Relaties met adhd'ers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Re: Relaties met adhd'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:01

ik ben zelf niet zo kapot van ritalin. het is echt rommel die je dan slikt.
ik loop zelf stage in een klas met veel kinderen die adhd hebben en veel slikken ook ritalin.
het helpt bij veel wel degelijk, maar als het mijn eigen kinderen waren zou ik toch eerst andere dingen proberen.

een vriend van mijn broer gebruikt homeopatisch pilletjes. die werken een paar weken. hij moet zelf aanvoelen wanneer hij dan weer een nieuw pilletjes nodig heeft. als hij bij ons thuis komt is het voor ons vaak heel duidelijk wanneer het tijd wordt voor een nieuw pilletje. hij word dan echt weer veeel drukker.

veel sporten is ook altijd goed. daar kun je goed je energie en/of agressie in kwijt.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:05

Rock schreef:
Ik heb ook érg veel moeite met concentratie, want ik wordt constant afgeleid. Dat is niet echt lief als mijn man ergens mee zit en met me wil praten, en ik kijk ineens naar de TV omdat ik iets hoorde... Bloos Gelukkig helpt het een heleboel als je je ervan bewust bent, want dan kan je er rekening mee houden. Dat geldt ook voor de partner denk ik.

Oh dit is ook zo herkenbaar gewoon!!! Clown Ik zeg ook altijd: of je praat met mij, of je bent bezig met de computer, maar niet allebei!

Interessant over die voeding... Dus het zou kunnen zijn dat koolhydraten goed voor hem zijn ( zou hij niet juist nog meer hyper van dit worden hahaha) en eiwitten zouden dan beperkt gegeten mogen worden zodat het verkeerde stofje niet aangemaakt wordt...
Ik blijf er ook bij dat sporten ook heel goed voor hem is, dan wordt zijn serotonine weer aangevuld enzo.. We gaan zo lekker even in de zee zwemmen samen Lachen

Oh en over mijn grenzen, ik zorg graag dat is af en toe mijn probleem, ik wil ook niet dat hij van mij afhankelijk is, maar het lijkt er af en toe wel op joh... Ik probeer mijn grenzen in elk geval wel te stellen en te zorgen dat hij er niet over heen gaat...

Dankjewel voor de tip....En fijn dat het tussen jou en je man zo goed gaat, een voorbeeld voor mij Lachen

Loulou, welk homeopatisch middel is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:06

Helemaal waar hoor, darkchrystal! Ik denk dat elke ADHD'er wel op een punt in z'n leven komt dat hij zich realiseert dat het anders moet. Maar dat punt moet er wel eerst komen, want je kan het alleen maar doen als je er 100% achter staat.

Het IS gewoon ontzettend moeilijk!

@ loulou... Weet je... Ik houd zelf ook niet van medicijnen, maar het verschil wat Ritalin bij mij maakte was zó enorm, dat ik twee dagen bijna non-stop heb gehuild. Want voor het eerst in mijn hele leven voelde ik me NORMAAL, kon ik NADENKEN over dingen, hoefde ik eens niet impulsief te zijn.

Dus al die mensen die roepen dat Ritalin rommel is......... Je kan gewoon niet weten hoe het is als je als ADHD'er niet die steun hebt. En tuurlijk is het troep, en tuurlijk liever niet, maar zo'n wereld van verschil die het voor sommige mensen maakt... Dat is écht verbijsterend.

Het grote probleem bij kínderen met ADHD is dat ouders vaak over de Ritalin-proef zeggen van "Ja, het is wel iets beter, dus de Ritalin slaat aan."

Dat is onzin. Als Ritalin aanslaat, dan is het niet 'wat beter' dan is het gewoon GOED!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:07

LittleAnn schreef:
Interessant over die voeding... Dus het zou kunnen zijn dat koolhydraten goed voor hem zijn ( zou hij niet juist nog meer hyper van dit worden hahaha) en eiwitten zouden dan beperkt gegeten mogen worden zodat het verkeerde stofje niet aangemaakt wordt...
Ik blijf er ook bij dat sporten ook heel goed voor hem is, dan wordt zijn serotonine weer aangevuld enzo.. We gaan zo lekker even in de zee zwemmen samen Lachen

Ja, je moet maar eens googlen op adhd, en dan even zoeken naar serotonine en dat andere... En dan eens zoeken op voedingscentrum.nl en zo... Daar kan je dan weer iets vinden over welke soort voeding wat stimuleert, etc. etc.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:18

