rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:28

Ik vind het raar dat je maar 3 maanden niet mag rijden? Ik heb mijn rug vorig jaar ook gebroken ten gevolge van een val en heb al 4 maanden met een korset moeten lopen. Minstens 6 maanden niet rijden. Ik weet wat het is om die felle pijn te hebben. En te bedenken dat ik de dag erna wedstrijd had en gewoon gereden heb. Maar afgezien hoor! Achteraf zeiden ze in het ziekenhuis dat ik ook had moeten daarblijven moest ik meteen na mijn val zijn gekomen. Ben toen naar de dokter van wacht geweest en die ging ervan uit dat het allemaal zwaar gekneusd was. Nou niet dus, 5 weken later foto's laten nemen en bleek ik dus met een gebroken rug rond te lopen. Maar geloof me, ik heb ook afgezien toen.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:30

Jeetje pasi dat is ook heftig zeg, heb je er niets verder aan over gehouden?

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:32

Woow, heftig! Ach gut
Veel beterschap.

Een vriendin van me (Joonsel op bokt) heeft ook haar rug gebroken, door een val van haar paard! Kwam ze, geloof ik, 3 maanden later pas achter, maar toen was het dus al weer genezen. Ze heeft daar nu nog steeds last van! Ze ging 2 dagen erna meteen weer paardrijden en ze heeft alles nog gedaan. Het had dus veel erger kunnen zijn.

Dus neem je rust. Knipoog

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:33

Je hebt maar 1 rug...dus wees er zuinig op..
Doe zeker rustig aan..
En ga zeker niet te vroeg je paard op. Je hebt maar 1 rug.

Heel veel sterkte..! Ach gut

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:34

Ik ben sinds anderhalve week terug aan het rijden en heb tot nu toe met rijden zelf geen last. Wel als ik eerst rijd en dan de stallen ga uitmesten enzo. Mijn wervel zou niet meer de oorspronkelijke vorm terugkrijgen waardoor ik volgens de dokter wel sneller rugpijn zal krijgen. Maar moest ik eens opnieuw een val maken dan heb ik niet meer risico om opnieuw iets aan die wervel te hebben dan aan een andere. Dus dat vind ik al vrij positief. Ik had wel juist een wervel in het midden gebroken. Zeer vervelende plaats. Al bij al ben ik blij dat ik nog rondloop. De man die mij mijn korset gaf zei dat ze me evengoed met de rolstoel hadden kunnen buiten duwen. En dan schrik je wel even.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:54

En hier nog een!

Ik heb net als Ravelli een inzakkingsbreuk op mijn 12e borstwervel.

Het is morgen 2 maanden geleden, en ik moet zeggen dat het de goede kant opgaat!
Ook ik heb twee weken volledige bedrust gehad. Daarna twee weken max. een kwartiertje uit bed.
Daarna heel rustig aan weer wat opbouwen met lopen, wandelen etc.

Nu heb ik sinds twee weken fysio en ga ik naar de sportschool. Onder begeleiding van de fysio doe ik oefeningen om mijn spieren weer op te bouwen. Het voelt allemaal heel goed. Ik vind het heel fijn om mijn dingen weer wat op te kunnen pakken!
Ik heb nu twee keer weer een ritje op een braaf paard gemaakt, en ook dat ging super!

In ieder geval veel sterkte! Neem je rust, en luister naar je eigen lichaam!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:25

Fijn dat het beter gaat Fnenn!

Even een stomme vraag, bij mij is de wervel gebroken, net als bij de meesten hier geloof ik.
Maar noemen ze dat nou eigenlijk 'rug gebroken'?
Want bij rug gebroken heb ik een idee dat je rug echt doormidden is?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:08

Ik heb ook mn rug gebroken na van mn paard af te zijn gevallen. Ik heb de wervel L5 gebroken. dus laag in de rug ook. Echter zijn ze hier pas een jaar later achter gekomen. Ik heb dus nooit plat gelegen, een corset gedragen of wat dan ook...

Na mijn val had ik veel pijn, maar goed; van een paard vallen doet altijd pijn denk je dan. Ben ermee doorgelopen en de pijn was af en aan aanwezig. Fysiotherapie gehad, want artsen dachten aan een blokkade ofzo.. Pas na een jaar kreeg ik echt veel last van onder andere uitvalsverschijnselen. Toen dachten ze aan een hernia, dus werd een MRI gemaakt. Bleek geen hernia te zijn, maar ze zagen wel een botafwijkig, dus toen is er nog een CT gemaakt... en kwam de breuk dus naar voren.

Gelukkig is de breuk bij mij heel mooi geheeld (de arts grapte nog iets van dat hadden we niet mooier kunnen maken wanneer je in een corset had gemoeten) en ben nooit echt gestopt met sporten en bewegen. Heb wel rustiger aan gedaan en af en toe noogedwongen een paar dagen op bed doorgebracht... Blijf het typisch vinden. Hen nu oefentherapie om mn rug weer goed te leren gebruiken, want heb mijn rug lumbaal helemaal vastgezet, dan heb ik nl. geen pijn. Het gaat steeds beter en rijden gaat ook weer gewoon goed.

