Spanningshoofdpijn, of toch migraine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Henzz

Re: Spanningshoofdpijn, of toch migraine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:32

Ben ik het wel mee eens, Breitling, maar er zijn ook mensen (zoals ik) die het niet altijd in die erge mate hebben maar waarbij het wel echt migraine is! Niet alle gevallen zijn zo heftig als die van je moeder.

Ik slik ook metoprolol, Ilsiie. Hoeveel mg slik je? Geen last van bijwerkingen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:36

maar alleen hoofdpijn is geen migraine lijkt mij. Ik heb ook vaak hoofdpijn en soms ook heel erg hoofdpijn dat ik bijna jankend in bed lig maar dat is toch niet gelijk migraine.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:23

Ik heb ook migraine, een ernstige vorm (zware hooftpijnen,misselijk,braken,duizelig ect).
Ik krijg het altijd bij te:
Te moe
Te lang geslaapen
Te kort geslaapen
Te warm
Te koud
Te veel cola
En ga zo maar door

Ik ben gaan letten op hoe ik leefde en waar ik steeds die aanvallen van kreeg. (ik had 1 a 2 x in de week een zware aanval) Nu ik weet wat ik wel en niet kan doen heb ik veel minder last van me migraine. Zoals in de zomer met 30 graden kan ik niet met cap rijden, dat dreunt.

Mischien moet je dat ook eens doen, bijvoorbeeld dan heb je hooftpijn, en dan ga je opschrijfen wat je allemaal daarvoor heb gedaan. Dat moest ik gaan doen van de dokter en het heeft mij iig geholpen.

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:30

Breitling schreef:
maar alleen hoofdpijn is geen migraine lijkt mij. Ik heb ook vaak hoofdpijn en soms ook heel erg hoofdpijn dat ik bijna jankend in bed lig maar dat is toch niet gelijk migraine.

Nee dat is het ook niet! Migraine is meer dan alleen hoofdpijn. Er bestaat zelfs migraine zonder hoofdpijn!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:33

nou dat bedoel ik. Dus iemand die roept ik heb zo'n hoofdpijn het is migraine die weet niet waar die over praat

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:35

Idd Naat, migraine is niet alleen hooftpijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:38

ik heb het 1x gehad, krijg vlekken voor mijn ogen, wordt misselijk... owh nee he, daar komt die klote pijn weer.. maar de pijn kwam gek genoeg niet. Ik ben verder migraine patient, ben er dus mee bekend, maar een aanval zonder pijn is me nog maar 1x overkomen

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:13

Ik vind dat het wel aangetoond moet zijn door een dokter als je migraine hebt. Zomaar bij hoofdpijn roepen dat het migraine is, dat is niet reeel.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:25

Henzz schreef:
Ik vind dat het wel aangetoond moet zijn door een dokter als je migraine hebt. Zomaar bij hoofdpijn roepen dat het migraine is, dat is niet reeel.

ik heb alles weer even bijgelezen

hij zei letterlijk (waaruit ik dus concludeerde, mss wat te snel/fout gezegd hier) : 'het klinkt heel erg als migraine, plus dat je je genen niet mee zitten.'

Migraine is idd niet zomaar hoofdpijn hoor, weet ik, maar ik weet nu wat het waarschijnlijk is.. Ik slik die metoprolol pas 1 dag nu, de 50 mg volgens mij, 's avonds neem ik 'm in (moet 'm een maand lang elke dag slikken) maar heb nog geen effect gemerkt, hopelijk komt dat nog.

Om het vast te laten stellen zal ik naar het zkh moeten denk ik, mja ik kan dat niet op eigen houtje doen (weet niet of je sowieso een doorverwijzing moet hebben?) maar ben pas 15, zal sowieso samen met m'n mams moeten.

breitling: Hmm ja ik heb ondertussen al veel gelezen over migraine, ik dacht er zelf aan, en nu dacht m'n huisarts het dan ook.. Ik weet, zoals ik hierboven al zei, dus nog niet 100% zeker DAT het migraine is, maar het sterke vermoeden is er dus wel! Ik heb het tijdenlang geen naam gegeven/kunnen geven, en kreeg op die manier toch veel onbegrip van buitenaf, omdat het geen naam had. wat jij zegt, dat je soms hoofdpiojn hebt en jankend op je bed ligt, heb ik dus tsja. toch wel paar dagen per week, ik heb altijd hoofdpijn maar niet altijd even erg, had gister (en vandaag een lichte) aanval, voelde 'm opkomen, die bol achter m'n oog..
Het was mijn vermoeden, het vermoeden van m'n huisarts maar het is nog niet vastgesteld, maar wil echt heel graag weten wat voor hoofdpijn het nou écht is.. (want die aanvallen, gister en vandaag werd ik er wel misselijk ook bij)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:27

hoofdpijn wordt vaak onderschat, en de naam migraine wordt inderdaad gegeven als een arts het niet weet.Het is erg belangrijk om de goede pijnstillers te nemen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:35

de naam spanningshoofdpijn wordt er ook (te) vaak aan gegeven helaas..

