hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:30

Interresant onderwerp, bij mij is pas geleden ook een hernia geconstateerd, laag in mijn rug. Ik heb periodes heel veel pijn gehad, uitstralend naar mijn been. Vaak daar nog erger dan in mijn rug, en ook tintelend gevoel. Op een gegeven moment kon ik niet eens meer mijn eigen sokken aantrekken. vlgs mijn bazin stelde ik me aan en was het mijn eigen schuld, terwijl het juist door mijn werk is gekomen. Ze kon alleen maar klagen dat ze moest overwerken, ik werd er nog meer depri van. Ik heb dus gewoon doorgewerkt terwijl ik 24 uur per dag pijn had en me bijna niet kon bewegen.
Uiteindelijk heb ik ontslag genomen en nu heb ik een baan waar ik minder uur werk, en dus ook minder verdien. het gaat gelukkig wel veel beter nu.
Met paardrijden heb ik nu alleen wel last, in stap en draf niet zo, maar in galop dus wel. En natuurlijk als mijn paard plots gaat stil staan.
Ben benieuwd wat jullie ervaring daarmee is, moet ik nou stoppen met rijden of niet, de fysio zegt dat als ik geen pijn heb dat het dan wel goed is.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 00:42

Als ik jou was, zou ik niet stoppen met rijden, maar dat komt omdat ik er juist hele goede ervaringen mee heb. Maar als je echt last van het rijden hebt, weet ik niet of je er mee moet doorgaan.
Is de pijn tijdens het galopperen erger dan als je gewoon niet rijdt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:15

Even een stomme vraag: hoe voelt een hernia?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:22

Uitstralingspijn of tintelingen in been, of voet. Bij een nekhernia kan het in de arm voorkomen.

Niet meer normaal kunnen bukken. Je schoenen aantrekken, aankleden etc.

Zenuwpijn, alsof iemand de hele tijd op een blauwe plek zit te drukken.

En/of verlammingsverschijnselen van arm, voet, been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:25

Is het een voortdurend aanwezige pijn of kan hij soms afwezig zijn en door bepaalde oorzaken getriggerd worden?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:27

Is de hele tijd aanwezig. Maar kan door zitten, liggen of juist bewegen even over zijn, is persoonlijk. Zodra je daarmee stopt komt het weer.

Ik kon niet zitten of liggen. Als ik bewoog had ik geen pijn. Ging ik weer zitten of liggen, voelde ik de pijn weer langzaam mijn lijf inlopen, als een zandloper.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:48

De pijn kan ook best door verschillende oorzaken getriggerd worden. Er zijn verschillende vormen van pijn. Bij mij voel(d)en verschillende bewegingen weer anders pijnlijk aan. Dit hangt ook van de grootte van de hernia af.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:11

Mijn eerste hernia was groter dan mijn tweede. Maar bij de tweede had ik meer pijn. Bij beide kon ik niet goed lopen, al was dat bij de eerste weer heftiger.

Bij de eerste kon ik nog wel zitten en liggen. Zitten niet te lang, maar liggen kon gewoon zonder pijnstillers. Bij de tweede moest ik bewegen. Zitten en liggen zonder pijnstilling was de hel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:26

Als ik ga stappen en draven heb ik niet zoveel pijn, maar in de galop voel ik het bij elke pas in mijn rug, niet heel erg, maar wel dat ik dan achteraf weer meer pijn heb en stijver word.
Ik denk er over om mss een ijslander ofzo te kopen, schijnt dat de tolt erg lekker voor je rug is. Zou het alleen wel jammer vinden om geen dressuur meer te kunnen rijden.
Ik ben ook heel erg bang dat het weer in mij rug schiet en dat ik dan helemaal niet meer kan bewegen, heb net een andere baan dus kan dat nu niet gebruiken.
Over 2 weken moet ik weer naar de neuroloog dan maak ik wel een heel vragenlijstje want de vorige keer was ik alleen maar even gebeld met de uitslag van de mri.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:27

Tinka schreef:
Als ik ga stappen en draven heb ik niet zoveel pijn, maar in de galop voel ik het bij elke pas in mijn rug, niet heel erg, maar wel dat ik dan achteraf weer meer pijn heb en stijver word.
Ik denk er over om mss een ijslander ofzo te kopen, schijnt dat de tolt erg lekker voor je rug is. Zou het alleen wel jammer vinden om geen dressuur meer te kunnen rijden.
Ik ben ook heel erg bang dat het weer in mij rug schiet en dat ik dan helemaal niet meer kan bewegen, heb net een andere baan dus kan dat nu niet gebruiken.
Over 2 weken moet ik weer naar de neuroloog dan maak ik wel een heel vragenlijstje want de vorige keer was ik alleen maar even gebeld met de uitslag van de mri.

