Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:14

Mickey schreef:
MM, ik zit ook in het onderwijs, maar bij ons is het 16 in totaal.
Wanneer je 6 weken van te voren stopt krijg je 10 er na.
Wanneer je 4 wkeen van te voren stopt krijg je 12 er na.
Wanneer je 6 weken van te voren stopt en je kindje komt 2 weken na je uitgerekende datum , krijg je dan nog 10 weken en heb je dus in totaal meer gehad. Maar anders is het toch echt 16 weken in totaal hoor Knipoog
Ja, dat snap ik. Maar STEL dat je (zoals ik) 4 weken van tevoren stopt. Dan heb je, theoretisch gezien, nog 12 weken over voor na de geboorte/na de vastgestelde bevallingsdatum. Ik ging twee weken OVER die bevallingsdatum heen en toen had ik daarna nog steeds wel 12 weken verlof hoor Knipoog
*Toch? Begint ernstig aan zichzelf te twijfelen nu..*
edit:
heeft niet goed gelezen.... Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 01-08-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:16

ja hoor klopt, zit er net precies in voor mijn werk, als je vier weken van te voren stopt heb je hoe dan ook 16 weken in totaal. (dus als je baby 2 weken te laat is heb je daarna nog 12 weken)

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:18

MM, dat klopt dan toch? Je hebt in principe in totaal 16 weken verlof. Met 6 weken van tevroen stoppen hou je erna 10 weken over, met 4 weken van tevoren 12. Ze hebban alleen een minimiumgrens gesteld, dat je altijd minimaal 10 weken erna hebt. Dus als als je overtijd bent blijft het totaal 16 weken, maar al 6 weken van tevoren gestopt was, krijg je er net zoveel tijd bij tot die minimale 10 weken bereikt zijn.

(Hmm, warrig verhaal, snap je het nog?)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:21

Ik had trouwens toen NOG een week extra Nagelbijten / Gniffelen
Officieel stopte ik 4 weken vantevoren, maar dat viel in de 2e week van de kerstvakantie en die week daarvoor had ik natuurlijk ookal vrij Nagelbijten / Gniffelen Plus dan nog 2 weken overtijd, dus ik heb 19 weken verlof gehad ROFL

MAAR WE RAKEN OFF-TOPIC

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:32

Ik geef nu 7 weken borstvoeding en vind het geweldig ondanks de spruw de we 2x hebben gehad (heb echt huilend zitten voeden). Mijn jochie wordt meestal 1x per nacht wakker en ook heel vaak vallen we dan allebei in slaap. Het enige nadeel vind ik dat je met voeden je een beetje ongemakkelijk voelt met mensen in de buurt. gelukkig hebben ze bij de h&m voedingstops zodat je toch kan voeden zonder (.) in beeld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:40

De eerste heeft 15 maanden BV gehad, toen was ik zwanger van de tweede en wilde ze niet meer. De tweede heeft 11 maanden gehad, en toen moest ik echt verplicht stoppen wegens mijn eigen gezondheid.
Openbaar voeden wen je aan om dat discreet te doen. Is even wennen.
Kolven op het werk ging ook prima, zag er erg tegenop, maar was goed te doen!

Ik prefereer dus duidelijk BV Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:52

Ik ga d'r straks ook weer voor! Ik zocht altijd een rustig hoekje op, ik wilde mensen er niet mee confronteren (en mezelf niet met de mensen Knipoog) maar dat is altijd gelukt en ging prima.

Merle stelde ook vaak haar honger maar een beetje uit als ze op pad was, haha.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:52

Mijn dochter heeft 10 maanden bv gehad. Helaas werd ze daarna te ongeduldig (ze wilde liever een flesje) en ben ik maar gestopt. Ik werd gek van het kolven, dus ik heb maar afgebouwd. Clown
Ik vond het iets heel moois en intiems en ik ben er zeker van dat ik haar een goede start hierdoor heb meegegeven. Ze is kerngezond, geen allergieen (al biedt het echt geen garanties, hoor).

Nadelen vond ik het 'lekken' en die vreselijke voedings BH's. Ik wilde wel weer eens wat mooiers aan, maar die zoogcompressen had ik keihard nodig. Mijn melkfabriekje deed het iets te goed. Haha!

