Wat (te) weinig eten met je doet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Re: Wat (te) weinig eten met je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:54

Ik eet niet veel dat geef ik toe. Maar meer honger heb ik niet, ik wordt dan misselijk, en krijg heel erg veel dorst. Mijn BMI is 16,3. Terwijl je onder de 20 ondergewicht heb, ik wordt er niet goed van dat iedereen me controleerd en vraagt of ik geen eetstoornis heb. NEE! Zelfs de gymleraar, ik ken genoeg andere meiden die dunner zijn als mij.

Edit: Wat een dramatisch berichtje, ik voel me goed, nooit ziek dus ik vind het goed zoals het nu is. Lachen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:17

runningkawa schreef:
Maar ik doel eigenlijk nu ff op de basis behoefte.
Het deel wat je iig nodig hebt om alles gezond draaiende te houden

Het klopt dat het per persoon verschillend is. Maar de link in het eerste bericht kan je berekenen wat je ongeveer nodig zou hebben. Het hangt er dus vanaf hoe het op dat moment met je stofwisseling gesteld is. Simpelweg: Stel je zou 2000 kcal per dag nodig moeten hebben, je hebt jaren 1000gegeten, dan is je lijf daarop ingesteld. Ineens 2000 eten geeft dus aankomen als reslutaat; dat zal je geleidelijk moeten gaan doen. Ook bepalend is je bodytype. Ben je een ectomorph, dan kan je bijvoorbeeld heel veel junk eten zonder een grametje aan te komen. Endomorphen daarentegen reageren bijvoorbeeld heel sterk op koolhydraten. DUs stel je hebt 2000 nodig voor onderhoud en je krijgt die uit 60%kh, 15% vet en 15% eiwitten; als ectomorph zal je daar netjes mee op gewicht blijven. Een Endomorph daarentegen, kan met dezelfde verdeling enorm aankomen. Terwijl die toch in feite 2000 kcal nodig heeft. Alleen is het voor dat type beter om bijvoorbeeld 40%kh, 40% eiwit en 20% vet te eten.

Daarop wil ik ook ingaan op het Sonja Bakker verhaal; wat at je daarvoor en wat is het grote verschil. Gebruik je veel producten tijdens het Sonja bakkkeren met suikers bijvoorbeeld, dan zou het kunnen dat je lijf daarop reageert en aankomt. Of misschien is Sonja Bakker gewoon te weinig voor jou: ik heb dagmenu's van haar voorbij zien kmen waarbij je ontbijt met een appel en een bakje yoghurt en daar krijg ik kriebels van; dat is gewoon veels te weinig voor een ontbijt!

@ijslanderfan: honger zegt niet alles he. Als je lange tijd bijna niks eet krimpt je maag en heb je niet zo snel honger meer. Als je je er goed bij voelt, prima, maar zorg er wel voor dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt om gezond op te blijven Lachen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:31

heb je mn pb nog gehad laura??

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:50

Yes. Heb gereplied Haha! Het mooie van topics zoals dit is dat ik inene overspoeld wordt met PBtjes dus er soms eentje tussendoor schiet. Maar die is er uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:55

Bedankt voor je aanvulling Laura Ja

Hoe weet je of je ectomorph of Endomorphen bent?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:00

Kijk even op google, daar ijn veel artikelen over. Bijvoorbeeld http://www.muscleandstrength.com/articl ... morph.html
Laat je niet afschrikken door de bodybuild-reclames Knipoog

Dit is de somatotype-theorie. Kort gezegd is het een verdeling van lichaamstype op 3 basistypes: de dunne lat ecto), de gespierde atleet(meso) en de vatsige figuur(endo). Meeste mensen zijn een combinatie. Ik ben bijvoorbeeld een meso-endo, atletisch gebouwd met aanleg tot vetopslag. Ik sla dus makkkelijk spier op maar helaas ook vet en ben vanwege de endo-type gevoelig voor koolhydraten. Daar kan je dan rekening mee houden met je voeding en je sport. Is een goede theorie die ook verklaart waarom de één slank blijft op een dieet van pizza en hamburgers en de ander al dik wordt van het er naar kíjken... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:04