ik heb sowieso van sommige kanten heel veel onbegrip omdat ze t niet kennen/zelf niet voelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:05

migraine is niet per definitie vast te stellen. Je kan geen bloed prikken waaruit blijkt dat je migraine hebt, het is niet in je urine te vinden, niet op een MRI-scan, niet op een CAT scan, etc.
Er zijn bepaalde symptonen die over het algemeen duiden op migraine (eenzijdige pijn mogelijk uitstralend naar hals/schouder, aura, misselijk, braken, etc) maar ook al heb je al deze verschijnselen, hoeft het nog geen migraine te zijn, net als dat het wel migraine kan zijn als je niet (al) deze verschijnselen hebt.
Ilsie: Voor het ziekenhuis (denk dan aan een neuroloog) heb je idd een verwijzing van je HA nodig. Ik denk ook niet dat je realistisch bezig bent als je nu al verschil verwacht (met oog op je medicatie) terwijl je pas 1 tablet (??) op hebt. Zoiets heeft tijd nodig. En ja, misschien werkt het, misschien ook niet...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:25

ja weet ik hoor! Er bestaan geen wondermiddelen (helaas!)
moet sowieso nog een maand dit slikken, maar ik bedoel, als er geen verschil/verbetering optreed, zal ik denk wel wat anders krijgen of de dosering wordt veranderd.. maar als het niet zeker is dat 't migraine is, dan halen die pillen niets uit, althans, niet voor waar ik ze voor slik!

Maar ik weet het hoor, duurt wel even voor die pillen werken Ja

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:46

Inderdaad, die pillen gaan zeker na pas 2 weken (dacht ik) werken. Ik ben ook begonnen met 50 mg, maar dat bleek te weinig te zijn, ik bleef 1 aanval per week houden, dat is gewoon te veel. Dus nu 100 mg en ben nu toch al een hele tijd migraine vrij! Heb wel bijwerkingen van die medicijnen maar die neem ik voorlopig maar voor lief...

Migraine is inderdaad niet aan te tonen. Ik bedoelde mijn eerdere opmerking ook eerder als dat er mensen zijn die zeggen dat ze migraine hebben terwijl ze niet eens weten wat het is of hoe dat voelt. Hoofdpijn = migraine, meer op die manier. En zo is het dus echt niet!

Spanningshoofdpijn, ja dat wordt ook veel gezegd. Bij mij in eerste instantie ook, "je maakt je veel te druk". Ja, dat zal wel maar het is wel migraine, dat bleek dus ook wel.

Wat voor medicatie slikken jullie verder?

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:48

Ik slik voor mijn clusterhoofdpijn Propanolol en drink elke dag een blikje Bullit, daar zit Taurine in, en dat wil nog wel eens helpen...
Ik weet niet welke van de 2 zn werk doet, of dat het een combi is van beide, maar dat maakt me niet uit, de chronische pijn is te doen...
Helaas hou ik wel elke nacht een aanval...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:31

Henzz schreef:
Inderdaad, die pillen gaan zeker na pas 2 weken (dacht ik) werken. Ik ben ook begonnen met 50 mg, maar dat bleek te weinig te zijn, ik bleef 1 aanval per week houden, dat is gewoon te veel. Dus nu 100 mg en ben nu toch al een hele tijd migraine vrij! Heb wel bijwerkingen van die medicijnen maar die neem ik voorlopig maar voor lief...

Migraine is inderdaad niet aan te tonen. Ik bedoelde mijn eerdere opmerking ook eerder als dat er mensen zijn die zeggen dat ze migraine hebben terwijl ze niet eens weten wat het is of hoe dat voelt. Hoofdpijn = migraine, meer op die manier. En zo is het dus echt niet!

Spanningshoofdpijn, ja dat wordt ook veel gezegd. Bij mij in eerste instantie ook, "je maakt je veel te druk". Ja, dat zal wel maar het is wel migraine, dat bleek dus ook wel.

