antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:25

Een algemene tip, er wordt hier gesproken over psychologen die het over medicijnen hebben. Psychologen zijn echter geen afgestudeerd geneeskundigen, en hebben dus minder opleiding gehad in de medische kant. Voor echt goed advies kun je het beste naar een psychiater, dat is de deskundige arts op dit gebied. De huisarts kan je doorverwijzen, en als je een psycholoog hebt bij de plaatselijke GGZ zijn daar ook vaak mogelijkheden om een psychiater te spreken.

Er zijn vele verschillende antidepressiva, en niet alles werkt voor iedereen. Mocht iemand overwegen om met medicijnen te beginnen, dan is het dus wel zaak om goede en deskundige begeleiding hierbij te hebben.

Anti-depressiva zijn in principe niet verslavend, maar over het algemeen moet het gebruik wel rustig afgebouwd worden. Het is overigens altijd mogelijk dat de klachten weer terugkomen naar afbouwen - dat heeft niets met verslaving te maken maar met de aandoening zelf. (Zoals je ook niet zegt dat een diabetespatient 'verslaafd' is aan insuline, terwijl het toch een middel is waar deze niet zonder kan.)

Daarnaast worden er hier een aantal erg generaliserende uitspraken gedaan. Die zijn simpelweg niet waar. De werking, de bijwerkingen en de reactie op afbouwen / stoppen verschillen enorm van persoon tot persoon, dat maakt het ook zo lastig. De een komt snel aan, de ander geen gram. De ene is niet wakker te krijgen, de ander kan niet slapen, de derde merkt geen verandering en bij de 4e komt het slaappatroon juist eindelijk weer in goede banen. (Depressie gaat regelmatig samen met slaapproblemen.)
De precieze effecten, de voordelen en de nadelen zijn niet van te voren te garanderen, dit is bij iedereen anders. Daarom is het belangrijk dat dit goed gecontroleerd en begeleid wordt.

Ook hoeven antidepressiva voor hun werking niet per se te leiden tot extra vermoeidheid, sufheid, vergeetachtigheid of het onderdrukken van emoties of iets dergelijks. Dit zijn bijwerkingen, maar ze zijn niet noodzakelijk voor een goede werking en het is ook niet de manier waarop antidepressiva werken (dit is anders dan bij bv de kalmerende middelen zoals benzodiazepinen. Die hebben als principe een versuffende werking. Ook daar reageert niet iedereen hetzelfde op, maar het is de bedoeling dat ze versuffend zijn. Bij antidepressiva hoeft dat helemaal niet.)
Als deze bijwerkingen te erg worden is het bovendien een mogelijkheid om te overleggen over een ander middel, misschien dat dat beter aanslaat. Maar dat is uiteraard iets wat besproken moet worden met de behandelend arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:37

Welke AD's heb jij allemaal geslikt Shadow?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:02

Chiqa, waarom wil je dat weten?

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:00

Chiqa schreef:
_Kimberley schreef:
Ik vind het dan wel heel raar dat mijn psycholoog in de letterlijke woorden tegen mij heeft gezegd, dat mijn medicijnen wel verslavend zijn.. .

Dat betekend dus dat je dosis elke week wordt verhoogd?

Nee. Maar is het dan zo dat alles waar je verslaafd aan bent iedere keer verhoogd moet worden? Dus als je bijvoorbeeld rookt, ga je dan iedere week meer roken ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 22:50

@Shadow: ik weet niet of je beide pagina's helemaal hebt gelezen, maar ik krijg begeleiding van een psychiater en een psychiater heeft mij het ook aanbevolen. Mijn psycholoog had me namelijk doorverwezen naar de psychiater voor een psychiatrisch onderzoek om verder te kijken waar oa de lusteloosheid vandaan komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:56

Kimberley middelen die lichamelijk verslavend zijn heb je steeds meer van nodig om hetzelfde effect te verkrijgen.

al kan dat geestelijk ook best zo werken

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:29

Wat ik ervan begrepen heb is dat de meeste antidepressiva niet lichamelijk verslavend zijn (geestelijk verslavend kunnen ze wel zijn, dat verschilt denk ik van persoon tot persoon), behalve de diazepines die een onderdrukkend en kalmerend effect hebben en meestal worden voorgeschreven bij bijvoorbeeld angststoornissen.

Zodra ik aan begin te komen ga ik er wel mee stoppen, want ik ben al niet superdun (ook niet dik, heb gewoon een normaal gewicht) maar ik ben wel zwaarder geweest en ik denk dat als ik veel zou aankomen het mn depressie alleen maar erger zou maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:46

Judje schreef:
@Shadow: ik weet niet of je beide pagina's helemaal hebt gelezen, maar ik krijg begeleiding van een psychiater en een psychiater heeft mij het ook aanbevolen. Mijn psycholoog had me namelijk doorverwezen naar de psychiater voor een psychiatrisch onderzoek om verder te kijken waar oa de lusteloosheid vandaan komt.

