Ziekte van Raynaud.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Ziekte van Raynaud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:24

ja zo, dank je

Is jouw duim ook wit? kon dat nl niet zo goed zien. Bij mij zijn ze ook vaak zo, en eigenlijk ook nooit verder dan waar je je vingers buigt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:25

Hier nog een.
In mijn voeten heb ik er niet zoveel last van, maar mijn handen zijn ook snel "dood", met lijkkleurtje enzo. Meestal duurt het wel een poosje voor de bloedstroom weer helemaal terug op gang is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:26

ik doe ze altijd onder de hete kraan, mag misschien wel niet zo goed wezen maar helpt het beste

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:31

Ik zit met met grote ogen te lezen,want dit komt me allemaal zo bekend voor!
Ik heb vooral in de winter altijd wit/gele handen ,aan de binnenkant dan he Clown
Ik hoef niet eens koude handen te hebben.
En m'n huisarts heeft altijd al gezegt dat ik een slechte doorbloeding heb, en dat komt ook voor in mijn fam.; aan mijn vaders kant...
En ik heb vaak last van 'n te lage onderdruk.
Maar mijn huisarts heeft 't nog nooit over raynaud gehad..
Zal binnenkort 's vragen...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:33

annastasia schreef:
ik doe ze altijd onder de hete kraan, mag misschien wel niet zo goed wezen maar helpt het beste

Nou heb ik een hoge pijngrens maar alleen al de gedachte eraan doet erg veel zeer Lips are sealed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:34

annastasia schreef:
ja zo, dank je

Is jouw duim ook wit? kon dat nl niet zo goed zien. Bij mij zijn ze ook vaak zo, en eigenlijk ook nooit verder dan waar je je vingers buigt

op deze foto volgens mij niet, soms heb ik ook maar 1 vinger, net bv alleen de pink

en hete kraan, auwie

lauw en dan handen bewegen en vingers bewegen
als ik dat doe zonder onder water te houden, lijkt net of alles heel stijf is, of het bloed bevroren is

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:35

@durante;

Mocht je daarna in het UMCG terecht komen dan hoop ik niet voor je dat je zo'n stugge oude kerel krijgt. Bah wat een vreselijke vent vond ik het.

Huisarts zal eerst een paar keer afkappen, is mijn ervaring. Heb pas na 1,5 jaar een verwijzing naar het ziekenhuis gekregen omdat ik er zelf om vroeg.

Die hete kraan, voel je eerst niet zoveel van. Maar gelukkig heb je dan wel snel je gevoel weer terug. Warmen ze langzaam op, Huilen Huilen dat doet zo'n pijn. sta dan echt van m'n ene op m'n andere been te hinken. en helemaal als ik dan in de stal ben

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:51

Wie van jullie heeft dan ook van die onderzoeken gehad?

Die in die bak met water heb ik gehad maar ook deze;

Citaat:
Capillaroscopie
Bij bindweefselziekten is het soms noodzakelijk om een weefselbiopsie te nemen teneinde de diagnose te kunnen bevestigen. Met een nieuwe techniek is men er in geslaagd om de haarvaten te bekijken zonder dat men stukjes weefsel moet wegnemen, namelijk met de fameuze capillaroscopie. Op de nagelriem van de vierde vinger brengt men immersieolie aan en ziet men via de microscoop niet alleen hoe de vorm van de haarvaten is, maar ook hoe de snelheid is van de doorstroming

Was wel grappig dat je je eigen haarvaatjes op zo'n scherm zag.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:28

Lynn_Nikita schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBGLXQAH.jpg

ga toch proberen, je ziet dat mn vingers veel witter zijn dan de rest
vaak word het nog erger, en soms is het maar 1 vinger
dit is trouwens in de zomer!!!

Bij mij ziet het er weer anders uit.
Bij mij is mn hele hand wit/paars achtig en dan is er geen roze meer te bekennen Tong uitsteken

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:00

annastasia schreef:

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh
ik deed dat een hele poos geleden ook een keer

en dat deed zooooooooooooooooooooooo ongeloooflijk veel pijn onder de hete kraan,
k dacht dat mn handen uit elkaar zouden knappen, zo pijn deed dat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:55

Al een super oud topic en er zijn ook 'jongere' topics, maar daar zijn minder reacties.

