waarschijnlijk hernia..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: waarschijnlijk hernia..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:56

Citaat:
smiek, ga rijden verdorie! je zal zien dat het helpt! pijn heb je nu toch al

Nou ik kan anders echt niet op een paard zitten hoor. Tevens vind ik het risico ook veels te groot(verkeerde beweging, vallen).
Na mijn eerste hernia heb ik het rijden al flink moeten indammen omdat gewoon iedere keer mijn rug vast schoot. Doorzitten was een hel en galoperen kon alleen in de verlichte zit.

Op mijn haflinger ging het nog wel maar op de fjord niet en nog steeds niet eigenlijk.
Ik heb toen een boomloos zadel gekocht en dat ging een tijd goed maar de laatste 2 a 3 maanden begon ik toch te twijfelen of dat ding wel zo goed was voor mijn houding(kantel dan mijn bekken voorover)

Er moet nu heel wat gebeuren wil ik nog op 1 van mijn eigen paarden kunnen rijden. Huilen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:00

Mmmm wil ook mijn verhaal kwijt maar weet niet waar te beginnen. In ieder geval TS vind ik dat je scan en je uitslag echt wel snel komen, ik had begin april afspraak voor MRI gemaakt, kon half juni terecht en kreeg begin juli pas de uitslag.
En ik was toen al vanaf juni het jaar ervoor aan het klungelen met mijn rug, dat ik niet meer kon lopen etc. etc. etc.

Niet bij iedereen wil paardrijden een goede invloed wil hebben op je rug, ik ben ook zo'n eigenwijs die continu bleef jammeren MAG IK ALWEER PAARDRIJDEN maar op dit moment, ben ik bewust al 6 weken niet in het zadel (met uitzondering van de 4 tal wedstrijden omdat ik geen keus heb) en merk dat er echt vooruitgang in zit. Vanmorgen heb ik toevallig nieuwe steunzolen laten aanmeten, bij mij komt het vanuit mijn voeten, trekt door naar mijn bekken, vervolgens naar mijn lage onderrug en vanaf daar naar mijn nek. Ik ben er niet aan geopereerd, maar met rust etc langzaam hersteld.

Verder heb ik een jaar of langer met een rugcorset paardgereden en zal ik niet zomaar op elk paard stappen omdat mijn tussenwervelschijf uitgepulverd is en hierdoor met regelmaat tegen mijn zenuwbanen aan drukt en ik dan dus inderdaad de uitvalverschijnselen krijg. Kortom ik ben gewoon heel voorzichtig geworden en doe er veel aan om te kunnen blijven paardrijden. Stallen mesten doe ik dus bijvoorbeeld echt niet.

Ik heb nog wel een vraagje aan alle rugpatienten hier, sinds mijn rugprobleem heb ik vaka last dat ik plots heel duizelig wordt, een lift in stappen kan ik niet omdat ik er helemaal "dronken" uitstap en wankel op mijn benen ga lopen tot een minuut of 10 na het uitstappen van de lift, hebben jullie daar ook problemen mee?

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:11

nou ik heb er geen last van dat ik dronken ga lopen, heb trouwens wel vaak dat ik vergeet te ademhalen, omdat bij ademen mijn rug ook een beetje vervelend aanvoelt, niet zo heel erg hoor...maar dat is zo'n stom gevoel!

tja ik begin nou ook te twijfelen aan dat paardrijden. ik denk namelijk dat ik er niet eens op kom, zou er echt een trap bij nodig hebben, want ik heb behoorlijk last als ik mijn been op wil tillen.
ik kan het wel gewoon een keer proberen, alleen wat stappen enzo... ik heb iig geen pony die op hol slaat Lachen

trouwens ik ben bij een osteopaat geweest, en hij zei dat het voor mij voor de hand liggend is om een operatie te doen, omdat ik nogal jong ben en er al behoorlijk lang mee loop. en op mijn leeftijd hersteld je lichaam snel, dus had ik nou al verbetering moeten zien, terwijl het alleen maar erger word..
wat denken jullie daarvan?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:21

Ik stapte op met een krukje en dan gaven ze me nog een kontje Haha!
En met afstijgen, heel voorzichtig over paard heen hangen en dan hielp iemand met mijn been over het zadel doen en vervolgens hielden ze me vast als ik me liet afzakken zodat ik stabiel op de grond terecht zou komen.

