Spastische darm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Spastische darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:07

Ja idd, ik maakte me er ook erge zorgen om! Maar het hoort erbij idd

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:04

Ik heb ook een spastische darm, zit in de familie, alleen mijn vader heeft er geen last van.
Ik heb ook echt supervaak krampen, en als ik die krampen heb blijf ik ook het liefst thuis lekker warm. Want ik vind het niet zo leuk om ergens anders(tijdens het winkelen ofzo Clown ) supernodig naar de wc te moeten.
Ik ga wel gewoon paardrijden, en idd, de ene keer voelt het alsof je darmen door elkaar geschud zijn, de andere keer werkt het juist ontspannend.
Ik eet nu tarwezemelen(vezels) in sinaasappelsap. 2 kleine lepeltjes per glas en dat helpt redelijk.
Als je verstopt bent moet je koffie drinken Clown

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:42

Mijn man heeft ook spastische darmen.
Hij had vooral last van buikpijn, verstopping/diarree, opgezette buik, rugpijn en gewrichtspijn.
Na verschillende dingen geprobeerd te hebben via de arts hebben we zelf ons 'wondermiddeltje' ontdekt; per dag een pakje Activia yoghurtdrink met vezels en van die goede bacteriën.
Zijn klachten zijn niet over, maar wel zo'n stuk verminderd dat er gewoon goed mee te leven is.
Het zal niet voor iedereen werken maar is misschien het proberen waard.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:54

Nadat ik een topic had geopent over dat ik altijd buikpijn heb werd ik hier naar toe verwezen. Ik weet niet zeker of ik er last van heb maar zo vaak buikpijn is niet gezond meer dat weet ik wel. Donderdag gaan we naar de dokter maar of dat veel oplevert weet ik niet.
Ik heb trouwens ook die zakjes in citroen of sinasappel smaak, vind ze ook vreselijk heb ook niet echt het idee dat het nou super helpt ofzo
Hoe doen jullie het als jullie ergens anders moeten eten? want ik eet al weinig savonds en bij andere mensen eet ik het liefts niets Nagelbijten / Gniffelen

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:27

ik eet gewoon, en als ik daar buikpijn krijg is t pech. Daar hebben ze ook wel ene toilet. En als het nodig is leg ik wel uit waardoor het komt. Weinig anders kun je niet doen. Je zal toch moeten eten, en je zal er toch mee moeten leven. En ik kan je zeggen, het is te doen. Ik zelf ben nu 17, kreeg er last van op mijn 14e. In het begin vond ik het vreselijk, nu ook, maar ik heb het maar geaccepteerd dat ik er nou eenmaal last van heb. Is het enige dat ik kan doen namelijk.

Zie zakjes helpen bij mij ook neit veel inderdaad. Ben er ene jaar geleden mee 'gestopt'. Ik neem ze nu alleen nog als ik van die perioden heb dat ik moeilijk naar het toilet ga, dan helpen ze wel Tong uitsteken

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:28

Ja maar ik klap al bijna dicht omdat ik 'bang' ben dat ik buikpijn krijg. Morgen gaan we naar de dokter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:23

Ik heb nu kapsules om mijn darmen wat rustiger te krijgen! Het helpt wel moet ik zeggen. ik ben naar een maag.darm en lever arts geweest en verpleegkundige. Die hebben me heel vel uitgelegd wat een spastische darm precies inhoud. Ik weet nu du ook waar het slijm vandaan komt bij de ontlasting. Niks om zorgen om te maken. ook kan je wel eens last hebben van bloed erbij ( wat ik ook wel eens heb idd ).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:56

Hoort "moe" ook bij deze ziekte?
Ik heb nl alle genoemde klachten en ben enorm vaak moe (na pfeiffer gehad te hebben 5 jaar geleden). Toen zijn mijn buikklachten ook veel en veel erger geworden. Vet eten is helemaal uit den boze.

Via een diëtiste heb ik ontdekt dat ik niet kan tegen:
* Zuivelproducten
* Suiker
* Gluten

Ik kon echt niet tegen pannenkoeken en nu ik ze gluten en melkvrij maak (boekweitmeel en sojamelk) kan ik ze weer prima eten!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:58

Ik heb het ook
maar heb ook net ontdekt dat ik fibromyalgie heb.... daar past het ook bij..
Gaat nu opzich wel goed, ik weet wat ik wel en niet kan eten

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:59

Ik heb de buikklachten ook gekregen toen ik met de ziekte van Pfeiffer zat. En daarna nooit meer helemaal fit geworden

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:01

MissToseland schreef:
Ik heb het ook
maar heb ook net ontdekt dat ik fibromyalgie heb.... daar past het ook bij..
Gaat nu opzich wel goed, ik weet wat ik wel en niet kan eten

Dat is bij mij ook getest; heb vaak last van m'n polsen, knieën en enkels. De reumatoloog zei na enkele vage klopjes op mijn rug en de rest van mijn lijf dat ik geen fybri-dingus heb.. ook zijn er foto's van mijn handen /polsen gemaakt. Was allemaal goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:03

ik ben ook altijd moe, en ook ik heb pfeiffer gehad, bij mij komt hetz eer waarschijnlijk ook bij de pfeiffer vandaan en is het een beetje chronisch geworden. Ik kan ook geen fulltime baan hebben ( ook met andere medische redenen te maken ).

