Mensen aanzetten tot anorexia?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_Beertje

Berichten: 458
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Amstelveen

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:04

Yoline schreef:
Ik heb er mijn twijfels over of zulke websites jongeren echt aanzetten tot het ontwikkelen van anorexia. IMO moet er geestelijk al iets 'mis' zijn met de persoon in kwestie, om echt anorexia te krijgen. Vaak hebben anorexia-patiënten in het verleden iets meegemaakt, en gebruiken ze de anorexia om dit te kunnen onderdrukken. Dit soort websites werken trouwens wel als stimulans, om de anorexia vol te kunnen houden. Om nieuwe manieren te vinden om af te vallen, of trucjes te vinden om ouders voor de gek te houden..


Ik denk wel degelijk dat deze site's je aan kunnen zetten tot deze gedachtengang.
Het schijnt wel zo te zijn dat het erfelijk is, dat het in je genen zit.

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:05

Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat het aanzet. Ik ben geen psychiater/psycholoog, maar heb wel redelijk wat ervaring met dergelijke toestanden. En ja, geestelijk kan er zeker al iets mis zijn met zo'n persoon, maar 'geestelijk iets mis' is niet hetzelfde als 'compleet gestoord'. Helaas helaas is er wel degelijk nog een taboe rond geestesziekten en ik hoor hier dat het in Nederland vrij erg gesteld is met de hulpverlening.

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:07

Ilse_Beertje schreef:
Vreselijk.

Ik snap niet dat mensen zichzelf zo naar beneden kunnen halen, zo pijn kunnen doen.
Hier was ook een topic over Bij Young Riders.
Eerst dacht ik gewoon; 'Ze kunnen toch weer gewoon gaan eten?'
Maar zo simpel is het dus niet.
Het is een levensstijl, iets wat in je hoofd zit wat er niet (makkelijk) meer uit gaat.
Een tijdje geleden was hier ook een shockdoc over; The Way Of Live Anorexia.
Vreselijk, ik had het toen gekeken, omdat ik tsja, hoe leg je dat uit, zou willen begrijpen waarom. Waarom zou je jezelf zo iets aandoen?

Maar ik begrijp het nogsteeds niet, en denk ook dat ik het nooit zal begrijpen.

Dat verschilt heel erg per persoon.

De een krijgt van huis uit altijd mee dat ze te dik is en zal hier aan beginnen om te laten zien dat ze niet te dik is en bovendien geen andere uitweg meer ziet.
De ander wil aan zich zelf bewijsen dat ze ergens goed in is, komt er dan achter dat je op deze manier snel afvalt en denkt eindelijk ergens goed in te zijn.
Ga zo maar door..

Miemserik

Berichten: 2265
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:08

Een stemmetje zegt ze dat ze niet meer mogen eten, maar wat ik niet begrijp, waarom wil je in godnaam andere met jou problemen opzadelen! Waarom zou je iemand het zelfde leed aanpraten als wat jij door maakt.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:09

Ilse_Beertje schreef:
Yoline schreef:
Ik heb er mijn twijfels over of zulke websites jongeren echt aanzetten tot het ontwikkelen van anorexia. IMO moet er geestelijk al iets 'mis' zijn met de persoon in kwestie, om echt anorexia te krijgen. Vaak hebben anorexia-patiënten in het verleden iets meegemaakt, en gebruiken ze de anorexia om dit te kunnen onderdrukken. Dit soort websites werken trouwens wel als stimulans, om de anorexia vol te kunnen houden. Om nieuwe manieren te vinden om af te vallen, of trucjes te vinden om ouders voor de gek te houden..


Ik denk wel degelijk dat deze site's je aan kunnen zetten tot deze gedachtengang.
Het schijnt wel zo te zijn dat het erfelijk is, dat het in je genen zit.


Jep, psychische ziektes kunnen inderdaad in je genen zitten. Mijn vader heeft een hele lichte vorm van mijn ziekte, ik heb helaas de ergste variant ervan. (en nee ik ben niet gestoord of wat dan ook) Knipoog Zou wel heel toevallig zijn dat we het allebei hebben denk ik.

Ilse_Beertje

Berichten: 458
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Amstelveen

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:09

DarkDreamer schreef:
Ilse_Beertje schreef:
Vreselijk.

