Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BGGBWM

Re: Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:19

Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Wij hebben ook wel gestript moet ik eerlijk zeggen, zo wilden wij bijvoorbeeld geen alternatieve geneeszijzen, psychische hulp en nog wat andere kleine dingetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:20

ah kijk
en ik als Me patient wil dat wel...
Heb meer aan alternatief dan een het gewone...die zeggen dat je gek bent en meer niet

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:22

Oké, ik ben ook totaal niet thuis in papierwerk, verzekeren etc. Maar als ik het hier hoor ziet iedereen het nut van verzekeringen volgens mij niet helemaal juist. Het betalen van verzekering is geen garantie, het is een soort belegging.

En de koers van beleggen is nu eenmaal nooit van te voren bekend. Van jezelf weet je al snel waar je wel of niet meerwaarde aan hecht. En ja, dan zul je keuzes moeten maken. Dat doe je toch ook met je auto, Casco of Allrisk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:23

Maar als mijn auto in de vernielig zit...jammer..lastig wellicht...
Maar dat kun je niet vergelijken met je gezondheid

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:24

runningkawa schreef:
Dat ben ik met je eens shadow Ja
Bij inboedel kun je desnoods naar de kringloop. Niet fijn als je nu nieuwe spulletjes hebt, maar erg...ach ook niet direct. Overleef je wel.
Bij ziektekosten is dat toch wel ff heel anders.

En idd overal bij betalen...terwijl het elke maand al zo'n smak kost.

En zo ben je jaren niet naar de fysio geweest, maar nu moet je een keer, ja sorry je mag maar 9 keer...en al die andere jaren dan....

Tanden idem dito, krijg 75 % vergoed.
Maar krijg we een nieuwe vulling bij een tand die al 2 keer eerder door midden is geweest.
Trekken, nee dat doen we niet. Pas als die weer doormidden gaat. Wat een week later was...
Maar je kunt wel 2x vullen dokken...dat wilde ik al niet...

Dat van de fysio heb ik dus ook, ik heb vroeger een ongeluk gehad nooit last van gehad, maar nu na 6 jaar begint mijn rug hevig te protesteren.
Mijn ruggewervel verschuift na inspanning(tillen, paardrijden etc), omdat de pijn niet meer te verdragen was naar de HA geweest, en kreeg dus advies voor de fysio.
Ik ga 1x in de week en krijg dan diverse behandelingen, daarna voel ik me weer een stuk beter.
Nu ben ik een tijdje niet geweest i.v.m de zomervakantie, kom ik laatst weer bij de fysio en krijg doodleuk te horen dat ik nog 1 behandeling krijg en dat het er dan weer op zit voor dit jaar.
Hoe moet ik nou die tijd doorkomen met gigantische pijn in mijn rug, geen fysio kan ik ook niet meer werken.

Zo had ik het laatst ook met de pil, ik slik al jaren de zelfde pil, kom bij de apotheek en krijg doodleuk te horen dat ik een andere goedkopere pil krijg omdat mijn pil niet meer vergoed word door de verzekering. Ik na hevig protest die pil meegenomen, en thuis mijn verzekering gebeld, en wat krijg ik te horen.... mijn pil word gewoon vergoed en ze snapte niet hoe de apotheek daar bij kwam.
Ik weer terug naar de apo en in ene was het geen probleem en kreeg ik mijn vertrouwde pil weer mee.
Snap jij het dan nog?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:26

BGGBWM schreef:
Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Wij hebben ook wel gestript moet ik eerlijk zeggen, zo wilden wij bijvoorbeeld geen alternatieve geneeszijzen, psychische hulp en nog wat andere kleine dingetjes.

kweet niet hoor
maar de basis zonder ook maar iets extra's is bij hun 192 euro pmnd ..
dus hoe jij op 75 pppmnd komt is mij een raadsel .l.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:28

@ bienotje: ik betaal 157 euro per maand. Ben dan nog niet eens aanvullend tand.
Behoorlijk aanvullend verzekerd dus.

En toch wordt mijn 2e herstel operatie niet vergoed.

Tja, dan vraag ik mij wel degelijk af waar ik voor betaal. Ik dacht aardig in de all-risk richting te gaan!
(pil- zwangerschap ect wel er uitgehaald, aangezien ik een staafje heb als anticonceptie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:28

Ik heb nog nooit iets zelf hoeven betalen. Ben wel rondom verzekerd dat wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:31

Pil heb ik nog altijd moeten betalen...
Denk dat ze liever hebben dat ik een dure abortus laat doen...is namelijk wel vergoed...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:04

Barco schreef:
het lijkt me te begrijpen dat als je 50 bent al een ander risico hebt op bepaalde aandoeningen dan wanneer je 20 bent of 70 bent. je hebt toch over het algemeen meer kans op artrose als je wat ouder bent. Ik noem maar een voorbeeld.

