Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikki_candy

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:14

Visconti schreef:
nikki_candy schreef:
@Visconti: Waarom had je zo'n hekel aan de pomp?
Ben gewoon even benieuwd omdat ik er nooooooit meer zonder zou kunnen. Ik zou het echt vreselijk vinden als ik weer zou moeten gaan spuiten.
Ik was trouwens in mijn pubertijd ook lang niet zo goed ingesteld als nu. Hoop echt voor je dat het na de pubertijd beter gaat. En gezond eten kan natuurlijk nooit kwaad.
Kun je je diabetes wel goed accepteren als je zo slecht ingesteld bent dan?

Tja moeilijk uit te leggen. Ik vond het altijd er vervelend dat iedereen aan mij kon zien dat ik ziek was, en dat ze grappig maakte over een mp3 speler etc. Ik lachte altijd gewoon mee en ik weet dat ze het absoluut niet l*llig bedoelde, maar het knaagde. Mijn suikers gingen ontzettend schommelen. Ook omdat de pomp bij mij niet goed werkte. Het infuus vloog er heel vaak uit, en raakte heel snel verstopt. Als de naald een dag er in zat was de plek op mijn buik al helemaal opgezet, zo opgezet dat de insuline niet meer uit de naald kon en er gewoon weer uitstroomde.
Mijn hele buik was er gewoon lelijk van, het ging alleen maar slechter met mijn suiker en ik vond het gewoon lastig altijd een ding bij mij dragen.

Tja soms ben ik er echt helemaal zat van. Ben meer ziek dan dat ik beter ben, heb gewoon een weerstand van niks. En omdat mijn suiker echt vrij extreem schommeld (schiet zo van de 4 naar de 20 en weer terug) ben ik heel vaak geroerd, kan ik me niet meer goed concentreren op school en ben ik als persoonlijk ook lang niet meer zo gezellig..

Het heeft wel even geduurd voordat ik het echt kon accepteren, heb een hele tijd door gewoon verder geleefd alsof er niks aan de hand was. Ging elk weekende heel veel drinken, en zosnel mijn ouders wat over mijn diabetes zei vond ik dat ze zeurden.

Tot dat ik een jaar geleden een nieuwe arts kreeg, die mij plotseling de vraag stelde "wat voor inpact heeft diabetes tot nu toe op je gehad?" Toen moest ik plotseling heel hard huilen, ik ben toen ook bij een maatschappelijkwerkster terrecht gekomen. En daar kom ik nog steeds geregeld.

Nu heb ik het wel aardig geaccepteerd, maar het is soms gewoon heerlijk om tegen iemand aan te zeiken dat er voor betaald word Tong uitsteken

Ik zit trouwens bij het ziekenhuis van Stadskanaal Ja

oh zo ja! Bij mij maken ze er ook wel grappen over maar dan zeg ik dat ik dat niet grappig vind en dan houden ze wel op, als ze dan doorgaan dan moeten ze dat zelf maar weten. En tsja ze zien dat je ziek bent idd. In spanje toen ik in mijn bikini lag, hoorde ik iemand zeggen tegen degene die naast haar liep dat het een pacemaker was. Tsja daar kan ik alleen maar om lachen.
Eigenlijk gek om te zien dat iedereen zo anders is, mijn suikerks schommelden juist bijna niet meer toen in de pomp kreeg. Soms schommel ik natuurlijk ook nog wel maar dat is vaak mijn eigen schuld.
En ik heb zelden problemen met mijn infuus, hij blijft altijd goed zitten. En mijn buik ziet er gelukkig ook nog heel goed uit. Daar doe ik ook elke dag veel creme op enzo.
Maar ik snap wel als het zo gaat met die pomp dat je er een hekel aan hebt. Als het zo bij mij zou gaan zou ik ook terugaan op spuiten.

Echt ongelooflijk vervelend voor je dat je suikers zo schommelen. Heb respect voor je dat je je diabetes dan toch wel een beetje kan accepteren!

Ja dat tegen iemand aanzeiken is vaak heerlijk ja! Mijn vriend moet het altijd allemaal aanhoren haha

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:41

lovebonney schreef:
ik heb eergister naar de dokter gebeld om te vragen of ik niet eerder bij de internist kan. de dokter vond dat de afspraak voor 6 feb best goed (waarschijnlijk best snel dan) want ze hadden het er daar over dat dit al een spoedafspraak was.

ik heb van school een bloedglucosewaarde ding te leen dus kan me eigen waarden meten als dat ndoig is.

nou werd ik vrijdag ineens heel erg misselijk dus ik denk prik ff.
daar kwam 9.4 uit. dit is toch onwijs hoog, vooral omdat ik al suikervrije producten eet?

kunnen jullie hier iets uit halen?

