Ze prostitueerde haar voor een pakje sigaretten of drie biertjes.

Wel een extreem verhaal, maar ik denk wel dat het meer gebeurd.
Ik bedoel gewoon, zelfs zij ontkende dat ze verslaafd was.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aimee schreef:Hij is voor zijn problemen niet afhankelijk van drank. Alcohol is voor hem nu de makkelijkste probleemverdover, dat is iets heel anders.
Het elkaar verwijten.... dat komt imo omdat de probleemdrinker een probleem heeft en daarbij eigenlijk graag geholpen wil worden, terwijl de ander vooral een probleem heeft met het drinken en daardoor niet meer voldoende steun biedt bij de daadwerkelijke problemen. De pot verwijt de ketel, krijg je dan. Voor allebei even vervelend en waarschijnlijk kun je dan inderdaad beter los van elkaar de problemen oplossen, om te voorkomen dat je elkaars problemen gaat versterken.
Justy schreef:Is daar echt zo'n groot verschil tussen? Niemand die zo'n verslaving heeft, heeft die enkel en alleen omdat die drank zo lekker smaakt of dat gokken zo leuk is. Als je zo sterk de behoefte hebt om jezelf ergens totaal mee te verdoven dan zit er hoe dan ook iets scheef. 'The object of addiction' is volgens mij nooit de aanleiding ertoe. Iedereen die verslaafd is probeert in eerste instantie iets te ontvluchten, en voor de een gaat dat makkelijker met drank en de ander spuit zich liever vol, en weer een ander koopt zich ziek. Uiteindelijk doet het er voor Mayo (of voor een ander in dezelfde situatie) natuurlijk ook niet toe hoe het heet. Zij zit er hoe dan ook mee. En haar vriend is zo te lezen het stadium van 'een biertje ter ontspanning' allang voorbij.
Mayo, ik denk dat de enige manier om hem én jezelf te helpen is door voor jezelf te kiezen. Je helpt hem niet door bij hem te blijven en zijn troep op te ruimen. Ga je bij hem weg dan gaat hij misschien gigantisch op zijn gezicht, maar dat is dan wellicht net wat hij nodig heeft om in te zien dat het echt niet kan wat hij doet. En gaat hij het dan nog niet inzien dan was hij het nooit gaan zien, en wil je zo oud worden?
Maar goed, het zijn allemaal woorden en het is allemaal makkelijk gezegd, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte, wat je ook uiteindelijk besluit
Justy schreef:Uiteindelijk is alcoholisme een ziekte en zal dus gediagnosticeerd moeten worden door een arts. In die zin kan niemand hier zeggen of hij al dan niet 'officieel' alcoholist is. Maar hij heeft duidelijk een probleem en dat is juist waar Mayo mee zit, het lijkt me dus gewoon niet heel relevant voor haar om eindeloos te discussiëren over de vraag 'issiehetofissiehetniet'Maar goed, dat is mijn gedachte, het kan heel goed zijn dat ze dat zelf ook anders ziet
Aimee schreef:Wie zegt dat hij niet geholpen wil worden? Mij lijkt dat hij schreeuwt om hulp, hoe meer hij drinkt, hoe harder hij schreeuwt. Helpen doe je hem alleen niet door hem te straffen voor het drinken, door hem te ontwijken, door nog minder met hem te communiceren.
De vraag of hij nou wel of niet alcoholist is, lijkt me weldegelijk relevant. Mayo heeft er problemen mee dat hij extensief drinkt, de vraag is vervolgens of hij geholpen kan worden. Die vraag kun je alleen beantwoorden als je weet wat er nou precies aan de hand is, als het daadwerkelijke probleem precies gelocaliseerd is.
cobiie schreef:Zo als ik het lees, heeft Mayo eerst geprobeerd weg te lopen voor het gedrag van haar vriend.
Nu ze onder ogen ziet hoeveel problemen zij (en hun relatie) ermee heeft, wil ze het probleem aanpakken. Hierbij heeft ze zijn hulp nodig, met als eerst stap dat hij naar zijn eigen HA gaat voor een gesprek. Hier wil haar vriend al niet van weten, hoe kan zij hem nu helpen het probleem op te lossen als hij het alleen wil "verdoven" ipv aan te pakken?
Naast dat haar vriend hulp nodig heeft met de oorzaken van het drinken en nieuwe manieren zal moeten aanleren met problemen om te gaan, zullen ze samen ook hard aan hun relatie moeten werken als ze samen verder willen.
Ik wens Mayo en haar vriend veel sterkte toe om hier mee om te gaan.
Mayo schreef:Ik kreeg dit terug:
Geef me nog heel even de tijd, ben nu bijna klaar met mijn stage. Ik doe het inderdaad voor mezelf en het gaat wel degelijk goed. Vrijdag heb ik dus echt bijna niks op, maar daar gaat het niet om. Ik gebruik jou niet als exuus, maar ik vind het wel vervelend dat je weer het weekend pleite was. Mag ik toch zeggen.
Aimee schreef:Wie zegt dat hij niet geholpen wil worden? Mij lijkt dat hij schreeuwt om hulp, hoe meer hij drinkt, hoe harder hij schreeuwt. Helpen doe je hem alleen niet door hem te straffen voor het drinken, door hem te ontwijken, door nog minder met hem te communiceren.
De vraag of hij nou wel of niet alcoholist is, lijkt me weldegelijk relevant. Mayo heeft er problemen mee dat hij extensief drinkt, de vraag is vervolgens of hij geholpen kan worden. Die vraag kun je alleen beantwoorden als je weet wat er nou precies aan de hand is, als het daadwerkelijke probleem precies gelocaliseerd is.
Aimee schreef:
Ze heeft hem gemaand te stoppen met drinken. Dat is iets héél anders dan zijn problemen proberen op te lossen.
Het heeft helemaal geen nut om naar de huisarts te gaan als zij wegrent wanneer hij naar de fles grijpt. Of misschien is het eigenlijk wel precies andersom..................
Maar dat laatste zal nooit duidelijk worden door slechts één kant van het verhaal te horen. Juist daarom gaat het mij erg ver om hem maar als alcoholist te bestempelen die niet geholpen wil worden.
Mayo schreef:Ik weet heel goed wat het probleem is waar het mee begonnen is toen hij 16/17 jaar was. Ik heb er enorm vaak met hem over gepraat en geprobeerd te helpen. Therapie voorgesteld en weet ik wat nog meer. Maar hij wil dat niet. Ook therapie voor ons samen wil hij niet. Ik heb instanties aangedragen die hem op alle vlakken kunnen helpen, maar hij wil niet. Geheelonthouding wil hij niet aan, dan kan hij met de jongens geen biertjes meer drinken. Dat zei hij vanavond letterlijk. Hij geeft aan geen probleem meer te willen hebben, maar de dingen ervoor doen die nodig zijn wil hij niet. Hij zegt het zelf prima te kunnen. Maar alles wijst uit dat hij dat niet kan. En dat is niet alleen voor mij in z'n omgeving zichtbaar...
En ik communiceer wel degelijk, ik heb héél erg vaak uren met hem geprobeerd te praten. Maar de gesprekken blijven hetzelfde. Steeds dezelfde argumenten waarom er niets mee te doen. Het houd ergens een keer op. Ik blijf het proberen, maar het vordert niet. Hij is begonnen met drinken om problemen te verdrinken. Maar hij heeft nu een ritme hierin waar hij weigert uit te stappen. Ik kan haast letterlijk op een briefje geven wanneer hij drinkt en in welke staat hij thuis komt. Staan er 2 biertjes dan moet het op, staan er 20 moet het ook op. Dat is een enge bewering die door hemzelf geuit is.
Mayo schreef:Wat kan je doen om iemand van een drankprobleem af te helpen als diegene niet 'meewerkt'?
Justy schreef:Aimee, ik begrijp jouw gevoel wel, maar wat als je er zelf aan onderdoor gaat (wat in het geval van Mayo lijkt te gebeuren)? Moet je ten koste van jezelf maar iemand blijven redden die niet gered lijkt te willen worden?