Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:21

Mijn broer heeft een overbeet van 13mm. Bij hem is opereren nooit ter sprake geweest. Niet een tandarts of orthodontist heeft dat aangeraden. Het lijkt me ook nogal een enge ingreep.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:23

Is het bij jou broer dan verholpen met beugels? Of heeft hij nogsteeds de overbeet en hebben ze hem gezegd dat hier niks aan gedaan kan worden?

Wat terug in dit topic kan je lezen wat de ingreep inhoud, wat ik begrijp is dat het wel mee valt, de ingreep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:33

Mijn broer (ik ook trouwens) heeft daarvoor lang een blokbeugel gehad. De overbeet is daardoor teruggegaan van 17 mm naar de huidige 13mm. Niemand heeft ooit gezegt dat je daar problemen mee krijgt. Ik heb zelf een overbeet van 8mm oid, maar daar is prima me te leven uiteraard. Ook mijn moeder heeft een overbeet en die heeft nu op haar 50e toch nergens last van wat betreft het kaakgewricht en dergelijke.
Ik kan me ergens wel voorstellen dat je een operatie zou willen als je je er aan stoort. Ik zou het niet doen als ik verder tevreden ben met mijzelf. Operaties brengen altijd een vorm van risico mee. Het afwegen welk risico groter is (last op latere leeftijd of een mislukte operatie) valt niet mee denk ik.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:28

Oke, dat kan, Er zijn natuurlijk altijd verschillende meningen en de ene tandarts kan jou zeggen dat je er op latere leeftijd geen medische problemen mee krijgt en een andere tandarts misschien wel.

Ik denk ook dat de ene overbeet niet te vergelijken is met de andere omdat het ook met de stand van je tanden en kaak te maken heeft.

Tuurlijk zijn er risico's maar voor mij weegt dat niet zwaarder dan het uiteindelijke resultaat. Mislukken van een operatie vind ik niet reeel.
groetjes

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:25

Het remmen van de groei van de bovenkaak kan wel, in bepaalde mate, en alleen tijdens de groei. Maar naar mijn mening kon dat alleen met een buitenboord beugel> De blokbeugel veranderd toch niets aan de positie van de kaak? Alleen veranderingen in de breedte?

Dat jullie nergens last van hebben dat kan heel goed, iedereen is anders. Bij jullie zou het dan alleen cosmetisch zijn Lachen

Bij mij is het dat niet, ik heb er zeker last van en dat is voor mij eigenlijk de doorslag om de operatie door te zetten.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:29

Mijn oudtste dochter is ook geopereert aan een overbeet.

De operatie is goed verlopen en een schitterend resultaat
Ze heeft enige tijd vloeibaar voedsel moeten nuttigen en dat vondt zij nog het ergste van het hele verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:19

Megan, als je er last van hebt of met zekerheid gaat krijgen lijkt me het een verstandige keus.

De blokbeugel kan wel degelijk je kaakpositie beinvloeden, maar ik denk wel dat alleen maar kan als je nog in de groei bent.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:09

Bij mij is het uit cosmetisch oogpunt en uit medisch oogpunt, omdat ik door het beugelen een andere stand van mn kiezen heb gekregen en als ik er nu mee zou stoppen, met de gehele behandeling, zou ik al vroeg slijtage en problemen aan mn gebit krijgen.

De blokbeugel heeft inderdaad zijn werking als je kaak nog in de groei is, maar na je 18e is je kaak volgroeid, dus kan de stand niet meer door middel van beugels gecorrigeerd worden.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:09

Nou, klein verslagje over Maandag 4 Februari..

De eerste afspraak was bij de dieetiste, waar mij verteld werd wat ik na de operatie wel kan eten, voor mij is het heel belangrijk dat ik na de operatie niet af val, omdat ik net tussen ondergewicht en gezond gewicht "hang".

