Verslaafd aan alcohol, wie nog meer? (tips?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Verslaafd aan alcohol, wie nog meer? (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:09

verslaafde schreef:
ze zeggen dat het erfelijk is, dus het zal wel daardoor komen...... ben sowieso erg gevoelig voor verslavingen trouwens...

Zeggen ze ja, maar het lijkt mij dat als je bent opgevoed door een alcoholist dat je wel 2x nadenkt.

Probeer hulp te zoeken, erkenning is de grootste stap.

Succes.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:15

Volgens mij is het niet persé erfelijk hoor.
De vader van mijn vriend was een echte alcohollist. Mijn vriend daarintegen past wel 3x op voordat hij teveel drinkt...
Het kan net zo goed averechts werken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:28

Knap van je dat je inziet dat er iets moet veranderen aan je situatie. Lachen

Ik zelf heb er geen ervaring mee, dus kan je ook geen tips geven, dingen suggeren heeft ook geen nut.

Wil je alleen succes wensen de komende tijd, zet hem op je kunt het. Lachen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:31

verslaafde schreef:
Dat Iboga klinkt idd als iets dat erg goed werkt.... Maar het zal wel prijzig zijn denk ik.

Uiteindelijk kost een verslaving meer dan een iboga behandeling, tenminste als je niet snel op eigen kracht stopt. Het kost namelijk niet alleen geld maar ook je gezondheid en misschien wel je geliefden en familie....

Ik hoop dat je snel op eigen kracht kan stoppen. Als je toch meer wil weten over de iboga behandeling kan je me alles vragen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:33

Ik snap dat het rot is om naar de HA te stappen, maar er zullen toch wel meer stichtingen bestaan zoals de AA? Anders gewoon ff googlen...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:38

Voor de AA hoef je niet langs de huisarts toch?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:07

Een heel bijzonder topic waar ik graag even op reageer.
Wat ontzettend knap dat je er over verteld OK dan!
Nu dat gezegt is....

Ik drink geen alcohol. Misschien een paar glaasjes met carnaval, maar de meeste dagen van het jaar.....

....giet ik cola naar binnen alsof het water is.

Absoluut niet te vergelijken met alcohol, maar oh wat kan ik kattig zijn als de cola op is. Niet alleen qua geluid uit mijn mond, maar mijn handjes gaan er inderdaad ook losser van zitten.
Supermarkt niet meer open, dan haal ik het wel ergens anders.
Niks geen koffie, ranja, water of iets anders, ik wil perse cola.
Echt verschrikkelijk hoor. Zo rond 11 uur savonds niet meer kunnen wachten tot de volgende dag de supermarkt open is en gewoon naar de benzine pomp toe gaan om cola te gaan halen. Gestoord

Ik ben nog steeds cola verslaafd (en dat vind ik helemaal niet erg, het had ook sinas of ranja kunnen zijn, je moet toch wat drinken en het is geen alcohol) maar als er savonds eens geen cola meer in huis is, komt het tegenwoordig minder snel voor dat ik op pad ga om cola te halen.
Pak ik een kopje thee of water. Lekker is anders en ik ga ook wel naar bed met het idee raar in mijn vel te zitten want ik mis de cola, maar ik weet dat ik het wel overleef.

Het is gewoon een tik. Waarom moet ik zo perse cola? Het is niet zo dat ik iets anders niet lust, want dan zou het nog te verklaren zijn.
Bla, bla, bla, punt van het verhaal is, waarom wil jij perse dat glas alcohol?
Drink je verschillende smaken of is het perse 1 smaak/merk dat je altijd wil hebben?
Is het lekker? Is een gewone frisdrank je niet lekker genoeg?
Wat is de reden dat je een glas alcohol pakt en niet bv koffie, frisdrank of water?

Wat in ieder geval al goed is, is hulp krijgen van je vriend inderdaad.
Als het je helpt savonds actief te doen, als is het inderdaad een wandeling(kost niks), dan moet je dat kunnen doen.
Als je met hem kunt afspreken dat je om de dag 1 of 2 glaasjes mag drinken, moet hij je daarin wel willen helpen en je ook echt bij de lurven durven pakken als je over de streep gaat.
Dat je losse handjes gaat krijgen, moeten jullie er samen voorlopig bij willen nemen. Iets om even doorheen te moeten.
Alleen is ook maar alleen en dan is het veel moeilijker.

Ik wens je veel sterkte en succes.
Je komt er wel.

