Dyslectie op bokt !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietje

Re: Dyslectie op bokt !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:58

neej kan ik begrijpen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:06

nickyu schreef:
gaarne uitleg term lwo en welke van de 2 hoger of lager is
(stam nog uit de oude tijd kan dioe termen niet meer bijhouden..)

euh ga een poging doen Haha!
vmbo is het "normale" voortgezet onderwijs
Lwo is aangepast zal ik maar zeggen. Minder leraren, minder verschilde klassen
veel doe dingen, huiswerkgegeleiding in de klas. Meer begrip voor het niet kunnen, maar wel willen
Snap je het zo een beetje? Simpelere kan ik het niet uitleggen. Als iemand anders het kan, graag hoor

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:10

jah ik snap het en idd meer begrip voor het niet kunne maar wel willen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:25

en je wilt naar de lwo of vmbo hebben?

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:28

aan de ene kant lwo voor meer begeleiding maar aan de andere kant gewoon vmbo !! ik heb gewoon vmbo gedaan

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:53

Mrietje schreef:
en yvonne help jij die kindere ook en hoe doe je dat??

Door samen met de dyslectische leerling teksten en vragen te lezen en goed te bespreken waar het over gaat vóór het in de klas behandeld wordt. Spelling is heel moeilijk; leren omgaan met de lap top en de spellingscontrolle vooral en leren hoe je woorden op kunt zoeken in het woordenboek. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:27

Nickyu, even terug komend op het berichtje van alina's, leestekens ect.

Als je je best doet kom je al een heel eind, je doet je best om er een leesbaar verhaal van te maken en dat vind ik knap en ontzettend fijn. Doelde ook niet helemaal op het niet kunnen, maar ook op er de moeite niet voor nemen.

Op de basis school was ik volgens een aantal leraren lui en kreeg straf werk. Terwijl andere kinderen mochten spelen moest ik 10 keer alle woordjes van die week overschrijven (waren 50 woorden per keer) Pas op de middelbare school zijn ze gaan testen en kreeg ik pas een verklaring.

Hoe erg dat strafwerk ook was, het heeft we toch wel geholpen. Basisschoolwoordjes kan ik dromen nu, en aardig spellen.

Het zelfde als -d, -t en -dt. Dat is puur oefenen en niet iets wat alleen dyslecten hebben. Denk aan het kofschip en aan loopt en je kan de meeste woorden en uitgangen daarvan wel invullen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:52

nickyu schreef:

wij willen hem naar het LWO hebben, gewoon vanwege het feit:
Rust, Regelmaat, Orde
En als hij steeds van klas, naar klas moet en steeds weer moet uitleggen
dat hij het anders moet hebben, ( uitvergroot ect) dat gaat bij hem niet
werken.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:20

Rust, Regelmaat, Orde
werken.[/quote]

vind ik ook voor extra begeleiding en steun !!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:36

Esmeralda schreef:
nickyu schreef:

Rust, Regelmaat, Orde
werken.

aan de andere kant
als de leerkrachten het allemaal in 1 x meedegedeeld krijgen
moet het kunnen

ik zou het voor mijn zoontje nog niet weten
kijken hoe die dan is

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:37

wat vind hij er zelf van nickyu ??

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:27

daar denkt hij nog helemaaaaal niet over na Vork
hij is nu 9 Haha!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:50

nickyu schreef:
aan de andere kant
als de leerkrachten het allemaal in 1 x meedegedeeld krijgen
moet het kunnen

ik zou het voor mijn zoontje nog niet weten
kijken hoe die dan is

jij weet net zo goed als mij, dat je als ouder OVERAL zelf achterheen moet toch Haha!
de eerste week zullen ze het misschien onthouden, maar daarna als het toevalling een paar goed gaat
versloft het weer. Heb het tevaak meegemaakt. Zo,n kind in de klas is lastig ipv een uitdaging Verdrietig

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:28

ja idd zucht ..

we gaan verhuizen op kort termijn en dan komt hij iig op een leuke goede school terecht

daana zien we dan wel weer
hij moet nu eerst hier door heen
ben al uber trots dat die het momenteel zo goed doet
ondanks dat die jaar gemist heeft
hij is gelukkig net iets boven gemiddeld intelligent
waardoor hij nu lekker meeloopt
en komen ze iets tegen wat die nog niet weet dan doen ze nu 1 stapje terug
leggen het uit , keertje extra oefennen en dan loopt die weer mee

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 09:22

nickyu schreef:
daar denkt hij nog helemaaaaal niet over na Vork
hij is nu 9 Haha!