Welke neuroloog heb je trouwens? Bloos

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:28

Paardrijden kan trouwens bij iedereen verschillend uitpakken. Bij mij werkte het juist goed. Mijn rug werd er juist losser door. Lekker vrij. Jive zit heel lekker zonder zadel, dat was ook een gode oefening.

Maar idd gangenpaarden zijn uitstekend voor mensen met rugklachten. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:48

sjaantje schreef:
De pijn kan ook best door verschillende oorzaken getriggerd worden. Er zijn verschillende vormen van pijn. Bij mij voel(d)en verschillende bewegingen weer anders pijnlijk aan. Dit hangt ook van de grootte van de hernia af.

Okay...

Bij mij is nl. alleen door de osteopaat en kinesist van 'buitenaf' naar mijn bekken gekeken. Sinds ik ben gestopt met rijden wordt het alleen maar erger lijkt het wel. Voorheen voelde het vooral stijf, de onderrug echt 1 blok beton, met rijden kon ik mijn bekken niet kantelen maar zeer deed het alleen achteraf na grote inspanningen.

Maar nu is het dus erger geworden. Bij lang stilzitten of bij lopen heb ik een soort stekende brandende pijn van de aansluiting bekken/onderrug naar mijn rechterbil. Dit blijft dan zeurend op de achtergrond aanwezig tot ik weer geslapen heb. Zou dit een hernia kunnen zijn? want dan is het misschien toch de moeite waard om eens een scan te laten maken.

Mijn kinesist is pas eind volgende week terug dus ik kan het hem niet vragen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:49

Urielle schreef:
sjaantje schreef:

Okay...

Bij mij is nl. alleen door de osteopaat en kinesist van 'buitenaf' naar mijn bekken gekeken. Sinds ik ben gestopt met rijden wordt het alleen maar erger lijkt het wel. Voorheen voelde het vooral stijf, de onderrug echt 1 blok beton, met rijden kon ik mijn bekken niet kantelen maar zeer deed het alleen achteraf na grote inspanningen.

Maar nu is het dus erger geworden. Bij lang stilzitten of bij lopen heb ik een soort stekende brandende pijn van de aansluiting bekken/onderrug naar mijn rechterbil. Dit blijft dan zeurend op de achtergrond aanwezig tot ik weer geslapen heb. Zou dit een hernia kunnen zijn? want dan is het misschien toch de moeite waard om eens een scan te laten maken.

Als ik dit zo lees kan dit heeeel goed een hernia zijn. Ik zou in overleg een MRI laten maken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:14

Urielle schreef:
sjaantje schreef:

Okay...

Dat zou heel goed kunnen. De zeurende pijn tot in de bil is daar een teken van. Weliswaar nog in een redelijk vroeg stadium, maar dan kan je er wel veel last van hebben! Ik zou inderdaad ook in overleg een MRI laten maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 05:29

Ga ik doen Ja

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:23

en niet eerst röntgen.. veel dokters zeggen eerst röntgen en dan daarna nog eens een x een MRI zon onzin doe dan meteen een MRI denk ik dan...

(ik kan weer fietsen!!!!!)

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 16:25

Jen33 schreef:
(ik kan weer fietsen!!!!!)

