De opvoeding van een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: De opvoeding van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:27

maar hebben jullie zelf welleens spijt van dingen die je in je jeugd gedaan hebt?
Voor mijn gevoel ben ik het laatste jaar in 1 klap ontzettend veranders en volwassen geworden.
Ik gaf mijn ouders altijd overal de schuld van. Ik ben echt geen makkelijk kind geweest ondanks ik al veel mocht. Maar dat is echt mijn karakter geweest. Ik ben een tijd depressief geweest en dat heeft er flink ingehad. Ik heb mijn ouders vaak zat onbeschoft en zonder enig respect behandeld. Nu begin ik dat pas in te zien en heb ik er echt spijt van dat ik me zo gedragen heb. Ik heb het zelf moeilijk gehad met mezelf maar mijn ouders ook met mij.

Als puber zijnde zie je dat niet in. Als je ouders word wel.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:28

Miryamk schreef:
Ik heb echt geen flauw benul met wat voor kinderen mijn oudste omgaat. Ze zit sinds kort op de middelbare school en ik hou mijn hart vast. De komende jaren moeten we echt 'uitzitten'.
Ik hoop dat de scherpste kantjes van de puberteit er snel af zijn iig.

mijn oudste zit nu in het 3e jaar, maar kan me heel goed voorstellen dat jij je zorgen maakt hoor! ik heb dat ook gehad, en zij ging ook met kinderen om, die in mijn ogen niet goed voor dr waren. op een gegeven moment komen ze er zelf ook wel achter, verbieden van ons als ouders werkt igg niet, dan maak je het alleen maar interessanter voor ze Knipoog ze worden vanzelf wel wat "wijzer''

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:33

@jessie34 daarom zeggen we tegenwoordig ook veel sneller dat ze het zelf maar moet beslissen. Hopelijk hebben we haar voldoende 'basis' gegeven. Maar echt belangrijke zaken beslissen wij natuurlijk voor haar! Ach ik denk dat ze rond hun 15e wel een beetje zijn uitgepubert...? hoop ik!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:33

Ik was verschikkelijk als puber. Naja, verschikkelijk. K was tegendraads, alles was stom en ik vocht met mijn broertje... En nu ben k best goed terecht gekomen, al zeg k t zelf. Ik weet hoe k me moet gedragen, ben netjes en beleefd naar anderen toe...

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:41

Ik ben geen moeder. En ik erger me ook meer aan kinderen dan de ouders. Hoewel ouders zich weer wel aan andermans kinderen ergeren. DAt is een indicatie vind ik. Kinderen die wel opgevoed zijn, vind ik vaak weer heel leuk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:57

Vjestagirl schreef:
MISTRAL94 schreef:
Nou iedereen zegt dat mijn dochter sprekend op mij lijkt. Niet alleen qua uiterlijk ook qua gedrag. Ik heb werkelijkwaar mijn handen vol aan haar (nu begrijp ik wat mijn moeder door gemaakt heeft Clown )
Als ze niet wil luisteren en ik zeg tegen haar (als we bijvoorbeeld in een winkel zijn) nou dan gaat mama naar huis en blijf jij alleen achter. Zegt ze ja en blijft ze zitten Haha! Sta je met je goeie gedrag niet meer weten wat je moet doen. Weglopen heeft geen zin, ze weet toch wel dat je terug komt Vork

En ik de laatste halve regel zit je fout... Ik geloof dat ik rustig een half uur buiten voor de winkel zou gaan zitten (deed mijn moeder ook) maar echt niet terug komen... En als mijn mam t echt zat was dan greep ze een armpje en dan was het 'meekomen!' tot 3 tellen werkt ook echt goed... Het afwachten wat er gebeurd als je bij 3 bent doen niet veel kinderen...