Jullie ook allemaal veel sterkte,. met revalideren enzo

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:30

@ vallie heb je dan een gipscorset? Mag je die wel afdoen? Bij mij zeiden ze in eerste instantie dat ik een gipscorset zou krijgen, maar het is toch een brace geworden die ik alleen aan moet als ik uit bed ga. Hoef m dus in bed gelukkig niet aan. (t zit niet echt prettig)
Iedereen héél veel beterschap!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:31

Wow.
Dat is niet niks nee.
Véeel beterschap gewenst !

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:25

Ik heb idd een soort van brace om en moet hem snachts ook om echt heel vervelend.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:14

Die brace zit echt rot ja.
Ik had 'mazzel', omdat ik er 2 maanden mee rond heb gelopen, hoefde ik hem dus minder lang aan.
Als ik meteen was gekomen, had ik hem 6 weken dag en nacht aangemoeten, en 6 weken alleen overdag.
Nu dus 4 weken alleen overdag.

Wat ik nou niet snap, ik lees hier overal andere behandelingen?
De ene heeft een brace, de andere niet? De ene 6 weken, de andere 4?
Ligt dat aan de plaats van de breuk ofzo?

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:21

Dat heb ik me ook al af lopen vragen..

Ravellie en ik hebben een soortgelijke breuk - dezelfde plek e.d - maar de revalidatie is anders.
Ik denk dat het ook wel heel persoonlijk is, de een heeft sneller pijn als de ander.

Ook heb je verschillende breuken, ik had een mooie stabiele breuk en dat is met rust goed te genezen. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een gecompliceerde breuk hebt er meer moet gebeuren..Ook de plaats zal wel verschil maken denk ik!

Ik ben nu 1 keer voor controle geweest en toen heb ik ontzettend veel vragen gesteld. Het was voor mij ook allemaal zo vaag!! Ik heb op eigen verzoek uiteindelijk fysio gekregen, maar de chirurg vond het in eerste instantie niet eens nodig Nagelbijten / Gniffelen Toen hoorde ik van de fysio al dat de artsen over een 'rugbreuk' veel te gemakkelijk denken. Het is niet vergelijkbaar met een arm of enkel!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:05

Ik denk dat het ook aan het ziekenhuis ligt?
Het ene ziekenhuis zal er makkelijk mee omgaan, de andere niet.

Ik moet vanmiddag naar het ziekenhuis, ben erg benieuwd. Verwacht eigenlijk wel dat het goed eruitziet, dat de corset af mag en dat ik weer wat meer mag en kan.
Dus ook paardrijden. Nagelbijten / Gniffelen

Net de arbo arts van m'n werk gebeld, denken jullie dat hij mij kan 'verplichten' om weer te gaan werken?
Hij klonk er namelijk nogal makkelijk over eigenlijk, en ik moet morgen terugbellen hoe het in het ziekenhuis was.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:49

Ik hoop ook voor je dat het er vanmiddag goed uitziet!!

De arts kan je volgens mij niet verplichten om weer te gaan werken. Je hebt nu immers een hele lange tijd rust gehad, en je kan nu niet ineens alles weer gaan doen! Al je spieren moet je weer opbouwen! Ik weet niet of je ook fysio krijgt?

Mijn dokter zei dat ik naar mijn lichaam moest luisteren, wanneer ik het idee had dat ik wel weer wat kon beginnen mocht ik dat doen, maar niet fulltime! Ik heb nog steeds rust!

Ik had met mijn stage moeten beginnen, dat liep nu dus allemaal anders! Ik zou wel graag parttime willen beginnen omdat ik het thuiszitten nu wel zat ben! Alleen kan ik mijn stage-adres al twee weken niet te pakken krijgen..Ik heb gemaild, gebeld! Geen idee wat ik nu moet doen Verdrietig

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:01

succes vanmiddag samantha, ik heb vanmorgen het ziekenhuis gebeld met de vraag wat ik nu wel of niet mag want dat was mij ook niet duidelijk. Ik hoef dus niet de hele tijd plat mag wat lopen maar niet tillen ed. dus een beetje kijken wat wel en niet kan. zitten is een ramp voor mij maar de rest gaat iedere dag iets beter. heb alleen heel erg last van mijn onderrug*ook met toilet bezoek b.v.)wat volgens mij niks met die wervel te doen heeft.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:24

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ik heb goed nieuws!!!

Ben vanmiddag naar het ziekenhuis gegaan, en het zag er goed uit. De wervel is nog aardig beschadigt en dat zal ook altijd zo blijven, maar de breuk is wel hersteld. Ik zal nog zeker een half jaar pijn hebben, maar mag alles weer!

