Doof of blind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Doof of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:57

Zoals ik al heb gezegd (geloof ik) kunnen doven beter voelen. Ik voel de muziek dus ook en ik hoor het ook wel maar geen klanken zeg maar.. Verschillen tussen hoge/lage tonen hoor ik dan weer wel, hoor ook wel of het schel is of niet.
Maar de muziek maakt ook iets in mij los dat ik lekker op en neer kan springen enzo.

Maar idd de sfeer daar alleen is op zich al TOP!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:33

Muziek raakt je "heartstrings". Maar eigenlijk zit het in je hersenen. Men ervaart trillingen en bepaalde trillingen zorgen voor bepaalde emoties, die zijn synchroon met bepaalde golven in je hersens. Heb ik laatst iets over gezien. Het werd wel getest bij horenden, maar voor trillingen maakt het verder niet zoveel uit of je ze hoort of niet, omdat je ze voelt. Maar je kunt dus helemaal in trance raken ervan.

(Dit sluit weer aan bij het andere topic over de troostfunctie van muziek. Het is lang niet altijd de tekst!)

Zo huilde ik als kind al bij "Luft" van Beethoven. Niet omdat ik toen die muziek zo mooi of lelijk vond, maar omdat de cello een bepaalde trilling teweegbrengt die dat effect op mee heeft (nog).
Ik heb ook altijd iets gehad met cello, zou best willen leren spelen.
Eh, ik dwaal af....

Mijn moeder kan trouwens niet ruiken, maar wel "voelen" dat iets sterk ruikt. De hersens registreren het dus wel, maar zetten het niet om in ervaring van geur.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-03-07 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:35

Doof Ja , als er over je geroddeld hoort, hoef je ook niet boos te worden want je hoort het toch niet Clown , dat is een beetje flauw. Maar, ik denk dat je meer kan als je doof bent.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:32

Ies_ schreef:
Maar, ik denk dat je meer kan als je doof bent.

Ik ben echt heel benieuwd waarom je dat denkt Haha!
Ik merk er zelf bar weinig van haha Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:29

ben doof geboren.
is nu weer goed maar 3 en een half jaar niks gehoort.
ik had vocht in mn oren.
maar toen ik weer kon horen moest ik aan allemaal geluid wennen ben nog steeds bang voor vuurwerk,want dat is zo luid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:30

MoonChloe schreef:
Ies_ schreef:
Maar, ik denk dat je meer kan als je doof bent.

Ik ben echt heel benieuwd waarom je dat denkt Haha!
Ik merk er zelf bar weinig van haha Clown

Hahaha, ja zo krijg je misverstanden, ik denk dat ze bedoeld dat ze denkt dat een dove meer kan dan een blinde.
(Maar zelfs dat klopt niet, ik denk dat een blinde meer kan dan mensen voor mogelijk houden en dat het allemaal erg individueel ligt.)

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:33

ik zou ook kiezen voor doof.

ik ben zelf slechthorend geboren en zal dat altijd blijven. maar als je blind bent heb je vaak help nodig als je ergens heen wil, als je doof bent kun je dit zelf wel doen.

spreek helaas uit ervaring

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:03

Als ik zou moeten kiezen; Doof.
Ben je niet altijd afhankelijk van anderen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:06

Ik heb natuurlijk liever geen van beiden, maar als ik moest kiezen zou ik voor doof kiezen. Blind zijn lijkt me vreselijk (doof ook hoor Knipoog), maar dan zie je niks meer en kan je denk ik ook meer dingen niet. Dan zou ik niet eens meer mijn paardjes kunnen zien Nagelbijten / Gniffelen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:06

Liever doof dan, al zou ik het mij niet kunnen voorstellen om al die geluiden te missen.
En al helemaal niet om al de mooie beelden te missen.

Mij respect voor de doven/blinden! Ja

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:08

saskiakefie schreef:
Als je zou moeten kiezen, blind of doof, wat zou je dan kiezen en waarom? Ik zelf kies voor doof, omdat je dan denk ik meer kan, zoals paardrijden Haha!

Ik ook, omdat je ook gehoorapparaten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:09

Maar die werken niet als je doof bent Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:41

Idd zoals RK het zegt.
Als je slechthorend bent heb je wel iets aan gehoorapparaten, je kan spraak verstaan enz.. Maar als je echt doof bent kun je met gehoorapparaten geen spraak verstaan of je moet er heeeeeeel veel tijd en geld in steken om dat beetje te kunnen (logopedie bijv)

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:25

MoonChloe schreef:
Zoals ik al heb gezegd (geloof ik) kunnen doven beter voelen. Ik voel de muziek dus ook en ik hoor het ook wel maar geen klanken zeg maar.. Verschillen tussen hoge/lage tonen hoor ik dan weer wel, hoor ook wel of het schel is of niet.
Maar de muziek maakt ook iets in mij los dat ik lekker op en neer kan springen enzo.

Maar idd de sfeer daar alleen is op zich al TOP!

