellen terugkrijgt? Of bedoel je omdat het zo lang duurt?

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:32

Hallo,

ben er over aan het denken om me hiervoor aan te melden. Hoevaal doneren jullie? En hoevaak wordt je zelf gecontroleerd, jaarlijks of elke keer als je bloed geeft? En wat wordt er dan allemaal gecontroleerd?

Gr Anne

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:42

Op http://www.sanquin.nl staan alle antwoorden op je vragen.
Wat ik zo even weet:
De meeste mensen worden geloof ik elk half jaar opgeroepen. Alleen als je 0 negatief hebt kan het vaker zijn.
Elke keer als je bloed geeft wordt je Hb en bloeddruk gemeten, en je bloed wordt gecontroleerd.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:13

Over beenmerg/stamceldonaties:
Dit was in eerste instantie mijn motivatie om mij aan te melden voor donatie. Omdat een match tussen donor en ontvanger bij dit soort donaties/transplantaties zo ontzettend moeilijk te vinden is.
Als er meer mensen geregistreerd staan is de kans iets groter om een geschikte match te vinden tussen donor en ontvanger, ook omdat het hier om levensreddende danwel levensveranderende transplantaties gaan.

Je kunt alleen geregistreerd worden als je al bloeddonor bent. De procedure nu (geloof ik) is zoals Chubby al zei, dat je gevraagd wordt je aan te melden. Als je hier in toestemt wordt bij de volgende donatie wat extra bloed afgenomen waaruit je weefseltypering wordt bepaald en vastgelegd in het donorregister. In het donorregister staan alle geregistreerde potentiele donors wereldwijd.

De kans dat je daadwerkelijk opgeroepen wordt is zeer klein, juist omdat het zo moeilijk is een goede match te vinden.
Tot voorheen werden stamceltransplantaties vooral gebruikt bij de behandeling van kwaadaardige bloedziektes, tegenwoordig wordt een stamceltransplantatie ook wel gebruikt bij de behandeling van andere ziektes, hoewel dit voor een groot deel nog in de kinderschoenen staat.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:31

Ik sta sinds 1997 geregistreerd als beenmerg- en trombocytendonor, maar ben nog nooit opgeroepen. Ik ben geen bloeddonor meer, maar blijf wel geregistreerd als beenmergdonor. Het lijkt me trouwens best spannend als je daar een oproep voor krijgt!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:21

Hoe gaat dan die beenmergdonatie in zijn werk?? Ik wil in principe alles wel geven als ik daar iemand anders mee kan helpen en als ik het kan doen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:36

Ik zit ook zeer sterk te denk om bloeddonor te worden, door de site die hier eerder stond ben ik al een stuk wijzer geworden.
Ik weet alleen niet wat mijn bloedgroep is, maar daar komen ze snel genoeg achter neem ik aan?
Verder heb ik regelmatig last van een koortslip, ik kon niet op de site vinden of dat een probleem is. Ik heb wel eens van iemand gehoord dat je op het moment dat je een koortslip hebt geen bloed mag geven, maar daarna wel weer?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:27

Ik ben plasmadonor, heb een extra tetanus injectie gekregen (moet ik toch hebben ivm mijn werk, dierenartsassistente), waardoor van mijn bloed weer nieuwe tetanus entingen gemaakt kunnen worden. Ik geef meestal ca. 1x per 6-8 weken. Als je plasma afgeeft heb je nauwelijks bijwerkingen nadien, je moet hoogstens even goed drinken de volgende dag, maar duizelig ofzo wordt je er niet van.
Heb bloedgroep A, rhesusfactor positief.

Qua koortslip: gewoon even bellen en navragen, ik heb zelf ook al een paar keer een afspraak moeten omzetten ivm bijtwonden, is geen enkel probleem hoor. Voordat je bloed geeft, moet je altijd een vragenlijst invullen en wordt je door een arts gecontroleerd op Hb en bloeddruk, als er dan bijzonderheden zijn, kun je die altijd melden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:46

Een vraagje voor de mensen die er meer verstand van hebben:
- Ik zou graag bloeddonor willen worden. Echter heb ik op 22-07-2007 3 liter bloed verloren. Mijn bloeddruk was toen 95/38 en HB van 3.8. Heb toen wel bloed en plasma transfussie's gehad. Zou het nu, 8 maanden na dato, voor mij mogelijk zijn bloed te doneren?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:49

Wat ik er van begrepen heb is dat als je ooit een bloedtransfusie gehad hebt, ze je in het algemeen niet aannemen als bloeddonor...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:50

Ik kan dat begrijpen dat als je twintig jaar geleden een bloedtransfusie hebt gehad, dat ze het dan niet willen. Maar vorig jaar?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:52

Tja... ehm... op die vragenlijst staat de vraag ''ooit een bloedtransfusie''
Kun je niet op hun site vinden hoe het precies zit?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:14

Van de Sanquin site: Personen die sinds 1 januari 1980 een of meer bloedtransfusies hebben ontvangen, kunnen geen donor zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:21

Ze vragen inderdaad 'ooit', en dat moet je ook invullen. Heul vroeger (ruim voor 1980 Knipoog ) heb ik bij mijn geboorte bloedtransfusies gekregen, en dat was ook de laatste keer. En elke keer moet ik weer uitleggen dat ik een resuskindje was, en elke keer is dat geen probleem. Bloedtransfusies na 1980 vormen inderdaad een probleem.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:37

Anne_0 schreef:
Hallo,

ben er over aan het denken om me hiervoor aan te melden. Hoevaal doneren jullie? En hoevaak wordt je zelf gecontroleerd, jaarlijks of elke keer als je bloed geeft? En wat wordt er dan allemaal gecontroleerd?

Gr Anne

via de site van sanquin

Welke tests doet de bloedbank?
In de tabel is te zien welke tests op infectieziekten de bloedbank bij elke donatie verricht en sinds wanneer deze tests zijn ingevoerd.

Begindata van tests Ziekten die worden getest
Vanaf de jaren ‘50 Syfilis
Vanaf de jaren ‘70 Geelzucht type B (hepatitis B)
Vanaf 1985 AIDS (veroorzaakt door het HIV)
Vanaf 1990 Geelzucht type C (hepatitis C)
Vanaf 1993 HTLV (een zeldzaam virus in Nederland, kan onder andere een soort leukemie veroorzaken)
Vanaf 1 juli 2006 Malariatest (alleen bij donors die ooit malaria hebben gehad)

Naast deze tests worden geen andere tests op ziekten verricht. Reden genoeg om heel serieus om te gaan met de vragenlijst en de keuring

Deze test worden bij iedere donatie gedaan.

We zijn blij met iedere donatie..

Ik ben ook een medewerker van de bloedbank. Ik werk op de afdeling Uitgifte klantenservice in Eindhoven.
En ben ook donor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:39

Wordt je eigenlijk getest op zwangerschap? Volgens mij is dat een reden van tijdelijke uitsluiting, maar ik doe eigenlijk niet steeds zelf een test voordat ik ga doneren Bloos