Ben even gaan zoeken, had het inderdaad verkeerd begrepen. Het moet Low-carb, high proteine zijn... Dat komt niet verkeerd uit omdat meneer moet afvallen.....Ook zijn witte produkten zoals witte rijst en pasta ook niet goed, dat moet allemaal volkoren zijn.. En sporten erbij....Grappig met dezelfde tips ben ik 20 kilo afgevallen hahaha

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:34

rock: als je je er fijn bij voelt moet je het ook zeker gebruiken. ik zal dan de laatste zijn die zegt dat je het niet moet gebruiken!

maar het probleem is dat kleine kinderen dit vaak zelf niet aan kunnen geven.
heb ook verhalen gehoord van kinderen die er heel erg suf van werden en tuurlijk is het uitproberen met doseringen (wat tegenwoordig veel beter gebeurd als vroeger) maar ritalin is niet voor iedereen de juiste oplossing.
en daarnaast bijft en gewoon rommel. maar als het helpt, dan neem je dat op de koop toe, dat is met alle medicijnen.

maar ik zou voor mijn kinderen toch eerst iets homeopatisch uitproberen. omdat ik van dichtbij heb gezien dat dit ook kan werken Ja
en hij is echt niet iemand met een beetje adhd, maar echt adhd met nogeens de nadruk op druk Haha!

little ann: ik weet zo niet welk middel het is. als je dat graag wil weten moet je maar ff pmen. dan vraag ik het aan hem als ik hem zie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:49

ik heb zelf onder andere ADHD
momenteel slik ik geen medicijnen , waarom?
ritalin doet bij mij meer slecht dan goed
ik ben bijna niet in te stellen , dus rebound 4 a 5 keer per dag , nee dank u
en het vlakt te erg af , waardoor creatieve energie word doodgeslagen en spontaniteit ook ver te zoeken is
door dta alles levert dit bij mij mijn andere stoornis te veel problemen op (depressiviteit, heftige stemingswisselingen en instabiliteit)
concerta werkt dna weer wel super bij mij, maar dat kan ik dus niet betalen
dus zo simpel als ..neem gewoon je medicijnen ...was het maar zo een feest
als het goed is in januarie , dan wissel ik van verzekeraar

ik merk dat het voor vriendlief af en toe best lastig is , ik kan heel druk zijn, of juist heel erg in mijn eigen wereldje zitten
waardoor ik best heftig kan reageren als iemand me uit dat wereldje plukt
het is ook zo dat mijn hoofd overhet algemeen overloopt van e gedachten, ideeen etc etc waardoor een heleboel praktische zaken verdwijnen in de chaos en ik regelmatig dingen vergeet
(ja agenda, handig zul je denken, maar ja, dan moet je die niet vergeten mee te nemen en in te kijken Clown )

of ik ben met tig dingen tegelijk bezig waardoor ik weer vanalles vergeet
ik kan dingen neerleggen, mezelf omdraaien om iets te pakken en per direct vergeten zijn waar ik dat ene ding nou toch heb neergelegd
dan krijg je het stukje perfectionisme , wat bij verassend veel mensen met een probleempje voorkomt , alleen in de loop van mijn leven zijn er zoveel dingen niet goed gegaan en niet afgemaakt waardoor je op den duur maar niet aan dingen begint, want het gaat toch wel fout
(onzekerheid en negatief zelfbeeld is misschien niet typisch, maar het komt wel onwijs veel voor bij adhders... dit komt vaak doordat mensen niet begrepen worden (veel mensen met adhd begrijpen zichzelf niet eens altijd, hoe moet een ander hen dan begrijpen? ) waardoor ze vaak het deksel op de neus krijgen , sja daar word je niet zekerder van )

liegen, sja als je een negatief beeld hebt en zo graag geaccepteerd wil worden , dan kan er nog wel eens ene leugentje doorheen glippen
" heb je dit en dit al gedaan? "
"ja hoor "en op den duur word dat steeds makkelijker... vaak kom je met kleine leugentjes wel weg ...en het is makkelijker dan de waarheid vertellen, want die doet vaak auw...en daar heb ik inmiddels wel genoeg van gehad ...
maar ja, op den duur val je toch door de mand , je schiet er niets me op , op den duur.

ook frustratie is denk ik wel een bekend fenomeen ... weinig geduld, iets gaat niet per direct goed en daar kan ik dna wel eens wat heftig op reageren Nagelbijten / Gniffelen

risico's niet goed zien ...waardor ik meer dan eens in een situatie terecht ben gekomen dat ik dacht..."oops...misschien niet zo ene geweldig idee " maar ja ...eerst denken dan doen?? dat zou wel heel logisch zijn niet ?

al met al is dit weer een redelijke lap tekst geworden ...en volgens mij ok wel weer aardig chaotisch Clown
maar ja ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:54

Helemaal bekend Draumpje!

