Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijn

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:52

Ik heb dat absoluut niet. Het enige wat ik altijd bij me moet hebben zijn mijn sleutels, mobiel, en portomonnee, maar dat is ook puur omdat ik zonder die dingen nergens kan komen. Dat is overigens bij een heleboel dingen die ik hier lees zo. Een dwangneurose heb je pas, als je ook echt het gevoel hebt dat er 'iets' gebeurd als je het níet doet.

Maar goed, dat heb ik dus niet Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:58

Met kentekens moet ik van mezelf altijd woorden bedenken bij de letters en een bedoeling voor de cijfers. Als kind hadden we thuis een auto met KT-90-ND en FH-RS-47 (was ik een jaar of 10, kun je nagaan Clown ).

En ik heb het heel erg met m'n stallen, dat moet precies zoals ik dat wil. Halsters moeten opgehangen worden zoals ik dat wil en ben bereid terug te lopen als iemand anders ze ophangt.

Laatst was ik op het strand en liep ik alleen op van die scheermes-schelpen, ook best maf... *wiebel, wiebel*

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:04

traan_beauty schreef:
gaapje schreef:
ik lees alle nummerborden als ik op de snelweg rij.
mis ik er 1 ga ik rustig harder of zachter rijden ik moet en zal het zien .

Bloos! Serieus? Dat is best knap.. Wel een uhm, aparte tic.

ja ik weet het en bij elke letter moet ik een nam verzinnen van iemand die ik ken .
het is niet meer zo erg als vroeger maar ik heb het nog wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:08

Bij mij moeten altijd alle deuren (zelfs de kast) in de slaapkamer dicht zijn als ik ga slapen, ander voel ik me onveilig, super suf.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:10

ach zo heeft iedereen wel wat
net als ik aan de wandel ben ik tel elke pas die ik zet.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:14

Ik heb ook eerder 'lastige gewoontes' zonder de welke ik in paniek schiet.
Mijn ritueel voor als ik naar de WC ga:
Ik trek eerst de deur snel en wijd open. Dan doe ik het licht aan terwijl ik zoveel mogelijk buiten sta.
Dan kijk ik eerst naar boven om te checken of er niemand zit Dromen . Dan kijk ik of het slotje van het venster naar de koker goed toe is.
Vervolgens kijk ik ín de WC of er geen beestjes zitten.
En dat is érg lastig als ik echt heel dringend moet Bloos , want ik ga echt niet voor ik dat allemaal (en in die volgorde) heb gedaan.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:21

Als antwoord op Medousa:
Ik denk dat de grens tot was gewoon een gewoonte is en wat echt een dwangneurose is, wellicht nog wat vaag is. Jij geeft aan er echt last van te hebben, en dat is toch wel heel vervelend.

Verder heb ik voor vandaag nog één dwangneurose... ik moet de 1000 posts halen Tong uitsteken. Oh, en dat is bij deze gelukt! (off-topic en heel flauw van me, maar ik moèst gewoon)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:39

Myrtje_ schreef:
Kaat18 schreef:
Ik vouw handdoeken en kleding wel op een bepaalde manier op, maar niet altijd. En als mijn vriend het op zijn manier opvouwt heb ik er ook geen problemen mee.

Ohnee, als mn moeder mn kleren opgevouwen in de kast legt dan moet ik het gewoon opnieuw vouwen om dat haar manier van vouwen me irriteert. Dan ligt niet alles precies en mooi op een stapeltje zeg maar (net als in de winkels).

dit is gewoon controle...
Ik heb volgens mij geen dwangneurose, maar ben wel een controlefreak...
Alles moet precies zo gaan/gebeuren/zijn als dat ik het wil, zo niet, dan verander ik het wel. Idem dus met de was vouwen Haha!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:06

Dan kom ik met mijn dwangneurose van formaat af:

Ik tel alle letters op van ieder woord dat ik zie, of hoor. Ben ik aan 22 of een veelvoud ervan dan start ik terug opnieuw. Dus geen fysische neurose, maar eentje voor in het hoofd Haha! .
Vb.: als ik een film heb gezien, dan heb ik waarschijnlijk de hele ondertiteling opgeteld (een stuk of 300 keer tot 22 geteld dus). Soms word ik er erg lastig van.