Ik moet op een dag als ik moet werken ( een dag van 8 uur ) toch wel aan de energy drank

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:32

_Micha_ schreef:
Ja maar ik klap al bijna dicht omdat ik 'bang' ben dat ik buikpijn krijg. Morgen gaan we naar de dokter.

Had ik in het begin ook, en daardoor kreeg ik juist buikpijn. Later kreeg ik er gewoon lak aan, en als k buikpijn kreeg als k ergens bij iemand was, ja dan leg k t wel ff uit waardoor t komt. Maar leg het allene uit als het nodig is hoor.

Wat zei de dokter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:34

Ja hoor, ik heb ook een spatische darm... best vermoeiend af en toe..
Bij mij is het zo dat ik gerust een week tot anderhalve week niet naar het toillet kan. En dan opeens op 1 dag moet ik 6x... flink vermoeiend dus..
Ook heb ik steeds vaker last van mn buik door die verstoppingen dus.
Ik heb van die zakjes (Metamucil heet het geloof ik) Maar dat doet niet veel..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:39

Ik heb het ook... ben er heel erg mee bezig geweest en heb er nu bijna geen last meer van.. Het kan ook weer genezen..
Ik had elke dag hevige pijn ik kon bijna niet op mijn benen staan dan..

Stress is heel slecht voor een spastische darm daar word het erger door..
Je moet je eten aanpassen..
Bak je vlees bijv niet in boter maar in olie..
alcohol niet drinken..
eet optijd en regelmatig en op de zelfde tijdstippen..
Ik ben onlangs van baan veranderd en nu heb ik helemaal bijna geen last meer Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:42

Ik gebruik aloè vera sap en dat werkt erg goed.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:10

Hoi hier,nog 1 met een spastische darm! heb het nu ongeveer een jaar, nadat ik maag en darmonsteking hab gehad. het eerste halfjaar heb ik het meest last gehad van diarree, misselijkheid, boeren,brandende maag, opgezette of ingevallen buik, totaal geen honger of eetlust en veel geborrel in mijn buik. Ik heb een halfjaar pantozol ingenomen (kan je alleen krijgen na maag-en/of darmonderzoek) en die medicijnen hielpen heel erg goed! Vanaf de eerste dag dat ik een pilletje nam ,had ik weer honger! en dat na 2 maanden amper kunnen eten,wat een heerlijkheid was dat! Ondertussen ben ik weer van die medicijnen af en neem niets meer. Ik heb er over het algemeen weinig last van,moet wel een beetje op mijn eten letten, bv pizza, peper en zout chips, dan kijg ik weer dat brandende geoel in mijn maag. Maar als ik dan een groene,zure appel eet,is dat weer helemaal over en krijg ik weer honger, dit helpt bij mij heel goed! verder heb ik nog last van misselijkheid, maar als ik dan naar het toilet ben geweest is dat over Clown af en toe opgezette of ingevallen buik, soms nog van dat raar lawaai, af en toe heel venijnige krampen die dan stilletjes wegtrekken. Als ik last heb,is het meestal ook tijdens stressvolle periodes. En een spastische darm idd erfelijk, mijn grootouders en mijn moeder hebben het ook, wel meer maag dan darmklachten. Wat bij mij erg goed helpt tegen die diarree of gewoon een lastig gevoel in mijn buik is enterol. dit zijn zakjes met poeder en helpt je darmflora te herstellen. het geeft echt een rustig gevoel in je buik,bij mij helpt het ook tegen misselijkheid. En veel water drinken, als ik niet genoeg water drink, voel ik me ook veel sneller misselijk of gewoon een lastig gevoel in mijn buik. Water drinken helpt bij mij ook om honger te krijgen of het brandend gevoel in mijn maag te verlichten, net als een zure appel.

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:30

nog iemand met spastiese darmen... het lijstje word wel erg lang zeg...

ik kreeg er last van na mn zwangerschap en ben er nooit meer vanaf gekomen, mijn moeder had precies hetzelfde en mijn oma ook, het is dus vrijwel zeker erfelijk!
in het begin besteede ik er weinig aandacht aan en dacht dat het kwam door de abortie (ja, die heb ik gehad om persoonlijke redenen en nee, ik wil niet horen dat ik een moordenaar ben, als je het hele verhaal wil weten kan je een pb sturen) en dat de pijn daar van kwam en de stress....
maar na een paar weken bleef het aanhouden en ben toen tegen mijn moeder gaan klagen zo van jee ik heb nog steeds zo'n last van mn darmen ik word er niet goed van! de ene keer diarree en dan voor een week verstopt zitten en dan ook zo erg dat ik gewoon niet meer kan eten want als ik dat wel doe dan komt het er allemaal weer aan de bovenkant uit! mn moeder zei dat het best wel eens spatiese darmen zouden kunnen zijn en dat ik maar eens naar de dokter moest gaan...
na jaren problemen te hebben gehad en maar niet weten wat het was ondanks vele onderzoeken en bezoekjes aan de EH omdat de pijn gewoon niet te verdragen was zijn we er achter gekomen dat het spastiese darmen zijn...
door een eetdagboek bij te houden met mn "poep" gewoontes kwam ik er al snel achter wat ik wel en niet kan eten en drinken zoals:
- pittig eten is een ernstige no no
- niet te veel zuivel producten, dus ook chocola
- limonade is ook een no no