Ik snap niet dat mensen zichzelf zo naar beneden kunnen halen, zo pijn kunnen doen.
Hier was ook een topic over Bij Young Riders.
Eerst dacht ik gewoon; 'Ze kunnen toch weer gewoon gaan eten?'
Maar zo simpel is het dus niet.
Het is een levensstijl, iets wat in je hoofd zit wat er niet (makkelijk) meer uit gaat.
Een tijdje geleden was hier ook een shockdoc over; The Way Of Live Anorexia.
Vreselijk, ik had het toen gekeken, omdat ik tsja, hoe leg je dat uit, zou willen begrijpen waarom. Waarom zou je jezelf zo iets aandoen?

Maar ik begrijp het nogsteeds niet, en denk ook dat ik het nooit zal begrijpen.

Dat verschilt heel erg per persoon.

De een krijgt van huis uit altijd mee dat ze te dik is en zal hier aan beginnen om te laten zien dat ze niet te dik is en bovendien geen andere uitweg meer ziet.
De ander wil aan zich zelf bewijsen dat ze ergens goed in is, komt er dan achter dat je op deze manier snel afvalt en denkt eindelijk ergens goed in te zijn.
Ga zo maar door..


En daarom mishandel je jezelf zo?
Vreselijk.

Miemserik

Berichten: 2265
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:11

Yoline schreef:
Ik heb er mijn twijfels over of zulke websites jongeren echt aanzetten tot het ontwikkelen van anorexia. IMO moet er geestelijk al iets 'mis' zijn met de persoon in kwestie, om echt anorexia te krijgen.


Ik denk dat als je als onzekere tiener snel vatbaar bent voor dit soort praat, vooral meisjes tussen 12/13

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:11

Tieneke schreef:
Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat het aanzet. Ik ben geen psychiater/psycholoog, maar heb wel redelijk wat ervaring met dergelijke toestanden. En ja, geestelijk kan er zeker al iets mis zijn met zo'n persoon, maar 'geestelijk iets mis' is niet hetzelfde als 'compleet gestoord'. Helaas helaas is er wel degelijk nog een taboe rond geestesziekten en ik hoor hier dat het in Nederland vrij erg gesteld is met de hulpverlening.

Klopt, mijn nicht zit in de ziektewet omdat ze van alles en nog wat heeft. Allerlij kronkels, ze is een geweldig mens (en overigens ook heel erg tegen pro ana) maar zo ongelofelijk hyperactief.. Nagelbijten / Gniffelen

En ze wordt maar van hot naar her gestuurd, heeft in een 'inrichting' gezeten. Is heel lang heel mager geweest omdat ze gewoon heel erg druk was en ga zo maar door.
Ze heeft momenteel geen werk dacht ik, en als ze werk krijgt is het van dat zaaie werk (schoonmaak werk) wat ze niet leuk vind en zich dus niet op kan concentreren (concentratie problemen) en dus wordt ze ontslagen of neemt ontslag. Als ze wilt werken moet ze eerst naar een of andere dokter die dan alles tjekt en met haar gaat praten over een baan. Dan zegt zij wat zij wilt doen, iets met dieren op een manege ofzo dan wordt ze heel raar aangekeken en naar huis gestuurd. En vervolgens krijgt ze weer een flut baan. En zo gaat het al jaren.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:13

Dat zal ook wel deprimerend voor haar zijn denk ik, als je het naar je zin hebt en lekker in je vel zit dan heb je ook veel meer stimulans om beter te worden.

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:14

Ik heb er van dichtbij ook ervaring mee, en met de bijbehorende hulpverlening. Natuurlijk zal onzekerheid een rol spelen, maar dan nog, ik geloof echt niet dat je alleen door het bezoeken van zo'n site anorexia kunt ontwikkelen

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:15

Ilse_Beertje schreef:
En daarom mishandel je jezelf zo?
Vreselijk.

Ja, daar doen ze het voor.
Het is idd vreselijk, maar de meesten kunnen niet meer stoppen als ze eenmaal begonnen zijn. Dat is net zoals bij de zogenaamde 'cutters' (zelfverminking door te snijden of erger).

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:18

Redrumfox schreef:
Dat zal ook wel deprimerend voor haar zijn denk ik, als je het naar je zin hebt en lekker in je vel zit dan heb je ook veel meer stimulans om beter te worden.

Is het ook, ze heeft ook absoluut geen zin meer om nog werk te zoeken, want ze moet dat altijd via die mensen doen.

