Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:44

BrankaZ schreef:
Breitling schreef:
En heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel drinken!!

Inderdaad en dan vooral water! Vond ik in het begin ook lastig, maar ik heb dus een spa-flesje waar 750 ml in kan. Dat vul ik 's morgens en drink dat water in de loop van de ochtend en na de lunch vul ik het nog een keer en drink dat in de middag. Op die manier gaat het bijna ongemerkt, maar drink ik dus wel 1,5 liter water op een dag.

*LOL* doe ik ook. Ik heb ook heel de dag op mijn werk een flesje bij me staan ik drink spa rood, zit net even wat meer smaak aan en krijg ik sneller weg. Met sporten drink ik er zeker 2 weg in een uurtje. Ik begin nu wel weer een beetje op dreef te komen zit wel op ruim 2 flesjes op een dag, eerder kreeg ik nog niet eens 1 flesje leeg op een dag.

Ik merk ook dat ik me lekkerder voel als ik veel drink, loop wel de ganze dag heen en weer naar de wc maar dat is weer extra beweging Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:06

Tien schreef:
Indeed schreef:
Mensen die zeggen dat Sonja Bakker ongezond is mogen aan mij precies gaan vertellen wat er ongezond is (behalve het lage kcal gehalte wat overigens met elk dieet zo is...)

SB (even afkorten) verteld aardig wat dingen die niet kloppen.
voorbeeld: je mag geen bananen? huh? daar zitten teveel kcal in. (ja meer als in een appel, maar een banaan is nog steeds gezond, het gaat namenlijk niet alleen om de kcal, maar ook om de voedingsstoffen die erin zitten.

Haar ontbijt is veel te weinig, ideaal genomen moet je smorgens 1 product uit elke voedingsschijf halen. (vb thee, brood belegd met boter en kaas, een stuk fruit)
Ik heb dagen van haar gezien, waarin staat dat je 1 cracker moet eten (drinken weet ik zo even niet meer)
= dus veel te weinig. Ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag!

SB is een crashdieet, dat betekent dat je te weinig kcal binnenkrijgt.
Hierdoor gaat je verteringssnelheid naar beneden, je lichaam "denkt" namenlijk, ik krijg weinig binnen, dan moet ik maar voorzichtig aan doen. Dat betekent, dat als je na het SB dieet weer normaal gaat eten, je langer doet over het verteren van al dat voedsel, dan wat je deed voor het dieet. (dit geld overigens ook als je een gezond eetpatroon aan gaat nemen via b.v. het voedingscentrum)
Dat betekent dat je lichaam sneller aankomt en uiteindelijk komen de meeste mensen weer zoveel aan, dat het nieuwe gewicht nog hoger is dan waar je zat voor het SB dieet.

Ik kan nog wel meer voorbeelden noemen, maar dan ben ik nog wel even bezig.
Mijn advies zou dan ook zijn, vraag info op bij het voedingscentrum en kijk wat een gezond eetpatroon is, wil je een stok achter de deur, ga dan naar een diëtist, die rekent je huidige eetpatroon uit (aant kcal en voedingsstoffen etc). En die kan kijken, wat er verbeterd kan worden aan je eetpatroon.

Je mag wel bananen eten, maar niet elke dag. Mijn ervaring leert dat je minimaal 2 crackers eet bij het ontbijt, soms is het iets minder, maar dan kan je ook extra fruit eten. Dat het ontbijt het meest belangrijke eetmoment van de dag is klopt, maar hoeveel mensen ontbijten er helemaal niet?Beter iets eten dan helemaal niet en aangezien je bij SB 5 stuks fruit op een dag mag, kan je altijd wat extra fruit nemen als je het ontbijt te weinig vindt.

Elk dieet levert minder kilocalorieën, anders val je niet af. SB heeft ook weken geschreven waarbij je meer mag eten als je eenmaal op gewicht bent, het is dus niet zo dat je dit voor eeuwig blijft doen, ze lijdt je ook weer naar een eetpatroon waarbij je meer eten kan opbouwen. Sonja Bakker is een richtlijn en geen verplichting, een lekker etentje of een verjaardag met een gebakje of een avondje stappen hoort er allemaal en mag ook, maar als je maar een balans vindt met dit soort dagen.