Wat voor medicatie slikken jullie verder?

Ya idd.. mja in vakanties enzo hou ik ook hoofdpijn, als ik me rustig hou sowieso ook, dus dan lijkt 't mij al geen spanningshoofdpijn meer!

was die verdere medicatie aan mij? buiten dit slik ik niets!

moest volgens mn huisarts wel blij zijn dat ik amper tot nooit paracetamol in nam, je kan (wordt) er immuun voor én je lichaam kan er na lange tijd aan verslaafd raken! dus ben daar maar wat blij mee dat dat niet zo is..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:56

ik hou tijdens een aanval niks binnen, dus ik neem dyclofynac of naproxen in zetpil vorm, dan naar bed en hopen dat je in slaap valt.
immigran, migrafin, maxalt, propranolol, etc, allemaal al geprobeert, doet niks

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:08

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb een soort van zelfde situatie...
Ik heb al zo'n 4 jaar last van hoofdpijn, dit had ik dus op een gegeven momente ELKE DAG... Het begon ongeveer vanaf mijn 16e. Pas in 2005 ben ik naar een dokter gegaan, want het werd zo verschrikkelijk erg dat ik jankend van de pijn op de bank zat en toen kon ik echt niets meer. Ik merkte ineens dat het ook vanuit mijn nek kwam. Ik ging naar een spoed dokter en hij constateerde dat ik een cervicaal syndroom had. Dit had hij gecontstateerd door te drukken op de spieren op mijn borst/bovenrug/schouderbladen/nek, dit deed verschrikkelijk pijn. Het kwam er dus opneer dat die spieren en zenuwen bekneld zaten en dat ik daardoor via mijn nek zo'n verschrikkelijke hoofdpijn kreeg. Ik werd meteen doorverwezen naar de fysio. (in 2005 dus)
Ik werd gemasseerd en voelde me daardoor wel soepeler, maar de pijn werd niet veel minder. Ik kon een tijd lang niet eens meer slapen van de pijn in mijn nek en hoofd, ik lag alleen maar te janken in bed door de pijn. Allerlei kussen geprobeerd, noem maar op.
Toen moest ik de fysio gaan combineren met mensendieck, ik moest oefeningen doen om mijn nek spieren aan te sterken. Hierdoor werd de pijn wel ietsjes minder, maar nog steeds heb ik regelmatig last. Ik besloot eind 2006/2007 om de behandelingen af te bouwen en te stoppen om te kijken hoe het gaat. Maar toch heb ik regelmatig last. De fysio gaf aan dat 12 behandelingen inprincipe voldoende moesten zijn. Nou reken maar uit, 2 keer per week zo'n anderhalf jaar lang naar de fysio. Gelukkig ben ik goed verzekerd!!!! Ook de fysio gaf aan dat het ook spannings hoofdpijn kan zijn, de klachten komen ook overeen. Maar het kan inmiddels van alles zijn... Ik heb namelijk toen ik 15 was een ongeluk gehad met de fiets. Ik was op mijn vakantie adres en daar was ik over de kop geslagen en met mijn gezicht op de weg gekomen. Mijn hoofd heeft dus heel die klap als eerste opgevangen. Ik bedacht mij dit vorige jaar en had gegevens opgevraagd bij de dokter die mij daar toen heeft behandeld. Mijn eigen huisarts bleek hier niets van geweten te hebben. Ik heb toen foto's laten maken in een ziekenhuis en nu blijkt dat er in mijn middelste nekwervel een lichte kromming zit. Maar ze weten niet zeker of het door die klap geweest is, of dat ik dit al van nature heb. Dus daar kon ik nog niks mee! Ik bleek ook twee halsribben te hebben, die blijkt ook niet iedereen te hebben. Dat zijn dus twee kleine extra ribben. Het zou volgens de fysio misschien kunnen dat er door die extra ribben ook spieren of zenuwen knellen, maar die kans leek hem erg klein. Ik ben zelf ook zwaar gebouwd, ik moet zo en zo op mijn houding letten, vooral tijdens mijn werk, ik moet goed op mijn matras en kussen letten, die moet ik in iedergeval gaan vervangen... Ik ben van plan om binnenkort weer terug te gaan naar de fysio, want ik heb er gelukkig niet elke dag meer last van, maar wel nog steeds zeer regelmatig, eigenlijk elke week wel. Ik ben nu 20 en dus al 4 jaar verder... Ik wil dit echt uitgezocht hebben, ik ben nog zo jong en ik ben geen type dat ziek thuis zit!!! Dus ik ga er binnenkort maar weer werk van maken...
Iemand die dit ook bekend voorkomt?