Het wordt tijd dat Concerta ook gewoon vergoed wordt. Het grote probleem met Ritalin: "Je slikt een medicijn om wat minder chaotisch te zijn, maar als hij is uitgewerkt, en je bent toe aan de volgende pil, vergeet je hem net zo makkelijk in te nemen!" Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:08

wahaa,,,om mider chaotisch te zijn uhuh
daarom vergoeden ze ook medicatie die minimaal drie keer per dag moet slikken , daar denkt een adhder van zelfsprekend aan Clown
ik liep de hele dag met mijn telefoon rond en reminders in de foon agenda om mijn pillen maar niet te vergeten Tong uitsteken
(ik mocht op den duur zelfs vijf keer slikken )
en maar stuiteren in de rebound en gefrustreerd raken tijdens het werkzame stukje omdat ik mezelf 1 of andere zombie voelde...
neuh, voor mij echt geen ritalin meer,

ik ga dalijk overstappen van verzekeraar , dan kan k tenminste weer aan de medicijnen (hoewel ik sowieso niet zo slikkerig ben , tis toch allemaal chemische rommel en een belasting voor je lijf ) dan word de chaos weer wat overzichtelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:10

Ik voelde me gelukkig geen zombie tijdens het slikken, misschien was je overgedoseerd?

Moet overigens zeggen dat ik een hele fijne psych heb. We zijn er nu achter dat het werkt, dan ga ik aan de Ritalin, vervolgens nog wat extra cursussen erbij, en dan is het de bedoeling dat ik weer van de Ritalin afga, en het alleen gebruik als er iets bijzonders moet gebeuren.

Bijvoorbeeld 's ochtends één Ritalin omdat er een berg strijk weggewerkt moet worden, en dan verder niet.

Maar het scheelt dat ik geen stuiterbal ben (praat alleen snel, en friemel veel). Bij mij is de concentratie een veel groter probleem!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:16

mmm, ik slikte de laagste dosering, maar op den duur wel 5 keer daags, het was namelijk heel snel uitgewerkt bij mij (mijn lichaam is iets te gewend geraakt aan chemicalien in de loop der jaren wat weer met risico zoeken te maken had, heb en beetje heftig gerecre'eerd met pretmiddelen Nagelbijten / Gniffelen vroeger )

dus verdoseren kan het bijna niet zijn geweest ...
het werkt gewoon niet lekker samen met mij ...helaas...
ik ben momenteel trouwens psychvrij , ik kon er even niets mee ...komt wel weer Ja maar nu even niet

tis bij mij chaos, concentratie, ...
toen ik met concerta begon toen ik 5 dagen in de week bij de ggz liep had ik na een paar dagen opeens het gevoel dat ik voor het eerst sinds jaren weer normaal kon nadenken Clown
dat was en openbaring dus sja, ik ga op zoek naar een verzekering die mijn noodzakelijke medicijnen wel vergoed ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:18

draumpje schreef:
dus sja, ik ga op zoek naar een verzekering die mijn noodzakelijke medicijnen wel vergoed ...

En die bestaat er dus blijkbaar wel? Ik had echt het idee dat Concerta nérgens werd vergoed! Ik zou zelf denk ik tzt ook liever Concerta dan Ritalin proberen. Ups en downs hebben we wel weer genoeg gehad Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:19

http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=1639

overzichtje van de vergoedingen bij verschillende verzekeraars (de vergoedingen voor concerta etc komen meestal uit een aanvullend pakket
fbto vergoed het zelfs vanuit het basis pakketals het voorgeschreven is door arts , wat het altijd is Clown
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-11-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:20