9.4 is een droomwaarde voor mij Clown Je suiker moet als diabetes patiënt tussen de 4 en de 10 zitten. Voor normale mensen is dat tussen de 4 en de 7 maar dat is vaak onbemogelijk omdat te berijken.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:51

ohh oke, dus ik moet niet meer naar die 4 - 7 kijken?

weer wat geleerd Tong uitsteken

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:46

Een vriendin van mij heeft het heel erg,
Moet spuiten, heeft een pomp en moet vaak bij eten..
Als ze er ook maar een kwartiertje te laat mee is, word ze heel erg ziek en moet ze gelijk naar huis om speciale pillen in te nemen.
Deze kerstvakantie heeft ze weer de hele tijd in het ziekenhuis gelegen, en lag net op het randje..
Ze heeft het gelukkig toch overleefd!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 18:51

pff, jeetje.. dat is niet zo mooi.. sterkte ermee!

ik hoop dat het bij mij nooit zo erg wordt..je schrikt er toch wel van..

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:54

@lovebonney: Bij mij moeten de waarden tussen de 3.5 en 8 liggen, maar over 9.4 zou ik me maar geen zorgen maken als ik jou was! Ik zat vroeger regelmatig tegen de 30 aan, dan moet je je zorgen maken!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:10

Lieneke_ schreef:
Als ze er ook maar een kwartiertje te laat mee is, word ze heel erg ziek en moet ze gelijk naar huis om speciale pillen in te nemen.
Deze kerstvakantie heeft ze weer de hele tijd in het ziekenhuis gelegen, en lag net op het randje..

Dit heb ik echt nog nooooit gehoord. Weet je zeker dat je vriendin er niet nog een aandoening bij heeft?

Daarbij; je hebt diabetes niet heel erg of een beetje; je hebt het of je hebt het niet. Er zit alleen een verschil in type, niet in zwaarte.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:17

Amulet schreef:
Lieneke_ schreef:

Dit heb ik echt nog nooooit gehoord. Weet je zeker dat je vriendin er niet nog een aandoening bij heeft?

Daarbij; je hebt diabetes niet heel erg of een beetje; je hebt het of je hebt het niet. Er zit alleen een verschil in type, niet in zwaarte.

Helemaal mee eens. Met dit soort verhalen laat je blijken dat je er niks van snapt en stook je onrust. Als je een kwartiertje te laat eet, wordt je er echt niet doodziek van. Als je te laat eet, kan je dat goed oplossen met het nemen van druivensuiker, niks speciale pillen. Ik denk dat het verstandiger is dat TS zich goed laat voorlichten door de dokter, de diabetesvereniging of via een goed forum ( www.diabetescontacten.nl ). want met dit soort reacties, maak je mensen alleen maar onnodig bang.

Diabetes is niet leuk, maar je raakt echt niet zomaar in coma. En als je al in coma zou raken, dan ga je er nog niet van dood, dat is wel héél zeldzaam.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:08

en ook al heb je wle in coma gelegen; alles kan nog goed komen, met een hba1 vab 52 heb ik 3 dagen knock out gelegen, maar kijk nu; heb toch mooi 2 gezond ejongens op de wereld gezet

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:25

OK, Caroline, maar dan lig je dus in coma door héle hoge bloedsuikers en die komen niet van een kwartiertje te laat eten, zoals hier gesuggereerd wordt.