Kan dat ook veranderen van het ene op het andere moment
Van alles kunnen eten en dunne lat zijn, tot ineens aankomen en er nog niet naar kunnen kijken?

heeft nu een nl site gevonden Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:27

Nou heb ik eigenlijk een beetje het tegenovergestelde 'probleem', namelijk ondergewicht, en niet aan kunnen komen.. of nouja niet door gewoon veel te eten. Na een weekend friet en pizza val ik gerust een kilo of wat af.. M'n comclusie daarui was dat ik ongezonde dingen niet opneem, dus gezond eten. Ben bezig met meer fruit en groente eten (was erg weinig), maar wat nog meer? Volkorenproducten is de volgende stap (pasta enzo). Meer maaltijden val je van af, maar minder maaltijden lijkt me niks Knipoog Minder ontbijten idem dito, 2 boterhammen trek ik het prima op!

Nou moet ik zeggen dat het maar een paar kilo is (3-4), m'n moeder op mijn leeftijd hetzelfde had en een reep chocola per dag at om op gewicht te blijven. Maar toch misschien zijn er een paar kleine dingetjes? Ik sport niet veel meer helaas, ben ik wel weer van plan. Spieren wegen meer dan vet dus dan lijkt het qua gewicht weer wat misschien Clown

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:55

welke soort ben ik dan Haha!
ik weeg 62 kilo, ben 1m72
Op zich geen slecht gewicht, maar zou liever 60 wegen.
ik eet: sochtends: 1-3 kommen (varieert Haha!) choco's, met melk erbij, in een gezonde bui ook een appel oid.

smiddags : een koek, of niets (vergeet ik nogal vaak)
namiddag: een milkyway (erg gezond)
avond: warm eten (geen aardappels, 4-5 lepels groenten, stuk vlees, soms een yoghurtje toe)
savonds: koekjes of snoepjes oid...

ik blijf op hetzelfde gewicht, maar als ik dit lees is dit wel erg weinig...

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:08

Laura, hartstikke goed topic OK dan! !

Ik ben sinds 1 januari begonnen met afvallen d.m.v. gezond eten en sporten, en heb hier zeker wat aan!
Het afvallen gaat erg goed, maar ik wil wel graag blíjvend afvallen...
Ik ga mijn Kcal dus rustig weer wat opvoeren Ja !

Zat nu steeds rond de 1300 en dat is simpel gezegd gewoon echt te weinig Lachen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:19

Idd weer een super topic Laura!!
Ik lees jouw berichten in het Fitness-topic ook altijd even rustig door, om alle informatie in mij op te nemen Knipoog

Ik ontbijt tegenwoordig al met een dubbele hoeveelheid en dit bevalt me erg goed (ook vooral met tussendoor geen honger krijgen en niet gaan snoepen waardoor ik vervolgens niet lunch Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken)

Maar zit dagelijks ook snel rond de 1400 kcal (probeer wat af te vallen), maar let er echt op dat ik meer binnenkrijg als ik intensief sport (wat er momenteel niet echt van komt door mijn gezondheid).

Maar echt super hoe je iedereen die zo onder de aandacht duwt! Ga zo door meid, enneh als ik jou was, zou ik al jouw kennis in een boek gaan zetten. Beetje dagmenuutjes samenstellen Tong uitsteken Kijk naar Sonja, verdien je bakken met geld mee Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:34

