ben de hele dag moe!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Re: ben de hele dag moe!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:05

vind net als mirre dat chronische vermoeidheid erg snel gezegd wordt. Je zegt aan het begin van je topic dat je sinds een aantal weken zo moe bent, en volgens de criteria van ME/CVS kan dit pas na minimaal een half jaar worden vastgesteld. Ik snap dat het heel vervelend voor je is Ach gut want ik ben hier zelf ook bekend mee, maar ik zou er toch bij je huisarts op aandringen dat er verder gezocht wordt of een doorverwijzing naar een internist in het ziekenhuis. Moeheid is een klacht die bij veel ziektes voorkomt, en dat het geen pfeiffer is betekend dus niet meteen dat het dan chronisch vermoeid is. Echt doen hoor, want het is zonde als je ergens mee doorloopt waarvan later blijkt dat er wel wat tegen te doen was.
Een gedeelte van de ME/CVS patienten is dat uiteindelijk geworden doordat ze met andere dingen doorliepen.
Heel veel succes en laat je echt niet afschepen!

(hier nog wat info over wat de criteria voor ME/CVS zijn)

Diagnostische criteria:
Minstens zes maanden aanhoudende of steeds terugkerende vermoeidheid waarvoor geen lichamelijke verklaring is gevonden en die
* Nieuw is, dat wil zeggen niet levenslang aanwezig
* Niet het gevolg is van voortdurende inspanning
* Nauwelijks verbetert met rust
* Het functioneren ernstig beperkt

In combinatie met vier of meer van de volgende symptomen, gedurende zes maanden aanhoudend of regelmatig terugkerend en die er niet waren voor de vermoeidheid begon:
* Zelfgerapporteerde verslechtering van geheugen of concentratievermogen
* Keelpijn
* Gevoelige hals- of okselklieren
* Spierpijn
* Gewrichtspijn
* Hoofdpijn
* Niet-verfrissende slaap
* Na inspanning gevoel van uitputting (malaise) gedurende 24 uur of langer

Exclusiecriteria:
* Een andere aandoening of ziekte die de vermoeidheid(vermoedelijk) verklaart
* Een psychotische, ernstige of bipolaire depressie(maar niet een ongecompliceerde depressie)
* Dementie
* Anorexia of bulimia nervosa
* Alcoholmisbruik of het gebruik van drugs
* Ernstig overgewicht

katrien214

Re: ben de hele dag moe!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:05

Eindelijk heb ik de uitslag van het bloedprikken. Er is eigenlijk niets uitgekomen. Alleen mijn cholesterol is veel te laag, maar dat kan niet de reden van mijn klachten zijn. De dokter kon er verder ook niets over zeggen. Ik heb nu multi-vitamines gekregen. Hopelijk helpt dat...