gescheurde enkelband, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Draak

Re: gescheurde enkelband, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:41

Ik heb het ook al 2x gehad, allebei mn enkels..
1e x hebben ze het getaped, kon ik na 4 weken weer voetballen.
2e keer was de klap harder, niet getaped, kon ik na 5 weken weer voetballen..
Wat er pijnlijk is is paardrijden Knipoog Zo, ik ging echt kapot!! Dat heb ik wel 2 mnd niet gedaan...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:42

Oeh! Krijg al de rillingen als ik dit lees, heb hetzelfde gehad, bene r alles bij elkaar een jaar of 2 zoet mee geweest. Hoop dat jij sneller geneest!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:54

Ik heb vrijdag toen ik een ongeluk met mijn paard heb gehad mijn banden van mijn enkel gescheurd. Ik moet morgen terug naar het ziekenhuis en dan gaan ze het of gipsen of tapen.
Weet iemand wanneer ik ongeveer weer auto zou kunnen rijden?
Het is mijn linkervoer.
Ik loop nu met krukken. Staan op mijn voet kan ik niet en ik slik 4 x daags 2 tabletten paracetamol in overleg met de arts.
Hoe lang gaat dit duren denken jullie?
Ik zou 13 april wedstrijd hebben.

Onder mijn knokkel van mijn enkel loopt een hele grote paarse streep tot bijna voro aan mijn voet. En hij is 3 x zo dik als normaal boehoe..

Als hij plat ligt heb ik niet zo veel pijn, maar als hij naar benenden komt.....

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:55

auto rijden, als je geluk hebt na een week Knipoog

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:17

Ik heb 16 februari mijn enkelbanden gescheurd en kan sinds afgelopen zaterdag weer autorijden. Je mag pas rijden als je goed kan lopen.
Ik had 1 week rust gekregen met pootje hoog en nadat ik naar het zieken huis ben geweest had ik daar nog een week bij gekregen. Ik heb dus pas na 2 weken tape gekregen. Het zou wel erg snel zijn als je morgen al tape krijgt.
Wat heb je er nu om zitten? Ik heb de tweede week veel met arniflor gelei gesmeerd, ik had een elastische kous die af kon. Je krijgt pas tape als je enkel dun is en je erop kan staan, tenminste bij mij dan.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:23

ik heb nu zo'n speciale sok, daaroverheen zit een soort wol achtig iets en daaroverheen verband.
Ik mag het er niet af halen (hb ik net illegaal wel even gedaan hihi)
Smeren kan ik dus niet omdat ik het niet af kan/mag halen.
Nou ja morgen weet ik dan meer....
Ik weet ook niet zo goed meer wat er vrijdag gezegd is met alle morfine in mijn lijf. dus we wachten het wel even af morgen....

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:27

Dan zou ik morgen gewoon even afwachten iid. Misschien krijg je dan wat anders. Als het alleen gescheurd is dan krijg je volgens mij geen gips maar ik ben natuurlijk geen dokter Haha!
Succes morgen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:32

Ik heb in 1998 mijn enkelbanden gescheurd, vond toen ook al vrij vlot dat het 'al best weer ging', heb toen dus te weinig rust genomen en inmiddels is het zo dat ik het nog iedere dag voel, dat ik moeite heb met het aansluiten van dat been rond mijn paard en dat ik dus spijt als haren op mijn hoofd heb dat ik toen niet meer rust genomen heb. Dus besteed je paard een tijdje uit en zorg dat het écht over gaat!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:44

hé Eveline,
gisteravond was de buurman even bij ons op stal om de schaapjes te voeren en die vertelde dat er vrijdag een ambulance op stal was geweest... Ben jij daarin afgevoerd??? Wat is er gebeurd?

Sterkte de komende tijd en als je Eno een keertje uit wilt besteden omdat Lianne niet kan: wij kunnen ook bijspringen hoor!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:12

Hoe is het gegaan in het ziekenhuis??

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:27

Ze hebben hem toch ingetaped en ik moet over 2 weken terug komen. Dan tapen ze hem weer in.
Ik heb best nog veel pijn maar ik moest gewoon gaan lopen zeiden ze.

Caira: Hoe gaat het met jou?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:27

Dat gaat snel dan.
Ik heb vanmorgen ook nieuw tape gekregen. Pijn was heel normaal zeiden ze tegen mij.
Ik mag zelfs weer paardrijden Haha! Was wel goed om hak uit te drukken, moest alleen uitkijken met op en af stappen.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:10

Tinkiebel: FIjn voor je. Ik ben benieuwd hoe het rijden bij jou gaat als ik de andere verhalen van dit topic zo lees.
laat het maar even weten....