Hou op, had dat een jaar eerder tegen me gezegd Huilen Huilen Knipoog
Nee ik ben niet zo van Sonja. Ik wil juist graag dat mensen begrijpen hoe hun lijf in elkaar zit en waaróm ze bepaalde dingen wel en niet kunnen of moeten eten. Ik kan wel tegen jullie zeggen van: ontbijt: 1 bak havermout met een appel, tussendoor 2 crackers met kipfilet en komkommer en een bak yoghurt, etc etc... maar dat werkt gewoon niet voor iedereen, en als je niet bergijpt hoe jouw EIGEN lijf in elkaar zit en waarom het op een bepaalde manier reageert, en wat bepaalde voedingsmiddelen eigenlijk zijn, dan heb je er op de lange termijn weinig aan. Quick fix, easy fix, en dat is wel hetgeen wat de meeste mensen graag willen. Goud geld verdienen inderdaad, maar in mijn beleving niet op de juiste wijze. Ach, een vage toekomstdroom van me is een sportcentrum met voedingscursussen en daarbij een stukje psychotherapie en workshops om iedereen gezond, slank, strak en ook geestelijk gelukki te maken. En mezelf rijk natuurlijk Knipoog Tegen die tijd post ik wel weer even *LOL* *LOL*

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:12

Hahaha, ik ben ook geen Sonja-fanaat hoor (in een ander topic een paar quotes uit haar boek gehoord Nagelbijten / Gniffelen Knipoog)
Maar daarentegen zou het niet verkeerd zijn om een boek te schrijven met deze informatie, over gezond lijnen. Want de echte bekende boeken en dieten zijn echt de uithonger dieten Knipoog

Maar dat is idd een leuk streven, zo'n sportcentrum!! Vind iig dat jij overal erg veel kennis van hebt!! Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:13

Tha_Niekje schreef:
Hahaha, ik ben ook geen Sonja-fanaat hoor (in een ander topic een paar quotes uit haar boek gehoord Nagelbijten / Gniffelen Knipoog)
Maar daarentegen zou het niet verkeerd zijn om een boek te schrijven met deze informatie, over gezond lijnen. Want de echte bekende boeken en dieten zijn echt de uithonger dieten Knipoog

Maar dat is idd een leuk streven, zo'n sportcentrum!! Vind iig dat jij overal erg veel kennis van hebt!! Knipoog

Welke quotes ben nu wel benieuwd Bloos

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:17

Een keer iets over een dat een honger gevoel heel goed was (iets met een brullende leeuw ofzo Clown Tong uitsteken). Maar wanneer mensen daarmee al gaan slapen met stervende honger e.d. lijkt me dat zeker niet goed.
Zoals ook uit dit topic weer blijkt heb je veel meer nodig dan veel meer mensen denken en wanneer je dat gezond vult, zit je naar mijn mening niet ontzettend snel met zoooo'n honger gevoel. (Tegen de ochtend wel weer honger hebben is wat anders natuurlijk Knipoog)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:57

Heel erg tof dat je dit hier neer hebt gezet, helaas ben ik er te laat achter waardoor mijn schildklier zeer slecht functioneert..
Ik ben dus iemand met overgewicht door te weinig eten.. 5 jaar wel te verstaan Boos!

Inmiddels heb ik hulp gevonden en 2005 was dan voor mij de omekeer..
Ik weet niet of mensen hier het sonja bakker dieet kennen.. mijn moeder doet daar aan mee.. ik nu ook maar ik eet dus veel meer dan ik eerder deed mijn moeder veel minder... Van de week begin ik bij de sportschool ik ben nu zelf in staat om er wat aan te gaan doen en ga me er voor de volle 100% tegen aan gooien..

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 09:44

Super Lorie dat je lekker aan de sport gaat. Zal een stuk helpen bij je verbranding. Fijn dat je op de goede weg zit Lachen

Over dat honger gevoel: daar krijg ik dus echt kriebels van he. Wat is honger? Een vraag van je lichaam om eten. Je moet luisteren naar je lichaam. Als je honger hebt, ben je daar eigenlijk al te laat mee en is je vuurtje al zo gedoofd dat het weer een tijdje duurt voor je het goed brandend krijgt. Sommige mensen hebben gauw honger omdat hun lijf gewend is aan snelle suikers en heeel veel eten, en als ze dan gaan minderen wordt het overstuur. Natuurlijk moet je niet schranzen dan, maar ik ben er van overuigd dat je beter afvalt als je niet tot je hongergevoel gaat. Al was het maar omdat je daarna 10x zo'm trek krijgt (vreetbuien) Ik kan sowieso niet tegen honger, al die hongerdieten geprobeerd maar daarna kreeg ik altijd een ontieglijke vreetkick. Logisc, want je lijf schreeuw dan om voedingstoffen. Maar juist dan pak je sneller koekjes en snoep en zaken waarbij lekker veel suikers je honger direct stillen. Slécht! Ik kan met recht zeggen dat ik nog nooit zo slank ben geweest en jaren geen honger meer heb gehad. Ja, als ik een maaltijd oversla omdat ik de trein mis oid. Dan kan mijn lijf er om gillen aangezien je een klok kan zetten op mijn maaltijden en mijn lijf dan ook verbranden wil!!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:26