Natuurlijk snap ik dat het risico groter is. Maar ik weet niet of het een aanvaardbaar risico is? Wat moet je als je als 20-jarige toch iets dergelijks krijgt? Lekker verrekken? Dat zijn inschattingen die IK niet kan maken hoor.... Natuurlijk is het risico niet groot, maar je zult de pech maar hebben - en ik kan de gevolgen niet inschatten van het niet doen. Zoals gezegd, de uiteindelijke gevolgen van het niet hebben van een inboedelverzekering zijn duidelijk: dan moet je zelf zorgen voor nieuwe inboedel. Niet handig, maar ook niet onoverkomelijk.

Maar ik weet niet hoe dat zit bij medische dingen. Misschien is dat wel onoverkomelijk. Maar dat kan ik niet beoordelen omdat ik geen expert ben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:11

NIEMAND weet toch van te voren of je een ernstig ongeluk krijgt , of overhoop word gereden door een of andere malloot en je levens langs (of hopelijk korter) fysio nodig hebt?
niemand weet toch of die kanker krijgt of niet ?
niemand weet toch of die hartkwalen krijgt of niet ?

er zou gewoon 1 verzekering moeten zijn voor iedereen
en niet zoals nu een armeluis basis met alle risico's van dien of een groot bedrag nog steeds niet alles of voor bijna iedereen onbetaalbaar goed verzekerd..

bijna alle verzekeringen zeggen een bril te vergoeden (voor 75% of meer) indien je die echt nodig hebt
hier hebben we een hele verhitte discussie achter de rug
volgens zz heb je dus bij -10 en -11 GEEN bril NODIG
en kan je makkelijk zonder leven Vork dat je dan niet normaal je kost kan verdienen
(vrachtwagen chauffeur zonder bril met deze sterkte wil je echt niet tegen komen
als die al de straat uit raakt Vork ) tja das hun probleem niet ..
dat het wettelijk verplicht is in de auto een reserve te hebben van de zelfde sterkte mag geen zonnebril zijn ..daar hebben we het ook maar niet over

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:13

@BGGBWM: ik ben ook zeer benieuwd hoe jij aan die bedragen komt. Wellicht collectief via werkgever ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:13

Nickyu: precies. 'Belegging' als principe mag leuk zijn voor materiele verzekeringen, maar bij gezondheidskosten vind ik dat wij daar als maatschappij gewoon samen voor moeten zorgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:18

idd ja
materiele zaken is een HEEEEEEL ander verhaal
2e hands voldoet prima totdat je geld hebt voor nieuw
dat is een keuze die je zelf realistisch kunt maken
voor hoeveel en voor war je verzekerd wenst te zijn

er werd ook al iets gezegd over overlijdens verzekeringen
ook bij die kan je reeele keuzes maken
wat als ik nu doodga ..dan is er geld nodig voor een zak en een graver + plekkie of crematorium ..evt steen
heb je eigen spullen / huis + familie -vriend / man / kind
kan je weederom berekenen wat je nodig denkt te hebben
word je ouder en is kind uit huis en is er dus geen extra geld nodig voor opvang bv kan je een verzekering annuleren ..keuzes die je zelf maken kan
toen danny net geboren was heben wij ook een extra verzekering afgesloten
nu kan ik die nu niet stoppen uit geld nood (iig niet slim) voor de simpele reden
dat we nooit meer ergens geaccepteerd worden mochten we wel ruimer komen te zitten

met verzekeren van je eigen lichaam is het een soort russische roulette
even kort door de bocht
..en ben je rijk is de keuze makkelijker ,
ben je niet rijk is het keuzes maken die niet te maken zijn
ben je arm kan je maar beter niet ziek worden en de buurman de tanden uit je bek laten rossen
een kunstklappertje is geloof ik wel weer gedeeltelijk verzekerd in het basis pakket .. Vork

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:50

Als we één grote ruimdekkende basisverzekering hebben voor iedereen, dan hebben we ook allemaal een onbetaalbare premie..

@ma_rie_tje, dat jouw operatie niet vergoed wordt is ook van de zotte. Daar was mijn reactie helemaal niet op bedoeld, meer in het algemeen..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:56

ik voel me ook niet aangevallen hoor.

Ik ben juist erg goed verzekerd omdat ikslechte knieen heb.
Ik vind het zo verrektoneerlijk!

Mijn tegenover buurvrouw is NIET verzekerd. Krijgt iets aan haar hart en ligt nu albijna 2 weken in het ziekenhuis. Allemaal geen probleem (of het echt zo is weet ik niet,maar zo lijkt het).

Het kan allemaal, en dan wordt mijn operatie niet vergoed?
ik vind het gewoon niet kunnen kloppen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:57

of er komt een percentage regeling Pling
lasten naar inkomen .. zodoende is nog steeds iedereen goed verzekerd en niet de armen minder dan de rijken , zoals het nu ook al voor meedere dingen geld lijkt me dat helemaal geen slechte
en dan wel met een reeel minimum en een reeel maximum
en daar kan dan nog over gediscuseerd worden Knipoog
en dan dus niet bij loon va tot nee echt een x percentage
zeg bv 5% met dus een minimum van bv 50 tot een maximum van 750 oid
ben benieuwd of de reken kmer daar eens naar zou willen kijken of het haalbaar is Knipoog

ben nu dan misschien niet zo rijk maar dat wel ooit geweest
en speelde toen al met dat idee ..dus nu niet iedereen gelijk
beginnen te zeuren over hoe we er nu bij zitten en de reden
van het idee ..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:02

Toch zou ik dat ook maar een raar voorstel vinden, grotendeels van de mensen die een vermogen hebben opgebouwd werken daar gewoon ook echt kei en keihard voor. Lijkt me niet reeël om dan daar meer kosten neer te leggen om anderen juist te ontlasten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:06

Bienotje: de mensen die ziek zijn geworden en daarom dus niet keihard kunnen werken hebben daar toch niet voor gekozen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:06

waarom niet gewoon ziekenfonds en particulier?