ik reeg buscopan voorgeschreven door mn huisarts maar dat werkte niet.
ik drink nu iedere ochtend een flesje activia en dat helpt tot op een zekere hoogte, maar de gemene krampen en pijn die daarbij horen blijven al is het wat minder vaak....
ook heb ik anti spamoide pillen gekregen op recept van het ziekenhuis en die neem ik alleen maar als de pijn echt niet meer te harden is en ik liever dood ben op dat moment.

heb idd ook vaak last van misselijkheid maar als ik dan iets eet is dat vaak weer over en poepen werkt ook goed er tegen. ik heb het ook in combinatie met spier spasmes, erg vervelend. als ik dus weer eens last heb weet ik dat van tevoren want ik begin eerst over mn hele lijf ongecontroleerd te trillen en kan er niets tegen doen! hebben meer mensen hier last van?

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:58

Hey, ik ben vandaag naar de huisarts geweest en ik heb waarschijnlijk ook een spastische darm. Hij dacht daaraan of aan een chronische darmontsteking. Nu moet ik eerst een maand van de zakjes oplossen in water en die elke dag drinken en als het dan niet beter gaat moet ik voor onderzoek naar de mdl arts. Boos!
@Guardian: Ik heb geen last van trillen... Lijkt me niet echt goed eerlijk gezegd.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:07

Ik heb ook een spastische darm. Alle eerder genoemde klachten heb ik ook. Daarbij ook veel last van gewichtsverlies en daardoor dus weer een slechte weerstand, weinig energie en dus ook vaak en snel vermoeid. Oftewel: slappe hap! Voor mij zijn de melkproducten, aardappelen en bepaalde koolsoorten de boosdoeners die mijn darmen nog spastischer maken dan ze al zijn. Dit vermijd ik dus ook gewoon. Sindskort loop ik bij een dietiste om een beter eetpatroon en dieet te vinden en om in gewicht aan te komen. Tot nu toe lukt het nog niet echt maar ik ben hier ook nog maar net mee begonnen. Ik heb allerlei onderzoeken gehad in verschillende ziekenhuizen. De laatste in het AMC. Zij doen een groot onderzoek naar de spastische darm en gaan in hun onderzoeken ook net even iets verder dan bij andere ziekenhuizen. Ik kreeg via het AMC toen anti-depressiva voorgeschreven. Hier wilde ik liever niet aan beginnen en dus ook nooit genomen. Of het echt helpt weet ik dus niet maar het schijnt wel een positief effect op een spastische darm te hebben volgens de doktoren.

Ik rijd m'n paard nog wel gewoon maar op de mindere dagen gaat dit helaas niet zonder pijn. Medicijnen heb ik niet echt. Heb wel van alles gehad maar zonder succes. Op de dagen dat het bijna niet meer vol te houden is neem ik de zwaarste ibuprofen die er maar is (600 in poedervorm). Daar kan ik vaak een hele dag op stuiteren Haha!

Er zijn meerdere topics over dit onderwerp geweest trouwens.

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:08

Hoe zijn jullie er dan achter gekomen tegen welke etenswaren of stoffen je niet kan?
Want ik zou het megod niet weten!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:36

Beauty_yana0 schreef:
Hoe zijn jullie er dan achter gekomen tegen welke etenswaren of stoffen je niet kan?
Want ik zou het megod niet weten!

Kwestie van uitproberen. Ik heb dit al m'n leven lang dus in al die tijd ben ik er wel een beetje achtergekomen wat ik wel en niet kan verdragen. Je zou als hulpmiddel een soort voedsel-dagboekje bij kunnen houden. Dagelijks opschrijven wat je hebt gegeten (alle maaltijden en alle tussendoortjes en dranken over de hele dag) en er dan ook bij schrijven hoe je je die dag hebt gevoeld. Zo kun je misschien een patroon ontdekken en daar van aflezen of je vaker op bepaalde voeding reageert of juist helemaal niet op reageert.

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:58

Hey, ja dat is wel een goed idee!
Dan kan ik mijn eetpatroon tenminste iets aan passen waardoor ik het meer voorkom!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:21

Beauty_yana0 schreef:
Hey, ja dat is wel een goed idee!
Dan kan ik mijn eetpatroon tenminste iets aan passen waardoor ik het meer voorkom!

Precies Knipoog

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:53

Ik merk dat het bij mij nu heel goed gaat sinds ik vakantiewerk doe:
- Ik beweeg meer
- Drink meer
- Eet regelmatig

Daarintegen wel onwisj moe, maar in elk geval geen last van mijn buik Clown