En bovendien hebben wij ook nog gehoorapparaten! Maar dan moet je die wel dragen Clown
Ter verduidelijking, je hoort inderdaad niet veel door gehoorapparaten, maar je hoort wel geluiden, al is dat alleen hoge of lage tonen. Dus je kan bijvoorbeeld wel horen hoe de muziek verandert van hoog naar laag of qua ritme! Ook al kan je het voelen.

En ik kies (uber naturlich) voor Doof met hoofdletter D! Waarom? Ik ben zelf ook doof, net als MoonChloe! Ben dus ook bevoordeeld en ken het niet anders. Ik zou ook knettergek van als ik ineens horend werd. Ineens al die geluiden om je heen terwijl je al sinds je geboorte alleen stilte ken (muv tonen uit de gehoorapparaten). Zelf draag ik geen gehoorapparaten meer omdat ik er hoofpijn van kreeg... Moet je nagaan als ik 'horend' was Knipoog

Verder, ik kan liplezen (niet altijd en moet inderdaad ook soms even wennen aan de mondbeeld van de persoon), ik kan praten, weliswaar inet altijd even duidelijk, maar ik probeer het iig! Iemand haar broer op de bokt die ook hier gereageerd heeft zei al: als iemand overdreven duidelijk gaat praten, dan kan ik er inderdaad ook niets meer...

Ben ook eigenlijk benieuwd naar die ene onderzoek waar 'n bokker over had (die liever doof wou zijn, alhoewel blind zijn beter was aldus 'n onderzoek volgens haar moeder?) Die zou ik wel willen 'zien'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 00:18

Ook ik zou voor doof kiezen Lachen Zelf ben ik trouwens links doof en rechts slechthorend. Ik draag gehoorapparaten, links kan ik vaag wel wat geluid horen, maar mensen verstaan absoluut niet. Dat doe ik allemaal met rechts. Sja.. waarom kies ik voor doof? Omdat je met blind zijn toch meer afhankelijk bent van mensen naar mijn mening. Als je doof bent, kan je nog altijd lezen en om je heen kijken.

Overigens herken ik trouwens wel wat Tienus aanhaalt, ik kijk altijd heel veel om me heen met paardrijden of er geen verkeer aankomt. Maar juist omdat ik minder hoor, is dat ook een voordeel met het rijden, ik hoor niet alles aankomen, dus span me ook niet ongemerkt, dus het paard reageert op mijn rust Lachen

(valt het op dat deze link in het doven / sh-topic is gezet? Schijnheilig *LOL* )

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:00

Ik zou ook doof kiezen. Het lijkt me echt verschrikkelijk om niets meer te kunnen zien, bovendien heb ik het idee dat je dan veel meer afhankelijk bent van anderen vooral als je onbekend bent op bepaalde plekken enzo. Denk maar aan reizen met het ov enzo, als je doof bent gaat dat toch gemakkelijker lijkt mij.

Wel zou ik de muziek het meeste missen als ik doof zou zijn, maar sinds ik een feest voor doven mede heb georganiseerd weet ik dat ik daar ook niet meer echt bang voor hoef te zijn. Echt, doven genoten daar net zo hard (misschien zelfs nog wel meer) als horenden en de sfeer was daar zo goed en gezellig, dat had ik voor geen goud willen missen!

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:31

Geen van beide.. Ik zou het niet kunnen kiezen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:34

Arjette schreef:
Wel zou ik de muziek het meeste missen als ik doof zou zijn, maar sinds ik een feest voor doven mede heb georganiseerd weet ik dat ik daar ook niet meer echt bang voor hoef te zijn. Echt, doven genoten daar net zo hard (misschien zelfs nog wel meer) als horenden en de sfeer was daar zo goed en gezellig, dat had ik voor geen goud willen missen!

Kun je eigenlijk wel een beetje gebaren?? Tong uitsteken
(Arjette heeft over Sencity.. *12 mei in amsterdam Tong uitsteken* )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:29

Een off topic vraagje aan de "echte" doven en slechthorenden op dit topic; gisteravond zag ik een stukje Hollands Next Topmodel, doet daar een meisje mee die doof/slechthorend is, of is geweest.
Ik vind haar spraak erg veel lijken op de spraak van een dove die het spreken heeft aan moeten leren.
Ook haar mimiek van de mond doet mij denken aan de duidelijke articulatie die doven en slechthorenden zich aangewend hebben.

@ MC, met isolement bedoel ik meer dat het lastig is om mee te kunnen doen in conversaties met anderen in een drukke omgeving.
Ik merk wel dat ik daarom wel gemakkelijker dergelijke gelegenheden links laat liggen. Omdat het dodelijk vermoeiend is steeds maar weer te vragen wat er nu precies gezegd is.

Overigens hoor ik dus wel meer dan 100% met mijn goede oor.

Maar doordat die dus zoveel hoort, wordt het zo'n drukke boel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:40

Inderdaad Tienus, ik ga dus ook nooit naar horende activiteiten maar op de stal waar ik heb gereden kwam ik heel graag, mensen hielden daar allemaal rekening met mij.