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:29

Ik ben er eigenlijk net vanaf. Begin januari ging ik door mijn enkel met gym, werd wel wat dik, maar ik heb eerst nog een uur autogereden. Thuis kon mijn laars niet meer uit, kapot geknipt en een enkel zo dik als een bovenarm eruit gehaald. Clown

Volgende dag naar dokter, en idd een scheurtje. In getaped, na 2 weken mocht het eraf, toen weer ingetapt, na 2 weken mocht het er weer af en toen wéér in getaped.. Nu ben ik weer tape vrij, maar heb nogsteeds een bult erop en kan hem nog niet draaien of helemaal voorover buigen. Verder weinig last van, behalve soms na het springen..

Sterkte!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:00

Enamorado schreef:
Tinkiebel: FIjn voor je. Ik ben benieuwd hoe het rijden bij jou gaat als ik de andere verhalen van dit topic zo lees.
laat het maar even weten....

Verdrietig au Verdrietig Wist niet hoe snel ik er weer af moest komen. Het ging goed tot dat ik mijn voet in de beugel wilde doen.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:20

Waarom doe je geen kous onder de tape ?

Of de stof die ze leggen onder een gips ?

Je moet enorm voorzichtig zijn met ligamenten, zeker met die van je enkel.
Ik heb al 4 of 5x gips gehad gedurende telkens een maand of 2.

Het grote gevaar is dat je je met tape een stuk 'veiliger' voelt omdat je enkel goed gesteund is.
Probeer echter zo weinig mogelijk op dat veilige gevoel te vertrouwen, want eenmaal last met je ligamenten, altijd last met je ligamenten.

Als je nu nog maar je enkel omslaat, heb je kans dat ze opnieuw scheuren.

Uitgerekte ligamenten duren inderdaad lang, maar probeer toch zo weinig mogelijk te steunen. De minste pijn is eigenlijk al teveel.
Als ibuprofen niet helpt, waarom zou je niet richting Apranax 500 gaan ? Werkt bij mij beter dan Ibuprofen en soortgelijke werking; pijnstillend en ontstekingswerend.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:33

Herstellen van banden en pezen is eerder een kwestie van maanden dan van weken voor het geheel genezen is. Ik geloof zo uit mn hoofd 6 maanden zelfs voor het geheel aan elkaar gegroeid is.

Sterkte ermee dus, en ipv tape heb je ook bandages (voor mensen, die ze bij voetballers ook gebruiken)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:39

Het duurt alle geluk geen maanden.

Het heeft ongeveer 1 tot anderhalve maand nodig om aan elkaar te zitten terug.

Er wordt vaak gezegd 'gescheurde ligamenten'. Er wordt in 99% van de gevallen bedoeld dat ze sterk uitgerokken zijn.
Ligamenten zorgen voor de stabiliteit en zonder stabiliteit ga je je zenuwen enorm pijnigen, vandaag de hevig stekende pijn als je toch probeert te stappen.

Na een maand of 2 gips of steunverband of tape ofzo, ga niet onmiddellijk lopen op die enkel!

Je hebt je enkel plezier gedaan door hem te ontlasten, geef hem dan ook de tijd om terug die druk aan te kunnen.
Als je uit een mobilisatie komt is je enkel en je ligament héél erg zwak en nog slap. Laat deze stap voor stap sterker worden en ga dus zeker de eerste 2 maanden geen sporten doen waarbij je je enkel intensief nodig hebt (lopen, fietsen, ...) het zou zonde zijn om terug te moeten laten gipsen omdat je hem te snel belast hebt.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:25

ze doen er juist helemaal niets aan. Vorige keer gezegd dat ik er niet op kan staan, beetje leunen. Lopen gaat bijna helemaal niet. Ze maken niet eens een controle foto.

Op dit moment heb ik de tape eraf geknipt want mijn hele voetzool zit vol met blaren. De tape zat volgens mij dubbel Boos! Heb nu een brace aan maar voet loopt gelijk vol met vocht.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:29

Probeer om te slapen iets onder je matras te leggen aan je voeteinde.
Zo kan het vocht terug aflopen van je voeten naar beneden.

Als ze uitgerekt zijn, ga er dan zeker niet teveel op steunen.
Ik heb veel te snel last van gips en krijg een tintelend gevoel in m'n benen dan, maar zorg gewoon dat hij toch een beetje vast zit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:31

ik ben er ongeveer een half jaar zoet mee geweest.. na paar maanden werd de pijn wel minder, maar toen klapte dat kreng weer dubbel Hamer

wel gewoon mee lopen maar als je zit, beentje omhoog Lachen

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:16

hoe gaat het hier inmiddels met de 'manken'? haha
Ik moet vanmiddag weer naar het ziekenhuis voor als het goed is mijn 2 x keer tapen.

Vorige week is de tape al vervangen. Ging iets fout met douchen hihi

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:35

Hier gaat het goed. Heb voetschimmel van de tape dus mocht mijn brace gebruiken en hoef ook niet meer terug te komen.
Paardrijden heb ik nog niet weer geprobeerd. Rennen lukt al wel weer. Volgende week ga ik naar fysio zodat het weer soepel word en weer kan gaan sporten.