De brace is af, en ik mag weer paardrijden!!! Haha!
Verder krijg ik fysiotherapie om m'n rugspieren weer in conditie te krijgen.

Maar ik mag weer rijden. Haha! Haha! Haha!

Wel raar trouwens, die arts die ik nu had kwam over alsof er eigenlijk niks aan de hand was?
Hij zei niet eens dat ik rustig aan moest doen, ik mocht gewoon alles. En 2 tellen later zei hij ja je zal nog wel minstens een half jaar pijn hebben omdat je spieren sterker moeten worden. Beetje tegenstrijdig dan.
Mar ik hoef ook niet meer terug te komen.

Hij kwam ook over alsof het raar was dat ik naar de eerste hulp toen was geweest, terwijl dat in opdracht was van de huisarts.
Al met al een flapdrol dus. Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:14

Artsen zijn echt rare mensen. Bij mij deden ze ook alsof er niks aan de hand was... uhhh hallo ik loop al weet ik het hoe lang rond met een gebroken rug!!! Knipoog

Fysiotherapie en oefentherapie zijn idd af en toe wel pijnlijk vind ik hoor. Maar het wordt wel steeds beter, maar het duurt vaak wel erg lang voor je gevoel... Pas je goed op met paardrijden. Dat je jezelf niet de eerste keer in je enthousiasme overvraagt!

Veel plezier eindelijk weer op de paardenrug!!!!

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:09

Heb vandaag een snellere afspraak gemaakt met het ziekenhuis, moet volgende week komen. Ik kan namelijk haast niet staan, niet zitten en al heb ik een gewicht van 1 kilo in mijn hand dan doet mijn rug enorm zeer. Ook heb ik problemen op het toilet dus ga ik niet nog 5 weken wachten. ik heb niet zo zeer last van die wervel maar een stuk eronder waar ze verder niet naar hebben gekeken. Ik hoop dat het de volgende dagen beter gaat. Iemand van jullie hier ervaring mee?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:54

Ik had het andersom... de breuk zat bij mij lumbaal (ter hoogte van broekband) en ik had de ergste pijn bovenin mn rug... was bij mij omdat ik aan het compenseren was. Ik zet mijn onderrug vast zodat ik hier geen pijn heb en dan moet je bovenin dus meer bewegen en dus kreeg ik daar spierpijnen die echt heel gemeen waren. Zou dus ook wel zoiets kunnen zijn Vallie... maar om zeker te weten moet je idd eerst even langs de arts... sterkte ermee.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:02

Jemig zeg! Ik wens je veel sterkte en beterschap!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:06

@ Samantha_ Wat een goed nieuws!!

vallie schreef:
Heb vandaag een snellere afspraak gemaakt met het ziekenhuis, moet volgende week komen. Ik kan namelijk haast niet staan, niet zitten en al heb ik een gewicht van 1 kilo in mijn hand dan doet mijn rug enorm zeer. Ook heb ik problemen op het toilet dus ga ik niet nog 5 weken wachten. ik heb niet zo zeer last van die wervel maar een stuk eronder waar ze verder niet naar hebben gekeken. Ik hoop dat het de volgende dagen beter gaat. Iemand van jullie hier ervaring mee?

Dit had ik ook Bloos Ik had de eerste weken ook wat problemen op het toilet..Dat ging gelukkig snel over! Mijn pijn zat ook een stuk lager, ik heb het gevraagd aan de arts en die zei dat het heel gebruikelijk was. Hij kon de pijn precies aanwijzen en dat zat zeker 10 cm onder de breuk.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:14

oik dat steld me weer gerust, dank voor jullie reactie,s! Werd een beetje angstig ineens, wil zo graag weer alles kunnen doen en zeker paardrijden!!!!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:47

Hey Fenn, gaat het met jou alweer aardig?

Even weer ontopic: ik heb dus een 12de wervel breuk met inzakking opgelopen door een val op stal in Nov 2006
Bij mij zit de pijn als ik die heb ook net iets lager dan waar de breuk zit.
Inmiddels werk ik om de dag een ochtend en iedere week heb ik therapie
Geloof me, het is echt verstandig om fysio te volgen.
Ze leren je dan oefeningen die heel goed zijn voor je rug en buikspieren.
Die hebben namelijk bij rugletsel een flinke klap gekregen

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:56

Jeetje, dat is niet niks zeg! Ik zou als ik jou was ook lekker de tijd en rust nemen en echt niet eerder gaan rijden dan dat ze zeggen. vervelend is dat als je op je rug moet liggen he?!
Ik heb vorig jaar ook zoiets meegemaakt. heupkom gebroken sleutelbeen gebroken spieren gescheurt. nu nog steeds last van twee maanden op bed gelegen toen weer rustig aan lopen en voorzichtig paar weken verder op paard gegaan en dat steeds meer opgebouwt. Ik had het ook nog es in de zomer Verdrietig

Nouja, succes en sterkte ermee!