m'n knie gebroken, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

Re: m'n knie gebroken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:30

De eerste 2 weken mocht ik niets anders dan op en neer naar de wc, verder moest ik in bed/bank blijven.
Dus ik kreeg geen kans om last te krijgen van mijn polsen. Als ik op stap ging, in de rolstoel (dan kom je er pas achter hoe ongelijk stoepen zijn! Nagelbijten / Gniffelen)
Ik mocht absoluut niet steunen op mijn knie hoor toen ik nog in de spalk zat. Ook alzet je hem op slot als je hem volledig strekt, het is gebroken allemaal, je spieren zijn kapot, je pezen door.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 11:29

als ik naar buiten ga, ga ik ook in een rolstoel.
alleen binnenshuis loop ik op krukken. ook niet echt veel ofzo.
het deed ook vanaf gisteren ineens zeer, dus niet ik het al dagen voelde ofzo. dus ik dacht, een nachtje slapen, dan kan die rusten en is het wel over, maar nee hoor, hijdoet nu nog veel zeerder en is een beetje opgezet bij dat stukje waar je ook je hartslag kan voelen. ik heb er nu maar zo'n ijsgelpack opgelegd, hopen dat het wat helpt Scheve mond

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:12

Van mijn polsen heb ik nooit last gehad eigenlijk, misschien omdat die 'getraind' waren?
Haha, heb heel erg vaak op krukken gelopen door mijn enkels. Moet ook zeggen dat ik na dat ik uit het ziekenhuis was alleen de 1e week met krukken gelopen heb, vooral de kleine stukken vond ik verschrikkelijk met krukken, koste meer tijd dan gewoon strompelen Vork
Alleen langere stukken had ik ze bij. Rolstoel heb ik gelijk de eerste dag al proberen af te schrijven. Op school ging het zelfs al dat ik zelf achter de rolstoel liep en dan lag of mijn tas er in of zat klasgenootje er in. Bloos

Ben trouwens gelijk de eerste mogelijke dag naar school gegaan. In het begin van de carnavalsvakantie mocht ik naar huis en na de carnavalsvakantie ben ik naar school gegaan.
Ik heb ook nooit in een spalk gezeten, de 1e 2 weken zat er alleen verband om, ik mocht er toen ook echt niets mee. Niet bewegen, niet lopen, niet staan, niet zelf op proberen te tillen. Echt heel iritant.
Toen de krammen er uit gehaald waren is er gips om heen gegaan en toen mocht ik langzaam aan gaan belasten, dus er op gaan staan en zo. Na die 2 weken merk je wel dat je echt al enorm veel kracht kwijt bent!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:56

PaTriiCiiaa schreef:
ooh ik wist niet eens dat je je knie kon breken!
nare ervaring, maar hopelijk is de tijd snel voorbij en ben je genezen, kun je weer fijn naar de paardjes toe, en ooit nog skaten alleen voorzichtiger, met meer remmen indien nodig & niet meet zo'n ''heuveltje'' Tong uitsteken
succes met de tijd thuis, hopelijk ook als het om school gaat, dat je niet te veel mist en gewoon het jaar haalt Lachen

zo zie je maar weer, ik heb je verhaal al eens gelezen maar kon het me niet herrinneren!
veel beterschap nog!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:21

hihi Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb nog steeds last van m'n pols, maar als ik m'n krukken op een andere manier vast hou, dan heb ik er gelukkig geen last van tijdens het lopen.
Vandaag heeft m'n vader nog gepraat met de fysio die mij de dagen dat ik in het ziekenhuis lag heb leren lopen met krukken. Hij vroeg nog waar ik naar de fysio moet straks, in het ziekenhuis of zelf eentje zoeken? De fysio zei dat ik dat zelf mocht weten, maar vond het wel leuk als ik gewoon in het ziekenhuis naar de fysio bleef gaan, omdat het iets is wat ze niet veel (bijna nooit) meemaken en het voor hun een soort van leer zal zijn. Nou, ik voel me een beetje een proefkonijn nu Tong uitsteken Het lijkt me wel fijn in het ziekenhuis, ik weet niet waarom, alleen het ziekenhuis is zo ver, normaal wel in een half uurtje te fietsen, mjah, nu moet ik met de bus en nog een stukje lopen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:16