Mensen die te dik zijn eten meestal meer kcal dan zij nodig hadden dus op dat niveau zouden ze nooit meer terug moeten komen anders ben je weer van voor af aan bezig. Als je na het dieten weer normaal opbouwd en niet elke dag te veel eet zal je lichaam ook weer wennen aan de hoeveelheden die ze binnenkrijgt. Als je veel sport mag je ook meer eten van SB, je kan onmogelijk op 1 boterham een spinning workuit bewerkstelligen. Mensen die zichzelf uithongeren door het Sonja Bakker dieet zijn niet goed bezig omdat je ten alle tijde naar je eigen lichaam moet luisteren. Als je je slap begint te voelen moet je gewoon wat eten, maar ga dan niet snaaien, maar kies voor een cracker of wat fruit of yoghurt. Dat is de opzet en niet het uithongeren...

Een dietist is altijd een prima optie want op deze manier krijg je een dieet aangeboden die precies aansluit op jouw eisen.

Wat betreft de 1300 kilocalorieën, dat is vrij weinig wat een diëtist uitschrijft, maar je weet de reden daarvan ook niet waarom ze dat doet. Als je er vanuit gaat dan een vrouw ongeveer 2100 kcal eet zal een dietiste een eetpatroon op ongeveer 1800 kcal voor je uitschrijven.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:22

Ik ben nu 10 weken bezig met SB-en, ben 11 kg afgevallen, waar ik erg trots op ben natuurlijk.
Ik zie SB ook niet echt als een dieet maar idd als het veranderen van je eet-patroon (die van mij was dan ook niet bepaald gezond zeg maar.)
Ik voel me 10 x beter dan voordat ik met SB begonnen was. De eerste weken heb ik me heel erg streng aan de week menu's gehouden maar nu pak ik regelmatig iets (gezonds) extra's als ik daar behoefte aan heb, en ik ben nog steeds langzaam aan het afvallen.
Mijn ervaringen zijn dus goed.
Ik blijf er ook mee door gaan en ik verander na SB mijn eetgewoontes niet, vind ik ook niet nodig en wil ik niet. Het is voor mij zo veel gezonder en ik heb meer energie.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:05

Ik ben ook aan het Sonja Bakkeren, heb net de laatste week afgerond en het is me totaal niet gelukt zoals ik gehoopt had. Ik ben 5 kilo afgevallen, maar de laatste 2 weken trok ik het echt niet meer, de constante trek, terwijl je toch erg veel mag eten op een dag. Na die 9 weken ben ik nog steeds aan het afkicken van suiker en dat gaat me niet erg goed af. Heb de laatste 2 weken geregeld een balisto oid gehaald..dus daaromkomt het dat ik maar 5 kilo kwijt ben.
Ik houd dit weekend overdag Sonja en savonds ga ik lasagna eten, gewoon even iets waar ik mij zo op verheugd heb. Maandag begin ik weer opnieuw met de 9 weken, want wil nog rum 4 kilo afvallen, althans, wil gewoon die broekmaat kleiner, haha.
Ik ben wel van mening dat er te weinig voedinsstoffen in Sonja zit, snak geregeld naar een stuk fruit, want die mag je maar erg weinig..ja appels, maar die komen al gauw je strot uit, haha.
Ik blijf na die 9 weken wel haar ritme gebruiken, de 3 tussendoortjes en 3 goede maaltijden, maar een dagje pizza of tortelinni moet kunnen. Het moet wel leuk blijven nl.