Ziekenfonds wasvoor de armere mensen goed tebetalen, en vrijwelalles zat er bij(dachtik?? was zelfparticulier verzeker...)
en Particulier, tjavolgens mij was dat ook te doen.

De mensen die particulier waren lachen zich kapot,wat die nu betalen is (in verhouding) erg weinig

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:11

ma_rie_tje schreef:
waarom niet gewoon ziekenfonds en particulier?

Ziekenfonds wasvoor de armere mensen goed tebetalen, en vrijwelalles zat er bij(dachtik?? was zelfparticulier verzeker...)
en Particulier, tjavolgens mij was dat ook te doen.

De mensen die particulier waren lachen zich kapot,wat die nu betalen is (in verhouding) erg weinig

helemaal mee eens!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:12

Wat wil je daarmee zeggen shadow? Ik snap je reactie op mij niet helemaal.

Het ligt er waarschijnlijk aan hoe je het bekijkt, ziektekostenverzekeringen algemeen. Of ziektekosten m.b.t. mensen die dus beperkt zijn door een ziekte.

Of bedoel je wat anders?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:12

wij werken nu ook kei en keihard voor onze maandelijkse belediging , buiten het feit dat ik dat een erg domme opmerking vind , niet iedere rijke werkt of heeft er hard voor gewerkt
zo ook niet alle niet rijke lui of minder hard werkend

hele foute gedachten vind ik dat !

voor mij zelf sprekend ik ben rijk en echt STINKEND rijk geweest
wat ik nu kwijt ben zal ik via rechtzaak hopelijk een heel klein gedeelte van terug krijgen ..laten we zeggen een geval te goed van vertrouwen gecombineerd met als en een als ..
werkte toen 80 uur per week en nu ondanks niet goede gezondheid probeer ik ook echt alles om an een beter inkomen te komen binnen de mogelijkheden die ik heb
kan helaas niet in loondienst dat gaat niet meer , wel als hand en span diensten
heb er echt zelf niet voor gekozen ziek te worden en zou heel graag weer "gewoon "60 tot 80 upwk op een bedrijf mijn oude beroep weer kunnen uitvoeren

daarbij zjin er heel veel oudere mensen die hun HELE LEVEN LANG
de poten uit hun lijf hebben gewerkt en nu van een karig pensioentje
rond moeten komen en voor de zelfde dilemma's staan
dan maar geen kachel aan deze winter want we moeten nieuwe bril ?
dat zijn de keuzes nu soms al ! zou zeggen ga eens kijken bji die oudere mensen
ga daar eens mee praten ..

daarbij zijn er nog veel meer bevolkingsgroepen
die bv niet KUNNEN werken en dit wel graag zouden willen
of geen opleiding hebben kunnen betalen of de kapaciteit niet hadden

en bijvoorbeeld nu het door ons hier zeer gewaardeerde in de regel ondergewaarde beroep van
straten veger of vuilnis man hebben .. nee die mensen werken niet hard ?
kom op zeg Boos!

dus ff stapje terug graag .. Knipoog
Laatst bijgewerkt door nickyu op 20-09-07 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:13

runningkawa schreef:
ah kijk
en ik als Me patient wil dat wel...
Heb meer aan alternatief dan een het gewone...die zeggen dat je gek bent en meer niet

als "chronisch zieke?" heb je idd veel meer aan een goede verzekering!
ik ben eigenlijk nooit ziek en ga echt bijna nooit naar de dokter...en van de tandarts krijg ik gewoon nog van een deel de rekening thuis Ach gut pfff en ik snap maar niet waarom het zoooo duur moet!
een aantal jaren geleden betaald ik stukken minder en volgens mij is de zorg er toch echt niet op vooruit gegaan Bloos

runningkawa schreef:
Pil heb ik nog altijd moeten betalen...
Denk dat ze liever hebben dat ik een dure abortus laat doen...is namelijk wel vergoed...

ik betaal mijn pil ook zel ja... maar zoals jij ahd ik het nog niet gezien! het is eiggenlijk scheef! want de mensen met minder geld die bijvoorbeeld de pil te duur vinden maken gebruik van duurdere maar wel betaalde zorg...

pffff van mij mogen ze het morgen weer allemaal veranderen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:15

en dan gaat de premie volgens jaar weer omhoog....

Ben benieuwd hoe veel nieuwe niet verzekerden erdan weer bijkomen!