Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:14

ik ben ook donor! ze mogen alles hebben

wilde me ook in gaan schrijven voor bleoddonor maar dat kon uiteindelijk niet omdat ik toen net een tattoage had laten zetten en dan mag dat niet. ik wil nog steeds bloed gaan geven. ik werk op oncologie en als je ziet hoeveel mensen er bloed nodig hebben? echt heel veel en het betekent hun leven. Lachen

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:15

Ik durf het bijna niet te plaatsen met al die uitgesproken meningen hier Nagelbijten / Gniffelen
Niet dat ik me er niet in kan vinden hoor Lachen
Maar nee, ik ben geen donor.
Waarom niet?
1; Ik vind het idee dat er in me gesneden gaat worden onwijs eng. Ja ik ben dood, maar het idee maakt me gewoon ontzettend bang. Ook omdat er een tijdje terug iemand (die zijn organen wel afstond) weer levend was geworden omdat hij helse pijnen had toen ze zijn organen aan het weghalen waren.
2; Ik wil het niet voor mijn broertjes. Als jij je organen af staat worden deze in leven gehouden. Je bent dan hersendood, maar je lijf lijkt nog te ademen. Dit om je organen levende te houden.
Ik wil niet dat mijn broertjes(15 en 4) (en ouders) dit zien. Vooral voor mijn broertjes zou ik dit veelste verwarrend vinden. Daarbij vind ik het ook geen fijn idee dat ik zelf dooradem terwijl ik niet meer leef.

Het mag allemaal heel zeikerig klinken, en mischien denk ik hier als ik ouder ben wel heel anders over. Maar dit is voor mij zoals het nu voelt.
Ik zou het formulier graag zo invullen dat ik wèl donor ben, maar ik kan het op dit moment gewoon niet Lachen

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:16

Ze mogen btw van mij ook alles hebben, het wordt hardstikke netjes gedaan, dat het niet te zien is als ik in de kist lig.
En anders heb ik er toch niks meer aan.

Als ik 18 ben, ga ik bloedgeven.
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 14-01-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:17

maar wat als je het eng vind? ik vind het hele dood gaan gebeuren eng. En ik vind het een eng idee dat ze heel mn lichaam in stukken snijden. Een operatie om een orgaan te krijgen steld wat dat betreft niks voor om het zo maar even te zeggen. het idee dat ze alles van me af snijden maakt me doods bang. moet er niet aan denke

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:17

Didoo schreef:
Ik durf het bijna niet te plaatsen met al die uitgesproken meningen hier Nagelbijten / Gniffelen
Waarom niet?
1; Ik vind het idee dat er in me gesneden gaat worden onwijs eng. Ja ik ben dood, maar het idee maakt me gewoon ontzettend bang. Ook omdat er een tijdje terug iemand (die zijn organen wel afstond) weer levend was geworden omdat hij helse pijnen had toen ze zijn organen aan het weghalen waren.
2; Ik wil het niet voor mijn broertjes. Als jij je organen af staat worden deze in leven gehouden. Je bent dan hersendood, maar je lijf lijkt nog te ademen. Dit om je organen levende te houden.
Ik wil niet dat mijn broertjes(15 en 4) (en ouders) dit zien. Vooral voor mijn broertjes zou ik dit veelste verwarrend vinden. Daarbij vind ik het ook geen fijn idee dat ik zelf dooradem terwijl ik niet meer leef.

Het mag allemaal heel zeikerig klinken, en mischien denk ik hier als ik ouder ben wel heel anders over. Maar dit is voor mij zoals het nu voelt.
Ik zou het formulier graag zo invullen dat ik wèl donor ben, maar ik kan het op dit moment gewoon niet Lachen

en als jij in doodsnood zit, dan neem ik aan dat jij ook niet wil dat er in je gesneden wordt zodat je een orgaan van iemand die dat minder erg vond kan ontvangen, neem ik aan

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:18

Didoo, ik vind ook dat je er echt 100% achter moet staan..

Ik zou het juist fijn vinden voor mijn nabestaanden dat ze me kunnen herinneren als iemand die graag iets doet voor anderen.. Ook als de dingen iets 'enger' klinken.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:18

ze snijden je niet helemaal kapot hoor Knipoog wat charlotte_ zegt: ze doen het heel netjes haha

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:19

Ik heb ingevuld dat ik het aan mijn nabestaanden overlaat, maar goed, ik vind dit dus een lu.llige keuze tegenover mijn nabestaanden. Dus ik wil het wel gaan veranderen. Ik heb dit toen de tijd gekozen omdat ik het nog niet helemaal zeker wist.