Ik krijg een beetje de kriebels van het willen meepraten, terwijl het kant nog wal raakt! We hebben trouwens op 28 februari een afdelingsavond over dit soort zin en onzin over diabetes. Spreker: ikke;-)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:00

ik heb eens 3 dagen zonder insuline rond gelopen (en wel gewoon suiker eten) en ben niet in coma geraakt, zo snel gaat dat dus niet

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:05

Zeg ik dat ik er veel van afweet dan?
Ik weet alleen dat ze meerdere keren in het ziekenhuis heeft gelegen, en dat ze meteen ziek word.
Ze heeft naast haar suikerziekte ook nog wat anders ( ben de naam kwijt )
ik dacht dat het door de suikerziekte zou komen maar mischien niet dan.
Ze word wel altijd opgenomen in het ziekenhuis door haar suikerziekte.
Dit meisje ligt nu trouwens ook een week in een coma, niet door de suikerziekte maar door een ernstig ongeluk.
Ze krijgt haar inisuline ( of hoe je dat ook schrijft? ) nu via een slangetje lags haar bed.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:46

Misschien moet je dan toch even nadenken over hoe bang zo'n opmerking iemand die net de diagnose gehad heeft kan maken! En ja, ik krijg al de kriebels van alleen het woord suikerziekte, omdat dat al in 1972 is afgeschaft. Diabetes heeft te maken met veel meer voedingsmiddelen dan alleen suiker en dat misverstand zou ik graag de wereld uit hebben.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:07

maar dat gaat je niet lukken Monique, het is een algemeen begrip dat mensen tegen je zeggen dat je suiker hebt, iedereen weet wat er mee wordt bedoeld.

Daarnaast geevn de diabeten hier een paar dingen uit huin ervaringe mee, is niet bedoeld om de TS de stuipen op het lijf te jagen maar laat mi alleen maar zien dat de complicaties die voor kunenn komen , dat ook idd doen.

hoe dan ook TS moet zich goed laten informeren, daar is een forum niet voor, en al helemaal bokt niet, ze zal het meeste baat hebben bij internist en diabetesvpk.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:01

Caroline schreef:
Daarnaast geevn de diabeten hier een paar dingen uit huin ervaringe mee, is niet bedoeld om de TS de stuipen op het lijf te jagen maar laat mi alleen maar zien dat de complicaties die voor kunenn komen , dat ook idd doen.

Ik heb er ook absoluut geen moeite mee dat mensen met diabetes hier hun ervaringen, uit het leven gegrepen neerzetten. Ook heb ik dan geen moeite met de term 'suiker'.

Wat mij wél stoorde is dat Lieneke, die een vriendin met diabetes heeft, maar half weet waar ze het over heeft, maar hier wel een stukje wegzet waar alle vooroordelen en onwaarheden even in een paar regels worden neergezet. Dat is misleidend en kan enorm afschrikken.

Lieneke schreef:

Je hebt diabetes of niet, erg diabetes bestaat niet, heel erg al helemaal niet. Je hebt alleen verschillende behandelmethoden en met een pomp heb je het niet 'erger' of zo. Daarnaast wordt je niet heel erg ziek van een kwartiertje te laat eten en als je er al naar van wordt, zijn er geen speciale pillen, maar gewoon druivensuiker. Pas in een tweede bericht wordt er bij vermeld dat ze ook nog 'wat anders' heeft. Misleidend, dus.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:07

Amulet schreef:

Jawel toch? Sommige mensen moeten zich heel precies aan hun dieet houden enz. Alleen ik heb een vriendin en die heeft type 1, die hoeft dat niet helemaal precies, omdat ze bijna altijd netjes tussen de 4 en 10 zit. Trouwens ook eerder te laag dan te hoog.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:24

Skygirl schreef:
Amulet schreef:

Jawel toch? Sommige mensen moeten zich heel precies aan hun dieet houden enz. Alleen ik heb een vriendin en die heeft type 1, die hoeft dat niet helemaal precies, omdat ze bijna altijd netjes tussen de 4 en 10 zit. Trouwens ook eerder te laag dan te hoog.

Nee. Haha! Er is een verschil in behandelmethoden. Als je type 2 hebt en er wordt soms eerst geprobeerd om de boel te behandelen met alleen een dieet; tsja.....dan lijkt het mij logisch dat die mensen zich iets strenger aan hun dieet moeten houden dan ik, ik kan gewoon extra wat insuline bijpompen als ik extra eet, dat is voor mensen die alleen een dieet hebben moeilijker.

Ik heb ook type 1 en ik heb ook een 'dieet'. Soms hou ik me er streng aan en soms helemaal niet (denk aan feestdagen, verjaardagen of perioden dat ik gewoon geen zin heb). Nu eet ik naast mijn drie hoofdmaaltijden weer bijna niet, omdat ik net een pomp heb en mijn suikers een beetje aan het feesten zijn.

En ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die twee diabeten zien, waarvan de een iedere dag een pilletje moet slikken en de ander 4 of 5 keer per dag moet spuiten (of een pomp heeft) dat mensen die eerste aan gaan duiden als 'een lichte diabeet' en de tweede als 'een zware diabeet'. Maar wat betreft die kans op complicaties/zwaarte voor het lichaam maakt het volgens mij weinig uit, type 1 is alleen in veel gevallen zichtbaarder (tenzij je natuurlijk met type 2 ook spuit, of een pomp hebt).

Om het helemaal ingewikkeld te maken (jahaaa, ik ben op dreef) heb je ook nog verschillende soorten insulne. Je hebt langwerkende insuline, kortwerkende en ultra kortwerkende. Hoe korter de insuline werkt, hoe vaker je zult moeten spuiten....maar hoe flexibeler je bent wat sporten e.d. betreft. Hoe langer de insuline werkt, hoe minder vaak je zult moeten spuiten.....maar hoe minder makkelijk je op onverwachte situaties kunt reageren (plotseling een stuk fietsen bijvoorbeeld). Wat ik bij mij in de klas hoorde; 'Goh, moet jij vier keer op een dag spuiten? Jeetje, dan heb jij wel erge diabetes'. Nee, ik heb gewoon een ultra-kortwerkende insuline Clown Haha!

Ik geloof dat het stukje zo klopt. Maar ik weet er ook niet alles van hoor Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:30

Citaat:
Ik geloof dat het stukje zo klopt. Maar ik weet er ook niet alles van hoor

Volgens mij weet jij al heel wat Haha!

Je hebt gewoon gelijk. Sommige mensen met 'alleen een pilletje' lopen behoorlijk wat complicaties op en moeten zich aan een veel zwaarder leefstijlregime houden dan iemand die bijvoorbeeld met een pomp goed ingesteld is. Wie heeft het dan erg?

Diabetes is een ziekte met veel facetten, verschillende behandelwijzen én een groot verschil in of mensen er wel of geen nare complicaties van oplopen. En daar is vaak geen touw aan vast te knopen, wie wel en wie niet.

Dáárom stoort het me zo als iemand zegt: ik ken iemand en bij die is het zo, dus zo gaat het als je suiker hebt.

Enne, over al het bovenstaande, met al die insulines, behandelmethoden en complicaties, daar geef ik nou cursus over Tong uitsteken

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:28

interessant topic,ik ben zelf pedicure met aantekenig diabetische voet en dochter van een pa met 30 jaar type 1.

momenteel is hij goed ingesteld,maar we hebben zeker in het begin voor vervelende situaties gestaan.
door de kou verbrandde hij meer en kwam dan vrij plotseling te laag.
als hij het druk heeft is zijn suiker ook wisselend en als hij niet in orde is ,stijgt zijn suiker makkelijk naar 21 (terwijl hij dan niet eet!)
ik vind het het vervelendst dat wanneer hij te laag komt (lager als 3) dat hij mondeling best aggressief kan worden en erg opstandig.
helaas weet hij dit nooit achteraf en daardoor is het voor hem moeilijk te geloven.
herkennen jullie dit?
(of via je directe familie?)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:17

Hoi Essie,

Tja, ik herken het wel en het is ook heel verklaarbaar, wat je schrijft.

Als je en lage bloedsuiker hebt, lager dan 4, maar zeker onder de 3, heb je simpelweg te weinig glucose in je bloed. Die glucose komt uit koolhydraten die je eet, maar ook uit reservepotjes die het lichaam zelf aanmaakt, o.a. in de lever. Daar zit wel een 'suikerpot' van 40 klontjes suiker. Op het moment dat je té veel energie gebruikt, niet genoeg eet of bijvoorbeeld teveel insuline spuit wordt de glucose in je bloed door de cellen opgenomen en komt er een tekort. Je lichaamscellen krijgen dan geen glucose, dus geen brandstof. En dan gaat het motortje haperen, net als wanneer je je auto geen benzine geeft.

Ook je hersencellen krijgen geen brandstof, dus ga je rare dingen doen of zeggen. Opstandigheid en aggressie horen daar bij sommigen inderdaad bij en dat is heel vervelend. Ik heb écht weleens mensen ontmoet waarbij het huwelijk hierdoor enorm onder druk stond. Pas toen ik hen kon uitleggen (zoals hier, maar dan nog veel meer onderbouwd met plaatjes enzo) dat degene met de hypo daar eigenlijk niets aan kan doen, kwam er meer begrip voor. Darom vind ik het in mijn cursussen ook zo fijn als partners of kinderen gewoon meekomen. Door elkaars verhalen leren mijn cursisten nog vaak veel meer dan van mijn theorie, hoewel ik natuurlijk die verhalen wel eruit probeer te peuteren Haha!