Even een edit hoor.
Ik krijg het niet verwoord wat ik bedoelde te zeggen.
Kijk, als cola verslaafde wil ik perse cola.
Maar als ik wil dan drink ik net zo goed een hele week sinas, zonder ook maar 1 glas cola tussendoor te drinken.
Ergens in jou zit ook de wil om lekker het glaasje drank te laten staan en te kiezen voor een frisdrankje dat je ook heel erg lekker vind.

verslaafde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:06

Holly klinkt idd hetzelfde als dat ik het heb..... alleen is cola niet zo slecht voor je als alcohol. Maar jij hebt dus ook een serieuze cola verslaving... Nagelbijten / Gniffelen

Ik merk dat ik super fijn hulp krijg hier thuis... behalve van mijn vader dus eergister die me wel even geld gaf om een nieuwe fles te kopen... Clown

Maar het is alweer 8 uur... dat betekend dat de winkels dicht zijn, en ik zit aan de cola! Cool

Gisteravond was ik vooral trots op mezelf omdat ik op mijn nacht kastje nog een oud glas wodka had staan. Wodka van 2 dagen kun je nog best drinken natuurlijk. Maar ik heb het laten staan, en het staat er nu nog steeds (heb toch het gevoel dat dat een soort test is voor me) Ik lag er namelijk pal langs in bed en ik kon het zelfs ruiken..... Maar ik liet het wel staan. Ja

Nu zit ikd us weer aan de cola en heb er vanavond meer moeite mee dan gisteravond. Zit nu namelijk de hele avond thuis. Het is slecht weer dus we hebben wel even gewandelt maar dan wordt je zeiknat, lekker is dat niet...
En iets anders wisten we niet te doen.... Dus nu zit ik thuis.
Zolang iedereen me nu met rust gaat gaat het opzich wel goed.. maar ik erger me op het moment aan alles en iedereen die bij me in de buurt komt... Bloos Heel erg vind ik dat.. maar ik geloof dat ze er wel begrip voor hebben..

Morgenavond heb ik een feestje van een familie lid en daar zie ik nu aan de ene kant tegenop, aan de andere kant niet.......
Er is daar natuurlijk vrij alcohol te verkrijgen.... dus denk dat ik met vriendlief en mams maar een afspraak ga maken... één of twee glaasjes en meer niet...... maar zit erg te twijfelen... mijn moeder denkt dat het beter is om een paar weken geen druppel aan te raken.... zij is bang dat stel dat ik morgen avond weer drink, al is het maar één glaasje, dat ik weer terug bij af ben.....

wat denken jullie? het zal wel heel moeilijk zijn om niet te drinken... ik vond het vanavond al moeilijk toen ik met mijn vader aan tafel zat, en hij aan het bier zat...... en dat lust ik niet eens, maar had er zo een slok van genomen als het kon zeg maar....
dus helemaal niet drinken zal morgen avond erg moeilijk worden en ik weet niet hoe ik daar op ga reageren... als ik hetzelfde reageer als nu, dan zou ik zo een verjaardag kunnen verpesten... Bloos (heb namelijk mezelf echt niet in de hand, dus weer vreselijke irritaties en als iemand me te lang blijft irriteren krijg ik gewoon jeukende handen.....)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:10

Persoonlijk ga ik in de mening van je moeder mee. Maar die beslissing moet je natuurlijk voor jezelf maken.

Ik kijk dan weer naar mijn vader. Die is tien jaar van de drank af, maar die raakt nog steeds geen drup alcohol aan.. Hij heeft zoveel moeite gedaan om er vanaf te raken. Eén slok kan genoeg zijn om hem zo weer aan de drank te hebben. Je geeft zelf aan dat je gevoelig bent voor verslavingen. Neem dan de stap om er volledig iets aan te doen. Je bent nu goed bezig! Dat mag je niet opgeven voor een verjaardagsfeestje.. Laat het dan maar zo zijn, dat je het feestje verpest. Beter het feestje dan je hele leven!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:14

Vanavond denk ik dat je een goede film moet kijken, een goed boek moet pakken of lekker blijven bokken en dan als beloning voor als je je nu aan je voornemen kunt houden stellen dat je morgen 2 drankjes mag drinken.
Geniet daar morgen dan ook lekker van. Spreid ze over de avond, met een paar cola'tjes er tussen.
Het is niet reeel te denken dat je nu van de ene op de andere dag alles kunt laten staan, het is dan slimmer denk ik om morgen ''gecontroleerd'' 2 drankjes te doen als beloning voor gisteren en vandaag...