Ik vroeg me af of de mensen met Raynaud met dit weer meer last hebben dan bijvoorbeeld in de zomer?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:02

Ja absoluut!
Ik heb tegenwoordig van die warmte packs in mijn jas zodat ik daar mijn handen op kan leggen wanneer ze weer wit en gevoelloos worden.
Soms doen ze gewoon echt pijn! Ik heb het vooral aan mijn vingers trouwens.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:11

Ik en mijn vader hebben met dit weer ook veel meer last van onze handen en voeten. Loop standaard met plasticzakjes om mijn voeten in mijn schoenen en mijn vader ook met warmte packs in zijn jas.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:24

Ik herinner me van voorgaande jaren dat ik ook meer last had met dit weer.
Ik heb het nooit heel extreem gehad hoor, paar vingers of tenen wit tot paars en het doet ook wel eens zeer.

Maar het vreemde is dat ik de afgelopen weken eigenlijk maar weinig last heb.
Ik ben wel aan het overschakelen qua voeding, ik wil zo veel mogelijk plantaardig eten.
Dus geen vlees, zuivel en eieren.
Ik probeer ook bewerkt voedsel te vermijden.

Ik ben al langere tijd erg vermoeid, erg droge huid met hier en daar eczeem, weinig energie.
Dat was voor mij een reden om anders te gaan eten, maar nu lijkt het er op dat het ook invloed heeft op de Raynaud.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:26

Ik verdenk mezelf eigenlijk ook wel, zit met dikke laagjes binnen op de bank onder een deken terwijl het 21 graden is maar mijn voeten doen zeer van de kou in mijn uggs 8)7

Eenmaal koud word ik echt niet meer vanzelf warm, heb ik echt flinke externe warmte voor nodig. Wil deze winter eens flink investeren in goede kleding. De Uhip jas lijkt me geweldig maar is enorm duur. Wat voor broeken dragen jullie om geen pijnlijke knieen van de kou te krijgen? Een gewone thermolegging en spijkerbroek is voor mij eigenlijk niet voldoende.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:21

Ja veel last momenteel
Vooral mijn vingers en handen verkleuren meerdere malen per dag van rood naar blauw en af en toe wit.. nog geen echte oplossing voor gevonden

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:52

Ik heb nog niet echt last, mn handen verkleuren wel maar (Nog) geen pijn
De echte pijn komt pas bij vorst, dan doen ook mn benen zeer, maar het ergste is het bad/douche water wat gloeiend heet aanvoelt terwijl het lauw is, met ook die reactie erbij (rode huid bij water contact)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:13

Ook ik ben hier bekend mee, helaas. Ik heb er momenteel heel veel last van. In de zomer gaat het nog wel, maar de laatste weken is het weer gepaard met blauw/paarse nagels, spierwitte handen, rode voeten en blauwe/paarse knieën (die doen ook lekker mee) en pijn. Water voelt altijd ontzettend heet aan. Een bad nemen is niet leuk meer, een douche kan ik enkel nemen als ik de temperatuur meet met mijn hoofdhuid.
Mijn handen en voeten zijn ook altijd koud, de momenten dat die lekker warm zijn, zijn de momenten dat ik thermometer mag pakken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:14

Merken jullie dat je voeding invloed heeft op de klachten?

Ik vind het zo bizar dat ik juist nu met dit weer geen klachten heb, ik heb nog maar 1x handschoenen aan gehad dit jaar en dat was eigenlijk niet eens echt nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:51

Super oud topic maar aangezien hier ervaringsdeskundigen zitten wil ik toch even een vraag stellen.

Bij mij is ook raynaud vastgesteld jaren geleden aan 1 hand, ik had er vooral last van in de winter en met koude/ warmte wisselingen dat de vaten verkrampt bleven en vingerkootjes helemaal blauw werden en pijnlijk etc. Ik had er het afgelopen jaar weinig last van.

Maar nu vanmorgen werd ik wakker met gezwollen vingers aan diezelfde hand, de middelvinger is erg gezwollen bij het middelste kootje en strekken lukt niet echt, bewegen is pijnlijk. Het is een beetje zo'n klauwhandje geworden. Mijn handen zijn echter niet verkleurd en ook niet geweest en het is ook niet echt het weer voor raynaud. Dus nu vraag ik me af of dit er ook bij kan horen of dat het weer wat anders is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:53

Dat klinkt in mijn ogen niet als Raynaud. Heeft je hand niet klem onder je gelegen ofzo?
Heb je ook artritis/artrose klachten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:00

Ik heb geen idee, ik werd normaal wakker in ieder geval.

Tot zover ik weet geen artritis/artrose klachten, wel fibromyalgie.

Heb er maar even een foto bij gedaan:

Links (normaal)
Afbeelding

Rechts
Afbeelding