@ Yoline: En toch gebeurt het. En onzekerheid ed. speelt idd een rol.

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:19

Ilse_Beertje schreef:
En daarom mishandel je jezelf zo?
Vreselijk.


Het is echt niet zomaar een knopje dat je omdraait Knipoog Alles heeft een reden (bv aandacht vragen), ook jezelf uithongeren. Vergelijk het met wenen en rouwen om het verlies van iemand. Daarbij zeg je ook niet: ok, nu is het genoeg, nu is mijn verdriet over. Dat is een proces van jaren. Soms ben je er dan vanaf, maar er zijn mensen die verdriet hebben waar ze zelf van sterven.

En je hebt psychische ziekten in allerlei soorten en gradaties. Een depressie kan heel snel voorbij zijn, maar voor hetzelfde geld sleept die jaren en jaren aan. En net zoals lichamelijke ziekten zijn psychische ziekten ook niet altijd te genezen, ik denk dan bv aan schizofrenie.

Lau_Ra

Berichten: 895
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:28

Deze site had ik nou net niet nodig Verdrietig

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:33

hmm, en niemand komt op het idee kindertent eens te mailen...
zal wel al door meer mensen gedaan zijn, maar heb het ook nog een keer geprobeerd. zou het heel erg vinden als ze er niets aan doen met een stomme smoes van: iedereen mag doen waar hij/zij zin in heeft... zeker op een site voor kinderen.
ik hoop dat het helpt...

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:37

Ik heb in ieder geval beide sites gemeld.

Wat ik er ook zo erg aan vind, is dat het probleem zich steeds voordoet bij jongere kinderen. Ik heb dit jaar stage gedaan bij 8-jarigen en je staat er misschien van versteld, maar bij 1 leerling hadden ze het vermoeden dat ze zichzelf uithongerde.

Ik heb eens op dr Phil gezien dat een moeder haar eigen dochtertje (een jaar of 6? weet het niet meer zeker) de grond in boorde en eigenlijk discrimineerde tov de andere dochter, omdat ze niet mager was. Het kind moest op de grond slapen terwijl het ander een eigen kamer had, kreeg geen verjaardagstaart terwijl het ander een feest kreeg van enkele honderden dollars en ga zo maar verder... Een kind van 6!!!

Het zit echt zo compleet fout in sommige mensen hun verstand en zo zetten ze kinderen dus echt aan tot dit soort praktijken.

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:39

@ Tieneke: Vreselijk.. Scheve mond
@ draaakje: Als je terug leest zie je dat een paar mensen deze sites hebben aangeven, ik heb er zelf al 4 gemeld ofzo.
Hoop idd dat het werkt, nog wel op kindertent... Scheve mond

Ilsex

Berichten: 1096
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Hank

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:53

Ik heb ook al gemeld . Scheve mond

Miemserik

Berichten: 2265
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:58

Tieneke schreef:
Ik heb in ieder geval beide sites gemeld.

Wat ik er ook zo erg aan vind, is dat het probleem zich steeds voordoet bij jongere kinderen. Ik heb dit jaar stage gedaan bij 8-jarigen en je staat er misschien van versteld, maar bij 1 leerling hadden ze het vermoeden dat ze zichzelf uithongerde.

Ik heb eens op dr Phil gezien dat een moeder haar eigen dochtertje (een jaar of 6? weet het niet meer zeker) de grond in boorde en eigenlijk discrimineerde tov de andere dochter, omdat ze niet mager was. Het kind moest op de grond slapen terwijl het ander een eigen kamer had, kreeg geen verjaardagstaart terwijl het ander een feest kreeg van enkele honderden dollars en ga zo maar verder... Een kind van 6!!!

Het zit echt zo compleet fout in sommige mensen hun verstand en zo zetten ze kinderen dus echt aan tot dit soort praktijken.

Bah dat je dan nog het lef hebt om je uberhaupt op tv te vertonen Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk ook dat het bij steeds jongere kinderen voorkomt omdat ze steeds jonger ''met de mode'' meegaan. Als ik mijzelf op de basisschool vergelijk met de kinderen die nu op de basisschool zitten was ik echt een modebarbaar Nagelbijten / Gniffelen

xxxcatjuxxx

Berichten: 746
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Duiven (gelderland)

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:59

Dit is echt te belacheklijk voor woorden!! ik heb al eens een stukje gezien op tv over een meisje dat annorexia gehad heeft en nu nog bezig is met revalideren. ook is bij dr. phil een heel stuk geweest hierover. je gaat mensen toch niet aansporen om ziek te worden. dit is gewoon aansporen tot zelfmoord.