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:37

Goed te horen dat concerta werkt dan, het lijkt me echt heel zwaar om ADHD te hebben... Nou ja goed als ' partner van' krijg jeook de nodige ups en dows mee natuurlijk.. Gisteravond was meneertje 'up' en vanmorgen was meneertje 'down'. Hij begin meteen te zeuren toen hij wakker was over eergisteren toen hij laat was gaan slapen etc ect, dus ik zei: schatje vind je het goed als we de dag positief beginnen? Ik loop er de hele dag mee rond als je meteen zo negatief bent...
Toen kwam hij tot zinnen en zei dat ik moest proberen dat los te laten enzo en daarna ging het beter...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:40

mijn vriend heeft ook ADHD, maar wel in relatief lichte mate. Merk het vooral aan de hyperfocus, vergeetachtigheid en impulsiviteit. Gelukkig is het verder wel iemand met een sterk karakter, hij is goudeerlijk en draagt mij op handen en ik ben ook erg aanwezig en druk, dus dat combineert best goed. Dat arrogant overkomen maar stiekem een klein hartje hebben herken ik ook van hem. Ik heb zelf behoorlijk wat ADD kenmerken, dus we begrijpen elkaar en kunnen elkaar daarin ook steunen Lachen Ook kenmerkend: op een feestje altijd het hardste praten, als er iemand ietsje harder praat gaat hij er weer overheen, en idd geneigd om erg veel over zichzelf te praten. Hij vindt dit zelf ook vervelend, dus ik wijs hem er meestal subtiel op dat hij weer te hard praat e.d., hij heeft dat zelf gewoon niet in de gaten. Verder gaat het op zich prima, wat hem heel goed heeft geholpen is het slikken van visolietabletten. Hielp hem erg met de chaos en het overzicht en vergeetachtigheid.

En verder is het gewoon een hartstikke lieve jongen, en heb ik er niet veel last van Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:51

idd rock, de rode cijfers, dat zijn de interessante...die vergoeden 100 procent met een max c=van 4550 of geen max, de andere , sja die vergoeden in principe maar een klein deel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:56

little ann, fijn dat jullie op die manier het weten bij te sturen/op te vangen Ja
bij mij gaat het net wat ingewikkelder door tweede stoornisje, als ik down ben, ben ik down en schakel ik niet zomaar terug naar niet down ... hoewle dat ook niet altijd opgaat, ligt eraan waar het vandaan komt Clown

kjoetie, dta hard praten etc merk ik ook ,
ik ben of heel stil , dan gebeurt er te veel en kijk ik wel toe ...
of ik duik er hel hefitg in , idd ook met steeds harder praten , hoewel dat tegenwordig ok steeds beter gaat
ik zie het ook bij mijn vader (hoewel die gheen diagnose heeft en hem ook nooit zal krijgen , hij is gezond, niets mis Knipoog )
is bij mij thuis wel duidelijk van wie ik het heb Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:59

Bij mij is inderdaad ook vrij duidelijk van wie ik het heb (hoewel mijn moeder ook wat ADD neigingen vertoont)... Met mijn vader heb ik inmiddels geen contact meer.

Hij liet nooit wat horen op mijn verjaardag, hij pushte me gigantisch, was agressief verbaal, zal NOOIT zijn ongelijk toegeven, laks en alles op mij afschuiven, etc.

Moet toegeven dat nu ik mijn diagnose heb, het wel moeilijk is om kwaad te blijven om die dingen... Want ik snap nu wel dat hij er misschien niet 100% wat aan kon doen altijd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:09

Rock schreef:
Bij mij is inderdaad ook vrij duidelijk van wie ik het heb (hoewel mijn moeder ook wat ADD neigingen vertoont)... Met mijn vader heb ik inmiddels geen contact meer.

Hij liet nooit wat horen op mijn verjaardag, hij pushte me gigantisch, was agressief verbaal, zal NOOIT zijn ongelijk toegeven, laks en alles op mij afschuiven, etc.

Moet toegeven dat nu ik mijn diagnose heb, het wel moeilijk is om kwaad te blijven om die dingen... Want ik snap nu wel dat hij er misschien niet 100% wat aan kon doen altijd...

oeh, die dikgedrukte zijn zooooo herkenbaar Clown
mijn moeder heeft ook wel wat ADD trekjes, maar mijn vader echt 100% adhd, maar ja , dat is iets dat hij nooit zal willen toegeven dus daar hebben we het dan ook gewoon niet over...

mijn vader is ook altijd bezig, afdakje bouwen, badkamer verbouwen allerlei klusjes, liefts 6 tegelijk , en maar doorgaan en bloedchagerijnig worden als er dingen niet goed gaan ...en omdat ie alleen in het weekend thuis is , ligt alles maanden te liggen voor het af is (de badkamer, keuken en het afdak en het toilet waar allemaal nog dingen moeten gebeuren )
en ook alle dingen die mis gaan tot in detail 6 keer vertellen
(alsof het mij wat boeit dat die boorkop nit goed meer is en dat dat komt door ..... blablabla)
ik doe ook weinig met hem samen, dat werkt niet Clown

tword idd wel makkelijekre nu ik zelf weet wat ik heb en het bij hem herken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:15

Oh God ja, het gevloek en getier als er dingen niet gingen zoals de bedoeling was! Bloos!