Ik vind het moeilijk om te zeggen je moet je laten opereren of niet laten opereren, heb nog steeds geen medicijnen gestudeerd. Zelf heb ik ervoor gekozen om een operatie zo lang mogelijk uit te stellen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:37

Cowgirl schreef:
Citaat:
smiek, ga rijden verdorie! je zal zien dat het helpt! pijn heb je nu toch al

Nou ik kan anders echt niet op een paard zitten hoor. Tevens vind ik het risico ook veels te groot(verkeerde beweging, vallen).
Na mijn eerste hernia heb ik het rijden al flink moeten indammen omdat gewoon iedere keer mijn rug vast schoot. Doorzitten was een hel en galoperen kon alleen in de verlichte zit.

Op mijn haflinger ging het nog wel maar op de fjord niet en nog steeds niet eigenlijk.
Ik heb toen een boomloos zadel gekocht en dat ging een tijd goed maar de laatste 2 a 3 maanden begon ik toch te twijfelen of dat ding wel zo goed was voor mijn houding(kantel dan mijn bekken voorover)

Er moet nu heel wat gebeuren wil ik nog op 1 van mijn eigen paarden kunnen rijden. Huilen

Kijk als het niet gaat dan houdt het inderdaad op Ja Ach gut Maar TS weet niet of het wel of niet zal gaan. Daarom heb ik echt zoiets van probeer het alsjeblieft, want er zijn hier toch meerdere mensen die er baat bij hebben... En al is het alleen maar stappen...
toch? Bloos

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:38

ja ik denk ook wel dat ik dit weekend dat ga proberen, als is het alleen maar om even weer het gevoel te krijgen, want ik mis het echt giga enorm!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:58

Jeetje Smiek, wat een toeval! Echt vervelend zeg!!!
Ik stap als het even kan op alle paarden met een krukje. Onder de 1.70m kan ik ze wel gewoon bestijgen, maar waarom zou ik het doen? Vind het eigenlijk prima zo en het scheelt mij weer moeite.
Ik heb er waarschijnlijk ook nog een hernia diafragmatica bij, een middenrif breukje. Mooi stom, want ook daar schijn je mee te moeten leven... Kan ik iig zeggen dat ik inmiddels VIER hernia's heb Nagelbijten / Gniffelen Nee, echt grappig is het niet..

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:10

sjaantje schreef:
Ik stap als het even kan op alle paarden met een krukje. Onder de 1.70m kan ik ze wel gewoon bestijgen, maar waarom zou ik het doen? Vind het eigenlijk prima zo en het scheelt mij weer moeite.
Ik heb er waarschijnlijk ook nog een hernia diafragmatica bij, een middenrif breukje. Mooi stom, want ook daar schijn je mee te moeten leven... Kan ik iig zeggen dat ik inmiddels VIER hernia's heb Nagelbijten / Gniffelen Nee, echt grappig is het niet..

ik win ik win ik win
Nagelbijten / Gniffelen

Ach gut Kusje

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:18

Ariebombarie schreef:
ik win ik win ik win
Nagelbijten / Gniffelen

Ach gut Kusje

het zal niet Clown

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:25

smiek schreef:
ja dank je wel.. Lachen

ik zou ook wel willen weten hoe jullie over een operatie denken??

Bij ons op de afdeling in het ziekenhuis komen wekelijks 4/5 patienten voor hernia-ok's (en soms 1 a 2 spoedgevallen extra), heb zelf bij verschillende patienten de ok gezien, heb zelf een zenuw die klem zit (2e keer), maar ik zou me echt niet snel laten opereren. Meestal doen ze dat ook pas als je dusdanig gevoelsstoornissen krijgt dat je incontinent wordt of krachtsverlies in je benen krijgt waardoor lopen niet/nauwelijks mogelijk is en dan komt de wachtlijst nog is. Koe

Niet doen dus als het niet absoluut nodig is. Niet iedereen is na een operatie van zijn klachten af en bij sommige mensen wordt het juist erger door het ontstaan van littekenweefsel (denk aan meer pijn/tintelingen/dove plekken/incontinent/verlamming).