Ik ga denk ik wel donor worden, want zoals hier al vaak is gezegd, als je er zelf 1 nodig zal hebben zou je er ook om staan te springen en zal het lu.llig zijn als jij wel de kans krijgt een orgaan te krijgen, maar jij die kans niet aan een ander wil geven.

Aan de andere kant is het wel een vreemd idee dat je je organen afstaat, maar goed, je bent dan toch al dood en dan merk je er niets van (hoop ik, haha)

Heb een tijdje terug ook eens gezien op tv, dat er ook handel is in illegale organen. Dan ontvoeren ze gewoon mensen en snijden hun organen eruit. Daar moet je toch niet aan denken?

@Didoo; ik kan je keuze best begrijpen, vooral als dat verhaal echt waar is van diegene die weer levend is geworden...

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:20

traan_beauty schreef:

Ik zou het juist fijn vinden voor mijn nabestaanden dat ze me kunnen herinneren als iemand die graag iets doet voor anderen.. Ook als de dingen iets 'enger' klinken.

Ja maar je doet toch niet alleen iets voor de mede-mens als je donor bent?
Ik bedoel ermee te zeggen dat je ook als je nog leeft je jezelf heeel nuttig kan maken voor de mede-mens..
Komop zeg, nu klinkt het net dat als je geen donor bent, je meteen een of andere mens-hater bent!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:22

Mleeniej schreef:
traan_beauty schreef:

Ik bedoel ermee te zeggen dat je ook als je nog leeft je jezelf heeel nuttig kan maken voor de mede-mens..
Komop zeg, nu klinkt het net dat als je geen donor bent, je meteen een of andere mens-hater bent!

dat is imo onzin........ ik ben alleen van mening dat als je niet wil geven, je ook niet wil moeten willen nemen. maar dat is met alles zo

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:24

Maar daar heb ik het toch niet over?

Mijn ouders zullen mij echt wel herinneren als iemand die graag iets doet voor anderen. Daarvoor hoef ik geen donor te zijn. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:24

KiWiKo schreef:
en als jij in doodsnood zit, dan neem ik aan dat jij ook niet wil dat er in je gesneden wordt zodat je een orgaan van iemand die dat minder erg vond kan ontvangen, neem ik aan

Ik snap niet helemaal wat je probeert te zeggen Bloos

traan_beauty schreef:

Dat is voor mij ook de reden dat ik het (nog niet) doe Lachen
Ik zou het wel graag willen, want met mn verstand weet ik ook wel dat ik er andere mensen mee help e.d. Maar mn gevoel zegt niet doen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:25

Mleeniej schreef:
traan_beauty schreef:

Clown Haha, nee zo bedoelde ik het niet. Natuurlijk kan je (moet je) je nuttig maken voor je medemens, en dat zou ik best ook doen..
Maar als je het nog eens goed leest vind IK het juits fijn dat ze me zo kunnen herinneren..
Gewoon als 'laatste goede daad'.

(ik kan mijn gevoel niet zo goed omschrijven hierbij..)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:25

Didoo schreef:
Waarom niet?

Het eerste argument. Is dat verhaal echt waar? Weet je waar het verhaal vandaan komt? (bron)
De kans dat je hetzelfde gebeurd is waarschijnlijk verwaarloosbaar, als het al waar is. Ik kan niet goed tegen bloed en al helemaal niet tegen transplantaties. Ik heb wel drie keer een video gezien van een levertransplantatie, waar ik niet zo goed tegen kan. (Eigenlijk alleen vanwege het feit dat ik de aorta zag kloppen en het bloed werd vervangen door een andere vloeistof. Ik kom niet meer op de naam. Ik kan absoluut niet tegen aderen en bloedsomloop. Nu ik dit typ krijg ik al last van mijn polsen.) Toch weerhoud het me niet. Ik ben er dan al niet meer. Mijn lichaam leeft aan machines. Dan is dat het laatste moment waarvo ik bang wil zijn voor dat soort dingen. Zeker als ik er bij wijze van spreken levens mee kan redden.

Over het tweede argument. Ik mag hopen dat je niet vroegtijdig komt te overlijden, maar mocht dit wel gebeuren, dan kan dat uiteraard ook over 10 jaar zijn en niet morgen. Dan is het ook voor je jongste broertje goed te begrijpen. Een dierbare verliezen is áltijd ontzettend naar en verdrietig en in zekere zin ook verwarrend, want je hoort er gewoon springlevend te zijn. Zouden ze het dan, ondanks de misschien wat nare omstandigheden voor hunzelf, niet fijn vinden te weten dat je anderen kunt helpen met leven?