Ik ben hier wel blij mee, ondanks ik op goed gewicht ben en altijd ontzettend veel eet. Maar ik kom niet wat aan, wat wat mij betreft best zou mogen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:19

Nou dat is het hem bij het Sonja Bakker dieet, althans bij mij,. Je mag behoorlijk wat eten, gedurende de dag, heel gevarieerd en wat ik begrijp va haar dieet is dat ze elke dag je lichaam wilt laten schrikken door de ene ochtend met 2 colkoren boterhammen te laten eten en de andere morgen 250 magere yogurt met vruchten..als je de dag met de yogurt begint, voert ze het wel op, door bv een liga als tussendoortje en 2 volkoren boterhammen te nemen smiddags..maar savonds over het algemeen enorm licht verteerbaar eten, maar wel elke avond die verdomde 125 gram aardappels (at ik voorheen nooit, kwam daar vroeger juist zo van aan en nu MOET ik het eten volgens haar).. Ik heb werkelijk waar vanaf de middag behoorlijke trek, een maag die enorm rommelt en er snachts wakker van kan worden. Je eet vrijwel geen suikers, althans wel de suikers uit bv de lgakoek en het fruit en eventueel het beleg halvajam, maar daar houd het mee op, geen snoep oid. Nu was ik ee jaar lang gewend te ontbijten met 2 crackers met hagelslag en suiker is vor mijn lichaam enorm slecht..dus ik dacht dat het 'hongergevoel' kwam door het afkicken van de suikers e daar door moet zetten..maarja, nu al halverwege week 3 en nog steeds zo'n enorme trek?? Ik beweeg niet erg veel, hoogstens 3 kwartier per dag wandelen, dus mn lichaam zou in principe genoeg moeten hebben aan die 1200calorien om wat af te willen vallen?
Afijn, ik snap er dus echt helemaal niets van, haha en op één of andere manier krijg ik dat kwartje maar niet gevallen ook..heb zoiets van ik maak die 9 weken wel af, baat het niet schaad het niet, alle vitamines en mineralen haal ik eruit, maar mss te weinig..

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:50

Goede tekst!
Ik ben jarenlang een slank meisje geweest (eerder vergelijkbaar met een grasspriet of breinaald) en ik mocht dan ook al-les eten! Zonder bij te komen weliswaar. Nuja, in de puberteit kon ik veel meer eten en de kilo's vlogen er dan ook bij. Daar ben ik heel blij om want nu zie ik er tenminste 'normaal' uit, ik bedoel, ik zie er al geen anorexiapatiënt meer uit. Maar helaas de kilo's blijven/ bleven eraan komen (ben nog altijd niet dik maar het mag nou wel eens stoppen) en nu enkele van mijn vrienden begonnen zijn met dieeten, doe ik lekker mee.
Ik heb veel gehad aan jouw tekst en weet dus hoe het niet moet...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:14

Kimberley77 schreef:
en wat ik begrijp va haar dieet is dat ze elke dag je lichaam wilt laten schrikken door de ene ochtend met 2 colkoren boterhammen te laten eten en de andere morgen 250 magere yogurt met vruchten..als je de dag met de yogurt begint, voert ze het wel op, door bv een liga als tussendoortje en 2 volkoren boterhammen te nemen smiddags..maar savonds over het algemeen enorm licht verteerbaar eten, maar wel elke avond die verdomde 125 gram aardappels (at ik voorheen nooit, kwam daar vroeger juist zo van aan en nu MOET ik het eten volgens haar).. Ik heb werkelijk waar vanaf de middag behoorlijke trek, een maag die enorm rommelt en er snachts wakker van kan worden. ..