Mjnmoeder is 9 kilo kwijt in 9 weken en gaat ook nog door. Iedereen valt goed af dus dat is erg mooi.. Ik kwam gek genoeg de eerste 2 weken aan, kon wel janken toen, toch doorgzet en na die 2 weken viel ik opeens af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:26

Kimberley77 schreef:
Ik ben ook aan het Sonja Bakkeren, heb net de laatste week afgerond en het is me totaal niet gelukt zoals ik gehoopt had. Ik ben 5 kilo afgevallen, maar de laatste 2 weken trok ik het echt niet meer, de constante trek, terwijl je toch erg veel mag eten op een dag. Na die 9 weken ben ik nog steeds aan het afkicken van suiker en dat gaat me niet erg goed af. Heb de laatste 2 weken geregeld een balisto oid gehaald..dus daaromkomt het dat ik maar 5 kilo kwijt ben.
Ik houd dit weekend overdag Sonja en savonds ga ik lasagna eten, gewoon even iets waar ik mij zo op verheugd heb. Maandag begin ik weer opnieuw met de 9 weken, want wil nog rum 4 kilo afvallen, althans, wil gewoon die broekmaat kleiner, haha.
Ik ben wel van mening dat er te weinig voedinsstoffen in Sonja zit, snak geregeld naar een stuk fruit, want die mag je maar erg weinig..ja appels, maar die komen al gauw je strot uit, haha.
Ik blijf na die 9 weken wel haar ritme gebruiken, de 3 tussendoortjes en 3 goede maaltijden, maar een dagje pizza of tortelinni moet kunnen. Het moet wel leuk blijven nl.

Mjnmoeder is 9 kilo kwijt in 9 weken en gaat ook nog door. Iedereen valt goed af dus dat is erg mooi.. Ik kwam gek genoeg de eerste 2 weken aan, kon wel janken toen, toch doorgzet en na die 2 weken viel ik opeens af.

Onzin je mag 5 stuks fruit op een dag, maar volgens mij principe moet je het eten van banaan en mango beperken omdat hier iets meer kcal in zitten dan andere soorten fruit. Daarnast mag je bij het avondeten ook onbeperkt groenten en/of rauwkost opscheppen, als je maar oppast met de sausjes...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:21

Nou dan heb ik het boekje niet goed gelezen gok ik zo Knipoog ik volg haar exacte menu en daar komen op sommige dagen geen 2 stuks fruit voor, ook niet bij de tussendoortjes. Als je wat extra's wilt, mag je een appel nemen. Mango wordt bij haar helemaal afgeraden in haar boekje en er staat bij de bananen niet meer dan 2 per week..dus dan houden we de pruimen, kiwi's etc over, maar die staan op sommige dagen als tussendoortje of bijgevoegd bij een ontbjt of lunch. De mandarijnen staan er wel vaak tussen, 2 stuks, s'avonds als avondtussendoortje, of een grapefruit of sinaasappel bij je ontbijt of ook als tussendoortje in de avond. Dat zij zo weinig fruit in haar vaste dagmenu heeft gezet verbaasd me wel hoor..maar ik heb nergens gezien dat je buiten haar menu om ander fruit extra mag nemen dan een appel. Ja, mss na de 9 weken als je je ideale gewicht wilt behouden? want daar ben ik nog niet geland Lachen
Afijn, Kimpie gata het boekje nog eens goed lezen, want dat zou het volgen van dit dieet al iets minder naar suiker roepen Knipoog

eit: wat betreft de groenten en rauwkost is ideaal ja, maar mijn trek van binnen wordt veroorzaakt door iets anders, want ik kan genoeg avondeten op hebben, ervan vol zitten, maar toch trek hebben.. hoe leg je dat uit, haha.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:26

Indeed schreef:
Je mag wel bananen eten, maar niet elke dag. Mijn ervaring leert dat je minimaal 2 crackers eet bij het ontbijt, soms is het iets minder, maar dan kan je ook extra fruit eten. Dat het ontbijt het meest belangrijke eetmoment van de dag is klopt, maar hoeveel mensen ontbijten er helemaal niet?Beter iets eten dan helemaal niet en aangezien je bij SB 5 stuks fruit op een dag mag, kan je altijd wat extra fruit nemen als je het ontbijt te weinig vindt. .