Dat je vader hóge waarden krijgt ondanks dat hij niet eet, is ook verklaarbaar. Als je lichamelijk niet in orde bent of heel veel stress hebt, gaan je hormonen de stress of koorts, griep e.d. bestrijden. Voor 'strijd' heeft het lichaam energie nodig en dan gaat de lever die glucose uit het reservepotje vrijgeven, zodat het lichaam brandstof heeft voor die strijd. En dan kan je inderdaad als type 1 (bij 2 gaat dat wat minder heftig) behoorlijk hoge waarden krijgen zonder eten. Ook in de ochtend, als je lichaam wakker geschud wordt door het groeihormoon, zie je vaak hoge waarden. Al die glucose die opgeslagen zit in het lichaam gaat het bloed in, maar als je nog geen insuline gespoten hebt, kan de glucose je cellen niet in. De insuline is de sleutel die de celdeurtjes opendoet daarvoor.

Ik hoop dat dit een beetje helder is, normaal doe ik hier zo'n beetje twee cursusavonden over. Bloos

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:37

MoniqueT schreef:
En dan kan je inderdaad als type 1 (bij 2 gaat dat wat minder heftig) behoorlijk hoge waarden krijgen zonder eten. Ook in de ochtend, als je lichaam wakker geschud wordt door het groeihormoon, zie je vaak hoge waarden.

Ppfff daar heb ik ook last van. Dan zit ik om 5 00 nog op 6 en dan wordt ik vervolgend om 8 00 wakker met een waarde van 9...... Haha! Ik zal morgen eens even met de DVK overleggen dat ik de pomp na 5 00 eens even wat hoger in ga stellen Duivel

Als ik een écht hypo heb (onder 2,5) dan ga ik dat enorm ontkennen, andere mensen merken dan wel dat ik een hypo heb (ik word bleek geloof ik, maar dat merk ik dus zelf niet). Ik ben dan in staat om erover in discussie te gaan, want ik ben zelf écht in de veronderstelling dat ik géén hypo heb. Ik heb er ook weleens ruzie om gehad hoor. Vork Clown

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:00

Interessant topic...
Even een vraagje

MoniqueT...wat voor cursussen geef jij precies? *ben nieuwsgierig*
Ik ben namelijk in opleiding tot pvk-er (praktijkverpleegkundige) en zie ontzettend veel diabetes type 2 patiënten.

Ik merk wel (en dat blijkt ook in dit topic) dat alles valt of staat met goede informatie. Een aantal van jullie weten van de hoed en de rand OK dan! , maar een aantal verhalen kloppen ook niet.

Over de behandeling van de TS
Het is inderdaad zo dat als iemand diabetes krijgt en de waarden stijgen niet de pan uit bij de diagnose dat er eerst wordt geprobeerd om de suikers onder controle te krijgen via een dieet. Dit houdt (zoals eerder al verteld) niet in dat je geen suikers meer mag. Het gaat wel om verantwoord en regelmatig eten, maar het mag ook wel lekker zijn af en toe. Zoals nu met de kerst en feestdagen achter de rug mag er natuurlijk met MATE genoten worden. Beter een keer genieten en weer met frisse zin verder, dan niks mogen en steeds meer moeite met het dieet krijgen. Daarnaast is bewegen ook een belangrijke factor.
Bij een wat verhoogd bloedglucose / te hoog HbA1c is dus gezonde voeding en veel bewegen de eerste stap.

En ben het volledig eens met MoniqueT...als Diabetes een 'simpel' verloop heeft (van zo gaat het bij mij..dus zo gaat het bij iedereen) dan was het lang niet zo complex om te behandelen. Als we 20 patiënten op een dag zien dan zien we ook 20 patiënten met verschillende klachten en behandelmethoden. De een krijgt last van zijn ogen, de ander wordt er 80 mee en heeft geen centje pijn. Weer de ander krijgt voetproblemen, en wederom de ander weer niet.
Doorgaans helpt het wel om de waarden zo goed mogelijk onder controle te houden. Hoe hoger / afwijkender de waarden, hoe groter de kans is op een complicatie.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:53

Citaat:
MoniqueT...wat voor cursussen geef jij precies? *ben nieuwsgierig*
Ik ben namelijk in opleiding tot pvk-er (praktijkverpleegkundige) en zie ontzettend veel diabetes type 2 patiënten.