maar heeft hij zelf ook het idd dat hij het moeilijk heeft of dat hij bepaalde dingen gewoon niet snapt ???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:14

hij snapt het allemaal wel
daar ligt het dus niet

danny heeft vooral moeite met de kleine betekenloze woorden
bv onderstaand stukje

jantjes blauwe wekker gaat af , jantje doet de wekker uit met zijn rechterarm
jantja gaat lekker in de keuken op een roze stoel ontbijten en stapt op zijn rode fiets en gaat fietsend naar school
danny leest het donker gedrukte , de rest is niet belangrijk Haha!
als we het nu echt interessant gaan maken
en de kleuren en dingen nog beter gaan definieren
zoals "de eikenhouten zalm roze geverfde stoel
dan leest hij houten zalm roze stoel
maar inprincipe is slechts het feit dat het een stoel is relevant aan de andere kant zelfs dat overbodig
jan wakker , ontbijt ,fiets , school is belangrijk

moet pootjes tellen bij de W U V M N
de H en de K gooit die om
9 of g en bij bepaalde letter combinaties vergeet hij een letter
de het een dat die zijn helemaal betekenloze woordjes

hij maakt de indentieke zelfde fouten in de denkwijze als ik

ik schrijf vaak ene ipv een (ook met de pen dus dat is echt geen snelheids type ding)
met typen maak ik minder fouten dan met schrijven omdat ik echt letter voor letter type
en met onk of ong laat ik de n weg
omdat je die fouten weet van je zelf kan je er extra op letten
en dat kost tijd
de regels kennen en toepassen zijn 2 dingen

danny komt op school dus vaak tijd te kort
of kiest tussen "leesbaar netjes "schrijven
of "foutloos schrijven"
of "snel schrijven"
iedere combi kost te veel tijd om het bij te kunnen benen
en school vind tempo erg belangrijk

ouder brieven van school leest hij zo op
maar een mijn eerste boekje uit groep 2 of 3
gaat heel erg fout
vertel mij het maar Knipoog

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:26

wat jij schrijft heeft mijn zoon dus ook gehad. De boekjes op school konden hem wat. Wat boeide hem het dat jantje zijn geld vergeten was bij de bakker!!! Heb hem heel veel voorgelezen uit dat vissersblad "de beet" En zelf las hij daar ook uit voor. Dat intreseerde hem, dus daar kon hij wat mee.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:14

jah dingen die je intresant vind daar zet je je meer voor in en gaat het beter !!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:46

ikzelf heb ook dyslectie
Echter heb ik dit nu wel vrij goed in de hand Lachen

Ik heb via mijn school een test en curcus tegelijk kunnen volgen.
hierbij gingen we samen meerdere onderdelen doen en zien waar ik de grootste fouten maakte.
dit kwam dus uit bij het lezen. Inderdaad wat hierboven al is gezegt als ik me er niet echt voor interreseer kan ik het ook met meer moeite lezen, terwijl als ik het wel leuk vind het stukken makkelijker gaat Lachen

Na dit te weten moet ik mijzelf dus gewoon dwingen er meer uit te willen halen , daar komt bij dat als ik het eerst een keer makkelijk doorlees en daarna nog een keer goed lees ik vrijwel geen fouten maak.

Ook heb ik heel veel fouten in het spelling, en dan voornamelijk met d,t en dt . maar ook de ei en ie draai ik geregelt om Knipoog

en ook wat ze hierboven zetten : ene ipv een.. en ook piv ipv ipv Huilen van het lachen (en dan heb ik het ook gewoon niet door. ook met schrijftaal niet.)

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:10

Nog meer mensen op bokt ??

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:59

Hier ook een dyslect! Ik word op mijn studie vaak naar beneden gehaald van wege mijn dyslectie en dat vind ik echt klik klare onzin. Laatste maakte mijn leraar me uit voor een domme student die maar beter MBO kon gaan doen dan HBO want HBO is te moeilijk voor me. Alsof je als dyslect gelijk niet goed genoeg bent. MBO is ook een goede stroming daar niet van maar ik heb er een hekel aan als mensen zeggen dat ik door mijn dyslectie niet slim zou zijn..
Een andere leraar stuurde me terug: er zitten minstens 6 fouten in. Naar aanleiding van de vraag: Kunt u de volgende opmerkingen bekijken of deze terrecht zijn naar aanleiding van het naar u eerder gestuurde onderzoeksvoorstel. (Had mijn bedenkingen bij het onderzoek) Wat moet ik daar nou mee Tong uitsteken Ik weet dat ik fouten maak (mijn ouders konden er maar 3 vinden overigens) maar dat was mijn vraag niet!