niet veel kinderen maar die van mij wel Knipoog

Edit: OVerigens laat je je kind niet alleen achter dat is onzin dat doet een normale moeder iig niet!
Tuurlijk loop je wel weg, maar je kunt moeilijk naar huis gaan en je kind daar achter laten Vork
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 27-09-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:58

lottehorse schreef:
whaha opvoede niet moeilijk.. laat ze maar eens een dagje mij opvoeden Duivel praten ze wel anders Tong uitsteken

Ik denk dat jij wel anders praat na een dagje opvoeden Vork Bij deze ben je uitgenodigd!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:59

Vjestagirl, bij een 2,5 jarige tot 3 tellen heeft nog niet veel effect, hoor, kan ik je vertellen. Zo werkt het nog niet op die leeftijd. Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:03

Gewoon voor de winkel gaan zitten wachten. Ik zeg niet dat je naar huis gaat. Ik zeg dat je voor de winkel gaat staan/zitten. Ze komen echt wel... Mijn moeder deed hetzelfde... En na n half uur werd ik zo bang dat mama echt naar huis toe was dat ik heel hard naar haar ben gaan zoeken. En toen mocht ik weer mee....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:09

Het is de kunst om je niet in zo'n situatie te 'praten'. Ik zou zelf alleen zeggen dat ik wegga, als ik haar ook daadwerkelijk achter kan laten. Dat kan echt niet in elke winkel, hoor. En ook niet zomaar op straat.

Als ze ergens echt dwars is, til ik haar zonder pardon op en kan ze schreeuwen wat ze wil. Ik negeer haar dan verder volledig. Dat de hele wereld je op zulke momenten aanstaart, kan mij niet schelen, al is het niet leuk natuurlijk.

Mijn dochter is er ook zo eentje die rustig alleen op ontdekkingsreis gaat, die maalt er niet om of ze me nog ziet of niet. De wereld om haar heen daarbuiten is veel spannender. Gelukkig merk ik nu wel dat ze het steeds meer gaat snappen en worden die zware momenten buitenshuis veel minder. Nu kan ze thuis nogal eens dwars doen. Hoort erbij, het kind is haar wil aan het ontwikkelen, haar grenzen aan het aftasten, haar plekje aan het zoeken.
Gelukkig zijn er nog altijd meer mooie, lieve en humoristisiche momenten. En daar doe je het dan voor, hou ik mezelf voor op een lastig, energievretend moment. Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:14

MISTRAL94 schreef:
lottehorse schreef:
whaha opvoede niet moeilijk.. laat ze maar eens een dagje mij opvoeden Duivel praten ze wel anders Tong uitsteken

Ik denk dat jij wel anders praat na een dagje opvoeden Vork Bij deze ben je uitgenodigd!

Drenthe is hier vlakbij, kan je mijn puub er ook nog een paar dagen bij hebben? Haha!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:15

Nadya schreef:
Maar het hoort erbij, hoor, en onthou dat een peuter zich niet zo gedraag om jou te pesten.

Af en toe vergeet ik het wel eens Bloos , niet dat ik dan denk dat ze het met opzet doet, maar als ik goed in mijn vel zit en mezelf goed in haar verplaats, dan is het al heel anders.
Ook deze tijd gaat vast en zeker weer voorbij en verder ben ik dolgelukkig en supertrots op ons muisje!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:16

Pensionnetje was degene die zei dat opvoeden echt niet moeilijk was, hoor.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:17

avaluna schreef:
Nadya schreef:
Maar het hoort erbij, hoor, en onthou dat een peuter zich niet zo gedraag om jou te pesten.

Af en toe vergeet ik het wel eens Bloos , niet dat ik dan denk dat ze het met opzet doet, maar als ik goed in mijn vel zit en mezelf goed in haar verplaats, dan is het al heel anders.
Ook deze tijd gaat vast en zeker weer voorbij en verder ben ik dolgelukkig en supertrots op ons muisje!

Ja, deze tijd gaat voorbij Ja . Daar hou ik me ook hard aan vast af en toe. Haha!
En ook ik ben supertrots en superverliefd op mijn lieve, stoere meisje. Wil haar voor geen goud meer missen, hoeveel ze haar grenzen ook aftast, haha.....

