Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoSav schreef:En dan is het niet eens zo dat ik een gruwelijke hekel heb aan kinderen maar ik merk dat ik ook een mate van jaloezie voel. Mij was geen jeugd gegund. Ik wil alle aandacht van mijn vriend, ik wil al het speelgoed, enz. Het is dus buiten dat ook een kwestie van niet willen delen. Ik heb 20 jaar lang alles aan de kant moeten zetten, noodgedwongen op de survivalstand/zombiemodus gestaan nu mag ik, alles is nu voor mij, ik heb dit verdiend want ik leef nog, ik heb hiervoor gevochten. Dit wil ik niet afstaan aan een kind. Klinkt asociaal he? Maar het zou pas aso van mij zijn als ik een kind zou nemen, want ik kan een kind niet genoeg geven, denk ik.
Sterre schreef:Splash, ook voor jou een knuf!
&
ikenindi, voor jou ook!
Miss_Petit schreef:Q dat is het moeilijke met zussen/broers...
Tis dezelfde situatie, alleen iedereeen beleefd en verwerkt het anders.
En krijgt er ook meer of minder van mee...
De meningen verschillen dan, en dan kan voor de andere zus/broer enorm kwetsend zijn.
Helemaal voor degene die de anderen heeft geprobeerd te beschermen, en de klappen heeft opgevangen...
Quellian schreef:Dat was de eerste keer dat ik er met haar over sprak. Zij zat natuurlijk ook te huilen aan de andere kant van de lijn en zei dat ze nooit had beseft hoe ik dingen had meegekregen, omdat ik voor haar gevoel nog zo jong was en ze heeft nooit stilgestaan bij de periode na de scheiding.
Is ook erg logisch, want je bent allemaal 'druk' met je eigen probleem verwerken.
JoSav schreef:Dat is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk. Ik denk zelfs dat het moeilijkste komt nadat je op jezelf bent gaan wonen, omdat je dan pas weg bent uit de levensbedreigende situatie en er meer afstand van hebt.
JoSav schreef:Er zit gewoon een enorme emotionele afstand tussen hem en zijn kinderen omdat er zoveel gebeurd is en hij zich er niets van kan herinneren (naar eigen zeggen, en gek genoeg geloof ik hem).
JoSav schreef:En dat is ook wat de kloof met mijn zusje versterkt: ze voelt zich min of meer buitengesloten omdat we een emotioneel front vormen en zij er anders over denkt en dus niemand heeft om zich mee te identificeren.
JoSav schreef:@Miss_Petit: ik herken het ja. Rood hoofd, rode huid, flink pafferig, veel zweten, veel stinken, veel vergeten (eerder alles) enz enz. Nu is hij al veel minder een dikke garnaal dan vroeger. Ik hoop echt dat hij het volhoudt. De band met zijn kinderen zal denk ik nooit meer echt wat worden vrees ik, maar dan heeft hij tenminste nog wat aan zijn laatste oude dag. Hij zegt vaak dat hij nu een tweede leven is begonnen. Ik hoop dat hij het volhoudt, al heb ik inmiddels zoveel afstand van hem dat het me niet zo heel veel kan schelen, meer zo dat je elke vreemde wel een fijn leven wenst maar er echt niet zo snel van wakker zult liggen.
elexis schreef:Ik heb er erg veel moeite mee om contact met haar te zoeken. Je weet van te voren nooit hoe ze zal zijn, heeft ze een goede dag; prima dan kan je met haar kletsen en is ze gezellig, heeft ze een slecht moment; gegarandeerd dat ik dan daarna weer helemaal leeg en kapot ben. Ben er soms weken in mijn hoofd meebezig voor ik besluit haar te bellen..
Ik herken best wel wat van de dingen die hier gezecht zijn, ik heb er ook moeite mee om begrip te hebben voor 'kleine' problemen van andere mensen. "Ah joh, stel je niet aan, een mislukte relatie" terwijl iemand daar misschien wel heel erg mee zit.
Ook mijn contact naar mensen toe is veranderd, daar waar ik vroeger snel een praatje maakte met iedereen en makkelijk contact legde en vrienden maakte boeit het me nu niet meer. Het kan me vaak simpel weg niet schelen wie er voor en achter me in de collegezaal zit. Ik ken wat mensen om een babbeltje mee te maken en dat is wel genoeg.
Heb ook bijmezelf gemerkt dat ik soms raar kan reageren op dingen, in huilen uit barsten bij een lachende moeder van een vriendin ofzoen mn vriend klaagt dat ik soms zo afwezig kan zijn.
Ik voel me ook heel erg vaak onbegrepen door mensen, wellicht kan je dat ook wel niet verwachten, maar het is toch erg vervelend. Gelukkig heb ik nu een lieve vriend die ook niet uit het 'standaard-gezinnetje' komt, en die in ieder geval begrijpt dat een leuke pappie en mammie niet altijd maar logische is.
batje schreef:Helaas kreeg ze kort daarna te horen dat ze kanker had en is ze na een heel zwaar jaar in februari overleden. Het doet ontzettend pijn dat zo'n geweldig mens (en dat was ze, ondanks haar eigen problemen) nu het net wat beter ging, zo kort maar heeft mogen genieten. Ik herken de verhalen met de haat/liefde verhouding, maar nu ze er niet meer is, mis ik haar vreselijk.
JoSav schreef:Toch vind ik dat het moeilijkste komt na het thuiswonen. Dit klinkt gek want feitelijk was de situatie thuis bijna constant levensbedreigend, maar omdat je op overleefstand staat ben je emotioneel volledig afgesloten, voel je je wanhopig en klamp je je vast aan het leven. Maar daarna neemt de machteloosheid alleen maar toe.
JoSav schreef:Ik heb enorm lang zitten worstelen met het feit dat mijn broer en zusje daar nog zaten midden in die ellende en ik op mezelf zat, honderden kilometers ervandaan. Alsof je machteloosheid alleen maar groter wordt en door de gegroeide afstand heb je dan pas tijd de overleefstand uit te zetten en dan pas merk je echt hoe enorm groot de schade is.