Wat ik bedoel met de banaan is dat een banaan wel degelijk gezond is en die mag je wel elke dag eten. Want het is onzin dat dat ongezonder zou zijn dan een ander fruitstuk. Zoals ik al zei het gaat niet alleen om de kcal. Mevr SB heeft dit gewoon bedacht. Geen diëtist zal hierover dezelfde mening hebben als SB.

Indeed schreef:
Elk dieet levert minder kilocalorieën, anders val je niet af. SB heeft ook weken geschreven waarbij je meer mag eten als je eenmaal op gewicht bent, het is dus niet zo dat je dit voor eeuwig blijft doen, ze lijdt je ook weer naar een eetpatroon waarbij je meer eten kan opbouwen. Sonja Bakker is een richtlijn en geen verplichting, een lekker etentje of een verjaardag met een gebakje of een avondje stappen hoort er allemaal en mag ook, maar als je maar een balans vindt met dit soort dagen.

Het klopt dat elk dieet minder kcal levert, maar het SB dieet heeft te weinig.

Indeed schreef:
Wat betreft de 1300 kilocalorieën, dat is vrij weinig wat een diëtist uitschrijft, maar je weet de reden daarvan ook niet waarom ze dat doet. Als je er vanuit gaat dan een vrouw ongeveer 2100 kcal eet zal een dietiste een eetpatroon op ongeveer 1800 kcal voor je uitschrijven.

Hier had ik een paar berichten terug ook al wat over geschreven Knipoog

Edit: tekst beetje veranderd
Laatst bijgewerkt door Tien op 17-03-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:31

Kimberley77 schreef:
eit: wat betreft de groenten en rauwkost is ideaal ja, maar mijn trek van binnen wordt veroorzaakt door iets anders, want ik kan genoeg avondeten op hebben, ervan vol zitten, maar toch trek hebben.. hoe leg je dat uit, haha.

Haha, dat heet hoofdhonger. Je hebt dan niet echt honger, maar je het gevoel dat je gewoon wat moet eten. Ach gut Iedereen heeft er wel eens last van Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:43

Jaa dat is het goede woord, hoofdhonger, die houd ik erin. Dat is al járen een probleem bij mij, haha. Je maag trek hebben (dat denk je dan) en je buik vol genoeg zitten. Vaak als ik dan iets zoets op heb, is dat over, dat zete vervang ik dan nu door een klein bakje vla, maar het geeft wel de rust..probeer daar overigens zo weinig mogelijk aan toe te geven hoor, anders blijft het een probleem Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:21

Mijn vriend en zijn compagnon zijn momenteel aan het Sonja Bakkeren....ik moet eerlijk zeggen; als ik het weekmenu bekijk van wat een man mag eten, vind ik het echt schrikbarend weinig.... Nagelbijten / Gniffelen Ik zou er zelf echt niet genoeg aan hebben. En als ik kijk hoe actief hij is overdag, lijkt het me niet echt een gezonde bezigheid. Maar goed, hij heeft zich er op toegelegd en ik moet zeggen; het gaat best goed. Hij is nu een kleine 2 weken bezig en hij is 1,5 kilo kwijt; op zich niet zoveel als ik het met de rest van de verhalen vergelijk, maar toch, het begin is er. Ik begrijp uit de verhalen van jullie dat het een tijdelijk iets is en dat je dan langzamerhand weer 'normaal' gaat eten.....Ik heb echt mijn vraagtekens bij het SB-en.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:28

Vrijwel iedereen in mijn omgeving is gaan sonja bakkeren. Ik ben nu eerste jaars voeding en dietiek studente. Aan de ene kant is het idee heel erg goed. Tien weken schriftelijke onder steuning, elke dag staat voor geschreven wat je moet eten.

