(a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:34

Kijk dat is ieders eigen keuze....ik kies ook niet voor een "gehandicapt " kind , ik heb die niks te bieden en wil dat ook niet ,kijk als mijn gezond kindje iets overkomt vind ik 't iets anders dat is immers niet mijn keuze geweest.
Sorry voor diegene die mij nu hypokriet vinden maar ik ben hard voor mezelf.
Ik heb zelf 2 tantes ,de ene is verstandelijk gehandicapt en die andere.....tja daar is vanalles aan mis. ( ja ze kan lopen).
Nee ik kan daar niet mee overweg...

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:36

Het is een kans bereking...voor ons mede daarom niet gedaan...
en zou het kindje er minder welkom om zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:01

Heb jij dan een punctie laten doen vivana?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:09

faye schreef:
Heb jij dan een punctie laten doen vivana?

nowp....en de reden daarvan...ja wat bij mij in de familie zit is volgens zeggen ver genoeg weg en de kans dat je kindje ervanaf komt is ( zeggen ze groter)..maar dat weet ik ook niet hoor , heb ik ook maar van horen zeggen.
Bij mij groeit 't goed en alles is zoals 't moet zijn tenminste op 't eerste oog volgens de echo's (waaronder met 25wk een 3D).
Dus ik hoop natuurlijk op hoop van zegen op een gezonde baby.
Afbeelding dit is 3D met 25wk
Afbeelding2D met 36wk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:22

Maar als je zo stellig bent dat je geen gehandicapt kind wil snap ik dus niet dat je geen punctie laat doen. ben je niet bang dat je problemen met acceptatie krijgt als je kindje wel down blijkt te hebben of een andere handicap?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:39

Dat snap ik dan ook niet eigenlijk...Ieders keus ja, maar wat als je een kind krijgt dat wel gehandicapt is? Zeker met 2 tantes een heel aannemelijk risico imo.
Ik vind het:op hoop van zegen erg tegenstrijdig met: ik wil zeker geen gehandicapt kind.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:01

Pauline schreef:
Dat snap ik dan ook niet eigenlijk...Ieders keus ja, maar wat als je een kind krijgt dat wel gehandicapt is? Zeker met 2 tantes een heel aannemelijk risico imo.
Ik vind het:op hoop van zegen erg tegenstrijdig met: ik wil zeker geen gehandicapt kind.

Nee ,ik hoorde niet tot de risico groep.
(en misschien komt dat ook wel omdat die gezinnen zo groot zijn , 1 van 6 en 1 van 13)...
Kijk bij de 20wk echo zag er alles al prima uit en hoefde ik me nergens gerust over te maken.(dan kan/mag aborteren nog).
En nu later met meerdere echo's ziet 't er nog steeds goed uit.

En luister ik zal niet zeggen dat ook die keuze voor mij niet gemakkelijk zou zijn geweest.....ik weet 't niet en eigenlijk wil ik daar ook niet aan denken. Er heeft dan toch iets in je geleefd / gegroeid.

Ik heb ook nooit een miskraam gehad en daar denk ik zo over......het komt er niet voor niets af,toch?!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:36

Ik vind zo'n test geen meerwaarde hebben, je weet waar je aan toe bent ja, maar abortus zou ik nooit plegen.
Ik vind dat ieder mens het recht op leven heeft, ook een ongeboren kind want dat is ook een mens. Ik zie abortus dus als moord.

En zoals ik al eerder zei; Watvoor handicap is nog aanvaardbaar en wat niet? Hoever ga je?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:48

Het is maar een kansberekening dus als er een verhoogd risico uitkomt is het nog niet zeker dat je een gehandicapt kindje krijgt.
Voor hetzelfde geld is je kindje volkomen gezond ondanks dat je een verhoogd risico had. Dus eig heeft het niet veel nut, vind ik, omdat je dan eigenlijk nog geen zekerheid hebt.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:20

Het is en blijft een kansberekening.