Ik heb zelf 3 jaar terug mijn 1e keer uitval gehad en bleef gewoon doorrijden. Die pijn zat er toch. Wijken voor mijn uitgevallen linkerbeen was wat moeilijk Cool . Ik ben toen tijdelijk alleen maar buitenritjes gaan maken, beetje voor mijn lol hobbelen (mijn manueel therapeut kon me wel killen). Nu heb ik sinds 5 maanden weer veel pijn met uitstraling en op de goede dagen train ik serieus, op de minderen dagen krijgt mijn paard gewoon beweging door te hobbelen.
Buik en rugspieren trainen moet je sowieso toch doen. Misschien gaat het beter erdoor, anders heb je er, mocht je wel voor ok gaan, alleen maar profijt bij bij je herstel. De meeste hernia's verbeteren/gaan over door rust (let op tillen/draaien/drukverhogende momenten) en oefenen. Bewegingen die pijn doen moet je zien te vermijden, maar alles wat wel kan gewoon blijven doen. Stilstaan is achteruitgang. Ik zou dus als rijden niet meer pijn opleverd gewoon blijven rijden.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:29

terorita schreef:
Ariebombarie schreef:
ik win ik win ik win
Nagelbijten / Gniffelen

Ach gut Kusje

het zal niet Clown

ROFL Kusje

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:36

je zet hem wel weer mooi voor Arie

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:08

Ariebombarie schreef:
sjaantje schreef:

ik win ik win ik win
Nagelbijten / Gniffelen

Ach gut Kusje

Nouhou... Nagelbijten / Gniffelen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:13

smiek schreef:
ja ik denk ook wel dat ik dit weekend dat ga proberen, als is het alleen maar om even weer het gevoel te krijgen, want ik mis het echt giga enorm!

Als je maar voorzichtig doet Annemieke ! Je komt dat ding maar ophalen ofzo,
dat zit denk ik fijner dan mét zadel. ( moet je je been ook nog is over die énorme
lepel heen zetten. Haha! )

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:12

@ orion1996: Heb je er misschien oook een idee van hoe lang het duurt voordat je geen pijn meer hebt, als je er dan voor kiest om geen operatie te doen?

@ wieteke: haha ja ik doe voorzichtig Lachen

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:14

oke, ik heb net een vriendin opgebeld, en die komt met een half uurtje.. heb gevraagd of zij mij even wil helpen om op mijn pony te komen Lachen we zullen zien...
is het verstandig om met zadel te rijden, of zonder zadel?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:16

heej
wat een verhaal zeg.
Mijn moeder is eind vorig jaar geopereert aan een hernia
ik herken de pijn wat jij zegt in het zelfde als wat zij zei...
als je kiest voor een operatie moet je het minstens 1 jaar wel langzaam opbouwen.
ik zou tog wel gaan voor die scan

succes er mee ...

xx
als je nog iets wil weten stuur je me maar een bp..

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:18

ik heb die mri al gehad hoor Lachen het is nu wachten op de uitslag...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:27

nou spannend hoor.
mijn man heeft op zijn 21 al een hernia gehad.
Ook met klachten begonnen als rugpijn en doorstralingen in de bil en uiteindelijk grote teen.
Hij heeft hier een jaar mee rond gelopen voor dat ze een mri maakte.
Ik weet niet maar als jij plat gaat liggen kan jij dan zonder problemen je been omhoog krijgen?
dat kon mijn man niet hij kon helemaal niks meer.
naar een jaar werd hij geopereerd om het weg te halen.
Opereren doen ze niet meer zo snel omdat de kans dat het terug komt dan heel groot is.
En ja hoor 6 jaar later kreeg mark het zogenaamnde failback syndroom.
Hierbij is het litteken weefsel zo groot geworden dat het tegen de zenuwen is gaan drukken.
Gevolg...,exacte zelfde symptomen als een hernia waar je weinig tegen kan doen.
Opereren kan niet want het weefsel komt terug.
De pijn was nog veel erger dan de hernia 6 jaar eerder,hij had zelfs geen controlle meer over zijn blaas,en dan word het gevaarlijk.
Uiteindelijk heeft hij een zenuwblokkade gehad in het sint maartens kliniek en dat helpt tot nu toe.
Operen doen ze liever niet bij een hernia om het geval van mark te voorkomen.
Ik wens je veel succes voor vragen staat mijn pb box open
gr moniek

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:49

Ik heb er nu drie, we hebben maar foto's laten maken tot halverwege mijn rug en gezien ik ook uitval in mijn armen heb zitten er hoger dus nog wel wat mankementen.
Heb er trouwens twee jaar meegelopen met een huisarts die enkel zei dat ik te dik was Verdrietig

Binnen drie weken krijg ik infiltraties met cortisone en zolang ze niet wegtrekken, mag ik niet paardrijden omdat er eentje bijzit die afglijdt en dan is de kans groter dat dat ding gaat herschuiven ofzo ... Als die niet helpen, moet ik me laten opereren.