Wat fijn, ik kan ook weer kleine stukjes fietsen. Heerlijk.
Is de pijn nu helemaal weg?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:29

euhm nee niet helemaal maar kan ook nog na pijn zijn natuurlijk ik durf verders helemaal niks te zeggen het is in iedergeval vooruitgegaan. soms nog in mn bil dat ik denk ojee dadelijk komt de pijn aanval maar dan komt het niet meer alleen de voortekenen nog, samentrekken van spieren enzo..

het is nu hele dagen afkloppen van wat ik zeg haha

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:38

Wat fijn Jen 33! Ik kan wel kleine stukjes fietsen, maar verder niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:34

Ik heb mijn vriend instructie gegeven om vandaag naar het ziekenhuis te bellen voor een afspraak, ben benieuwd wanneer ik terecht kan en wat eruit komt
(ik ben nl. helemaal bang dat ze juist niks zien en dat ik zo blijf sukkelen)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:54

Urielle schreef:
Ik heb mijn vriend instructie gegeven om vandaag naar het ziekenhuis te bellen voor een afspraak, ben benieuwd wanneer ik terecht kan en wat eruit komt
(ik ben nl. helemaal bang dat ze juist niks zien en dat ik zo blijf sukkelen)

Op een mri is heel veel goed te zien hoor, het is heel gedetailleerd. Daarom worden ze ook zo vaak gemaakt als er verder geen duidelijkheid is met andere onderzoeken. Bloos

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:03

Precies, ze kunnen het echt zien als er iets aan de hand is.
Ik ben alleen bang dat je nog wel even moet wachten op de MRI, of is de wachtlijst in jullie ziekenhuis niet zo lang?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:18

hier nog een jonge hernia-patient: ik ben nu 28, en heb in de afgelopen drie jaar vier hernia's gehad (steeds L5-S1 rechts) na een auto-ongeluk.
omdat de uitval in m'n been te erg werd (klapvoet, slepen met been, incontinentie, ERGE pijn) ben ik bij de tweede hernia geopereerd. en daarna binnen 13 maanden nog 2x... het kwam steeds terug, waarschijnlijk omdat ze, gezien m'n leeftijd, wat weinig tussenwervelmateriaal hadden weggehaald.
bij de laatste operatie, nu anderhalf jaar terug (klop, klop, het gaat nu goed!) is de hele tussenwervelschijf (of wat daarvan over was) verwijderd. ik wilde niet vastgezet worden, per sé niet, dus dat is niet gebeurd.
ik ben via een kijkoperatie-techniek geopereerd, in een privékliniek (het ziekenhuis wilde me véél te lang laten wachten, terwijl ik al incontinent begon te worden Boos! ). prima bevallen, en ik was er gewoon voor verzekerd.

status praesens: het gaat op zich goed, ik rijd ook gewoon weer paard (zij het alleen op mijn eigen paard, en ik spring niet meer), wat me goed bevalt: hij wiebelt me als het ware weer los. Lachen
ik werk ook weer (ben fysio en dierenfysio), en dat is soms heel zwaar, maar ik wil niets anders gaan doen. ik moet blijven oefenen om soepel en sterk te blijven. en ik heb een hele dove/gevoelloze baan over de zijkant van m'n been lopen (permanente zenuwschade) en veel last van krampen en spiertrekkingen in m'n been (ook zenuwschade waarschijnlijk, ik loop nu bij een osteopaat en dat is m'n laatste hoop eigenlijk).

dus al met al: mag ik niet klagen, maar ben ik ook niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen. ik ben wel blij dat ik zelf zo assertief ben geweest om snel voor een privékliniek, en dus voor snel opereren, heb gekozen: ik weet zeker dat ik anders nu nog VEEL meer schade zou hebben....

er zijn in principe twee operatie-indicaties:
1) incontinentie, en verlies van gevoel in de binnenkant van je bovenbenen (rijbroek-gebied)
2) ondraaglijke pijn

zo niet: word je in principe NIET geopereerd.

mede-lotgenootjes: sterkte gewenst! en voor meer ino: pm gerust. Knipoog

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:58

Mijn neuroloog zei dat als ik klachten blijf houden dat ik dan geopereerd moet worden. Ik heb niet constant klachten, maar wel lichte pijn en periodes met heel veel pijn.
Wat is jullie ervaring met een operatie en weten iemand ook de voor en nadelen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:05

@ dierfysio.

Klopt. Mijn eerste hernia op mijn 12de was ook L5 S1 (tweede ook overigens) en had dezelfde uitvalsverschijnselen. Bijna geen gevoel meer in mijn rechtebeen en dreigende incontinentie.

Moest met spoed geopereerd worden. Nu opereren ze niet meer zo snel, tenzij je idd die 2 genoemde uitvalscverschijnselen hebt.
Hernia's zeggen ze zijn beter geneesbaar als je jonger bent, maar dat gaat dus niet altijd op. Scheve mond