Wij hebben het niet gedaan.
Kindje is welkom, de natuur kiest zelf hoe het loopt, daar hoeven wij mensen niet tussen te gaan zitten. Wat als blijkt dat je een hogere kans hebt (niet eens zeker dat het zo is). Zou je het dan weghalen? Nee, was mijn antwoord.... nou, dan ook niet testen, anders heb je een zwangerschap vol stress omdat het misschien wel, misschien niet "gezond" is.

Maar iedereen zijn eigen keuzes!

Overigens zou ik wel de uitgebreide test doen met de hielprik.
Dat was toen mijn dochter geboren werd nog niet zo uitgebreid.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:58

wat is de uitgebreide test met de hielprik nu dan?
Mijn zoontje word 4... toen hij een hielprik kreeg weet ik eigenlijk niet eens meer waarvoor het was

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:41

Per 1 januari van dit jaar wordt er bij de hielprik op 17 (geloof ik) ziektes getest in plaats van op een stuk of 6. Dit is standaard, dus dat hoef je niet speciaal aan te vragen.
Wij hadden geluk, want mijn zoontje is geboren op 4 januari en kreeg dus de uitgebreide test.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:52

ikke24 schreef:
Ik werk op een cluster 4 school met kinderen met autisme. ben ervan overtuigd dat dit net zo zwaar is als het down syndroom. (voor degene die het als zwaar betitelen) Bij autisme zitten er ook heel veel met gedragsstoornissen bij. Ik heb een buurjongetej met het down syndroom gehad. Nou dit was een schat van een kind! Tegenwoordig zijn er ook zo ontzettend veel mogelijkheden voor deze kinderen, ook als ze zelfstandig willen wonen (in een woonvorm). Ik vind dit absoluut geen reden tot abortus. Als je kindje nu een kasplantje zou worden, dan zou ik er anders over denken.
maar jij zegt dat je met kinderen met het downsyndroom werkt, dan zou je ook moeten weten dat dit mensen vol met levensvreugde zijn!

Ik wil hier toch even op reageren, wij zijn sinds 10 maanden ouders van een fantastische dochter, maar wel met een syndroom.
Wij hebben de keuze ook gehad om te laten testen, en hier bewust niet voor gekozen. (onder het mom van, het overkomt ons niet en een kindje is altijd welkom). Hier sta ik nog steeds achter en ze is natuuurlijk ook meer dan welkom! Waar wij ons echter op verkeken hebben is dat ik een handicap altijd als een verstandelijke handicap heb gezien. Echter genafwijkingen (wat onze dochter heeft, Vergelijkbaar met het syndroom van Down) gaan vaak gepaard met lichamelijke problemen. En daar heb ik nu moeite mee, niet voor mezelf, maar wel voor mijn dochter. Ze is nu 10 maanden en heeft ondertussen 4 operaties achter de rug en is er nog niet. Ze heeft gewoon veel pijn en dat vind ik het ergste om te zien.
In een volgende zwangerschap zou ik ook andere keuzes maken en wellicht wel voor een abortus kiezen, niet omdat ik problemen zou hebben met een verstandelijke handicap, maar wel vanwege de pijn en alle ellende die ze al heeft moeten doorstaan. Het vervelende echter is dat ze dit niet van te voren kunnen aangeven. Ze kunnen een hoop zien op de echo, maar niet alles.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:56

Anne7, daar heb je gelijk in denk ik. Wanneer je zeker zou weten dat je kindje een leven vol pijn gaat krijgen, dan is de keuze van geboren laten worden want het is welkom al een stuk lastiger.
Maar zoals je al zei, vaak kunnen ze dat van tevoren niet zeggen!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:05

Nou mijn geluk kan niet op ...ik ben bevallen op 8-8-2007 van een kerngezonde dochter LYNN.
Afbeelding( vandaag 13-08'07

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:22

ikke24 schreef:
Ik werk op een cluster 4 school met kinderen met autisme. ben ervan overtuigd dat dit net zo zwaar is als het down syndroom. (voor degene die het als zwaar betitelen) Bij autisme zitten er ook heel veel met gedragsstoornissen bij. Ik heb een buurjongetej met het down syndroom gehad. Nou dit was een schat van een kind! Tegenwoordig zijn er ook zo ontzettend veel mogelijkheden voor deze kinderen, ook als ze zelfstandig willen wonen (in een woonvorm). Ik vind dit absoluut geen reden tot abortus. Als je kindje nu een kasplantje zou worden, dan zou ik er anders over denken.
maar jij zegt dat je met kinderen met het downsyndroom werkt, dan zou je ook moeten weten dat dit mensen vol met levensvreugde zijn!