Mijn zus heeft het al eens tegen de arts verteld en die bekeek me maar ongeinteresseerd. Tja.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:14

Hmm... Ik dacht eigenlijk dat ik hier geen last van had, maar nu ik hier verhalen over 'deuren' lees moet ik toch schuld bekennen Haha!
Als ik ga slapen moet mijn slaapkamerdeur altijd op een bepaalde 'stand' staan. Nooit helemaal open, nooit helemaal dicht, maar ergens daartussen. Anders ga ik niet slapen Haha!
Vroeger moest ik van mezelf ook altijd een paar tellen mijn adem inhouden als ik mijn bedlampje uit had gedaan en wilde gaan slapen, maar dat doe ik tegenwoordig niet meer Knipoog

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:17

Vroeger heb ik een tijdje gehad dat als ik iets met mijn ene hand aangeraakt had, dan moest ik het ook met mijn andere hand aanraken (echt vervelend was dat)
Maar nu heb ik eigenlijk niets meer...

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:23

Ik wil mn wekker ook nooit op 7.30 zetten of 10.00 bijvoorbeeld of 6.15.
Dan zet ik hem altijd op 7.31, 10.01 en 6.16 Clown[/quote]

Whaha dit doe ik ook Tong uitsteken
En ik moet mijn paard altijd een kus geven voordat ik ga, stel je voor dat ze er de volgende ochtend niet meer is Clown.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:40

Ik heb vooral een dwangneurosisch(?) bedritueel... Tong uitsteken
Eerst muziek luisteren als ik niet te moe ben, dan met mijn gezicht naar de muur over de dag gaan denken wat beter had gekunt en wat ik van morgen verwacht enzo (heeft iets te maken met mijn geloof, nevermind. Knipoog ) en ik heb een wekker die de tijd op de muur projecteert als je om de bovenkant ramt en dan ga ik net zolang rammen totdat het naar een andere minuut verspringt en ehm dan mag ik me pas omdraaien en gaan slapen.

Clown
En soms moet ik op een bepaalde manier fietsen of mijn hoogslaper in klimmen van mezelf, maar da's niet zo bijzonder. Meer kan ik nu niet echt bedenken..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:45

Duke schreef:
superwoman schreef:
Ik lees bij sommige meer een gewoontes dan dwangneurosen.
Ook het naar de W.C gaan, is iets wat je je lichaam aanleert of doordat je dat onbewust psychisch aanstuurt.
("zie je wel dat ik moet plassen")
Want voor sommige denk ik niet dat ze het iets anders KUNNEN doen, zonder "gek/zenuwachtig" te worden...
Ik geloof niet dat ik er last van heb Bloos

Nou, ik denk dat echt gek of zenuwachtig worden meer een ergere vorm is. Ik heb het meer over dat je dus wel het gevoel hebt onheil over je af te roepen als je die handeling niet verricht.

Voorbeeldje: als ik niet die schoenen uit elkaar zet, terwijl ik heb gezien dat ze elkaar raken, kan ik aan niets anders meer denken en kan ik het ook niet van me af zetten. Ik moet die schoenen dan uit elkaar zetten. Eerst heb ik een tijdje geprobeerd het te negeren, maar dat werkt niet. Ik geef me er maar aan over en haal ze uit elkaar.

Over het plassen en tandenpoetsen enzo, ben ik het met je eens Superwoman.

Idd zo bedoel ik het wel. Ik heb er geen ervaring mee,dus is mijn omschrijving nogal krom.
Ik bedoelde dus ook dat je er dan steeds aan moet denken en (wanneer je je probeerd te verzetten) uiteidelijk
toe "moet" geven.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:47

Volgens mij heeft iedereen (in ergere of mindere mate) 'last' van een dwangneurose, iedereen heeft dingen die hij/zij op een bepaalde manier 'moet' doen.
Ik spoel altijd af van rechts naar links, en er mag niets in me afwaswater zitten als ik aan het afwassen ben Clown.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:50

Meissie17 schreef:
Ik heb het met plassen. Voor dat ik wegga ook al ga ik maar een blokje om moet ik gewoon naar de wc, als ik niet doe, geheid dat ik ineens heel nodig moet. Ook precies voor het slapen.

heb ik ook, vroeger was het helemaal extreem, nu moet ik gewoon 1 x plassen voor het slapen enz.
Maar als ik wedstrijd heb of iets anders waar ik wat meer gespannen ben komt het voor dat ik wel 2/3 keer achter elkaar moet plassen.

raar he? Clown

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:53

Ik heb een hele tijd gehad dat als ik wegging naar school/werk en etc.. Dat ik eerst alle deuren deed controleren.. En dat 3 keer.. En dan zat ik nog in de auto/bus/brommer van heb ik die deur wel dicht gemaakt..
Of als ik het paard ga opzadelen, heb ik altijd dezelfde volgorde..

