Groente 'leren' eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Re: Groente 'leren' eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:34

Dankjewel Kimdai. Ja

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:48

Jij ben echt een lastige eter Slapen medelijden met je moeder Knipoog hahaha
Kan je moeder niet een keer wokken of een lekkere hartige taart maken? Het is denk ik meer de groente "angst" dan de smaak van groente waar je jezelf overheen moet zetten. Probeer ook een 's avonds reepjes paprika met een dipsausje Haha! heeerlijk en 10x beter dan een zak chips Knipoog

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:52

Lust je wel producten waar groenten in verwerkt zitten, zoals bijv. paprikachips?
Want als je die wel lust is het misschien een idee om er zo aan te wennen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:54

Paprikachips lus ik wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:25

In paprikachips zit echt geen paprika, hoor. Wel veel e-nummers (kleur- en smaaktstoffen) en een beetje paprikapoeder, maar om dat nou groenten te noemen..... Haha!

Ik vind het best een idee om hypnotherapie te gaan doen. Klinkt heftig, maar ik vind dit probleem ook best bijzonder.
En ja, babypotjes.... Als je het lust (ik ben er niet kapot van Knipoog ), maar als het kan werken, aangrijpen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:28

Ik heb zelf het zelfde, maar ben wel zo ver dat ik bepaalde dingen eet (Lusten is een ander verhaaL}
En dan een klein beetje.

Wokken vind ik echt TE ranzig, alle groente die je moet bakken of wokken ofzo, ik ga nog liever dood dan dat ik dat eet.

Ook zijn champignons enz. geen goed idee, daar zit een veelste sterke smaak aan echt vies.

Ik zou gewoon eens beginnen met bijvoorbeeld sperzie bonen.
Dan echt maar heel weinig en door de aardappels klein stampen, dan proef je het niet echt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:32

Je hebt ook een kruidenmix van knorr die je over groente kan gooien, ik vind dat heel lekker bij sperziebonen en dan rijst erbij Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:36

Mijn broertje was ook zo'n verschrikkelijk slechte groenten eter. Die luste alleen komkommer ( is in ieder geval al iets). Ik heb het idee dat het bij jou eerder een psychologisch probleem is. Omdat het je zo tegenstaat om je over te geven? Dat zou ik echt wel uitzoeken. Eerlijk gezegd lijkt het er op alsof je een eetstoornis hebt ontwikkelt, of dat je die kan op gaat. Je hoeft natuurlijk niet alles lekker te vinden, maar de manier waarop jij voedsel beschrijft, komt echt ongezond op me over.
Kan je er niet eens met je huisarts over hebben? Een doorverwijzing naar een diëetiste vragen? Die kan je helpen, en kijken waar de problemen liggen.
Als algemene tip heb ik nog: bij de AH hebben ze hele lekkere portieverpakkingen met stukjes groenten of fruit. Een soort snackzakjes, met kleine zoete paprikaatjes, worteltjes etc. Die kan je gewoon opeten, zonder dat het meteen avondeten ofzo is. Misschien dat het de druk een beetje van de ketel haalt.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:40

erleyne schreef:
Mijn broertje was ook zo'n verschrikkelijk slechte groenten eter. Die luste alleen komkommer ( is in ieder geval al iets). Ik heb het idee dat het bij jou eerder een psychologisch probleem is. Omdat het je zo tegenstaat om je over te geven? Dat zou ik echt wel uitzoeken. Eerlijk gezegd lijkt het er op alsof je een eetstoornis hebt ontwikkelt, of dat je die kan op gaat. Je hoeft natuurlijk niet alles lekker te vinden, maar de manier waarop jij voedsel beschrijft, komt echt ongezond op me over.
Kan je er niet eens met je huisarts over hebben? Een doorverwijzing naar een diëetiste vragen? Die kan je helpen, en kijken waar de problemen liggen.
Als algemene tip heb ik nog: bij de AH hebben ze hele lekkere portieverpakkingen met stukjes groenten of fruit. Een soort snackzakjes, met kleine zoete paprikaatjes, worteltjes etc. Die kan je gewoon opeten, zonder dat het meteen avondeten ofzo is. Misschien dat het de druk een beetje van de ketel haalt.

Je haalt de woorden uit m'n mond Pling

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:44

Je hebt van die knorr vie (?) drink dingetjes, is dat geen idee om eens te proberen? an heb je iig die stoffen binnen die je zo hard nodig hebt!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:47

Ik ben het ook wel met erleyne eens...

Over tips om het te leren eten: ik was zelf ook niet gek op groente. Inmiddels vind ik heel veel soorten heerlijk.