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:21

Wat helpt? Met jezelf aan de slag. Zorgen dat je mentaal sterk wordt. De problemen opgelost, je hoofd weer geordend. En dan gaat het weer over.

Drinken is bij mij, net als roken, een zorgpuntje. Ik moet dat echt in de gaten houden. Vooral als ik mentaal effies niet lekker zit... oei oei oei... Dus ik begrijp je heel goed en wens je heel veel sterkte!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:05

Tjeetje meis, wat een verhaal! Ook de andere verhalen, ik krijg er kippenvel van.

Zoals gezegd SUPER dat je het onderkend en de WIL hebt om er vanaf te komen! Daarnaast lijkt het mij ook het verstandigst om professionele hulp te krijgen.

Zelf zit ik niet aan de alcohol, maar iemand die ik goed ken (geef ivm profiel geen verdere toelichting) is ook verslaafd aan alcohol, maar ziet het niet of wil het niet zien.
We hebben het er wel eens over en maken soms wel eens geintjes met een serieuze ondertoon over Korsakoff ofzo.
In deze is de vader ook verslaafd.
Vanavond zaten we daar en weer aan het bier en aan net na 9 uur liepen de gemoederen te hoog op (totaal niet meer willen luisteren, eigen standpunten omdraaien, het punt verdraaien en noem maar op, vergeten wat gezegd is door zichzelf en anderen) en ben ik met mijn vriend mee naar huis gereden, want hij had het 100% gehad!
Ik maak me zorgen en mijn vriend en ik hebben het er terug nog in de auto over gehad en ik denk dat ik binnenkort eens alleen er heen ga en echt ga proberen de persoon te overtuigen...
Wel toevallig dat ik dan op dit topic stuit.

Heel veel succes dame!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:35

Alcohol en cola is ook zeker niet hetzelfde. Dat zal ik ook niet zeggen.
Ik wil enkel aangeven dat ik een heel stuk begrijp hoe moeilijk het is ergens met je tengels af te willen blijven.
Ik kan tig keer tegen mezelf zeggen, stel je niet zo aan, blijf gewoon van de cola af en pak ranja ofzo, maar het is mijn lijf die er zo heftig op reageerd geen cola te krijgen.
Snauwen, kattekoppen, nergens tegen kunnen, niet veel kunnen hebben en heel soms zo erg dat ik begin te meppen bij mijn boosheid. Als je dan vraagt waarop ik dan zo "boos" ben, heb ik totaal geen idee. Er is niet aan de hand, niemand heeft wat verkeerds gezegt ofzo, het gaat echt allemaal vanzelf.
Ik drink richting de 2 liter cola op een dag. Het is zelfs zo erg dat ik cola naast mijn bed heb, want het licht gaat pas uit om te gaan slapen, als ik nog een laatste slok cola heb gedronken.

Heel goed dat je vanavond aan de cola zit OK dan!
Ondanks dat je niets om handen hebt om te doen, blijf je er toch vanaf.
Iets met jezelf afgesproken en je houd je eraan. Helemaal top.
Moeilijker als gisteren moet je jezelf niet wijsmaken. Waarom is het moeilijker? Omdat je er aan denkt! Dat is een hersenspelletje.
Dat je lichaam zijn kont tegen de kribben zal willen gooien op den duur, moet je erbij nemen. Dat gaat wel weer over.

Morgen gezellig naar die verjaardag en bestel gewoon trots een cola.
Je word niet ongezellig, want je houd jezelf gewoon goed in de gaten.
Als je vandaag hebt overleeft zonder alcohol, dan lukt je dat morgen ook, en overmorgen enz enz.

Klinkt allemaal heel makkelijk gezegt van iemand met een cola verslaving die daar helemaal geen probleem mee heeft (idd omdat cola gelukkig geen alcohol is), maar ik wil je graag een steuntje in de rug geven.
Blijf gewoon updates plaatsen om de week door te komen. OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:12

Leeuwnie schreef:
Wat helpt? Met jezelf aan de slag. Zorgen dat je mentaal sterk wordt. De problemen opgelost, je hoofd weer geordend. En dan gaat het weer over.

Drinken is bij mij, net als roken, een zorgpuntje. Ik moet dat echt in de gaten houden. Vooral als ik mentaal effies niet lekker zit... oei oei oei... Dus ik begrijp je heel goed en wens je heel veel sterkte!