In het openbaar voeden, wilde ik zelf absoluut niet. Ik trok me altijd terug met mijn meisje. Ik ben helemaal niet preuts aangelegd en anderen kunnen me wat, bovendien hoefden ze niets te zien, want je wordt er vanzelf wel handig in. Maar ik vond het zelf veel te intiem om met jan en alleman te delen (buiten het feit of zij erop zaten te wachten, haha). Ik vond het zulke rustmomenten, heerlijk.

Ik werd wel broodmager van het zelf voeden. Er bleef weinig van me over en iedereen zei maar dat ik moest stoppen voor mezelf. Dat wilde ik per se niet. Mijn kind ging echt voor mezelf.

En nu anderhalf jaar erna kan ik zeggen dat mijn borsten er nog prima uitzien, hoor. Niks geen gehang of theezakjes. Wel even zo'n periode gehad, maar het trok weer bij. Bovendien vind ik mijn kind echt een stuk belangrijker dan mijn uiterlijk. Als je ouder wordt, wordt dat ook minder vroeg of laat, dat is nou eenmaal zo. Haha! Tong uitsteken
Ik was en ben in elk geval heel trots dat mijn lijf toch maar even zo'n mooi leventje op de wereld gezet heeft. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:54

Je borsten worden slapper door de zwangerschap en niet door de bv.

Over openbaar voeden, ik ging ook niet vooraan op het terras zitten, maar gewoon een plekje achteraf, rug er naar toe. Anders zou ik al die maanden nergens naar toe kunnen met voeden om de drie uur Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:57

faye schreef:
Je borsten worden slapper door de zwangerschap en niet door de bv.

Over openbaar voeden, ik ging ook niet vooraan op het terras zitten, maar gewoon een plekje achteraf, rug er naar toe. Anders zou ik al die maanden nergens naar toe kunnen met voeden om de drie uur Knipoog

Ik ben in het begin ook nergens heen gegaan. Kon niet, want Nikki sliep amper, ze was een heel onrustige baby. We hebben haar ingebakerd en rust en regelmaat gegeven. Dat ging niet buiten de deur, maar thuis des te beter. Was een hele zware tijd, maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en dat ik voor haar thuis gebleven ben.

Mijn borsten werden niet slapper door de zwangerschap (verre van zelfs Knipoog ). Wel van het afbouwen van het voeden. Ze liepen even letterlijk leeg. Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:31

Oeh, die lekkages inderdaad! Ik stond vorige week bij de AH, vergeten de zoogcompressen in mijn beha te doen, en toen de cassiere vroeg waar ik mijn babytje had gelaten begon het spontaan te lopn, wat blij dat ik een jasje aanhad, want mijn shirt was drijfnat toen ik thuiskwam Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:34

odetteke schreef:
Oeh, die lekkages inderdaad! Ik stond vorige week bij de AH, vergeten de zoogcompressen in mijn beha te doen, en toen de cassiere vroeg waar ik mijn babytje had gelaten begon het spontaan te lopn, wat blij dat ik een jasje aanhad, want mijn shirt was drijfnat toen ik thuiskwam Haha!

Pfff jaaaaaaah, dat had ik eens op een verjaardagsfeestje en ik had dus geen jasje aan. Gelukkig kon iedereen er hard om lachen, maar ik baalde er vreselijk van. Haha!
Ik was vergeten om verse zoogcompressen mee te nemen Knipoog en na een paar uurtjes waren ze compleet doorweekt. Sta je daar in je strakke lichtgekleurde truitje, whahahaaaaaa.......
Nee, handig was het niet destijds. Ben nu echt blij dat ik 'mezelf' weer ben.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:37

Nu we het er toch over hebben, jullie nog adressen voor goedkope voedingsshirts? Ik weet alleen de h&m en verder op internet zie ik ze vooral van een euro of 50 en dat was ik toch echt niet van plan Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:39

Je kunt ook v-hals shirtjes doen met een hemdje eronder! Hemdje omhoog, shirtje omlaag en klaarrrr. Heb tenminste nooit speciale shirts gehad, of zijn die wel fijner?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:48