Ik maak vooral D,T en DT fouten. Ook heb ik moeite met: UI,EU,EI,IJ, AU, OU. Dit heb ik nu goed in de hand. Door mijn dyslectie heb ik ook weinig concentratie en lees ik langzaam wat ik soms best lastig vind als ik 1000 blz moet leren.

Hoe pakken jullie dat nou aan als je door school word ondergewaardeerd? Ik ben overigens Officieel getest in Arnhem dat weet school Knipoog

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:26

Ik meld mij ook. En waarschijnlijk ben ik een uitzonderlijke dyslext, want ik doe namelijk de studie journalistiek.

Mijn spelling is door het schrijven van verhalen erg vooruit gegaan. In de 4de van de middelbare ben ik van een 4 naar een 6 gegaan omdat ik zoveel oefende. Ook heb ik alle spellingsregels zo goed als het ging in mijn hoofd geplant. Op de opleiding (zit nu in het eerste jaar, nu dus een half jaar bezig) is mijn spelling van slecht naar matig naar voldoende gegaan. Tja dat was dus wel even een gloeimomentje. Ook heb ik mijzelf aangeleerd om dyslexie niet als handycap te zien maar als iets wat ik toevallig heb en wat ik zoveel mogelijk aan het omzeilen ben. Als tips kan ik meegeven dat lezen, schrijven en oefenen de spelling vaak wel verbeteren. Ook jezelf de tijd gunnen om het te lezen en een vergrote versie van een toets kunnen helpen.
Mijn docente taalbeheersing was wel even in paniek toen ik haar vertelde dat ik dyslext ben, uiteindelijk is dit in haar ogen omgeschakeld tot bewondering hoe ik ermee om ga.

Ik heb zelf problemen met de P, Q, B, D, deze haal ik wel eens door elkaar, die stomme stokjes ook!
DT, maar dat hebben meerdere Nederlanders.
En dat ik wel eens hele andere woorden lees dan dat er staan. Lange woorden lezen is ook altijd goed kijken en soms eerst spellen.

Maargoed ik blijf optimistisch. Je kan ermee lopen zwaaien van 'maar ik ben...' Denk eraan dat je daar niks aan hebt. Ja je hebt het, ja je krijgt een paar extratjes bij toetsen maar het moet toch allemaal in jouw koppie gebeuren. En het is niet zo dat een dyslext geen HBO of zelfs WO kan doen. Het heeft niks te maken met intelligentie. Een dyslext is niet dom, het is alleen lastig met die lettertjes.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:55

Ik heb het HBO om die reden niet kunnen doen, omdat ik blijkbaar niet genoeg problemen leek te hebben om het officieel te laten testen op de basischool en ook niet later op de mavo en de havo... Je valt dan tussen wal en schip zeg maar. Het was voor mij meer dan lastig. Ik keer trouwens ook wel cijfers om, en kan geen reeksen onthouden (heel moeilijk tenminste). Rekenen is dus ook nooit mijn sterkste punt geweest, terwijl ik het nu wel prima kan. Ik was vroeger heel faalangstig, omdat ik voor 'lui' uitgemaakt werd. "Ze kan het best, want ze is heel inteligent, maar ze doet het gewoon niet" zeiden de leerkrachten van de bovenbouw (die we minimaal 2 jaar achter elkaar hadden i.v.m. combinatie groepen). Ik was daardoor zo onzeker op een gegeven moment dat ik continu twijfelde en verbeterde en dan nog maar eens het woord bekijken en alle spellingregels erop loslaten, nòg maar eens die som uitrekenen; daardoor werd het beeld van 'lui' nog extra versterkt, want ik kreeg mijn werk met geen mogelijkheid meer af en deed maar de helft van wat de rest deed. Ik kan er nog steeds niet tegen als ik onder druk iets op moet schrijven of uit moet rekenen. Ook als er iemand meekijkt dan blokkeer ik gewoon. Blijft lastig dus.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:05

Yvonnelind: Volgens school was ik ook dom en was ik geen dyslect omdat ik het dus niet heel erg heb Knipoog Toen heb ik me zelf laten testen bij het instituut in Arnhem inplaats van op school en toen bleek ik wel degelijk dyslectisch te zijn. School bleef echter volhouden dat ik dom was Clown

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:11

Ja; heel herkenbaar inderdaad... Ik werk nu zelf in het onderwijs en hoewel er heel veel kritiek is op het huidige basisonderwijs is er voor leerlingen in de zorg (met dyslectie, maar ook dyscalcullie en bijvoorbeeld ASS) veel veranderd in positieve zin. Ik ben heel blij dat ik daar nu zelf ook een bijdrage aan kan leveren. Lachen