Borstvoeding, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Borstvoeding, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:27

tja .. heb zelf 8 maanden gegeven
met afkolven en werk kwam ik vaak in de knoei
waardoor de melk hoeveel heid snel terugliep
meneertje at toen ook al meer vaster voedsel
persoonlijk had ik het fijn gevonden het nog een paar maanden langer te hebben kunnen geven (volgens mij klopt die zin niet..)
tot 11 a 12 maanden ongeveer
denk ook wel dat dat lang genoeg is
dan halen ze ook genoeg uit het vaste voedsel
soms hoor je moeders over 4 jarige aan de borst
persoonlijk vind ik dat veelste lang
ergens tussen de 4 en 12 maanden mits
qualiteit en hoeveelheid van de borst het toestaat
lijkt me een aardig ideaal

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:37

Mijn 3 dochters hebben allemaal ongeveer een half jaar borstvoeding gehad. Toen werd het voor mij steeds lastiger te combineren en ik denk dat het ook daardoor hard terugliep.
Ze hebben ook alle 3 rond 4 maanden hun eerste fruithapje gehad, nooit last van van de darmen gehad. Maar toen mijn eerste geboren werd, werd 4 maanden geadviseerd, een jaar later mag het met 6 maanden en weer een jaar later mag het weer met 4 maanden (net zoals op welke manier ze moeten slapen, ik geloof dat bij mij alle 3 de keren wat anders geadviseerd is). En iedere keer wordt dat als zaligmakend bestempeld. Gewoon handelen naar je eigen gevoel. Heb ik ook gedaan en ze zijn alle 3 op en top gezond.

Dat jochie van 10...ik vraag me af of die moeder dat echt niet door had. Je moet toch merken dat je melktoevoer niet stopt?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:43

Diablo schreef:
Gewoon handelen naar je eigen gevoel

juist m !

och de mijne kreeg iedere avond de melk in een flesje borstvoeding door de pappa gegeven
kreeg zelfs op mijn sode .. dat dat niet meer dan 200 ml mocht zijn
want anders kweekte k een dik kind .. als of er op mijn borst een teller zat Haha! Clown

met 4 jaar kregen ik op het consultatie bureau te horen dat danny 3 kg te zwaar woog
week later (verhuisd kennis making nieuw bureau ..die kleine uiteraard indentiek aan lengte en gewicht ) kregen wij te horen
dat er wel een paar kilo bij mocht ROFL ROFL

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:34

Hihi het is ook net zoals met paarden eigenlijk....het is nooit goed Tong uitsteken

Ik heb nooit borstvoeding gehad , mijn moeder had er geen zin in , dat gelurk aan die tiet. Ik mag m'n moeder erg graag hoor , maar vind dat echt zo aso klinken ! Dat doe je toch niet , je kind die eerst zo belangrijke stoffen (denk ik dan toch Knipoog ) ontnemen ? Ik vind dat echt niet kunnen , maarja dat ben ik Tong uitsteken

Kijk als het nou niet lukt ofzo dan is het wat anders. En wie weet is die nepmelk idd. ook wel net zo goed , ik weet het niet.

Dat slapen is idd. ook grappig , toen wij klein waren moesten kinderen per-sé op de buik dacht ik , en nu moeten ze per-sé op de rug slapen. Zoiets.

Waarom het raar is om een peuter nog aan de borst te nemen ?
Ik vind het zelf bij van die zielige donkere kindjes op de TV niet gek , daar hoort het er gewoon bij en is het logisch.
Maar als je hier op een verjaardag zit bvb. en er rent zo'n bijdehandte snottebel op mammie af om te drinken , dan geeft dat toch wel het gevoel van een enorm verwend moederskindje dat altijd z'n zin krijgt , dat moeder het engeltje maar als babietje wil blijven zien ofzo. Dat gevoel heb ik er een beetje bij. Terwijl ik ook wel besef dat dat niet zo hoeft te zijn hoor , en idd. een slokje voor het slapen gaan en verder "normaal" , of als er al een nieuw broertje of zusje in het spel is en meer dan zat melk , vind ik al een heel ander verhaal.

