Een vriendin van me is ook langer als 1.80 en echt geen schande hoor

Ongesteldheid komt vanzelf. Sterkte!x
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shylah schreef:Hoi!
Ongesteldheid heeft niets met je lengte te maken, maar met je hormonen e.d. Je wordt vanzelf ongesteld wanneer je lichaam er klaar voor is.
Succes!!
Kowloon1 schreef:Vriendin van mij wordt dit jaar 17 , nog steeds niet ongesteld, is tegen de 1m78
er zijn er dus nog
Ohja, het is wel zo dat je nog tot 2 jaar na je eerste menstruatie groeit, maar dat zijn schattingen dus het is bij iedereen verschillend, ik ben bv. niet veel meer gegroeid, ook al wou ik het zo graag (ben 1m62)
Citaat:http://home.hccnet.nl/p.molema/langkind/groeivsl.htm
De invloed van de puberteit op de groei
De start van de puberteit (voor een meisje het begin van borstontwikkeling en de toename van het gewicht) en het moment van de 1e menstruatie, zijn medebepalend voor de periode van de puberteitsgroeispurt. Een lange periode tussen de start van de puberteit en de eerste menstruatie heeft tot gevolg dat het meisje langer doorgroeit. Een meisje dat vroeg in de puberteit is en daarna jong de eerste menstruatie krijgt, stopt relatief vroeg met groeien. Dit zelfde geldt ook voor jongens, maar bij jongens zijn het moment van begin van de puberteit en het einde van groeispurt, minder makkelijk te herkennen.
De start van puberteit alsook het tijdstip van de eerste menstruatie zijn erfelijk bepaald.
Voor jongens en meisjes geldt dat zij aankomen in gewicht in de puberteit. Voor meisjes wel 5-10 kg, afhankelijk van de lengte. Indien dit niet zo duidelijk optreedt is er een reële kans dat het meisje langer doorgroeit en dus lang zal worden, zelfs langer dan de voorspelling naar aanleiding van de X li hand.
KarlijnV schreef:Ik schaam nu wel een beetje om dit hier neer te zetten!![]()
Kijk ik ben net 14 jaar geworden, en ik ben 1.80 lang! Maar ik ben nog nooit ongesteld geworden! Ik weeg ongeveer 58 kilo.
Ik ben laast al naar de HA geweest, maar die zou contact opnemen met de kinderarts. Ze zij dat ik nog 5 tot 8 cm groei! Hier schrok ik heel erg van! Ik wil echt geen 1.88 worden!!![]()
De huisarts zou met de kinderarts praten. Ik hoor binnenkort wat ze gaat doen..
Maar elke dag zit ik ermee! Ik ben veelste lang! Dadelijk wordt ik nog langer en kan ik zelfs al niet meer op grote E-pony's rijden!
En ik vind het raar (om het zo te zeggen) dat ik nog niet ongesteld ben geworden terwijl ik al zo lang ben. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Of wat moet ik doen??