Goed begin is bijvoorbeeld burrito's maken. Daar zit dan kip in met hele sterke kruiden en 1 paprika in kleine stukjes gesneden. Je proeft het dan amper door de kruiden enzo. Zelfde als in pasta een beetje groente doen of in rijst... Gewoon kleine stukjes snijden, zodat het niet meteen de overhand heeft. Ik heb evt. nog wel wat recepten voor je waarin wel groente zit die absoluut geen overhand heeft.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:48

Kan je net zo goed een glas sinaasappel drinken. Was laatst een heel onderzoek dat een glas sinaasappelsap gelijk staat aan van die vitaminendrankjes a la knorr vie en hero fruit today.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:52

Wat staat jou precies tegen bij groente??

Ik heb zelf dat ik geen dingen lust waarvan ik niet weet wat er in zit, ik moet mijn eten echt kunnen zien. Bij groente weet ik waar ze vandaan komen ( boom of grond o.i.d.) en daarom lust ik bijna alles. In tegenstelling tot vlees, daar lust ik echt niks van. Dus waar gaat het bij jou om, wat is precies de angst? Bij mij zit het in het feit dat ik altijd nadenk waar die dingen vandaan komen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:19

Yessy schreef:
Je hebt van die knorr vie (?) drink dingetjes, is dat geen idee om eens te proberen? an heb je iig die stoffen binnen die je zo hard nodig hebt!

Die zijn écht ranzig Bloos ...

Ik zou toch proberen stapje voor stapje rustig aan uit te breiden Ja.... Vind het goed van je dat je begint zonder de druk van anderen, maar misschien kun je wel samen met een goede vriendin een en ander gaan proberen? Zodat je toch een beetje een stok achter de deur hebt? Ga gezellig samen dingen koken, maak er geen 'issue' van dat je geen groenten lust, gewoon een gezellig middagje in de keuken en dan een en ander op tafel zetten, dingen mét en dingen zonder groenten, zodat je nog wel een keus hebt. Probeer jezelf wel zo ver te krijgen dat je een en ander proeft Knipoog !

Combineer het met dingen die je wél lust, er zijn heel veel combi's met groenten/fruit en wat anders Ja.

Denk aan broodje 'gezond', plakje ham, kaas en gewoon een héél klein beetje sla, komkommer en tomaat. Zalm met komkommer op toast. Rauwe andijviestampot met uitgebakken spekkies Vingers aflikken . Gehaktdagschotel, maar doe je er minder groenten door. Kleine stukjes kipfilet met een beetje wokgroenten, in een pitabroodje en smullen maar! Stukjes meloen in parmaham, appelschijfjes met kaneel en suiker op je pannekoek.

Als dat goed gaat kun je de groenten steeds wat meer uitbreiden of nieuwe dingen 'los' gaan proberen. En dwing jezelf niet om álles te lusten of lekker te vinden, ik lust ook echt niet alles hoor!

Verder is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om er 'hulp' voor te zoeken als je zelf niet uit die spiraal komt. En dat is echt niet zo erg of 'zielig' als het klinkt hoor , er lopen mensen voor minder bij hulpgevers en die hebben er allemaal baat bij!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:27

een zelfgemaakte quiche? M'n moeder maakt er altijd 1 met brokkoli en zalm. Dat hele prakje pureren (zit ook nog wat creme fraiche oid in, voor het presieze recept moet je maar ff pb-en als je het wilt) en op de bodem (bladerdeeg plakjes) doen en dan even in de oven. Smaakt niet naar groente of zalm. Zo kregen we mn broertje vroeger ook aan de groente (hij vond alles vies)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:27

Mag ik trouwens vragen wat je de afgelopen jaren dan wél gegeten hebt? Mij lijkt het namelijk best lastig zonder groente en fruit! daar ben ik best benieuwd naar!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:29

het is eigenlijk heel makkelijk:

Je doet je mond open
stopt je vork of lepel met groenten in je mond.
kauwt
en dan slik je Clown

sorry ik maak er een beetje een grapje van.
ik weet niet hoe je het moet leren
ik denk dat je het dan het beste kunt prakken met wat anders ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:37

beginnen met zo goed als ''smaaklose'' groente's (zoals zacht gekookte worteltje's) lijkt me een goed begin, drinken ernaast die een overeersende smaak heeft en alles wegspoelen Clown

Zegt een muts die zelf ook geen groente lust en dus ook nooit groente eet, MAAR
ik eet dan wel geen groente, maar fruit is verrukkelijk en gezond dus ik ben noooooit ziek tot nu toe! *LOL* Vork

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 14:19

erleyne: Dat het psychisch zit, had ik eigenlijk zelf al door. Maar ik ben al zovaak bij de HA zo'n 20 keer per jaar Bloos de volgende keer (wat waarschijnlijk niet lang duurt) zal ik in mijn eentje gaan, en vragen naar een doorverwijzing voor dieetiste.