zoo, gisteren weer naar het ziekenhuis geweest. heb nieuw gips en over 2 weken mag het er vanaf Haha!
was wel een beetje eng. eerst moest het oude gips eraf en moest ik zonder gips naar de rontgenkamer. me been leek wel een vaatdoekje zo slap en zwabberig Clown de chirurg heeft de foto's gezien en kwam daarna vertellen dat ik nu met allebei m'n benen mag lopen Go jij! Go jij!
ik weet nu ook wat er zo pijn deed bij de oefeningetjes doen in het gips. 1 van die pinnen zit heel dicht onder m'n huid, dus als ik mijn been optilde kwam die huid 'klem' te zitten tussen die pin en het gips.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:21

Gek he, als je je been zo'n tijd niet hebt gezien, hoe ie veranderd is?? Lachen
Mijn been was na 2 weken al hartstikke dun, bleekjes en vreselijk onstabiel.
Pas op dat je er niet door knikt he, met lopen?

Bij mij zitten er geen pinnen en bij mij deed het optillen van mijn been ook hartstikke zeer (pijnlijkste van allemaal). Dit was omdat alle pezen gescheurt zijn geweest.

Succes ermee verder!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:40

hij was niet zo heel veel veranderd, als je hem zo zag. maar wel erg slap. de chirurg vroeg of ik ff m'n been aan wilde spannen. ik kon het gewoon niet meer, heel stom als of ie verlamd was ofzo. als ik m'n boven beenspier aan wilde spannen, spande ik steeds m'n bilspier aan.
en het stomme was, mijn knieschijf zelf doet helemaal geen pijn meer. de gipsmeester drukte er nog aardig op om die pinnen op te zoeken (eentje zag je al gewoon overduidelijk zitten, echt raar) en liet nadat ie m'n been gewassen had een stukje vallen zeg maar (het is een beetje een pestkop hoor Tong uitsteken ) maar dat deed helemaal geen zeer, gelukkig Lachen alleen toen ik m'n knie moest buigen voor de foto deed het aan de bovenkant zeer. en toen ik in de gipskamer wat verder achterop die stoel wilde schuiven deed het onder m'n knieschijf zeer.
was ook zo stom. de verpleegster in de rontgenkamer vroeg of ik m'n knie zo ver mogelijk wilde buigen. dus ik poging tot buigen, dacht dat ik al een heel end kwam, keek ik, lagtie nog bijna gestrekt *LOL*
met lopen merk je af en toe wel dat ie wilt knikken ja, beetje vreemd gevoel ook in het gips, maar doet wel weer zeer aan die pin. maarja, lang leve de krukken Haha!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:47

Ik heb als kind van 10 jaar mijn knieschijf gebroken. Ik ben hier niet aan geopereerd. Wel heb ik heerlijk 12 weken in het gips mogen zitten.
Ik heb later wel een aantal maal mijn knieschijf uit de kom (uit de rails volgens de arts) gehad. Heeft te maken met beschadiging van de banden en het verlappen van spieren e.d.
Maar ik heb er nu al 1 jaar geen last meer van. *klopt af op bureau*

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:21

zo, 12 weken is best lang! als jouw knieschijf uit de kom schiet, schiet hij dan opzij of omhoog/laag?
toen ik was gevallen was de mijne naar boven toe geschoten.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:05

Pff, nog 2 weken gips, arme jij.
Maar gelukkig mag je nu wel gaan belasten.
Je verhaal over een slap been herken ik wel.
Ik had precies t zelfde.
Sterkte en succes met lopen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:55

fysio is nu ook geregeld Haha! . steeds 's ochtends vroeg om 8 uur in het ziekenhuis. kan ik de heenweg met m'n vader meerijden, die begint daar om half 8. en terugweg moet ik nog ff uitzoeken Tong uitsteken

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:33

Nannes schreef:
zo, 12 weken is best lang! als jouw knieschijf uit de kom schiet, schiet hij dan opzij of omhoog/laag?
toen ik was gevallen was de mijne naar boven toe geschoten.