Hier moet ik toch even op reageren..dit vind ik best een fout beeld. Er wordt tegenwoordig vaak gedaan alsof mensen met syndroom van down allemaal blije onschuldige zonnestraaltjes zijn.
Dat is niet zo. Er zitten veel vrolijke, blije kinderen bij, maar ook een hoop die echt heel humeurig zijn.En constant buien hebben waarin ze andere kinderen slaan, bijten, knijpen etc. En heel veel 1 op 1 verzorging nodig hebben.

Vooral voor die kinderen zelf is het erg. Als ze klein zijn, zijn ze nog schattig (vinden veel mensen.) Maar wat als diegene een stuk ouder is en een humeurig persoon met buien waar af en toe geen land mee te bezeilen valt? Wie zorgt er voor diegene als de ouders/familie wegvallen? Ik heb zelf in een tehuis gewerkt en die mensen komen vaak veel aandacht tekort, ondanks het personeel (dat is vaak zwaar belast.)

Waarschijnlijk zou ik zelf geen kind met syndroom van Down laten komen, ik heb er een behoorlijke schaduwkant van gezien (waar ik zelf eerst weinig weet van had.)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:38

Ik zou de test nooit laten doen, vind het ook erg jammer dat deze test nu in Nederland standaard wordt aangeboden.

Ik ben van mening dat het veel mensen voor een keus stelt, die je helemaal niet wilt maken. De test geeft alleen een verhoogd risico aan en geeft geen absolute uitslag (als ik me goed herinner is bij 80% van de vrouwen onder de 30? jaar met een positieve uitslag toch niets aan de hand) Kun je nagaan hoeveel mensen je onnodig ongerust maakt en een zorgeloze zwangerschap ontneemt. Daarbij komt dat het vervolgonderzoek (een vruchtwaterpunctie) weer een aanzienlijk risico van op een abortus met zich meebrengt.

Ook geeft de test een vals gevoel van zekerheid. Er zijn ontzettend veel ziektes/aangeboren afwijkingen waar de test niet op screent. Een normale testuitslag is dus zeker geen garantie voor een gezond kind (alleen geen kind met Down of een open ruggetje)

Alleen als je van te voren zeker weet dat je het kindje weg zou laten halen bij een Down syndroom of open ruggetje, zou ik de test overwegen.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:46

Ik heb de test wel laten doen en de uitslag was goed.
Natuurlijk is het een kansberekening, maar wij wilden hem toch graag laten doen. Stel dat er wel iets uit was gekomen hadden wij ons daar op voor kunnen bereiden. Ook nam het voor mij een stukje onzekerheid weg. Een zwangerschap is al een onzekere tijd.

Natuurlijk kan het kindje alsnog met een afwijking of ziekte geboren worden, daar ben ik me van bewust. Echter bestaan er geen zorgeloze zwangerschappen. Iedereen maakt zich wel ergens zorgen over en dit nam bij ons een klein gedeelte zenuwen weg ( en we hielden er ook weer 3 leuke foto's aan over Lachen )

Denk dus dat dit echt iets heel erg persoonlijks is. Wij hebben zo iets van we willen elke test doen zolang het veilig is en er geen risico's aan zitten( dus door middel van echo, bloed prikken bij mij enz). Anderen hebben zo iets van we zien het wel en laten het op zich af komen.
Niemand kan deze keuze in ieder geval voor je maken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:35

Ik zou het wel doen maar dat is omdat ik in de risicogroep zit. Ik heb diabetes