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:53

Mijn vriend heeft soms ook wel dat als we aan het praten zijn, hij heel zenuwachtig wordt. Dan onderbreekt hij mij eventueel zelfs als hij het niet meer uithoudt, gewoon om een kast die op een kier staat dicht te doen

Dat van dat plassen van de stress/voor het weggaan of slapen gaan vind ik helemaal niet raar.
Bij het één is het aangeleerd, bij de stress denk ik dat het is omdat je druk zet op je blaas waardoor die kleiner wordt (is maar een theorie) en je dus vaker het gevoel hebt te moeten plassen.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:59

Ik heb er ook last van (gehad). Vroeger heel erg, nu niet meer zo erg. Voordat ik de gordijnen dicht deed als ik ging slapen, moest ik altijd eerst een bepaalt punt op onze boom vinden, die in de tuin staat en daar een paar seconden naar blijven kijken totdat het goed tot mij doordringt, daarna naar de kerk kijken(daar staat een kruis op die als het donker is groen licht geeft) en die goed in zicht hebben, en dan pas het gordijn dicht doen. Zo heb ik ook als ik een deurkruk aan raak, moet ik 'm ook met mijn andere hand aanraken. Héél erg vervelend is het.. Ben er nu gelukkig een beetje vanaf.

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:00

Dat met het plassen voordat je ergens heen gaat heb ik ook, ook al ga ik maar even de straat op om even wat aan de buurvrouw te vragen die toevallig buiten staat.
Verder heb ik het met mijn kussens, die moeten op een bepaalde manier liggen anders kan ik echt niet slapen.
En met fietsen word ik echt gek van mezelf, ging eerder voor de lol tellen hoevaak me trappers rondgingen tot ik op school was, nu doe ik dat dus altijd als ik op de fiets zit Scheve mond
Oja, en me lamp op me fiets moet altijd precies recht staan.
Dat is ook het eerste wat ik doe als ik ga fietsen, kijken of me lamp wel rechtstaat Scheve mond
En met paard opzadelen heb ik dus ook dat ik altijd dezelfde volgorde heb, anders voelt het gewoon niet goed Clown

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:02

Op fietspaden staat vaak om de zoveel meter zo'n witte fiets op de grond geverfd. Als ik over zo'n fietspad fiets moét ik altijd over het zadeltje van die fiets fietsen. Mocht dit om bepaalde renenen niet lukken, dan stap ik af en fiets ik terug om alsnog over het zadeltje heen te fietsen.

(Zo heb ik ooit een keer mijn ex van de fiets af gegooid, wij fietsten naast elkaar, en we kwamen bij zo'n geverfd fietsje. Ik week dus uit naar links, om over het zadeltje te kunnen, en boem, daar lag meneer op de grond Clown )

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:05

Medousa schreef:
Iedereen heeft wel iets wat ie moet doen, maar dat is dan niet direct een dwangneurose.
Een dwangneurose is pas als je echt 'gek' wordt als je iets niet hebt gedaan en het je hele leven beheerst

Heb zelf helaas last van een aantal dwangneuroses.
Heb er inmiddels mee leren leven en heb zo mijn vaste rituelen.

Als ik een keer iets niet doe en ik lig in bed en ik denk er plots aan kan ik gewoon niet denken van: laat maar
Als ik dat denk en ik verbied het mezelf te gaan doen kan het zelf worden dat ik gewoon moet overgeven door de stress die ik dan krijg omdat ik het niet doe, paniekaanvallen, trillen Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het verlieverlee gewend en moet alles gewoon doen, zolang het niet erger wordt als dit dan kan ik daar best mee leven Nagelbijten / Gniffelen

Juist, en dan wordt het pas echt erg, weet er zelf ook alles van. Wil heel graag kúnnen zeggen van: "Oh, ja, ik weet toch wel zeker dat ik dat heb gedaan!" Maar bij mij volgt altijd: "Denk ik. Toch? Jaja, heb ik gedaan. Volgens mij. Ik blijf gewoon liggen, want ik weet zéker dat ik het gedaan heb".
Dan kan ik absoluut níét slapen (of verder gaan met wat ik dan ook aan het doen was), sta/zit/loop/lig helemaal stijf van de 'onzekerheid' of ik het wel of niet heb gedaan, raar gevoel in m'n maag, en net als wat Medousa zegt, soms overgeven door de stress, of jezelf hele erge hoofdpijn bezorgen.