Maar het is zeker te weinig, heb niet alles grondig na gekeken en gerekend wat ik overgens nog wel van plan ben. Maar daar naast werkt een dieet het beste als je persoonlijke begeleiding hebt om de achter liggende psygysche problemen op te lossen. En een persoonlijk dieet werkt beter vind ik. Je kan niet één dieet voor al die mensen bedenken. Dat werkt gewoon niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:01

Kimberley77 schreef:
Jaa dat is het goede woord, hoofdhonger, die houd ik erin. Dat is al járen een probleem bij mij, haha. Je maag trek hebben (dat denk je dan) en je buik vol genoeg zitten. Vaak als ik dan iets zoets op heb, is dat over, dat zete vervang ik dan nu door een klein bakje vla, maar het geeft wel de rust..probeer daar overigens zo weinig mogelijk aan toe te geven hoor, anders blijft het een probleem Knipoog

Die neiging naar iets zoets na het eten heb ik ook. Is ook op te lossen door je tanden te poetsen of een kauwgompje te nemen Ja

Ik heb jaren geleden het fruitdieet gevolgd en mocht van mezelf smokkelen met sesam-crackertjes, rijstsnacks en rijstwafels met rookvlees, in 5 dagen toch 2 kilo afgevallen. Hetzelfde geldt voor het ziekenhuis-dieet.

Alleen moet je met crashen weer oppassen dat je niet gevoelig bent voor het jojo-effect, want dan ben je verder van huis Lachen

magicunicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:09

Ook ik ben aan het Sonja-en omdat ik me dit keer echt niet alleen kon terug pakken en er hulp bij nodig had. Ik haar 'dieet' redelijk gevolgd maar heb vooral mn eigen ding gedaan (ik ga echt geen 200 gram sla eten maar neem dan gewoon andere groente). Ik vind het persoonlijk goed te doen, heb inderdaad mn eetpatroon aangepast en ben echt kerngezond!
Over dat het voedingscentrum zo tegen sonja is.....ze moeten niet zeuren, ze zijn zelf ook niet perfect. Jarenlang hebben ze ons kaas voorgeschoteld als super gezond totdat er uit onderzoek bleek dat het niet zowas.
Sonja was op het juiste moment met dr boek zoals Atkins destijds was evenals de weight watchers of weet hoe je eet.....ze hebben allemaal hetzelfde doel, ons een begeleidende hand toereiken.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:19

magicunicorn schreef:
Jarenlang hebben ze ons kaas voorgeschoteld als super gezond totdat er uit onderzoek bleek dat het niet zowas.
.

Er zijn ondertussen weer talrijke onderzoeken geweest, waarin de uitkomst is dat je zuivel (en kaas) wel nodig hebt. Het voedingscentrum handeld altijd naar evidence based (dus op onderzoeken gebaseeerd). SB niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:25

De richtlijnen goede voeding zijn er niet voor niks, en inderdaad die zijn op onderzoeken gebaseerd. Het gaat er ook niet om de hoeveelheid vet die je binnen krijgt, maar om het perectage vet uit je gehele voeding.
De reden dat je van SB maar weinig kaas mag is omdat het vet bevat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:21

Tien schreef:
magicunicorn schreef:
Jarenlang hebben ze ons kaas voorgeschoteld als super gezond totdat er uit onderzoek bleek dat het niet zowas.
.

Er zijn ondertussen weer talrijke onderzoeken geweest, waarin de uitkomst is dat je zuivel (en kaas) wel nodig hebt. Het voedingscentrum handeld altijd naar evidence based (dus op onderzoeken gebaseeerd). SB niet.

Gesmolten kaas (verzadigde vetten) is dikmakend, in 'gewone' -ongesmolten kaas- zitten onverzadigde vetten, daar kan je lichaam nog iets mee. Daarom snap ik o.a. niet dat SB tosti's aanraadt.

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:07

verootjoo schreef:
Mirr schreef:

En na die 10e week vliegt alles er weer net zo hard aan. Knipoog

Niet als je je voedingspatroon verandert, en dat is nou net de bedoeling van een dieet Knipoog

Klopt, iedereen die een dieet volgt moet dat ook zien als een verandering van levensstijl.
Maar wanneer zij zegt dat ze in week 3 zit, en nog even gaat volhouden tot week 10, geeft ze daarmee aan het niet als levensstijl-verandering te zien. Knipoog

Anyway: het SB-dieet is gewoon ongezond omdat je niet genoeg van de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:01

Quellian schreef:
Gesmolten kaas (verzadigde vetten) is dikmakend, in 'gewone' -ongesmolten kaas- zitten onverzadigde vetten, daar kan je lichaam nog iets mee. Daarom snap ik o.a. niet dat SB tosti's aanraadt.