Sorry, maar ook Sonja is niet heilig he Lachen Een boekje geschreven voor de massa, wie zegt dat je het zo 'moet' doen. Niet ieder dieet is voor iedereen geschikt. Als jouw lichaam jou aangeeft dat het aankomt van aardappels: to hell with Sonja! Dan neem je die gewoon niet! Aardappels zijn de hoogste glycemische index, en als ik er al naar kíjk wordt ik er dik van Haha! Ik weet dat ik gevoelig ben voor koolhydraten, dus eet ik de grootste hoeveelheid 's ochtends omdat je ze dan iig nog verbruikt tijdens de dag. Ook eet ik er een eiwit bij zodat ik geen 'spike' krijg in mijn bloedsuiker. Ik neem al helemaal niks met hoge GI (witbrood, witte pasta, aardappelen..). Ik zie dus al: van Sonja's dieet zou ik dikker worden.
Ik vind luisteren naar je lichaam belangrijker dan netjes Sonjas regeltjes volgen. Dus in jouw geval: stevig ontbijten en die aardappels laten staan. Simpel toch? Lachen

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:09

Liedje schreef:
Mooi verwoord Lachen
Vraagje hè Lachen Ik heb ooit volgens mij bij biologie geleerd, dat als je bijvoorbeeld héél erg veel zwaar en hard sport, je op een gegeven moment erg weinig meer verbrand, hoe zat dat ook al weer?
Voorbeeldje van hoe ik het bedoel:
1 uur fietsen, snelheid: 5 km p/u je verbrand calorien
1 uur fietsen 10 km p/u je verbrand meer calorien
1 uur fietsen 40 km p/u je lichaam gebruikt de 'verkeerde' vooraad en je valt niet af/verbrand geen calorien.
Weet jij hier iets van? Ben vergeten hoe het zit Haha!

Dit is onzin. Ook bij 40 km per uur fietsen verbrand je calorien.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:13

Duhelo schreef:
welke soort ben ik dan Haha!
ik weeg 62 kilo, ben 1m72
Op zich geen slecht gewicht, maar zou liever 60 wegen.
ik eet: sochtends: 1-3 kommen (varieert Haha!) choco's, met melk erbij, in een gezonde bui ook een appel oid.

smiddags : een koek, of niets (vergeet ik nogal vaak)
namiddag: een milkyway (erg gezond)
avond: warm eten (geen aardappels, 4-5 lepels groenten, stuk vlees, soms een yoghurtje toe)
savonds: koekjes of snoepjes oid...

ik blijf op hetzelfde gewicht, maar als ik dit lees is dit wel erg weinig...

Als ik je voeding zo bekijk, krijg je erg weinig binnen per dag. Het zou beter zijn om 's middags ook iets van brood te eten i.p.v zoetigheid. Je hebt een prima gewicht voor je lengte, dus er hoeft zeker niks vanaf!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:18

Tja aardapels heb ik ingeruild voor rijst Tong uitsteken ik krijg die dingen met geen mogelijk heid door mijn strot... ik had overigens geen last van hongergevoel sterker nog deed er al bijna een uur over om een maaltijd naar binnen te werken.. verder verander ik wel zo het een en ander aan haar dieet en dat mag ook best vind ik Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:27

Ik snoep (chocola) altijd veel te veel, maar dan ook écht veel. Nou ben ik aan het minderen/vrijwel stoppen, maar het is zó moeilijk. Ik heb altijd zin en als ikdan bezig ben gaat hetgoed,maar ga ik huiswerk maken oid dan gaat het weer fout. Wie weet wat ik hiervoor in de plaats kan eten, wat goed voor je is?

Trouwens, Laura: Ik lees je topics altijd aandachtig door en heb er al veel aan gehad, super dat je ze plaatst en zulke goede tips geeft!