Agorafobie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Agorafobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:07

Lizzle schreef:
crossmonster schreef:
ik raad je sterk aan om aan YOGA te gaan doen
yoga is heel erg gericht op de ademhaling, als je je ademhaling kunt gaan controleren, voorkom je hyperventilatie en kun je rustiger blijven tijdens een paniekaanval

Zelf heb ik geen last van hyperventilatie en mij is aangeraden geen ademhalingsoefeningen te doen, omdat ik me dan juist ga focussen op mijn ademhaling en dus op mijn lichaam waardoor ik juist in paniek kan raken. Wel adem ik doorgaans naar m'n buik, maar op zo'n moment heb ik daar geen boodschap aan. Misschien hebben andere wel wat aan, hopelijk!

dat heb ik nog nooit gehoord, ik heb chronische hyperventilatie, en dat komt omdat ik er eerst idd teveel aan dacht, door yoga te doen word je ermee geconfronteerd, de eerste paar keren kreeg ik het benauwt, maar later werd het beter en beter, omdat je ook oefeningen doet die de ruimte in je buik groter maken.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:06

FlairS schreef:
Wat een herkenbare vehalen allemaal!
Ik heb zelf ook dat ik niet weet wanneer het me weer zal overkomen.Zo is er dagen achter elkaar niets aan de hand en dan zomaar ineens is het er weer.Ik heb ook Oxazepam in mijn tas voor het geval dat en soms neem ik ze bij voorbaat in als ik iets moet doen waar ik verwacht dat het wel eens mis zou kunnen gaan.Ik heb er 5 gekregen van de huisarts op 22 juni en ik heb er nog 1,5 dus het meest van de tijd kan ik mezelf best aardig in de hand houden Bloos

Ik kreeg er idd ook 5 van m'n huisarts 2 weken geleden, heb er nu nog 3, gaat prima!

Ik vind het ook "eng" om weg van huis te zijn, al voel ik me thuis ook vaak erg duizelig. Ik heb ook geen last van hyperventilatie, nog nooit flauw gevallen, waar komt die angst dan vandaan zou je bijna denken...

Naja met mij gaat 't erg goed op 't moment. Ik blijf m'n gewone ritme volhouden, heb nog niks gemeden en voel me ook steeds beter. Lachen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:31

crossmonster schreef:
dat heb ik nog nooit gehoord, ik heb chronische hyperventilatie, en dat komt omdat ik er eerst idd teveel aan dacht, door yoga te doen word je ermee geconfronteerd, de eerste paar keren kreeg ik het benauwt, maar later werd het beter en beter, omdat je ook oefeningen doet die de ruimte in je buik groter maken.

Ik praat even over mijn geval, misschien hebben andere er inderdaad wat aan.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik nu geen last heb van een verkeerde ademhaling, maar een panieker is heel erg gericht op zijn of haar lichaam waardoor diegene juist in paniek kan raken als er iets 'mis' is. Daarom denk ik dat het in mijn geval geen goed idee zou zijn, want als ik verkeerd adem en ik zou dat weten, dan zou ik sneller in paniek raken. Ik probeer juist mijn lichamelijke 'klachten' op zo'n moment te negeren zeg maar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:48

je moet ze niet negeren, maar oplossen,
een goede ademhaling is in paniekaanvallen heel gewenst, want je krijgt een paniek aanval veelal door slechte ademhaling,
maar goed, voor jouw geval wellicht niet.
maar de rest raad ik zeker aan yoga te doen, echt het is een hele ondersteuning als je een aanval krijgt, je leert rustig blijven door te concentreren op de ademhaling.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:23

crossmonster schreef:
je moet ze niet negeren, maar oplossen,
een goede ademhaling is in paniekaanvallen heel gewenst, want je krijgt een paniek aanval veelal door slechte ademhaling,
maar goed, voor jouw geval wellicht niet.
maar de rest raad ik zeker aan yoga te doen, echt het is een hele ondersteuning als je een aanval krijgt, je leert rustig blijven door te concentreren op de ademhaling.

Mijn lichamelijke klachten komen puur door mijn psyche, zolang ik mij er niet op focus heb ik het dus niet. Vork Iedereen heeft zo zijn eigen tips en trucjes, hopelijk werkt het bij jou en anderen wel goed!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:23

Lizzle schreef:
Mijn lichamelijke klachten komen puur door mijn psyche, zolang ik mij er niet op focus heb ik het dus niet. Vork Iedereen heeft zo zijn eigen tips en trucjes, hopelijk werkt het bij jou en anderen wel goed!