Opzij, en meestal naar buiten toe.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:34

want ik vraag me af hoe het met de banden e.d. zit als de schijf dus naar boven is geschoten Verward

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:42

Jaa ik had ook één pin die heel dicht onde rmijn huid zat, die is er dan ook vroegtijdig er uit gehaald, want hij kwam steeds verder eruit...

Uiteindelijk zelfs een heel puntje er uit zeg maar...

Bij mij was mijn knieschijf naar links (buiten) en naar boven geschoten...

Ik vond het ook heel eng, die eerste keren zonder gips! Lijkt wel of je eigenlijk geen been meer hebt, zo slap en instabiel...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:49

he bah, ik hoop niet dat dat gebeurt hoor.
als je die pin dan zo aan de oppervlakte ziet zitten, dan zie je hem met buigen zeker helemaal uitsteken of niet?

ergens verheug ik me erop dat het gips eraf mag, maar aan de andere kant voel ik me wel lekker veilig zo Clown

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:54

Nannes schreef:
he bah, ik hoop niet dat dat gebeurt hoor.
als je die pin dan zo aan de oppervlakte ziet zitten, dan zie je hem met buigen zeker helemaal uitsteken of niet?

ergens verheug ik me erop dat het gips eraf mag, maar aan de andere kant voel ik me wel lekker veilig zo Clown

Je ziet de pin dan inderdaad helemaal uitsteken, maar echt eng is het niet, ziet er alleen raar uit. Doet ook geen zeer.. Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:00

hihi zal wel vreemd zijn Tong uitsteken
gelukkig doet het iig niet in m'n knieschijf zeer, maar het is echt m'n huis die geplet word. dus als het gips eraf is zal ik daar wel geen last meer van hebben. alleen als ik m'n knie stoot tegen die pen denk ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:09

Nannes schreef:
hihi zal wel vreemd zijn Tong uitsteken
gelukkig doet het iig niet in m'n knieschijf zeer, maar het is echt m'n huis die geplet word. dus als het gips eraf is zal ik daar wel geen last meer van hebben. alleen als ik m'n knie stoot tegen die pen denk ik.

Ja stoten tegen de pin doet inderdaad wel pijn, maar sowieso mijn knie stoten doet zeer... Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:44

ben wel benieuwd hoe het zal gaan. als ik iig last had van die pin dan mag hij eruit zei de gipsmeester. weet niet precies hoelang hij erin zal moeten blijven zitten, maar dan zien we dan wel weer Haha!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:19

Ik vind het lopen nadat de knie uit de kom is al doodeng. Heb jij er nog geen buikpijn van Nannes?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:20

Jaa Nannes je mag toch wer lopen?? Haha! Haha!
ik hoop je zondag echt tegen te komen haha Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:30

Barbara_m schreef:
Ik vind het lopen nadat de knie uit de kom is al doodeng. Heb jij er nog geen buikpijn van Nannes?

nu er nog een veilig gipsje omheen zit vind ik het nog niet zo eng. in huis loop ik het meeste al zonder krukken.
maar ik ben wel bang als het gips er straks af mag, ergens ook wel weer blij, want nu doet het zo'n pijn bij bepaalde bewegingen. maar ik ben bang dat ik ineens erdoorheen zak ofzo. en al die verhalen dat je knie weer sneller uit de kom kan schieten. maar ik weet eigenlijk ook niet of nou heel m'n knieschijf uit de kom lag, of dat het maar de helft was. hij is namelijk dwars door midden en op de eerste rontgenfoto's lagen de onder en boven kant best wel ver uit elkaar. ik weet dus ook niet of er dan een verschil in zit.

Gowlan schreef:
Jaa Nannes je mag toch wer lopen?? Haha! Haha!
ik hoop je zondag echt tegen te komen haha Lachen

ach, waalzicht is niet zo groot Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:56

Hallo Doei! Hier nog een "knie-verveler".

Ik ben 6 dagen geleden geopereerd aan een dikke scheur in mijn meniscus. Helaas is de driane er verkeerd in gedaan waardoor ik nu met een extra lange revalidatie tijd zit.

Maar knie gebroken, jeetje heel verkeerd gevallen dus.. Beterschap!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:16

jee, hoe kom je aan die scheur dan?
een draine is toch zo'n ding zodat vocht e.d. eruit kan?