Is dus gewoon een gevoelskwestie gebaseerd op cultureel iets.
Slaat eigenlijk nergens op maar dat is imo. wel de uitleg waarom het mensen tegenstaat.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:41

Natuurlijk is een baby aan de borst een heel ander gezicht dan een peuter, maar ik vind ze met 2 jaar ook nog zo ontzettend klein. Wat is er dan niet heerlijker om nog op je mama terug te mogen vallen en een portie energie te mogen halen. Ze (we) moeten al zo snel groot en flink zijn, maar daar hebben we de rest van ons leven toch nog voor.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:16

dat zei mijn schoonmoeder ook, ze moeten wel zelfstandig worden. pff met 2 of 3 jaar al? dat vond ik ook zo'n domme opmerking Bloos

en er zit idd geen teller op je borst haha, volgens mij bestaat er bij borstvoeding geen 'te veel' en lekker toch die bolle kindjes Haha!

een vriendin van mij is nu ook net bevallen, ook zij heeft niet eens geprobeerd om borstvoeding te gevcen, ook haar woorden waren ik hoef geen kind aan mn tiet te lurken. een andere vriendin die niet eens kinderen wil die vond dat zelfs dom, je gunt je kind toch het beste!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:07

Dat ben ik helemaal met jullie eens; je zal toch eens het beste voor je kind doen! Kijk, probeer je het en het werkt echt niet voor jou (mijn moeder had geen melk, en ook het zoontje van mijn zus bleef maar afvallen terwijl hij zo lekker stevig begonnen was) dan is dat wat anders, maar vantevoren zeggen dat 'je geen kind aan je tiet wilt laten lurken'... zucht.

Zoals gezegd hield ik na een jaar mijn koemelk- en sojavrije dieet voor de bv van mijn allergische kind niet meer vol, ik voelde me zelf leeggezogen. Maar gelukkig is mijn dochter mede dankzij die lange bv-periode wel snel over haar allergie heengegroeid!

Zij heeft ook op advies van de dietiste pas na 6 maanden groente en fruit gekregen.

Edit: zelfstandig worden? Dat gaat al snel genoeg... ze zijn nog zo klein als ze 2 of 3 jaar zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:18

Dat vind ik dus ook : het klinkt zo hard en koud als je "daar geen zin in hebt" terwijl het toch logisch is dat die eerste melk zo belangrijk is voor een kind ! Al doe je het op z'n minst maar in die eerste weken als je nog niet aan het werk hoeft. En rek het dan tot 3 maanden , die tijd is zo voorbij , dat moet je er maar voor over hebben hoor. Als je dan toch bezig bent probeer dan minstens dat halve jaar vol te maken en met een beetje geluk kun je dan toch minstens 's ochtends en 's avonds nog even wat "echte" melk geven , heb je meteen een fijn knus momentje met je kind toch Lachen

Maar mijn moeder was ook zo dat ze direct na de bevalling niet dat vieze bloederige-slijmerige babietje op haar buik hoefde : maak eerst maar schoon hoor zei ze dan. Toen keken de zusters ook wel heel erg raar Tong uitsteken

Haha klinkt nu net alsof het 1 of ander sekreet is maar dat is verder helemaal niet zo Clown

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 20:20

haha dat mensen daar bij stilstaan he? hier met die baby!! Haha!

wat ik nog minder snap is dat mensen doorroken Bloos maar ja ik wil er ook niet teveel van zeggen dan ben ik weer de boosdoener

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:25

Ik snap dat ook niet hoor , per-sé een kind willen maar er dan niks voor willen aanpassen...als ik dat dan zo hoor dan denk ik ook ocharme waar komt dat kleintje bij terecht

Maarja ik mag er niks van zeggen natuurlijk want ik heb geen kinderen Tong uitsteken

Wat trouwens ook wel grappig is , dat vroeger moeders gewoon doorgingen met alles wat ze normaal ook deden qua werk en eten. 'S ochtends nog aan het werk , 's middags even die baby eruit werken , 's avonds weer in het huis bezig. Nu tegenwoordig wordt er echt zo'n drama van gemaakt... en je mag niks meer eten of drinken want dat is allemaal slecht Tong uitsteken

Maar op zich wel goed natuurlijk dat er zo "verstandig" mee omgegaan wordt.

Het blijft een verschrikking dat idee van een kind eruit persen dus ik heb sowieso al bewondering voor iedereen die dat gelukt is , brrrrrrr !!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 20:32

haha, dat uitscheuren was ook geen pretje hoor Bloos Clown

maar je moet er iid wel ene beetje voor over willen hebben, en wa tis nou die paar maandjes op zo n heel leventje

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:43

Ik wil straks toch zeker wel 6 maanden borstvoeding geven, maar dat kolven etc daar zie ik wel tegenop. Ik kan helaas niet zo lang verlof opnemen, dus na een week of 10 zal ik toch weer aan het werk moeten. Het lijkt me wel fijn om dan buiten werktijden om nog zelf te kunnen voeden. Hopelijk gaat het lukken! Ik ben in ieder geval gestopt met mijn studie, zodat ik lekker veel tijd heb voor de beebs! Dat scheelt weer aardig wat stress 's avonds.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:47

