weigeren bloedprikker in opleiding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: weigeren bloedprikker in opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:43

Ik ben zelf panisch voor bloedprikken.
(gewone injectie gaat nog net,maar bloedprikken,nee..)
Ik heb eens iemand geweigerd die in opleiding was.
Ik zit al uren voor de tijd te zweten en te piekeren.
Als ik dan ook nog bang moet zijn over de persoon die me gaat prikken,dan kan je me opvegen hoor.
Ze vonden het ook geen probleem,er zijn zat mensen die het wel gewoon toelaten.
(ik vind het zo eng,dat ik al licht in mijn hoofd werd toen ik de topictitel las..) Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:48

Ik heb er ook geen enkele moeite mee. Ben toen ik nog bloed doneerde door tig leerlingen geprikt. "Rollende" aders dus lekker moeilijk Knipoog Armen van onder tot boven blauw. Zelfs een keer meegemaakt dat leerling i.p.v. ikke flauw viel Haha! Haha! Haha!

Maar er hoort idd gemeld te worden dat je door een leerling geprikt wordt. En als je jezelf daar niet aan wilt of durft te wagen, gewoon weigeren. Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:56

RianneH schreef:
Je zou in principe gewoon mogen weigeren. Dat is je goed recht.
Maar het is echt neit zo dat deze mensen niet kunnen prikken. Ze hebben tegenwoordig poppenarmen waar ze bloedvaten in hebben en dan prik je limonada :p
Je hoeft je dus geen speldenkussen te voelen, ze hebben al vaak genoeg geoefend.

Een poppenarm heeft geen diepliggende of rollende vaten en mensen wel.
Nee hoor ik ben zelf ziekenverzorgende en prik mn clienten, maar bij mij hoeven ze niet te komen met naalden. Moest een keer een bloedsuikerapparaat ijken. Ik maakte gewoon alles netjes klaar zoals ik het bij een client doen totdat ik mezelf moest prikken Bloos Heb de prikpen tegen mn vinger gezet en mn ogen dichtgedaan. Bah nee. Ben vroeger zoveel geprikt voor een aandoening die absoluut niks met bloed te maken heeft. (waarom doen ze dat eigenlijk Tong uitsteken ) Ik kan het bij iedereen zien behalve bij mezelf.
Ik zou dus ook een leerling weigeren, tuurlijk is het geen garantie dat de ervaren persoon wel meteen raak prikt. Maar ik voel me daar wel prettiger bij.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:09

Toen ik laatst geprikt moest worden(heb er geen problemen mee) vroegen ze inderdaad keurig of de assistent in opleiding het mocht doen.
Ik heb daar geen problemen mee, zij moeten het tenslotte ook leren en ik zou het ook fijn vinden als iemand mij die kans gaf.
Probleem was echter dat ze bij allebei de armen geen ader konden vinden die groot genoeg was dus na 5x prikken links en 5x prikken rechts zijn ze overgegaan naar het midden van je onderarm, ook daar lukte het niet!
Uiteindelijk zou er geprikt moeten worden in de slagader in mijn pols en toen heb ik wel gevraagd of een ervaren arts dat zou kunnen doen, doet namelijk ontzettend zeer, helemaal als er misgeprikt wordt.
Hier had de assistente in opleiding begrip voor en ze zei dat ze het heel fijn vond dat ik zo eerlijk was en haar wel de kans had gegeven!
Netjes afgehandeld dus Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:20

Ik heb altijd begrepen dat ze maar hooguit 3x mogen prikken en dan een anesthesist erbij moeten halen?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:23

runningkawa schreef:
Ik heb altijd begrepen dat ze maar hooguit 3x mogen prikken en dan een anesthesist erbij moeten halen?

Volgens mij klopt dat idd wel.
Bji mij hebben ze het toen ook 3 keer mis geprikt en toen heeft de anesthesist geprikt.
Die prikte ook nog mis, maar dat komt gewoon omdat mijn aders ''wegrollen.''

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:24

volgens mij mag je dit weigeren..

Maar ook deze mensen moeten ervaring opdoen om hun diploma te halen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:30

Lijkt me dat je inderdaad gewoon mag vragen voor een ervaren dokter Ja Niks tegen de leerlingen maar bij mij zou het ook maar niks zijn... Alhoewel ik nog nooit problemen heb gehad met bloedprikken (of spuitjes in het algemeen) heb ik het er niet op. Weet niet waarom, maar de laatste keer dat een verpleegster binnenkwam zag ze al aan mijn gezicht dat ik het niet zag zitten Clown

Ik ben nu voor laborant aan het studeren en ga ook moeten bloed prikken. Zolang ik daar zelf niet absoluut zeker over ben of ervaring in heb ga ik ook vragen of ze mij geen mensen willen laten doen die schrik hebben, omdat ik zelf weet hoe vervelend het is als je er bang van bent ... En dat wil ik die mensen dan ook niet aandoen Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:33

Ik kan er héél slecht tegen en vraag dus altijd om een ervaren prikker. Ik ben bang dat ik onderuit ga als ze mij te vaak ''misprikken''...

Mijn angst ervoor is trouwens deels veroorzaakt door zo'n onervaren prikker... onder het luide commentaar ''adertje rolt weg'' bleef ze maar prikken... brrr...

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:49

Dit mag je wel weigeren. Volgens mij horen ze idd ook eerst toestemming te vragen.
Met bloedprikken zou ik echt geen leerling hoeven, ik vind die naalden zo eng Bloos

Toen ik geopereerd werd aan m'n hand had ik trouwens wel een leerling. Dat werd wel netjes gevraagd van te voren. En ze laten niet zomaar iedereen gelijk snijden, dus dat vertrouwde ik wel. Alleen toen ik hoorde 'pas op voor die zenuw' maakte ik me wel even ongerust Scheve mond Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:27

runningkawa schreef:
In mijn arm of lijf mogen ze prikken wat ze willen.
Ik heb een tik, als ik het maar goed kan zien Haha!

Maar in mijn mond...brrrr, zo eng

Ik wil het juist absoluut niet zien Haha!. Bij het bloedprikken vroegen ze weleens of het nog wel ging omdat ik de andere kant op keek, ja juist dan wel...

Bij mij mag een leerling gewoon prikken, ik heb ook niet zulke moeilijke aderen geloof ik.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:34

Dan laten ze maar mooi iemand met ervaring komen.. ik ben als de dood voor naalden maar heb 3x bloed laten prikken voor reuma-achtige klachten.. ik scheet peultjes. En dan ook nog iemand die niet zo ervaren is Ach gut ik laat me één keer prikken na misprikken ben ik ervandoor. Ben zelfs bij de kaakchirurg gaan flippen heeft een half uur geduurd toen lag ik weer in de stoel. De kaakchirurg had nog nooit iemand gezien die zo bang was voor naalden Bloos
Vitamines (D) kreeg ik een keer door de dokter voorgeschreven, deze heeft de assistente geprikt, dat NOOIT weer. Mijn moeder of vader prikken nu bij mij dingen die zij mogen zeg maar (verpleegkundige&ziekenverzorgende). Zelf wil ik graag een borstverkleining maar ik durf niet voor het infuus Boos!