En over HNTM, als ik nu horend zou worden zou ik nog niet weten hoe ik moest praten. Maar goed ik kijk niet naar HNTM Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:55

Tienus, de enige slechthorende is de andere niet he... Nagelbijten / Gniffelen Ik heb zelf jaren logopedie gehad (tot m'n 8e 2 keer per week, en tot m'n 12e 1 keer per week) Ik ben links doof (100 dB verlies) en rechts zwaar SH (80 dB verlies). Maar ik vind dat ik toch echt wel zo normaal praat als een horend mens.. Ik kan nl nog horen met mijn gehoorapparaten, dus ik weet of het raar klinkt of niet.

Ik snap wel wat je bedoeld. Echte doven, of nog slechtere slechthorenden, mensen die met apparaten ook maar moeilijk horen dus. Die horen zichzelf niet (goed), dus die praten idd wat anderser / raarder. Maar ook tussen de doven onderling zit er verschil. Bepaalde doven kan ik redelijk volgen (MC is er eentje van) terwijl ik van andere doven echt Wow! sta te kijken.

HNTM volg ik niet eigenlijk...

Tienus63 schreef:
@ MC, met isolement bedoel ik meer dat het lastig is om mee te kunnen doen in conversaties met anderen in een drukke omgeving.
Ik merk wel dat ik daarom wel gemakkelijker dergelijke gelegenheden links laat liggen. Omdat het dodelijk vermoeiend is steeds maar weer te vragen wat er nu precies gezegd is.

Klopt, dat doe ik zelf ook, maar toch ga ik ook naar dergelijke gelegenheden, omdat het belangrijk is om je kop te laten zien in het openbaar Knipoog En een deel volg ik wel, en anders doe je gewoon net alsof. Meestal red je er wel uit, en het bespaart je het gedoe van mensen die persé willen dat je alles volgt en dat is ook altijd zo'n gedoe...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:01

Doven leren toch spreken met behulp van keelklanken.
Niet respectloos bedoelt, maar het kan soms net klinken alsof die persoon een spraakhandicap heeft.

Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.

Hoe communiceer jij, MC, dan eigenlijk met horenden en mensen die je niet kennen, en dus er vanuit gaan dat je horend bent?
Ik kan me voorstellen dat mensen die later doof worden de klank van de spraak in het hoofd blijven horen, als een herinnering zeg maar.
Maar als je doof geboren bent, dan weet je niet hoe het klinkt, de klank wordt nagebootst.

Ik kan me heel plastisch uitdrukken, maar alles wat ik zeg en vraag is uit interesse en nieuwsgierigheid in de goede zin van het woord bedoelt.

Bij ons in het dorp woont een jongen die is door geboorteproblemen doof, stom en blind.
Ik zie hem weleens lopen met familie, soms denk ik, hij heeft het heel zwaar, aan de andere kant denk ik, hij weet niet beter, het is misschien voor zijn ouders en familie wel veel zwaarder.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:02

Doof. Lachen

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:47

@ Tienus, inderdaad hoor ik vaker van horende mensen dat doven een dove-stem hebben, maar dat is omdat wij niet beter weten en zo hebben geleerd. Mij is het geleerd: articulatie & hoe je het uitspreekt en voelen met de hand aan de keel, neus, mond, etc...

En wat betreft met 'n contact met een vreemden, die heb ik elke dag! (Werk in AH, dus regelmatig komen klanten aan mij vragen waar wat ligt). Maar soms kan ik er niets van snappen omdat de mondbeeld erg klein en/of onduidelijk is. Maar meestal snap ik wel Lachen Ook zie je wel vaker dat de doven die met horenden praten hun stem gebruiken máár ook hun handen gebruiken, weliswaar niet in de 'echte' gebarentaal. Maar horenden kunnen dat ook doen Haha! , zoals mijn zus, die is dus gewend om met mij te gebaren dat ze vanzelf als ze praat met andere horenden dat ze haar handen ook gebruikt!
Met 'n vreemde horende praten kan goed gaan of slecht. Hangt af van beiden af! Zelf heb ik wel eens periode dat ik erg slecht praat en andere periode juist erg goed of wonderbaar alles kan liplezen of juist niet. En aan de horende ligt aan dat hij geduld moet hebben en normaal doet Lachen

Ik moet wel even opbiechten (ben er nog steeds trots op Knipoog ) dat ik ooit op 'n clubvereniging zat te praten met iemand. Ging erg goed en spontaan. En aan het eind van de gesprek komt diegene PAS achter dat ik doof was, wist zij dus niet Clown

Verder... papier en pen zijn beste uitvindingen voor de doven Knipoog

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:50

Wat een rare vraag is dit trouwens, maar geen van beide, ik wens het ook niemand toe!
Maar even als antwoord op je vraag: ik denk voor doof, dan kan je in iedergeval nog de mensen en dierbare om je heen zien!
Laatst bijgewerkt door Marleen_ op 27-03-07 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt