Zijn er hier mensen met ADD ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Crazy

Re: Zijn er hier mensen met ADD ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:18

en kan nu even niet mijn vehraal vertellen want daar heb ik momenteel heel even geen zin in

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:19

iefke schreef:
Mik_ schreef:
Ik kan ook heel erg vasthouden aan 1 persoon, weet niet of iemand dat hier herkent? Dat is vaak iemand waar ik tegenop kijk.

Heel herkenbaar... Dat het ook bijna té erg wordt...

Ja inderdaad!!
Erg vervelend. Heb het eigenlijk ook altijd gehad, en het zijn er nooit 2 tegelijk.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:21

Nee, dat hoeft ook helemaal niet... maar ik vraag me dan af omdat je zegt als ik alles hier zo lees krijg ik ook het idee dat ik het heb

Ik wil je totaal niet aanvallen/ afvallen of iets dergelijks, maar het wordt heel snel gezegd als je ook maar een beetje in de buurt komt van... Mensen met ADD/ ADHD hebben ALTIJD 'last' van de sympthonen.

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:22

wie zegt dat ik er niet altijd last van heb?

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:22

snap wel dat je me niet wil aanvallen hoor Knipoog zo bedoel ik het ook niet..

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:24

@ mik... Alleen daarvan kan ik al 4 hoofdstukken schrijven, een vrouw op de manege (dochter van de baas die ik adoreerde) De vrouw die het café had in mijn vroegere woonplaats waar ik hélemaal van ging kwijlen (bij wijze van hè Haha! ) En ga zo maar door en door en door... Gek genoeg waren het bijna altijd vrouwen. Mannen kreeg ik toch wel op mijn hand....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:24

@ Faux; dat lijstje wat je op de eerste pagina geeft, bij hoeveel punten kom je 'in aanmerking' voor ADD?

Herken wel heel erg veel... op het perfectionisme na dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:26

iefke schreef:
Nee, dat hoeft ook helemaal niet... maar ik vraag me dan af omdat je zegt als ik alles hier zo lees krijg ik ook het idee dat ik het heb

Ik wil je totaal niet aanvallen/ afvallen of iets dergelijks, maar het wordt heel snel gezegd als je ook maar een beetje in de buurt komt van... Mensen met ADD/ ADHD hebben ALTIJD 'last' van de sympthonen.

Ik weet het, heb zelf ook een vriendin met heel erge ADHD. Maar ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar iets wat kan verklaren waarom ik 'ben hoe ik ben'. Ik heb vaak erg last van mezelf om het zo maar te zeggen, heb verschillende keren bij een psycholoog gelopen maar die kon ook niks bedenken. Ik ben ook nooit ergens op getest want ze dachten allemaal altijd meteen dat ik depressief was. Nu ben ik niet meer depressief, maar heb nog steeds 'last van mezelf'..

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:27

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:27

@ Iefke, nou ik het zo bedenk, zijn bij mij wel altijd vrouwen geweest inderdaad. Alleen tegenwoordig niet meer. Is het een jongen. Mijn beste vriend, ik kan echt niet meer zonder hem. Als er iets is kan ik gewoon áltijd bij hem terecht, 10 jaar ouder, maar dat maakt hem niets uit.

Vd week zat ik ff in de diepe oliebol, had hem al 2 weken niet meer gesproken dus ik had ff gesmst, niks teruggehad. Paar dagen later smste ik weer omdat ik iets moest vragen. Kreeg ik gelijk terug; sorry mobiel was leeg van het weekend, bel strx wel ff. Hebben we vet lang aan de telefoon gezeten.. Tsjaa ik kan er inderdaad uren over door gaan, haha.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:28

Juul, hoe is bij jou je denkproces en het vast willen houden aan personen. Denk je bv heel zwart-wit, vind je het moeilijk om je vriend of vriendin los te laten?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:31

ik heb geen ADHD datik weet..Tong uitsteken Maar nu ik die dingen zo allemaal lees, heb ik zoiets van,hmm.. dat heb ik eigelijk ook wel! + k ben altijd best heel erg hyper:P

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:32

Best veel mensen die reageren trouwens zeg. Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:34

iefke schreef:
[naam], hoe is bij jou je denkproces en het vast willen houden aan personen. Denk je bv heel zwart-wit, vind je het moeilijk om je vriend of vriendin los te laten?