Vende: Sinaasappelsap vind ik ook al zo goor, zitten van die dingetjes in Bloos .

Tulandro: Bang om me over te geven vooral.

Remember: Hulpgevers, ik heb er ervaring mee Knipoog Heb ik het eigenlijk niet zo op, maar een dietiste is wel een goed idee.

Pytje: Een zelfgemaakte quiche, mijn moeder maakt dat altijd, heel erg lekker, met kaas gehakt en prei, alleen peuter ik altijd de prei eruit Hamer Stomme gewoonte, doe er dan ook echt een half uur over om een klein stukje op te krijgen hihi. Nagelbijten / Gniffelen

jarrah: De afgelopen jaren, kip, aardappels, rijs met kip, macaroni met gehakt, worst, ham kaas pizza (haal ik het meeste van de tomatensaus ook af tijdens het eten, nooit verder overnagedacht verder) pannenkoeken met kaas en ham. Dat soort dingen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:21

bij deze is de brokkoli zo klein dat je hem er niet uit kan pulken :p.

ps. neem je wel iets van vitamine tabletten of drinken met vitamines erin? lijkt me dat je anders veel te weinig binnen krijgt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:23

Je hebt ook sinaasappelsap zonder ''dingetjes'' Tong uitsteken probeer dat anders eens..
En wat een vriendin van mij doet is het gewoon eerst zeven Huilen van het lachen

veel succes verder Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:24

dessie schreef:
Remember: Hulpgevers, ik heb er ervaring mee Knipoog Heb ik het eigenlijk niet zo op, maar een dietiste is wel een goed idee.

Bedoel het ook echt als 'laatste' redmiddel Ja, bijv. een psychotherapeut zou best wel eens uitkomst kunnen bieden Ja. Ga eerst eens lekker aan de slag de tips die hier allemaal in het topic gegeven worden, om beetje bij beetje steeds wat meer te gaan eten Haha! !

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:30

Ik zou idd makkelijke groente uitzoeken (gek worteltjes, doperwten) pureren en dan proberen over het idee te komen dat je ervan moet overgeven. (makkelijker gezegd dan gedaan) daarna beginnen met herkenbare groenten.(komkommer, tomaat)

Mijn ex-vriend lustte ook absoluut geen bruine bonen, daar moest hij ook van overgeven. Totdat we bij de mexicaan gingen eten. We kregen daar bij het eten een Bruin bolletje puree, en hij zat te smullen! Wat bleek, gewoon bruine bonen-puree Gestoord

Echt, mij kon je opvegen van het lachen, maar hij heeft er een hoop van geleerd!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:51

Wij maken voor de makkelijk nogal eens wokgroenten met zo'n woksausje uit zo'n flesje erover (van honig volgens mij). We pakken dan van die kant en klare wokpakketten in de supermarkt dus hoef ik niet na te denken over welke groenten erin moeten.

Afwisselend gaat daar in diverse combinaties nog gehakt, kip, aardappelen, rijst of iets dergelijks door of gewoon alleen met het woksausje hoewel ik denk dat die laatste optie voor jou minder aantrekkelijk zal zijn.

Haal wat verschillende setjes wokgroenten, pak er wat verschillende flesjes woksaus bij en wissel wat af. Ik houd het zelf meestal bij de zoet en zoetzure woksausjes omdat ik niet zo'n fan ben van pittig, maar wat jij lekker vind weet je zelf het best. Het staat ook op de flesjes aangegeven in welke categorie ze vallen.

En het kopen? Kost wel wat wat meer maar misschien is de thuisbrengservice van Albert Heijn wat? Dan koop je het via internet en sta je er in de winkel niet iedere keer mee in je handen om het terug te gaan leggen. Als je eenmaal op de verzendknop hebt gedrukt kan je niet meer terug en als het eenmaal in huis is...

Ik lees dat veel mensen je aanraden een vriend oid om hulp te vragen, maar dan ga je weer die dwang krijgen die jou in eerste instantie van het eten van groenten heeft weerhouden. Ik ben bang dat dat dus juist averechts gaat werken voor jou. Ik vermoed dat je er zelf voor 100% achter moet staan wil het slagen en je bent al wel op de goede weg door een tijd te plannen dat er niemand in de buurt is die jou zou kunnen gaan dwingen.

erleyne schreef:

Die hebben ze bij ons bij de C1000 ook.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:54

Ik heb juist dat ik groente ontzettend lekker vind.

Ik had vroeger wel dat ik noten ontzettend goor vond, maar die heb eerst met tegenzin toch lopen eten, en na een tijd viel het allemaal best wel mee.

Het zit denk ik gewoon in je hoofd.