Mijn eetschema houd in dat ik 6 keer op de dag moet eten, waarbij pap, melk, vla, yoghurt, gepureerd fruit en Nutridrink voorop staan. Nutridrink krijg ik via de verzekering, zijn 300 calorieen per flesje en dat wordt is bijvoeding om niet af te vallen.

Hierna door gegaan naar de mondhygieniste, zij heeft mijn gebit nagekeken en hier en daar wat tips gegeven, wat ik nu nog aan mijn gebit kan "veranderen" end at het van belang is goed schoon te houden na de operatie ivm ontstekingen. Tijdes deze afspraak kwam gelijk even de kaakchirurg langs en vertelde het éé'n en ander over de operatie.

Ik zal Maandagochtend opgenomen worden en Maandagmiddag geopereerd. Het is een operatie van 2uur, vind ik dus nog best lang. Ook de risico's nog een keer doorgenomen en dat ik niet moet schrikken na de operatie omdat ik nogal dik kan worden in m'n gezicht, wat kan zakken tot aan je borstbeen.

Na deze afspraak een intake gehad, bloeddruk gemeten en een vragenlijst ingevuld met ja/nee antwoorden. Daar was ik snel klaar omdat ik geen ziektes e.d heb, dus overal "nee" ingevuld stond.

En als laatste, nou ja, bijna laatste, afspraak de Anesthesist. Mijn hart en longen werden gecheckt door 'n telescoop (geloof dat het zo heet) was helemaal goed, kreeg nog een compliment over mijn bloeddruk, die bleek ook super te zijn, ook even moet laten zien hoe ver mijn mond op gaat, was ook niks op aan te merken haha en toen kwam de domper...Mijn tongpiercing zal er helaas uitmoeten Boos!, m'n moeder zat nog net niet te juichen naast me haha, maar dat heb ik er zeker wel over (en kan hem altijd nog opnieuw laten zetten Lachen )

Door de Anesthesist nog even door gestuurd naar de bloedafname en zijn er nog 3 buizen bloed afgenomen.

Al met al een lange en vermoeiende dag, nu op naar 3 Maart.

Groetjess

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:15

intressant verslag!
Ik moet 12 februari voor een 2e gesprek naar de orthodontist,en dan zal ik meer te weten komen!
Ik heb ook een tongpiercing en die moet er dus ook uit,,jammer maar helaas!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:18

Jeeetje meis... Spannend nu kom het dichterbij Ja Wel fijn dat alles in orde is! En nutridrink dat haalje toch bij de apotheek? Ik gaf dat wel eens aan mijn ratten als ze kuurtje nodig hadden Tong uitsteken Erggg gezond spul Knipoog

Ik heb na een hoop telefoontjes eindelijk duidelijkheid! De verzekering was mijn documap kwijt geraakt daarom duurde alles zolang! hij is terecht en binnen 3weken krijg ik uitsluitsel! Dan kan eindelijk mijn traject beginnen...

Weet jij hoe lang je nog je beugel houdt na de operatie?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:18

Saskia, ga jij ook voor Osteotomie?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:21

ja dat is mij aangeraden door de kaakchirurg,bij het trekken van 4 verstandkiezen is gebleken dat mijn kaakkopjes versleten zijn,mijn kaak staat echt tever naar achteren!
Dus ik ben benieuwd!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:29

'Leuk' om deze verhalen te lezen.
Bij mij was het net andersom, mijn onderkaak was als kind altijd te groot en ik neigde naar een 'centenbakkie'. Met beugel is om die reden gewacht tot ik 17 was. Op dat moment is alles nogmaals beoordeeld en bleek het allemaal precies (heb geen enkele ruimte over) te passen.
Werk als tandartsassistente dus deze verhalen zijn beroepsmatig gezien ook interessant voor mij.
Succes allemaal!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:35

En jij bent al aan het beugelen dan Saskia ?