Ja daarom, ze heeft er hele aparte dingen in staan.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:34

Ik ben inmiddels al 28 weken bezig met SB bevalt prima.. Nou heb ik er geen moeite mee omdat ik vanaf dat ik in de brugklas kwam gewoon extreem weinig ben gaan eten.. aDAus sochtends niks smiddags niks savonds 2 crackers en een bakje yogurt ik ben door die acties gruwlijk aangekomen.. nu zoon 6 jaar verder ben ik al heel wat afgevallen van serieus maat 52!! naar 44 gegaan en ik ga zeker zo door. Ik houd me dus netjes aan het schema suiker frisdrank etc was ik zowiezo al geen fan van.. ik reageert niet goed op suiker..

Mijn moeder doet al die tijd oook mee is ook wel afgevallen maar zeker niet zo veel als mij..

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:39

Tien schreef:
SB (even afkorten) verteld aardig wat dingen die niet kloppen.
voorbeeld: je mag geen bananen? huh? daar zitten teveel kcal in. (ja meer als in een appel, maar een banaan is nog steeds gezond, het gaat namenlijk niet alleen om de kcal, maar ook om de voedingsstoffen die erin zitten.

Precies, ik snap het ook nooit als in een bepaald dieet wordt afgeraden een bepaald soort fruit niet te eten. Oké misschien zitten er meer kcal in een banaan dan in een appel of peer, maar het is nog steeds fruit en dus gezond.
Daarom ben ik meer fan van Gillian McKeith, zij schrijft tenminste voor dat je zoveel mag eten als je wilt en alles mag eten wat je wilt, zolang het maar gezonde levensmiddelen zoals bijvoorbeeld verse groente en fruit zijn. Lachen Op die manier kun je zelf kiezen wat je eet (de gezonde voedingsmiddelen uiteraard Knipoog en hoef je geen honger te lijden)

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:42

Ik doe niet aan Sonja
BIj mij is het elke dag een S.A.S dag Haha!
S.A.S (schijt aan sonja Tong uitsteken)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:46

Ik doe het een beetje. Volg het niet al te streng. Maar ik neem wel ontbijdkoek mee naar mn werk als tussendoortje en ik let op wat ik op mn boterham doe en hoeveel vlees en natuurlijk heel veel water drinken en geen snoepjes eten maar dat is het moeilijkst van alles

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:48

Ik heb het vorig jaar gevolgd en vind het totaal niet uithongeren.
Ik vond dat ik het goed kan volhouden en at over een dag verspreid juist met SB meer dan dat ik voorheen deed.
Alleen eet ik nu anders waardoor de kilo's er ook af blijven.
Dat is het hele eieren eten. Je moet je eetpatroon wijzigen, wanneer je dat doet zul je je resultaat behouden, wanneer je meteen vervalt in je oude patroon is het vragen om een Jojo effect.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:31

Ik begin morgen met het SB dieet! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Ben benieuwd, volgens mij is het goed te doen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:31

[/quote]

Er zijn ondertussen weer talrijke onderzoeken geweest, waarin de uitkomst is dat je zuivel (en kaas) wel nodig hebt. Het voedingscentrum handeld altijd naar evidence based (dus op onderzoeken gebaseeerd). SB niet.[/quote]
Gesmolten kaas (verzadigde vetten) is dikmakend, in 'gewone' -ongesmolten kaas- zitten onverzadigde vetten, daar kan je lichaam nog iets mee. Daarom snap ik o.a. niet dat SB tosti's aanraadt.[/quote]

Quellian, weet jij toevallig hoe dat komt? Ik schrik hier nl wel van, wist dat helemala niet. Ik deed vaak mijn kaas smelten, dacht kaas is kaas en als ik het nou maar alleen verwarm dan veranderd er toch niets aan de structuur en vetten ed? Maar dat blijkt dus niet zo te zijn?