Ik respecteer je mening, maar ik hoop echt dat je je over deze ideeën heen kunt zetten en donor wordt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:26

Breitling schreef:
maar wat als je het eng vind? ik vind het hele dood gaan gebeuren eng. En ik vind het een eng idee dat ze heel mn lichaam in stukken snijden. Een operatie om een orgaan te krijgen steld wat dat betreft niks voor om het zo maar even te zeggen. het idee dat ze alles van me af snijden maakt me doods bang. moet er niet aan denke

ik quote mezelf maar even Clown

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:28

Dat wordt niet gezegd hoor Mleeniej. Maar wil jij wel een orgaan ontvangen? Of dat iemand waar jij van houdt er eentje krijgt, mocht dat nodig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:28

Toen ik 18 werd heb ik gelijk het donorformulier ingevuld en ze mogen alles van me hebben wanneer ik kom te overlijden.

Didoo, Kiwiko bedoelt dat wanneer jij ziek bent en een orgaan nodig hebt van iemand of je dat dan aanneemt of niet.
Zelf vind ik het ook raar als mensen wel willen ontvangen, maar niet willen geven. Maar dat is inderdaad met alles zo..

Wat ik nog op wil merken is dat ik het goed van je vind Kiwiko dat je het er met je dochter over hebt gehad, ook al is ze 9.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:29

nee ben geen donor maar ben elf
misschien later maar nu nog niet het idee zowiso dat er in me gesneden word. liever niet denk ik nu
maar het kan ook zijn dat ik later na me achttiende wel donor word

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:29

@Breitling: Ik vind sowieso dat je zou moeten leren om met 'de dood' om te gaan. Dat hoort nu eenmaal bij het leven, ik kan me voorstellen dat mensen het eng vinden, maar ik denk dat het onderdeel van je opvoeding is, om hiermee te leren om te gaan. En er dus niet angstig voor te zijn ( in ieder geval niet op die manier ). Bijvoorbeeld zoals Kiwiko nu met haar dochter heeft gepraat! Maar ja, dat is mijn mening Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:30

Ik ben zowel orgaandonor als bloeddonor. Eens in de zoveel tijd een oproepje om bloed af te komen geven.

Ik ken in mijn omgeving flink wat mensen waarvan het leven gered is dankzij een donor. Ik vind het een prettig idee dat ik wat dat betreft ook wat zou kunnen bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:31

Breitling schreef:
Breitling schreef:

voor mij is het leven van een ander belangrijker, dan mijn gevoel.. (dat ik dan niet meer heb) maar dit is bij iedereen anders Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:32

Breitling schreef:
Breitling schreef:

Breitling.......... kom op joh, ik ken je niet beter dan een evenwichtig down to earth persoon......... Lachen Lachen

heel even appart gezegd............ mijn dochter heeft meer met de dood te maken gehad dan menig 9 jarige.........

heeft deels met mijn werk en deels met mijn leven te maken.............. ik heb haar er nooit van beschemd, altijd mee geconfronteerd, en misschien heeft ze daarom een andere ( dan gemiddelde) kijk op de dood

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:32

erleyne schreef:
@Breitling: Ik vind sowieso dat je zou moeten leren om met 'de dood' om te gaan. Dat hoort nu eenmaal bij het leven, ik kan me voorstellen dat mensen het eng vinden, maar ik denk dat het onderdeel van je opvoeding is, om hiermee te leren om te gaan. En er dus niet angstig voor te zijn ( in ieder geval niet op die manier ). Bijvoorbeeld zoals Kiwiko nu met haar dochter heeft gepraat! Maar ja, dat is mijn mening Knipoog

Kijk, zo denk ik er ook over! Ik wist het alleen niet hoe ik het moest omschrijven Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:34

Anique_Vaandrig schreef:
Ik ben zowel orgaandonor als bloeddonor. Eens in de zoveel tijd een oproepje om bloed af te komen geven.

Ik ken in mijn omgeving flink wat mensen waarvan het leven gered is dankzij een donor. Ik vind het een prettig idee dat ik wat dat betreft ook wat zou kunnen bijdragen.

Bloeddonor wil ik later ook worden Lachen . Heel erg graag zelfs.. Ben als de doods voor naalden maargoed, dan kom ik daar ook weer overheen Clown . Je moet er geloof ik 18 jaar voor zijn, toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:36

Ja, en je moet aan nog meer voorwaarden voldoen ( met name op het gebied van tattoes, drugs en bloedtransplantaties ). Helaas kom ik niet in aanmerking, anders was ik ook bloeddonor geweest ( heb zelf ook regelmatig mogen ontvangen namelijk ).