Ik hoop echt over 3weken nieuws te hebben dan kan die beugel erin! Ik ben al vanaf September afgelopen jaar bezig om schot in de zaak te krijgen maar helaas, ortho's en verzekering zitten vol en duurt allemaal een eeuwigheid

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:37

Nee ben nog niet aan het beugelen!
Heb vorige maand mijn eerste consult gehad bij de ortho,dus volgende week krijg ik te horen hoe en wat hoop ik!
Of ik als eerst moet beugelen,of dat ze eerst operen en dan beugelen!

Dus jij zit ook vol spanning te wachten wanneer je meer weet?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:53

Heb je al documentatie laten maken? ( Foto's, afdrukken, was afdrukken enz ? )

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:34

ja ik heb al foto's gemaakt en dergelijke..moest door de hele mallemolen heen!
aankomende dinsdag weet ik dus hopelijk wat meer!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:54

Oeww spannend Ja

Ik ook ja, ze zei al van o jij bent een osteotomietje, nou bereid je maar voor!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:14

Hebben jullie voor-en-na foto's voor mij?
(Ik ben nu nog aan het klooien met een beugel...)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:41

haha je word meteen in een hokje geduwd Haha!

Karnaval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:22

hallo!
Ik heb zelf een kaakoperatie gehad toen ik 14 was.
Eerst 2 jaar een beugel, en toen een operatie.
Alleen konden ze mijn onderkaak (ik had 8 mm overbeet) niet ineenkeer verzetten. dus hebben ze het nog op de 'ouderwetse' manier gedaan.
dit omdat mijn kaakgewrichten zijn versleten, als ik de operatie niet had gedaan, had ik grote kans dat ik mijn tanden later niet meer op elkaar kon doen.
(ik had dus weinig keus)
Ze hebben bij mij schroeven ingeplaatst, en dat moest ik dan 2 keer per dag aandraaien. zodat mijn onderkaak langzaam naar voren kwam.
(ik hoop voor je dat je wel de 'normale' operatie krijgt,dat is een stuk minder pijnlijk)

Ik ben er zelf heel erg blij mee dat ik het heb gedaan, het ziet er sobieso heel anders uit. beter uiteraard. + dat ik beter kan kauwen, en geen pijn meer heb enz.
toen ik uit naar narcose kwam, en ze kwamen met een spiegel, schrok ik me rot!
jeeeetje wat een dikke kop, helemaal blauw en paars, ik herkende mezelf niet meer.
maar dat is bij mij naar een half jaar weer helemaal goed gekomen gelukkig!
als het goed is heb ik nog wel foto's. die wil ik je wel per pb sturen, ben alleen op dit moment niet thuis, zodra ik thuis ben en tijd heb, zal ik ze sturen als je dat wilt.

succes ermee!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:19

Ik heb nog geen na foto's Lachen Maar in mijn profiel staan foto's van nu, al hoewel op die foto's het geloof ik niet zo zichtbaar is Tong uitsteken

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:43

Zo,vandaag bij de ortho geweest, Hebben mij uitgelegd dat ik dus eerst ga beugelen, sterretjes boven en onder. Eerst gaat de kaakchirurg een plan maken en dan gaat alles naar de verzekering,daarna kan ik een oproep verwachten dat alles kan starten,dus dan eerst beugelen,Maar voordat ik kan gaan beugelen kunnen er zo 3 tot 6 maanden voorbij gaan!!
Dus,eerst lekker zonder beugel op vakantie Tong uitsteken

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:52

Haha nou daar ben!

Hele verandering zo waar zit mijn beugel er sinds vanmorgen in!!!!

Ik had gister een brief van de verzekering waarin zij meedeelde alles te gaan vergoeden dus ik meteen mijn ortho gebeld,moest diezelfde middags spacers laten plaatsen en nu vanmorgen is mijn beugel erin gegaan!! Heb daaar bijna 2u gelegen... Pfff en ik heb net 20min gedaan over 2boterhammen zonder korstjes! Gaat lekkerr! Maar ik ben in elk geval heel blij dat er eindelijk actie is ondernomen!

Saskia, is alle documentatie en het behandel plan al opgestuurd naar de verzekering?