Ik kon ook nooit slagen voor leuke (betaalbare) voedingstruitjes en -shirts en ik wilde er ook niet veel kopen, omdat ik ze daarna niet meer zou dragen. Ik droeg vaak vestjes met knoopjes e.d. en als ik bij anderen was, trok ik me gewoon vaak terug met Nikki. Ik zie nu veel meer leukere kleding voor die periodes, dan destijds toen ik zwanger was en bv gaf. Gemeen, hoor. Scheve mond Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:48

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:53

Ja, idd, vestjes met knoopjes, doe je de onderste open en je hemdje dat je eronder hebt wat omhoog! Ik heb destijds alleen maar shirtjes met v-hals e.d. gekocht, altijd even kijken of er voldoende rek ik zat om te kunnen voeden! Ik ging ook altijd ergens anders zitten trouwens, of ik deed een sjaal om ofzo.

Hihi, ja, ik zag na mijn bevalling alweer zulke leuke zwangerschapskleding dat ik spijt had dat ik het niet meer nodig had!
Heb nu de shirtjes er ook alweer bij gepakt, maar het was nog iets te voorbarig geloof ik...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:59

wat een interresant topic zeg
Ik had er wel al over nagedacht
en er wel al over uit om BV te geven als het lukt.....
Maar verder nog eigenlijk nergens zo ver bij stil gestaan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:05

Ach, Maartje, ik wist destijds ook niet echt waar ik aan begon, hoor. Nikki was geboren en toen kon ik gaan borstvoeden. Wat je leert in die eerste paar dagen....... Haha!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:07

Nadya schreef:
Ach, Maartje, ik wist destijds ook niet echt waar ik aan begon, hoor. Nikki was geboren en toen kon ik gaan borstvoeden. Wat je leert in die eerste paar dagen....... Haha!

Ik hoop het maar dat moet vast gaan lukken.........

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:09

Volgens mij kan je er ook niet zoveel aan sturen, ik denk wel dat het belangrijk is dat je jezelf goed informeert en dat je goede hulp hebt die niet meteen met de fles klaarstaat! (dat gebeurt heel vaak heb ik gehoord, gelukkig niet zelf ervaren).

En je moet echt je eigen gevoel volgen, "om de vier uur voeden", "er zit niet genoeg voeding in", "je hebt niet genoeg" en dat soort flauwekul is echt ouderwets! Hihi, mijn schoonmoeder roept nog steeds dat ik meteen op verzoek voedde, dat dat toch wel wat overdreven was, maar ik had wel een heeeeel tevreden en blije baby en dat moest zij dan ook wel weer toegeven! Hihi, ik wist ook nergens van, maar idd, na een paar weken was ik de expert van heel mijn familie- en kennissenkring en iedereen ver daarbuiten, haha. Moedergevoel denk ik Haha!

Maar als het echt niet lukt, ja, dan houd het op, denk ook niet dat het echt met hangen en wurgen moet gaan. Daar wordt je dan ook weer niet blij van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:11

maartje_h schreef:
Nadya schreef:

Ik hoop het maar dat moet vast gaan lukken.........

Komt helemaal goed!!! Geniet er maar van..... En rust lekker uit als je kunt van tevoren. Lachen

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:13

Dat uitrusten moet geen probleem zijn...

WowAmigo schreef:
na een paar weken was ik de expert van heel mijn familie- en kennissenkring en iedereen ver daarbuiten

en mocht ik tegen problemen aan loop
dan klop ik ff bij sandra aan Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:17

Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:26

WowAmigo schreef:
Volgens mij kan je er ook niet zoveel aan sturen, ik denk wel dat het belangrijk is dat je jezelf goed informeert en dat je goede hulp hebt die niet meteen met de fles klaarstaat! (dat gebeurt heel vaak heb ik gehoord, gelukkig niet zelf ervaren).

Dat is wel heel belangrijk heb ik gemerkt ja! Mijn binkie was dag 2 zijn zuigreflex kwijt en de kraamzorg heeft net zo lang geholpen steeds tot hij pakte en ze bleef gerust 45 minuten langer als ze vrij was zodat ze nog even kon blijven helpen (hij deed er soms een uur over om vast te pakken) Ze was bijna de helft van de tijd dat ze er was bezig met helpen voeden en aanleggen. Ik denk dat er echt genoeg waren geweest die met een flesje klaar hadden gestaan.