Ik zal niet iemand veroordelen die niet zelf wil voeden, juist die eerste weken vind ik het zelf voeden niet meevallen, je moet het echt graag willen en ook doorzetten. Als je er dan niks mee hebt, of voelt je daar niet prettig bij, dat moet natuurlijk ook kunnen. Maar voor mij persoonlijk geld dat absoluut niet.
En wat is 1 of een paar jaar aan de borst op een leven van 80 jaar ( als je geluk hebt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:27

Hoe lang zou het eigenlijk kunnen , in het meest bizarre geval , vraag ik me af ? Zou het lichaam van een moeder maar constant melk aan blijven maken zolang het maar gedronken wordt ? Dat je in theorie nog je zoon van 30 aan de borst zou kunnen hebben zeg maar Tong uitsteken

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:29

volgens mij zou dat best kunnen ja, zolang er maar aan gelurkt wordt Clown

erleyne, hoe lang zijn je werkdagen dan? als ze een paa ruur achter elkaar zijn en dan niet kolven..dan loop je straks met watermeloenen in je shirt Bloos ik moet vanaf zaterdag op t werk gaan kolven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:39

Gewoon acht uur, dus het kolven zal wel moeten. Maar ik zie het niet zo zitten. Ik ga het toch proberen! Ik werk met allemaal vrouwen op de afdeling, dus ik hoop op een beetje begrip Haha!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:42

ik werk op een kinderdagverblijf op een babygroep..
en daar zijn ook babytjes die borstvoeding krijgen..
maar ik vind wel dat als je kind de overgang maakt van fles met brood en daarna alleen brood dat je dan toch wel de bv kan schrappen..
want nodig hebben de kids het dan niet meer..
dan is het eigelijk alleen nog maar voor een lekker slokje mama melk Haha!
en je krijgt steeds minder melk en de voeding die er in zit wordt ook steeds minder..

maar ik vind wel dat als je bijvoorbeeld 1x per dag borstvoeding geeft dat het niet erg is..
maar dan niet tot je kind 2 jaar is..
dat vind ik zelf beetje te lang het kind heeft het dan niet echt meer nodig en kun je op gewone melk overgaan..

maar iedereen moet zelf weten wat ze met hun kind doen dus denk dat deze beslissing geheel bij je zelf ligt Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:44

op gewone melk overgaan..ze hebben dus nog wel melk nodig..waarom dan geen bv?

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:48

er zitten niet genoeg voeding in de melk..
de melk is ook heel dun dan en als je baby nog klein is is het dikker want er zit dan meer voeding in die en baby nodig heeft

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:50

elinax21 schreef:
volgens mij zou dat best kunnen ja, zolang er maar aan gelurkt wordt Clown

erleyne, hoe lang zijn je werkdagen dan? als ze een paa ruur achter elkaar zijn en dan niet kolven..dan loop je straks met watermeloenen in je shirt Bloos ik moet vanaf zaterdag op t werk gaan kolven.

je heb recht op 2 uur per dag om je baby te gaan voeden onder werk tijd!!!
dat is je baas verplicht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:53

Squit, als kinderen het niet meer nodig hebben, waarom zou het dan het advies van de World Health Organisation zijn?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:55

2 uur is echt te kort voor mij, reistijd naar de kdo meegerekend Knipoog

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:55

Squit schreef:
de melk is ook heel dun dan en als je baby nog klein is is het dikker want er zit dan meer voeding in die en baby nodig heeft

Voor wat ik weet en gelezen heb, past de bv zich naar elk kind aan, het is absoluut niet zo dat bv waardeloos is wat voedingswaarde betreft bij hogere leeftijd. Daarnaast zit er zoveel meer in borstvoeding, maar uberhaupt los daarvan, emotioneel kan de waarde van borstvoeding voor een 2 jarige heel hoog liggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:58

toverpaardje schreef:
Squit schreef:

Voor wat ik weet en gelezen heb, past de bv zich naar elk kind aan, het is absoluut niet zo dat bv waardeloos is wat voedingswaarde betreft bij hogere leeftijd. Daarnaast zit er zoveel meer in borstvoeding, maar uberhaupt los daarvan, emotioneel kan de waarde van borstvoeding voor een 2 jarige heel hoog liggen.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:07

ja natuurlijk past je bv zich aan..
maar ik bedoel dat er in bv die je in het begin geeft dikker is en meer voeding in zit omdat een klein babytje meer voeding nodig heeft dan een kind van een jaar!
als je gewoon nutrilon of friso geeft ga je ook soms door tot aan de 2.5 jaar van je kind..
en daar heb je ook verschillende voedingen in dus 1,2,3
en dat is ook in je borst!
dus ik zeg niet dat het slecht is ik zou zelf ook bv geven als het straks mijn tijd is!!!
maar ik zou niet tot een jaar bv blijven geven..