Ok Ja Ik had het wel gelezen maar het was me weer even ontschoten, en door de wending die het topic nam wilde ik het toch even benadrukken voor anderen die eenzelfde keuze moeten maken.
In elk geval heel veel succes ermee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 00:09

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
En ook ik ben eigenlijk wel benieuwd uit welke hoek jij hier zelf mee te maken hebt. (en dus waar je al die info vandaan hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:42

Shadow0 schreef:
Chiqa, waarom wil je dat weten?

Nou het is niet direct dat ik dat wil weten, maar ben nieuwsgierig hoe je aan de
ervaringen komt die je neerschrijft, daaruit kan ik 2 dingen opmaken, of je heb het zelf geslikt
of je heb ervoor gestudeerd, vandaar mn vraag Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:05

Chiqa: ah, ik snap het Lachen

Chiqa/Judje: het is een beetje van beiden. Ik ben er zowel persoonlijk als in mijn omgeving mee in aanraking gekomen, maar hoorde zoveel onduidelijkheden dat ik op zoek ben gegaan naar meer informatie (medisch) en heel veel ervaringen heb gezocht van mensen die het gebruiken of hebben gebruikt. Bovendien interesseert de werking van de hersenen me heel erg, dus ik wilde graag het naadje van de kous weten Lachen
(Psychologie, maar niet psychiatrie, is dan ook een onderdeel van mijn studie.)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:01

Ok, interessant en bedankt!

Ik moet zeggen dat ik moe wordt van al die tegenstrijdige meningen. Daar ben ik in mijn beginpost al mee begonnen en het leek daarna allemaal positief te zijn, maar toch weer niet...
Ik weet het nog steeds niet. Wat het bij mij op het moment is: is dat het me niks meer kan schelen wat er helpt, als er maar IETS helpt!
Ik wordt echt crazy van mijzelf! Kan dagen slapen (vanmorgen weer verslapen Slapen ), geen puf of wat, ik wordt er echt gek van!
Ik wil gewoon afstuderen, maar het valt me zo zwaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:39

Bedankt vooor je uitleg Shadow:)
Judje een gewaarschuwd mens telt voor twee, het is altijd het proberen waard maar waar we je voor willen behoeden is dat het een mss dé oplossing kijkt, maar het dus nooit is en het soms dus ook zwaar tgen kan vallen...En dat laatste kan je bij een studie denk ik heel slecht gebruiken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:42

Bedankt Chiqa en ik snap precies wat een ieder bedoeld.
Dat maakt het ook zo lastig. Ieder mens is anders, ieder mens reageert anders op de verschillende antidepressiva.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en NOG meer reacties zijn welkom, want ik ben er volgens mij nog lang niet over uit...

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:05

Ik kon prima studeren met AD. Ik was minder gestresst over alles en ik slikte AD omdat ik overmatig piekerde wat een depressie veroorzaakte. Ik heb een half jaar therapie gehad als ondersteuning en 2 maanden geleden ben ik begonnen met afbouwen ( gewoon gelijk gestopt met 75 mg efexor). Eerste week was een ramp, geen psychische klachten, maar lichamelijke. Ik was zo duizelig, maar dat ging over na 2 weken. Helaas kreeg ik daarna weer dezelfde psychische klachten als eerst, piekeren, piekeren en piekeren. Heel irritant, maar ik kan er nu beter mee omgaan.

Ik denk zelf dat studeren echt een soort van oplossing is omdat het een invulling is van je dag. Structuur is best wel belangrijk, vind ik. (maar dat verschilt per persoon) Zelf studeer ik nu op een matig pitje (verkeerde studie gekozen Boos! ) en dus heb ik niet zoveel te doen dagelijks en dat is echt een killer! Nogmaals, als ik jou was zou ik dus gewoon (verder) gaan studeren. Lekker veel afleiding Haha!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:44

Ik kan juist beter studeren met de AD, want ook ik zat juist te piekeren en me gewoon door de stress misselijk te maken. Daarom dus ook die gegeneraliseerde angststoornis (piekerstoornis).
Ook bij mij is structuur belangrijk. In overleg met mijn psycholoog (ook tevens een psychiater) hebben we overlegt dat ik het iig blijf nemen totdat ik straks een baan heb en me er thuis voel (volgend jaar dus stoppen). Alleen zit ik niet zo hoog met de dosering.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:24

Chiqa schreef:
Bedankt vooor je uitleg Shadow:)
Judje een gewaarschuwd mens telt voor twee, het is altijd het proberen waard maar waar we je voor willen behoeden is dat het een mss dé oplossing kijkt, maar het dus nooit is en het soms dus ook zwaar tgen kan vallen...En dat laatste kan je bij een studie denk ik heel slecht gebruiken.

ik ben het niet helemaal met je eens,soms is het dus wél de oplossing,voor sommigen is het een uitkomst.

neemt niet weg dat er wel voorzichtig mee om gegaan moet worden

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:47

Het valt altijd te proberen, sommige AD's kunnen je ook wat energie geven.
Ik heb Zoloft en Lexapro geslikt en van beiden kwam ik niets aan in gewicht. Zoloft maakte me wat 'afwezig' en de Lexapro gaf me wel iets meer energie. Wegens omstandigheden mee gestopt, daarna kreeg ik Remeron. Sliep er prima op maar ben er werkelijk kilo's!!! door aangekomen, ook bleef ik er suffig onder. Remeron in combi met gesloten afdeling, giga afrader. Ik vrat op één dag wat ik normaal op een week at, heel erg. Om die reden daarmee gestopt en ik slik nu Efexor en deze geeft me wel wat meer energie. Alleen heel rusteloos dat ik er weer Seroquel bij moet slikken.