Dat is bij mij ook het geval. Lachen

Ik ga iig wel yoga doen, samen met mij moeder, daar had ik het al over op vakantie.
Misschien dat het iets voor mij is, zullen zien. Lachen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:01

Roelke_ schreef:
Lizzle schreef:

Dat is bij mij ook het geval. Lachen

Ik ga iig wel yoga doen, samen met mij moeder, daar had ik het al over op vakantie.
Misschien dat het iets voor mij is, zullen zien. Lachen

Je kunt het wellicht proberen natuurlijk!

Ik ga morgen met m'n vriendje een dagje winkelen, de trein in sinds tijden. Knijp 'm nog niet helemaal, maar dat zal nog wel komen. Bloos

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:34

Owjee, komt vast goed, alvast succes en heel veel plezier gewenst natuurlijk!

Treinen en bussen heb ik ook al een tijdje niet gezien, ben benieuwd hoe dat gaat als ik straks weer elke dag de bus naar school moet pakken. Nagelbijten / Gniffelen

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:37

Succes in de trein morgen!Openbaar vervoer is iets wat ik zeker niet gebruik omdat ik niet eruit kan wanneer ik wil.Heb zelf ook een rijbewijs en een auto dus dat is geen probleem.Ik wil je in elk geval succes wensen en sterkte.Het komt vast goed!!!Blijf dat tegen jezelf zeggen!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:59

2misty2 schreef:
Succes in de trein morgen!Openbaar vervoer is iets wat ik zeker niet gebruik omdat ik niet eruit kan wanneer ik wil.Heb zelf ook een rijbewijs en een auto dus dat is geen probleem.Ik wil je in elk geval succes wensen en sterkte.Het komt vast goed!!!Blijf dat tegen jezelf zeggen!

Dat is dus ook een van de dingen die ik heb.Ik ga beslist niet in een trein of bus met dezelfde reden als jij;Ik kan er niet uit.Meerijden met de auto van iemand anders doe ik ook niet graag.Zelf rijd ik wel auto maar in een omtrek van zo'n 10 km van huis.Als het verder van huis is rijdt mijn echtgenoot en zelf wil ik het dan ook wel eens proberen.
Het is allemaal best lastig.............. Boos!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:49

Ben wel benieuwd hoe het gegaan is Lizzle!? Lachen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:36

Hey, bedankt allemaal zeg! Het ging ontzettend goed, ben er zo blij mee! Haha! Ik was van tevoren best nerveus, paar druppels Bach genomen en een valeriaan pilletje. Net toen we op het station stonden bleek de trein 15min vertraging te hebben, dus toen werd ik wel nerveus. "Stel dat er een springer is, dan zit je uren in de trein vast" (op dat traject gebeurd dat regelmatig), of "Stel dat wij ook vertraging hebben onderweg". In ieder geval na een minuut of tien waren mijn zenuwen gezakt en ben ik de trein in gegaan. Ik wilde wel beneden zitten (dubbeldek ding) en bij het raampje. Toen hij ging rijden werd ik eventjes nerveus, maar dat was echt meteen weg! De terugweg heb ik geen moment last gehad, zelfs geen zenuwen. (dan ga ik immers weer naar huis)
De treinreis duurde dan ook maar 15 minuten, maar alsnog ben ik heel blij met het resultaat. Binnenkort ga ik met vriendlief de bus uitproberen. Daar wil ik niet te lang mee wachten want nu zit ik vol goede moed. Clown

Ik heb precies hetzelfde hoor, voornamelijk het meerijden met een 'onbekend' (iemand die ik niet erg goed ken en vooral niet van mijn agorafobie af weet) persoon vind ik doodeng. Dan moet ik me voor m;n gevoel groot houden en vind ik het genant om te vragen of we kunnen stoppen, want dat wil je natuurlijk niet. Ik mag binnenkort afrijden dus dan hoop ik ook met m'n rijbewijs meer uit de voeten te kunnen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:52

Nou hartstikke mooi! OK dan!
Probeer nou niet te overhaasten dat kan je weer brengen naar grote teleurstellingen!
De terug weg heb ik ook eigenlijk bijna nooit last omdat je weer naar je veilige plek gaat indd.Ga zo door! Ja

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:39

Zeker weten! Haha!
Daar heb je wel gelijk in, maar ik ben erg blij dat ik nu eindelijk weer eens de energie en de moed heb om iets te ondernemen. Dat wil nog wel eens keihard afzwakken, waardoor ik een beetje in een isolement kom. Vast herkenbaar?
Dankjewel, ben heel erg blij met de positieve reacties hier! Staat een spannende onderneming bij een van jullie binnenkort ook op de planning?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:56

Mooi dat het zo goed ging!