Precies Lachen Lachen dat is het bij mij ook, ik draai makkelijk door als het even allemaal niet loopt .......... en dan heb ik dat gelukkig niet bij de normale huis tuin en keuken troubles, maar wel als er ECHT een beer op de weg staat....... dan ga ik snel in die neerwaardse spiraal

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:52

echt achterlijk van je vader dat ie je dat geld gaf. Boos! Ipv z'n dochter t steunen, nee. Rolleyes

Wel super dat je moeder en je vriend je zo goed steunen, da's echt nodig. En ik vind het helemaal geweldig dat je tot nu toe de drank hebt laten staan. Go jij! Go jij!
Eerlijk gezegd, denk ik dat je moeder gelijk heeft, en dat je beter niet drinkt op het familiefeest. "eentje is geentje" is een vaak gehoord excuus. Lachen

Succes nog, niet opgeven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:54

Hoe is het gisteravond gegaan?

verslaafde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:29

Gisteravond ging het goed. Rond een uurtje of 11 werd ik zelfs echt vrolijk. Voelde me zo energiek dat ik er vrolijk van werd, was blij om dat eens te voelen, ipv die lamlendigheid door de alcohol....

Op het feestje vanavond had ik er eigenlijk minder moeite mee dan nu thuis....... Nu heb ik er ontzettend moeite mee. Vooral omdat mijn vriend & vader beneden aan de wijn zitten en er over te praten hoe goed het smaakt en wat nou echt een goede wijn is etc.... Ik ben maar naar boven gevlucht, eigenlijk verdrietig & kwaad tegelijk... mijn vriend had me beloofd om me te helpen, maar dit zie ik niet zo als helpen.... helaas...
nu zou ik echt even naar de fles willen grijpen.. maar die is er niet..... Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:32

Meis, ik heb een gruwelijk drukke week achter de rug......... echt bizar.....

en ik zit nu lekker thuis aan een biertje Lachen maar ik moet zeggen dat ik deze week (juist omdat ik veel belangrijke afspraken had) niks gedronken heb......

en zolang ik het zo in de hand kan houden is het goed.

Weet gewoon waar je mee bezig bent, wat je aan het doen bent, en vooral waarom.....

verslaafde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:37

Mijn moeder kwam net naar boven om met me te praten.... ze vertelde me dat ze heel erg trots op me was vanavond.... iedereen om me heen zat namelijk aan de alcohol... ben één keer naar buiten gelopen, en verder gewoon gezellig zitten praten (of soms gedaan alsof ik niks hoorde of even de andere kant op gekeken.... Knipoog ) maar niet zo heel veel moeite ermee gehad..... pas als mensen echt over drank gingen praten, wat lekker was en weet ik veel wat, dan kreeg ik wat moeite...

vond het heel erg fijn om van mijn moeder te horen dat ze echt trots op me is... doet toch wel wat met me... Lachen Lachen

Kiwiko, ik heb het door de weeks ook altijd otnzettend druk... en kan mijn werk niet achter me laten..... ben soms tot laat in de avond nog bezig met mijn werk, en als ik eens niets hoef te doen 's avonds, blijft het in mijn gedachten, maakt niet uit wat ik doe.... heb het altijd over mijn werk en wat beter kan etc..... als ik dronk had ik dat een stuk minder.... dat merk ik nu ik drie dagen geen druppel op heb heel erg goed, en dat is heel vervelend.. ik hoop dat ik toch iets anders kan verzinnen om mijn werk in de vrije tijd achter me te laten...

maar iig, geniet lekker van je biertje, dat heb je dan wel verdient!
ik wil ook niet compleet stoppen met drinken, maar voor de aankomende tijd wel eventjes... ik heb met mezelf afgesproken dat als ik het tot het eind van de maand volhoudt zonder een druppel alcohol, dat ik dan eindelijk eens die mooie pikeur cap mag kopen die ik al jaaaaaaren wil.... Haha! Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:40

TS respect diep respect voor je ik hoop dat je het zo kunt volhouden, je zit echt op de goede weg Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:40

en dat moet je dan ook zeker doen!!! god weet dat je het dan zeker verdient hebt joh!!