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:21

Ach ik denk dat we als ouders allemaal ons best doen, soms vraag ik me weleens af bestaat er wel een juiste opvoeding? ieder kind is anders en de meesten van ons zijn allemaal goed terechtgekomen Haha! het is altijd zo makkelijk om andere ouders te veroordelen, maar ieder kind is ook anders van karakter. en in de pubertijd gaat het kind zijn/haar eigen identiteit ontwikkelen, wie ben ik en hoe wil ik zijn. helaas gaat dat niet vlekkeloos. wij kunnen als ouders alleen maar stimuleren en er voor ze zijn! een kind is geen verlengstuk van jou, maar een eigen persoontje Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:22

Precies, Jessie34. Ja

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 14:24

Vjestagirl schreef:
Gewoon voor de winkel gaan zitten wachten. Ik zeg niet dat je naar huis gaat. Ik zeg dat je voor de winkel gaat staan/zitten. Ze komen echt wel... Mijn moeder deed hetzelfde... En na n half uur werd ik zo bang dat mama echt naar huis toe was dat ik heel hard naar haar ben gaan zoeken. En toen mocht ik weer mee....

Misschien als je alle tijd hebt wel Vork

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:28

hihi heb nog wat leuke spreuken gevonden over kinderen en pubers Tong uitsteken

De puberteit is de periode in het leven van een kind dat de ouders moeilijk beginnen te doen.
(Kurtzmann)

De puberteit is het groeistadium waarin een perfect normaal kind plots gaat lijken op een buitenaards wezen.
(Joyce Armor)

Je kunt van kinderen heel veel leren, bijvoorbeeld hoeveel geduld je hebt.
(Franklin P. Jones)

Kinderen zijn onvoorspelbaar.
Je weet nooit op wat voor iets onlogisch ze je nu weer zullen betrappen.
(Fanklin P. Jones)

Een kind wordt pas echt groot, als het stopt met vragen waar het vandaan komt
en weigert te vertellen waar het naartoe gaat.
(Onbekend)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:30

Hahaha daar zitten een paar waarheden tussen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:30

Echt wel..... Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:10

MISTRAL94 schreef:
Vjestagirl schreef:

Misschien als je alle tijd hebt wel Vork

En anders werd ik bij een arm gegrepen en meegenomen, of k nou wilde of niet.

Je gaat toch niet staan discussieren met n 2 jarige, dat is netzoiets als discussieren met je paard of die op gaat houden je poetskist te slopen. OPHOUDEN, klaar. Werkte bij mij ook.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 19:14

Vjestagirl: Je bent van harte welkom op een peuter die in de peuterpubertijd zit dit even duidelijk te komen maken Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:24

Mistral heeft het toch niet over discussieren??? En met 'ophouden, klaar' kom je ook niet altijd meteen waar je zijn wilt, hoor. Ik nodig je hierbij ook uit voor mijn 2-jarige en wens je alle sterkte. Haha!

Oh oh, sommige mensen denken er zo makkelijk over, maar in de praktijk werkt het ietsjepietsje anders. Knipoog Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 19:27

Nadya schreef:
Mistral heeft het toch niet over discussieren??? En met 'ophouden, klaar' kom je ook niet altijd meteen waar je zijn wilt, hoor. Ik nodig je hierbij ook uit voor mijn 2-jarige en wens je alle sterkte. Haha!

Oh oh, sommige mensen denken er zo makkelijk over, maar in de praktijk werkt het ietsjepietsje anders. Knipoog Vork

Oh maar dat riep ik ook altijd hoor, zo is het en niet anders. Kind heeft te luisteren enz.
Nu er een duveltje is kom je er gewoon achter dat het niet altijd zo makkelijk is als mensen denken Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:36

Nadya schreef:
Vjestagirl, bij een 2,5 jarige tot 3 tellen heeft nog niet veel effect, hoor, kan ik je vertellen. Zo werkt het nog niet op die leeftijd. Haha!

Hier wel hoor, als het maar duidelijk is!