Bij mij wel, ik heb altijd gezegd dat ik met mijn vriendje naar de dierentuin wilde, vind dat altijd erg leuk, ging er vroeger ook vaak heen met m'n ouders en zusjes. En dat gaan we doen, we hebben beide vakantie volgende week.

Dus, helemaal naar Emmen... Zie er wel tegenop, terwijl ik er juist ook wel zin in heb..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:00

Ik heb het ook een beetje maar dan alleen als er geen toilet in de buurt is. Ik denk altijd: wat als ik nu ineens naar het toilet moet en dat kan niet... Maf maar waar.... Vooral in openbaar vervoer of bijvoorbeeld als je met meerdere mensen in de auto zit (file) en je weet dat je niet binnen zoveel tijd naar het toilet kan, dan wordt ik helemaal opgefokt.... Drukte op zich vind ik niet erg, als je maar weg kan...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 15:17

Roelke_ schreef:
Mooi dat het zo goed ging!

Bij mij wel, ik heb altijd gezegd dat ik met mijn vriendje naar de dierentuin wilde, vind dat altijd erg leuk, ging er vroeger ook vaak heen met m'n ouders en zusjes. En dat gaan we doen, we hebben beide vakantie volgende week.

Dus, helemaal naar Emmen... Zie er wel tegenop, terwijl ik er juist ook wel zin in heb..

Oeh, dat wordt vast heel gezellig! Hoe gaan jullie erheen? Je kunt altijd met hem afspreken, als jij naar huis wilt dat jullie meteen rechtsomkeert maken, dan heb je voor je gevoel een beetje een back-up misschien.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:43

Ik ga binnenkort naar harderwijk naar het dolfinarium.Ik zie er op zich niet tegen op maar wat ik het nadeel vind is dat als je eenmaal op de snelweg zit je niet meer om kan draaien.Binnendoor ergens heen gaan is voor mij dus weer geruststellender dan via de snelweg!Maar ik heb er wel enorm veel zin in en ga er een leuke dag van maken.Wanneer ik precies ga weet ik niet maar dat zal binnen nu en 4 weken ofzo zijn.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 16:11

Ik snap 't, maar er is meestal een vluchtstrook en er zijn voldoende afritten, misschien is dat een geruststellend idee? Als het op de snelweg niet gaat, kan je misschien afspreken met de bestuurder een binnenweg te nemen? Het is misschien fijn dat van tevoren geregeld te hebben, zodat je dat niet tijdens de rit in paniek hoeft kenbaar te maken. Ook een 'back-up' dus.

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen wat betreft spannende situaties, dus ik wacht de verhalen af. Knipoog

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:26

Dat klopt dat soort dingen neem ik mezelf ook voor!
En meestal valt het heel erg mee.Ik maak me drukker van te voren dan dat ik er last van heb.Ben nooit echt in paniek geraakt onderweg dus dat komt vast helemaal goed!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 16:45

Haha, wat fijn zijn lotgenoten. Heb precies hetzelfde.
Heel veel plezier alvast dan! Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:46

bij mij blijft het wel de hele tijd hoor, niet alleen van tevoren.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 18:00

Heb je dan daadwerkelijk last van paniekaanvallen tijdens zo'n spannende situatie of ben je zeg maar continue op je hoede?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:56

Goed gedaan Lizzle *LOL* weer een stapje in de goede richting....
Maar zoals al eerder gezegd, overhaast het niet hoor. Het kan dan zo'n telleurstelling zijn.
Suc6 verder Lachen

Leuk Misty en alvast veel suc6 en doe je best *LOL* En vooral ook heel veel plezier.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 00:36

Inderdaad, dankje!
Je hebt gelijk, maar dat zal ook niet zo snel gebeuren denk ik, het duurt meestal niet lang voordat ik weer in de oude 'sleur' zit, zeker nu met de regen en het onweer. Haha, zonnig weer is altijd goed voor m'n humeur en geeft me meer energie. Herkennen jullie dat? Vooral in de winter zit ik veel binnen, ben ik snel moe en vooral lusteloos.