Maar eis van je dokter nu maar een MRI of een nmr en blijf er aub niet zolang mee rondlopen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:54

Na de operatie moest ik meteen de volgende dag weer mijn bed uit om te lopen. Meteen vanaf het eerste moment na de operatie dat ik liep, had ik geen pijn meer.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:04

Dat is heel verschillend. Sommige mensen zijn binnen 3 maanden van de pijn af, andere na 3 jaar en andere blijven altijd pijn (zij het in minderen mate) houden.
Wat Moniek zegt (en ik ook al eerder zei) klopt; een van de de dingen die kunnen gebeuren na de ok is dat littekenweefsel. In hele zeldzame gevallen opereren ze daar nog een keer voor (mijn recordpatient staat op 7 ok's voor 2 verschillende hernia's net boven elkaar), maar dan komt er weer ander littekenweefsel voor in de plaats wat weer gaat drukken enz enz. Wortel-en zenuwblokkades kunnen een optie zijn, maar in sommige gevallen maken die de pijn zelfs nog erger en vaak is dit een tijdelijke oplossing. Wacht de MRI maar eerst af, ga dan maar is horen wat de opties zijn en laat je heel goed informeren. Een operatie kan een godszegen zijn, maar ook een lijdensweg na afloop.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:44

Citaat:
Onder de 1.70m kan ik ze wel gewoon bestijgen

ECHT???? Ik had al moeite met 1.40m Haha!

Mijn heup(spieren) zitten dan zo vast dat ik mijn poot niet omhoog krijg zonder hulp.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:48

Moniek schreef:
nou spannend hoor.
mijn man heeft op zijn 21 al een hernia gehad.
Ook met klachten begonnen als rugpijn en doorstralingen in de bil en uiteindelijk grote teen.
Hij heeft hier een jaar mee rond gelopen voor dat ze een mri maakte.
Ik weet niet maar als jij plat gaat liggen kan jij dan zonder problemen je been omhoog krijgen?
dat kon mijn man niet hij kon helemaal niks meer.
naar een jaar werd hij geopereerd om het weg te halen.
Opereren doen ze niet meer zo snel omdat de kans dat het terug komt dan heel groot is.
En ja hoor 6 jaar later kreeg mark het zogenaamnde failback syndroom.
Hierbij is het litteken weefsel zo groot geworden dat het tegen de zenuwen is gaan drukken.
Gevolg...,exacte zelfde symptomen als een hernia waar je weinig tegen kan doen.
Opereren kan niet want het weefsel komt terug.
De pijn was nog veel erger dan de hernia 6 jaar eerder,hij had zelfs geen controlle meer over zijn blaas,en dan word het gevaarlijk.
Uiteindelijk heeft hij een zenuwblokkade gehad in het sint maartens kliniek en dat helpt tot nu toe.
Operen doen ze liever niet bij een hernia om het geval van mark te voorkomen.
Ik wens je veel succes voor vragen staat mijn pb box open
gr moniek

Daar zit ik nu dus ook mee Ja Zelfde symptomen als hernia, ook erg pijnlijk dus Ja Operen kan idd niet, omdat dit gewoon weer terug groeit en omdat het te gevaarlijk is (in mijn geval dan Ja ) Paardrijden zorgt er bij mij voor dat ik pijnvrij ben Ja

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:51

ik heb ook een hernia gehad, na een jaar sukkelen toch weg laten halen 11 januari j.l. en gaat nu súper, had ik vééééél eerder moeten laten doen, ondanks dat ik ook nog zo jong ben.

mijn hele verhaal staat hier:
http://home.versatel.nl/herniadagboek/dagboek2.htm (bovenaan Knipoog)

en bij vragen: mijn pb/email staat open!