Op een of andere manier kom ik óf mijn bed niet uit, of sla ik alles kort en klein met AD. Scheve mond Al is het een foutje van de crisispsychiater dat ik de Efexor nog steeds slik..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:26

@Jorieke: dat van ga maar weer studeren is wel heel makkelijk gezegd! (niet verkeerd bedoeld, maar je snapt vast wel wat ik bedoel) Dat is juist het probleem om er weer mee bezig te gaan en het probleem is dus niet de oplossing. Dan was ik al afgestudeerd geweest.

Het is ook de bedoeling dat ik het tijdelijk ga gebruiken (als ik het ga doen dan he!), zodat ik kan gaan afstuderen. Als dat goed gaat en ik daarna een baan heb gevonden en samen woon dan kan ik weer af gaan bouwen. Maarja, ik ben nog zo in twijfel...

Toch bedankt allemaal en mischien dat ik het wel gewoon moet proberen. Als het niet helpt kan ik weer stoppen en als het wel helpt, ben ik geholpen, toch?
(had al met psychiater afgesproken dat ik het sowieso eerst uit zo proberen en daarna zou kijken om door te gaan, te stoppen of naar een ander middel te kijken)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:33

Pas er alsjeblieft wel mee op, ik heb zelf ongeveer 5 weken AD geslikt. Ik had opeens de gevoel dat ik speed op had, werd onrustig, te veel energie, niet kunnen slapen, werd ook suïcidaal.

Dus denk er goed over na en als je begint met te slikken vooral blijven opletten!

(ik slikte trouwens citalopram *eerste week 10 mg, daarna 20 mg*)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:58

Er zit een waslijst met bijwerkingen bij, maar dit hoeft niet het geval te zijn. De een is de ander niet.
Als je suïcidale neigingen krijgt moet je ook direct naar de huisarts.
Sowieso moet je na 1 a 2 weken even terug op controle voor evaluatie en anders krijg je gewoon een andere AD

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:44

Daarom zeg ik ook, goed opletten Lachen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:49

Ik heb een hele tijd Amytriptyline [Triptysol] gebruikt,maar resultaat was er niet.Al die antidepressivia pillen is troep,puur gif.Ik ben zelf van mijn depressie afgekomen zonder die medicijnen.Ik ben in 1 keer gestopt met die pillen,werd heel erg ziek,had een lichaams temperatuur van nog maar 34 graden.Ik had het moeten afbouwen en niet in een keer moeten stoppen,ja dat weet ik.Als je ergens vanaf wil komen is er maar één echte genezing en dat is jezelf.Alleen jijzelf kan je genezen,niet al die antidepressivia middelen.Tuurlijk zijn er mensen die er baat bij hebben,maar je slikt wel puur gif.Als ik jou was zou ik er echt niet aan beginnen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 12:36

Over die bijwerkingen:
er zijn groepen oude en nieuwe antidepressiva. De oude ad's worden al ERG lang gebruikt en daarbij komen vaak veel bijwerkingen voor.
De nieuwe groepen ad's schijnen hier veel minder last van te hebben, omdat na nieuwere onderzoeken de oude zijn aangepast om alleen nog hun positieve werking en daarbij zijn de veroorzakers van de bijwerkingen aangepast.

Althans, dat is mij verteld bij de psychiater. Ik heb ook altijd gezegd dat ik het zelf voor mekaar wil krijgen zonder ad's, maar nu zit ik echt op een punt dat ik het gewoon even niet meer weet. En al zou het tijdelijk alleen maar helpen om verder te kunnen met dat kl*ote afstuderen!
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-12-07 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:44

hoi ik heb ook seroxat gebruikt een periode gebruikte ik er zelfs twee het heeft mij in die tijd wel goed geholpen,ik heb ME cronische vermoeidheid daar door omdat ik niks meer kon en altijd moe was werd ik depresief ik heb dit jaren gebruikt maar ik kreeg teveel bijwerkingen.
mijn gedrag was helemaal veranderd normaal ben ik nogal een angstig persoon toen helemaal niet meer was nergens bang voor deed dus gevaarlijke dingen en kon de hele wereld aan dacht ik werd er ook wel wat minder moe van en vrolijker.
maar ja het is geen optie om je levenlang pillen te slikken vind ik en vooral niet als je karakter helemaal veranderd ik ben nu dus al bijna zo 2 jaar gestopt.
ik heb nog wel tijden dat ik wat depri ben maar al heel veel minder.
moe ben ik nog altijd maar dat zal toch nooit meer weggaan en ik ben weer overal bang voor geworden maar dat moet ik maar voor lief nemen.
maar al met al heeft het mij wel geholpen in die tijd om minder depri te zijn.