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:58

Een verhaal als de jouwe, heb ik nog nooit ergens gehoord, Michelle19. Ik zou het wel goed laten onderzoeken, want op deze manier is je leven niet echt draaglijk, lijkt me...
Succes en veel sterkte!

Die medicatievraag was een algemene vraag, Ilsiie! Lachen

Ik heb Immigran, Maxalt en Zomig geprobeerd en ze werken bij mij allemaal maar ik heb echt verschrikkelijk last van bijwerkingen! Op het moment dat ik migraine heb, neem ik ze voor lief maar ik neem ze liever niet in op het werk ofzo, dus eigenlijk alleen maar als ik naar bed kan...

Heb vandaag ook weer een slechte dag terwijl ik al een paar weken aanval vrij was...

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:33

Hoi ik had ook zo'n last van hoofdpijn, georven van mijn moeder.
Niks hielp maar het zelfde als wat jij omschrijft alleen maar 1 keer in de week, en als ik een weekend aardig aan het stappen was werd het ook erger.
Wat ook raar klinkt bij mij is het ook afhankelijk van het weer, en is het in het voorjaar en zomer erger dan in de winter.
Mijn moeder heeft me een keer een migraine pil gegeven, ik ben gaan slapen en een uur later werd ik wakker met een nieuw hoofd.
Dit heb ik aan de huisarts verteld en gezien mijn familie omstandigheden(iedreen heeft migraine) kreeg ik ook een recept voor migraine tabletten.
Voor mij werkt het super ik heb sumatriptran.
Zodra ik een aanval voel aankomen neem ik er een ga ik proberen te slapen en met een uurtje word ik vanzelf weer wakker met mijn nieuwe hoofd.
Ik voel nu heel goed de aanvallen aankomen, ik word namelijk eerst heel depresief en loop een beetje rond als een kip zonder kop en voel een lichte druk achter mijn oog, deze werken dan ook niet meer samen en ik kijk dan met mijn linker oog in mijn rechter broekzak.
Als ik dan geen pil neem krijg ik zware hoofdpijn kan niet meer denken alleen nog maar huilen, en als het heel erg is kan ik zomaar omvallen (heb geen balans meer).
Was vorig jaar in america en heb daar normaal gesproken weinig last, pillen vergeten 3 dagen op bed gelegen, helemaal in de war.
Ik hoop voor jou dat ze snel wat vinden want je ben jong en je hoort te genieten van het leven, en die hoofdpijn die help daar niet bij.
En laat je niet zomaar met een kluitje het riet insturen, vraag (eis)anders om een doorverwijzing, want als ik jou verhaal zo lees dan ben ik blij dat ik het maar een beetje heb.
succes

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:07

Hier ook een slechte dag vandaag. Kwart voor 6 een aanval, kwart voor 8 was die weg, kwart voor 9 een aanval, kwart voor 11 was die weg...
Zeg maar dag tegen stage lopen vandaag Verdrietig
Ga zo mn bed weer in, zie niets met mn oog, en hoofd doet vreselijk veel pijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:43

lijkt me toch als 1 aanval, kan goed hoor. Ik heb weleens 1 aanval over een paar dagen verspreidt

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:27

stef schreef:
lijkt me toch als 1 aanval, kan goed hoor. Ik heb weleens 1 aanval over een paar dagen verspreidt

Ik heb clusterhoofdpijnaanvallen he Knipoog Jij migraine-aanvallen...
Krijg bijna nooit meer 2 aanvallen op 1 dag... Vorige week 2 aanvallen op 1 dag, vandaag weer 2 aanvallen op 1 dag...
Denk dat het ermee te maken heeft dat we gister de poes van mn oma in hebben laten slapen Verdrietig

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:01

Ik heb ook wel eens 3 dagen lang 1 aanval, dat kan best.

Naar zeg, Nienke1208 dat je 2 aanvallen per dag hebt!

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:21

Ja, en dan heb ik zoiets van: ik moet niet zeuren, in het begin had ik 12 van de 24 uur per dag een aanval... Nu normaal nog maar 2 van de 24 uur...

Maar ach... De dagen dat het slecht gaat (zullen jullie ongetwijfeld ook wel kennen) ben ik het gewoon spuugzat, en kan ik mezelf héél erg zielig vinden Knipoog