Dus moet ik tóch altijd maar toegeven. Heb het echt met veel dingen. Elk half uur moet ik mijn hele 'lijstje' afwerken, van waar ik op dat moment ben.
Achter de computer is dat bijvoorbeeld: Beeldscherm uit drukken, weer aan en weer uit. Stoel precies zo ver achteruit schuiven dat ik met mijn vingertoppen nog bij het tafelblad kan, opstaan, en als ik niet helemaal zeker ben of ik wel écht ver genoeg achteruit ben gereden, ga ik weer zitten en doe het opnieuw. Omdat ik dus van mezelf weet dat ik anders geen rustig moment meer heb, en ik denk altijd dat er misschien wel iets zou kunnen gebeuren als ik het níét zo doe. (Want ja, al die tijd dat ik het wél zo deed, gebeurde er níks Ja )
Nougoed, opstaan, met een scherpe hoek de kamer uitlopen, naar de wc gaan, en absoluut een even aantal velletjes wc-papier gebruiken Bloos
We hebben van dat kliklaminaat, waar je precies de randjes nog wat van ziet. In de keuken en de gang mag ik daar níét op gaan staan. Want na de wc, loop ik naar de keuken, handen wassen (precies evenveel koud- als warmwater, precíés), trek ik alle 4 de hoge keukenkastjes open op de goede volgorde, tel de voorste glazen. Als het geen even aantal is, stapel ik er twee op elkaar.

Op weg weer terug naar de huiskamer let ik erop dat ik alles evenveel met rechts als met links doe. Als ik iets aanraak met links, dus óók met rechts. Als ik 10 stappen met mijn linkerbeen heb gezet, moet ik zo uitkomen, dat ik óók 10 stappen met mijn rechterbeen heb gezet.

Als ik de deuren op slot moet doen gaat dat één keer. Naar de wc (weer even aantal blaadjes Tong uitsteken ), draai ik de deuren weer open en dicht. Eraan rammelen, achterdeur weer open en kijken of er niemand buiten staat, en weer dicht.
Trap oplopen moet áltijd eerst met rechts, zonder me aan de trapleuning vast te houden, of aan de trap zelf.

Gekleurde snoepjes, avondeten, of wat er ook in mijn mond gaat wordt gesorteert. Dat is eigenlijk nog het minst erge, als ik dat een keer vergeet overleef ik het wel. Lachen

Maar, ben eraan gewend, het neemt niet zoveel tijd in beslag als dat het bij sommige mensen doet, dus ik ben allang tevreden! Weet dat het onzin is, en dat er niks gaat gebeuren, maarja, mensen die bang zijn voor spinnetjes weten óók dat die niks doen, maar zijn er ook bang voor. Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:07

Oh, en als ik met iemand sta te praten, waar de oorbellen bijvoorbeeld niet recht van zitten, of als er een rare kreukel in de trui zit, kan ik me soms gewoon echt niet inhouden om te vragen of ze het alsjeblíéft goed willen doen. Niet bij vreemde mensen hoor Bloos Maar kan me er heel erg druk over maken als iets niet symmetrisch is.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:14

Ik heb 1 hele vervelende, ik móet 2x plassen anders kan ik niet slapen, ik plas de eerste keer ga liggen draai me om en stap daarna weer uit bed om weer te plassen anders slaap ik niet.

mijn tandenborstel mag nooit liggen die moet altijd rechtop staan.

voor de rest weet ik t zo even niet.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:22

wat een irritante dingen allemaal Tong uitsteken ik moet ook altijd naar de wc voordat ik wegga, en ik beweeg áltijd, met mn voeten, handen, soms ook alleen in gedachte. dat gaat dan volgens een vast patroontje ofzo Clown heel vaag. ook moeten alle deuren dicht in m'n slaapkamer en moet er een handdoek voor de onderkant van m'n deur liggen (tegen het licht van de overloop).

's morgens moet bij mij ook alles in dezelfde volgorde, dat zit er zo in dat ik het bijna niet meer anders kan Tong uitsteken als ik mijn haar ga doen etc voordat ik gegeten heb ga ik automatisch ook mn tanden poetsen, terwijl dat normaal pas na het eten is. en nog wel van dat soort vage dingetjes.