gaat je lukken Lachen

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:00

Het is zeker top dat je zelf in de gaten hebt dat het zo niet kan en dat je dit ook toe durft te geven tegenover andere Lachen.
De 1e stap is dus al gezet!
Verder raad ik je zeker aan om hulp te zoeken, dit hoeft niet perse een opname te zijn maar kan ook ambulant of een praatgroep.
Hier kun je heel veel steun vinden aan elkaar en elkaar aansporen om het vol te houden.
Verder is het belangerijk dat je hier zelf voor 200% achter staat en dat je moeder en je vriend achter je staan is natuurlijk ook geweldig. Zo heb je altijd iemand om op terug te vallen.
Ook moet je weten dat verslaving niet iets is waar je vanaf komt, je zult altijd net een beetje meer op je hoede moeten zijn als andere mensen. Het zou zomaar kunnen dat oude gewoontes er weer insluipen zonder dat je het zelf in de gaten hebt.
Nogmaals vind ik het super van je dat je de 1e stap hebt durven nemen OK dan!.
Mocht je nog vragen hebben mag je ze altijd stellen.

dingetje schreef:
Volgens mij is het niet persé erfelijk hoor.
De vader van mijn vriend was een echte alcohollist. Mijn vriend daarintegen past wel 3x op voordat hij teveel drinkt...
Het kan net zo goed averechts werken.

Het is ook niet perse erfelijk, het word bepaald door een aantal factoren
Sociale, psygische en biologische.
Biologische factoren is een stukje erfelijkheid, iets wat vaak wel een grote rol speelt bij drank.
Psygisch heeft te maken met een stukje van je zelf. B.v mensen met adhd zijn vaak eerder vatbaar voor verslaving door hun impulsiviteit. Het kan ook met een stukje verleden te maken hebben 'de pijn wegdrinken' b.v.
Sociale heeft te maken met je omgeving, gezin ze zeggen wel eens 'waar je mee omgaat word je mee besmet'.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:22

Wauw toppie OK dan!
De eerste stap is gezet....ervan af blijven wanneer jij dat wil.
Graag wel volhouden he Haha!

Stap 2.
Waarom dronk je?
Is er iets wat je probeert weg te moffelen?

Ik vroeg me af of je nog thuis woont?
Ik vind het namelijk nogal apart klinken dat de personen om je heen lak aan je hebben.
Zo komt het iig op mij over als er gewoon over alcohol gepraat word en tevens gewoon blijven drinken als jij er bij bent.
Een klein beetje respect voor jou wil om te stoppen mag wel hoor.
Dat hoeft niet voor eeuwig, maar de eerste weken is het al moeilijk genoeg.

En uh....ook morgen weer een dagje frisdrank he OK dan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:03

Daphnezz schreef:
kasparonda schreef:
Ik geloof niet in middelen die je van het drinken af houden, mijn vader is zolang ik weet verslaafd geweest en als het zo makkelijk was geweest was hij nu misschien niet dood.
Zo'n verslaving doe je echt niet alleen oplossen.

Heel erg dat je vader zo is gestorven...

Ik vind het heel jammer dat je niet verder kijkt, want Iboga werkt echt. Ik heb met eigen ogen veel mensen zien stoppen van hun verslaving met behulp van Iboga. Het werkt en kan heel veel levens redden. Jammer dat veel mensen de moeite niet nemen verder te kijken.

Ik begrijp je goede hulp en daar is ook niks mis mee maar een alcoholverslaving zit vaak meer achter en er is al een behoorlijke historie achter, die moet je als verslaafde in willen zien en tot op de bodum willen aanpakken.
Ik zie dat iboga hetzelfde als nicotinepleisters bij rokers, de een heeft er misschien baat bij maar de mensen die al jaren aan alcohol zitten hebben toch echt serieuze hulp nodig van een prof.
Ik weet echt waar ik over praat heb de hele lijdensweg met mijn vader doorstaan incl. therapien eventuele opname enz.
Ik heb in dit traject meerdere verslaafde gezien ook in mijn vaders vriendengroep.
Bij mijn vaders vrienden hebben er ook een paar al eens gepoogd tot stoppen maar nooit gelukt ze zijn allemaal dood, allemaal door hetzelfde de lever.
Mijn vader was het met de hulp wel gelukt om te stoppen maar het was te laat voor zijn lever die heeft het toch begeven.
Darbij mag je bij een ernstige alcoholverslaving niet in 1x stoppen want daar kun je hele nare afkickverschijnselen van krijgen en daarom is het ook zo belangrijk dit onder begeleiding te doen.

Nogmaals je wil natuurlijk helpen en ik wil je niet afkatten maar ik wou hier alleen mijn mening over zeggen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:14

hé goed van je ! Die cap verdien je dan echt wel hoor, begin maar vast te watertanden. Lachen Volhouden ! Lachen