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:06

Miemserik schreef:
Tieneke schreef:
Ik heb in ieder geval beide sites gemeld.

Wat ik er ook zo erg aan vind, is dat het probleem zich steeds voordoet bij jongere kinderen. Ik heb dit jaar stage gedaan bij 8-jarigen en je staat er misschien van versteld, maar bij 1 leerling hadden ze het vermoeden dat ze zichzelf uithongerde.

Ik heb eens op dr Phil gezien dat een moeder haar eigen dochtertje (een jaar of 6? weet het niet meer zeker) de grond in boorde en eigenlijk discrimineerde tov de andere dochter, omdat ze niet mager was. Het kind moest op de grond slapen terwijl het ander een eigen kamer had, kreeg geen verjaardagstaart terwijl het ander een feest kreeg van enkele honderden dollars en ga zo maar verder... Een kind van 6!!!

Het zit echt zo compleet fout in sommige mensen hun verstand en zo zetten ze kinderen dus echt aan tot dit soort praktijken.

Bah dat je dan nog het lef hebt om je uberhaupt op tv te vertonen Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk ook dat het bij steeds jongere kinderen voorkomt omdat ze steeds jonger ''met de mode'' meegaan. Als ik mijzelf op de basisschool vergelijk met de kinderen die nu op de basisschool zitten was ik echt een modebarbaar Nagelbijten / Gniffelen

Haha ja idd, daar had ik het vandaag ook nog over met iemand Nagelbijten / Gniffelen.

Ik was op vakantie in spanje deze zomer, en ik was in zo'n kleding winkel waar ze kleding verkochten wat absoluut niet mijn ding was. Te sexy zegmaar. En vervolgens komt er een moeder met een dochter van een jaar of 6 a 8. Het meisje had haar, haar perfect zitten, had een dikke laag make up, smeerde regelmatig lip gloss op, droeg een jogingsbroek met een string er half boven uit, had k-swiss schoenen aan en droeg een shirtje met een tekst er op in de trant van "I'm the b*tch". Nog niet te spreken over het goud wat ze droeg en de riem die van D&G was (nep natuurlijk).
Ze wou toen een soort joggingsbroek passen, maar de pashokjes waren vol. Een normaal persoon zou dan wachten, maar zij paste de broek midden in de winkel (de winkel was klein dus iedereen kon mee genieten). Dus die stond daar gewoon in haar string. En die moeder zij er niets van.
Ik was echt verbeistert, zulke dingen draag (en doe) ik nog niet eens Nagelbijten / Gniffelen. Laat staan dat ik dat droeg (en deet) toen ik zo oud was als zij Nagelbijten / Gniffelen.

Miemserik

Berichten: 2265
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:35

idd op school zie ik het ook eerst kwamen er echt van die modebarbaarbruggers en nu lopen ze er ook opgedost bij met hun merkkledij

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:42

ik werd in de 3e en 4e klas altijd tank genoemd omdat ik niet typetje ''mager'' ben, maar ook zeker niet dik.
gewoon normaal....

tja als dat tegenwoordig ook de mentaliteit is van de andere jeugd/maatschappij..
acceptatie om wie je echt bent gebeurd bijna niet meer.(vaak op scholen Knipoog)

ik heb toen een periode gehad dat ik bijna niets meer at, maar nu, het kan me niet zoveel meer schelen, heb een beetje een buikje waar ik nu wel wat aan wil doen, maar ik heb mezelf nu wel geaccepteerd...

ik vind het jammer dat die druk om er goed uit te zien tegenwoordig zo hoog ligt.
geen meerkkleding? niet roken? nee dan ben je niks, dan hoor je er niet bij (en dit is misschien heel kort door de bocht, maar zit een kern van waarheid in).

het is een doodzonde dat sommigen zo onder al die druk bezwijken...

die site is trouwens zum kotsen!!
ik hoop dat dat meidje gauw hulp krijgt!!

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:54

Die website is WALGELIJK... als partner van een anorexia vind ik het zeer aanstootgevend.

Ze moeten lui die dit soort dingen aanprijzen echt uit de lucht gooien!

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Mensen aanzetten tot anorexia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:50

[LZP] > [MW]