Ik kan me heel druk maken als ik ruzie met iemand heb, en dan zit ik er ook écht heel erg mee en wil ik het zsm weer goed hebben omdat ik iemand gewoon heel erg mis. Ik heb ook last van Heimwee trouwens. Tenminste ik ben altijd voor ik wegga heel bang dat ik het krijg. Soms heb ik het dan niet, en soms wel als ik eenmaal ergens ben. Ook als iemand overleden is kan ik daar slecht mee omgaan. En ik ben ook vaak bang dat iemand een dier/ mens in mijn omgeving overlijd. Ook kan ik me trouwens erg drukmaken om dingen die andere mensen overkomen. Bijvoorbeeld toen een vriendin van mij haar vader verloor kon ik daar dagenlang over nadenken, het liet me gewoon niet los. En dat was dan nog dicht bij huis, ik heb het ook van mensen die ik niet eens ken..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:35

Tsjaa Knipoog

Ik weet nog steeds niet zeker dat ik het heb, hoe ben jij er dan achter gekomen dat je dat hebt iefke, en hoe reageerde je omgeving? Ik vind het niet nodig om het te laten 'onderzoeken' of zo, omdat er toch niets is wat ze er dan tegen kunnen doen, hooguit dát ik het weet. Alsof iemand er wat aan heeft.

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:40

mijn broertje heeft best veel last van zijn add maar hij gaat er goed mee om. hij slik nu concerta wat er goed helpt. zelf heb ik er ook last van alleen niet in zo n zware vorm als mijn broertje. slik er ook niets voor ik heb er in de loop van tijd geleerd er zelf mee om te gaan. het ergste heb ik last van mijn concentratie problemen. gelukkig heb ik wel een redelijk geheugen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:41

Er zijn gesprekken geweest met mijn ouders erbij met een pschychiater, plus ik heb psychologische tests moeten doen... Dat is alleen al 13 jaar geleden, dus eigenlijk niet meer geldig...

Nu zou ik het ook niet meer laten testen, omdat ik nu weet wat ik weet. Op dat moment vond ik mijn etiketje fijn omdat er zoveel puzzelstukjes op zijn plaats vielen..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:43

Ik heb ADHD, en ik heb me er lang voor geschaamd, maar tegenwoordig maakt het me niet uit als mensen het weten Lachen
Ben er trots op dat ik ondanks mijn ADHD "normaal" (wel met medicijnen) kan functioneren Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:43

Maar verder is er toch geen reden om het te laten onderzoeken? Tenminste, my opinion!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:44

Omdat alle mensen van tijd tot tijd kenmerken van ADHD vertonen, hanteert DSM-IV een aantal specifieke richtlijnen waarmee ADHD kan worden vastgesteld. Iemand met ADHD zal de onderstaande vragen allemaal met een volmondig JA beantwoorden.

Zijn de gedragingen buitensporig?
Was het afwijkend gedrag al aanwezig in de kindertijd?
Komen de gedragingen bij de persoon meer voor dan bij andere mensen van dezelfde leeftijd?
Veroorzaakte het gedrag een serieuze handicap in ten minste twee levensfasen?
Vormen de gedragingen een continu probleem, en zijn ze niet te wijten aan een tijdelijke situatie?
Komen de gedragingen in meerdere situaties voor of enkel op een aantal specifieke plaatsen (zoals op het werk)?