Ik vond het dan ook totaal niet vreemd toen mijn moeder op mijn tiende een punt zette achter haar huwelijk met mijn vader.

Zo herinner ik me onze laatste zomervakantie nog zo ontzettend goed!! We gingen kanoën op een Franse rivier. Mijn moeder voorop, ik in het midden, en mijn vader achterin om te sturen.

Halverwege ging ik er even uit om te zwemmen, en er weer in, niks aan de hand. Na een pauze, wilde ik toch wel graag voorin, want ik zat steeds maar tegen de rug van mijn moeder aan te kijken.

Afijn, ik voorin, en na een tijdje wilde ik weer zwemmen. Ik eruit, so far, so good... Maar toen wilde ik er weer in. Het evenwicht lag natuurlijk wat anders met ik als 10-jarig meisje dat voorin probeerde te klauteren, en mijn twee ouders verder naar achteren (en beiden geen lichtgewichten).

De boot begint dus te schommelen, en mijn moeder leunt van schrik de andere kant op, dus dat ding slaat om! Haha!

Mijn moeder en ik lachen, want zij lagen dus nu ook drijfnat met kleren in het water... En mijn vader TIERENNNNNNNNNNNNNNNNN!!

Oooohhhhhhhhh wat wassie KWAAD!! Het stoom sloeg uit zijn oren, hij was een waterschoen kwijt, blablablabla! *LOL*

Hij is de rest van de vakantie chagrijnig geweest!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:56

is wel ook voor mij een erg handig topic
(heeft een vlam met adhd Bloos )

en ondanks ik hem nog niet zo heel erg verschrikkelijk lang ken zie ik herkenbare dingen in en ook tips

ik zie dus al dat het een voordeel is dat ik een erg geduldig typ ben Haha!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:03

Ik herken ook best wel wat dingen in mezelf als ik zo lees eigenlijk, ik kan ook meteen heftig reageren als iets (kleins) niet zo gaat zoals ik het wil, en ik praat ook heel hard zonder het te beseffen... Is ook eigenlijk niet zo gek als ik bedenk dat mijn vader ook niet helemaal spoort in zijn bovenkamer hahaha...ach zo heeft iedereen wel wat Knipoog Probeer er aan te werken in elk geval..

Draumpje, hij is niet altijd ze snel uit zijn dip te krijgen hoor, die dip is ook nog zeker niet over, maar dan kan hij in elk geval eventjes die negativiteit aan de kant zetten, dat is al heel fijn...Ja we maken er het beste van samen, het valt niet altijd mee maar we doen ons best...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:30

*meldt zich*
Ben ook een ADHD-er.
Erg interessant om die informatie over Concerta te lezen... ik zou dat spul heel graag willen hebben. Nadeel is alleen dat het zo duur is, en Univé het op dit moment niet vergoedt... ik moet dus een eigen bijdrage betalen, en die is te hoog voor mij.

Tja, waar heb ik last van:
Impulsiviteit... een doen en dan denken. Wat m.b.v, Ritalin wel erg verbeterd is Ja

Problemen met overzicht houden.
En dat is niet leuk. Ik werk in een winkel, parttime, en als het druk is, vind ik het erg moeilijk om overzicht te houden.. het wordt dan een vreselijke chaos in mijn hoofd, kan al die prikkels niet goed verwerken dan...'
ik heb de neiging om op zo'n moment erg emotioneel en negatief te worden... pfff... kan ik zoveel Ritalin nemen als ik wil, maar het helpt niet erg op dat moment...

En als ik dan een rebound heb is het 3x zo erg natuurlijk...

En druk ben ik ook. Mijn vent wordt daar af en toe knetter gek van, dan moet ik minder woorden per minuut zeggen... ik ben wel een kletskous en erg beweeglijk...

Problemen met concentratie, maar die openbaren zich vooral als ik problemen heb met overzicht.
Tja, en problemen met structuur.

Liegen heb ik niet zo'n probleem mee, ben meer té eerlijk.
Ik zeg precies wat ik denk, waardoor ik eigenlijk nooit misverstanden heb, maar niet iedereen waardeert het... Haha!
Héél apart...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:54

yamcha, ook heel herkenbaar Ja
ik kan het ook niet betalen vandaar dat ik overstap van verzekeraar