Zo zal iemand wiens/wier werk en relaties niet duidelijk lijden onder het gedrag niet worden gediagnostiseerd met ADHD. Dit geldt ook voor iemand die een puinhoop maakt op zijn/haar werk, maar thuis heel geordend en rustig is. Ook mensen die slechts tijdelijk 'doordraaien' door bijvoorbeeld het verlies van een geliefde lijden absoluut niet aan ADHD.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:46

Mik... Dat kun alleen jij bepalen. Ik vond het destijds zinvol en ik vind het voor mijn oma nu nog zinvol. Gewoon om het op zijn plaats te laten vallen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:48

Aandacht en concentratie
ADD
Dagdromen: veelal in gedachten verzonken
Doet één ding tegelijk
ADHD
Zeer snel afgeleid door prikkels van buitenaf
Is met verschillende dingen tegelijk bezig

Niveau van activiteit
ADD
Hypo-actief
Heeft problemen met op gang komen
Werkt en denkt langzaam

ADHD
Raast door werkzaamheden
Kan zich nauwelijks afremmen wanneer bezig
Hyperactief

Impulsiviteit
ADD
Heeft vrij buitensporige impulsieve wisselingen van activiteiten, banen en levenspaden
ADHD
Handelt vanuit impulsen zonder over gevolgen na te denken
Laatst bijgewerkt door iefke op 08-02-07 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeid1

Sorry, voor je oma? Dat begrijp ik even niet ??

Zappa

wow ik heb het topic doorgelezen
en jeetje wat herken ik mijzelf in al die dingen zeg
alleen bij mij is jaren geleden vast gesteld dat ik borderline heb
maar add betekend toch ook dat je heel druk kunt zijn
hoe is dat dan ben je dan euforisch of ben je dan heel chaotisch in je hoofd en dus het overzicht kwijt
frappant allemaal want een paar dingen die bij je *lijstje* staan herken ik mezelf zo in maar horen niet in het rijtje borderline thuis (begin nou te twijfelen aan de diagnose)
maar ook ik vind mijn etiketje fijn genoeg omdat er bij mij ook stukjes op zijn plaats vielen
blijf het frappant vinden

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:52

Mik_ schreef:
Sorry, voor je oma? Dat begrijp ik even niet ??

Sorry... Haha! Ik ben net mijn oma en mijn oma net mij... Alleen wil zij niet geloven dat het ergens mee te maken kan hebben Lachen

Zydeco

AD(H)D/ Bordeline hebben zeker raakvlakken

ADHD en Borderline
Onverwacht heeft onderzoek de associatie gelegd tussen ADHD bij adolescenten en Borderline bij jongvolwassenen. Het vormt een contrast met het eerder veronderstelde gat in continuïteit tussen Borderline in de kindertijd en de volwassen-Borderline persoonlijkheidsstoornis (Lofgren en anderen).
Het impulsieve, opgewonden, intense temperament van ADHD-kinderen, hun lage zelfbeeld (door de kritiek die zij steeds krijgen op hun gedrag), intermenselijke problemen en humeurigheid zijn karakteristieken die zij delen met Borderline. Toch kan de associatie tussen ADHD en Borderline op verschillende manieren verklaard worden.
Er kan sprake zijn van een samenhang tussen beide stoornissen; ADHD-kinderen kunnen een reactie bij hun opvoeders uitlokken die kan leiden tot een vergroot risico voor een Borderline persoonlijkheidsstoornis.
Beide stoornissen zouden een andere gezamenlijke oorzakelijke factor kunnen delen.
De associatie kan een bijproduct zijn van een foutief van diagnostisch handelen.
Als wordt aangenomen dat ADHD een van de wegen is die kan leiden tot Borderline, in het bijzonder bij vrouwen, is een herbeoordeling van de oorsprong van Borderline noodzakelijk.
ADHD bij vrouwen heeft nog ontzettend weinig aandacht gekregen. ADHD-vrouwen kunnen ernstige en complexe psychopathologische klachten hebben, die nog veel te weinig onderzocht zijn. Daar tegenover staat dat steeds meer psychiaters het belangrijk vinden te kijken naar de aanwezigheid van ADHD-symptomen in de kindertijd wanneer zij te maken krijgen met een patiënt met een Borderline persoonlijkheidsstoornis