Ik ben gecertificeerd cursusleider bij de DVN (Diabetesverening Nederland) en geef cursussen Leven met Diabetes en Kijken naar Curven. Beide cursussen gaan naast de 'medische' kant van diabetes vooral in op het dagelijkse leven met diabetes. Hoe onstaat diabetes, verschil type 1 en type 2, behandelmethoden, medicatie, hypo's en hypers, voeding (1 dagdeel door diëtiste), complicaties en zelfcontrole. De vervolgbasiscursus Kijken naar curven gaat vooral veel dieper in op de typen diabetes, het onstaan ervan en het verschil daardoor in de behandeling en de resultaten. Eén dag maken we een volledige dagcurven thuis én op een cursusdag, waarbij we met z'n allen ook een maaltijd eten en blijven meten en onder begeleiding van een bewegingsdeskundige ook bewegen en het effect daarvan op bloedglucosewaarden meten en bespreken. Op die dag is ook een diëtiste aanwezig en betrokken bij de educatie. Acceptatie is een belangrijk aspect.

Onze kracht zit hem vooral in de ervaringsdeskundigheid. De arts, praktijkondersteuner en diabetesverpleegkundigen vertellen vanuit hun beroespmatige kennis, wij juist vanuit onze eigen beleving (met daarachter natuurlijk wel de kennis om dat ook goed te doen). Het groepsgebeuren en het delen van ervaringen en belevenissen geven ons de aanknopingspunten om de theorie over diabetes aan de praktijk op te hangen en meer concreet te maken.

Wat een vriendin van mij altijd zo mooi zegt: jij kan het zo goed in Jip-en-Janneketaal uitleggen.

Van onze site: www.dvngorinchem.nl
Citaat:
Educatie

Educatie staat bij de Diabetesvereniging Nederland erg hoog in het vaandel. Kennis van de eigen diabetes kan de kwaliteit van leven sterk verbeteren. Doel van de diabetesbehandeling is het reguleren van de bloedglucosewaarden, waarbij men voor ogen houdt dat er ook nog ruimte moet zijn voor een leuk leven. Dit kan het best bereikt worden door de diabetes zelf te sturen. Kennis is daarvoor noodzakelijk.

De DVN staat borg voor goede opleidingen voor zowel de mens met diabetes als voor de vrijwilligers die hen begeleiden. Alle cursussen worden gegeven door mensen die zelf diabetes hebben of door iemand met een gezinslid met diabetes. Vaak kunt u de kosten van de cursus vergoed krijgen door uw verzekeraar. Veel cursisten gingen u voor en kijken met heel veel genoegen terug op de cursus. Hieronder enkele reacties:

Auke, Leerdam, 26 jaar:

De basiscursus was natuurlijk helemaal super. Het was een leuke groep en iedereen leerde van elkaar en van jou. Ook erg leuk was de meter en de spullen die je erbij kreeg om eens zelf dingen te ervaren. Zo leer je toch het meeste vind ik zelf… En soms werd t even emotioneel voor een aantal cursisten, ook omdat ze er achter kwamen dat de artsen het soms ook niet helemaal weten hoe de vork in de steel zit.

Adri, Leerdam, apothekers-assistente:

In de apotheek waren we het er overeens dat wij als assistentes te weinig wisten over diabetes, daarom hebben wij toen kontakt met jullie gezocht en met 4 assistentes uit de apotheek de cursus gevolgd "Leven met diabetes". Ik kan wel zeggen dat wij bij deze cursus heel veel geleerd hebben over diabetes en over hoe iemand met diabetes kan omgaan. Deze kennis die wij opgedaan hebben is heel belangrijk voor de patiënten die onze apotheek bezoeken, zodat wij ze goed kunnen voorlichten en ze eventueel kunnen

verwijzen naar huisarts

Renske, Nieuwendijk, type 2 diabetes:

Ik heb veel van jullie mogen leren tijdens deze 2 cursussen en begin het allemaal iets beter te begrijpen maar het zal nog wel wat tijd nodig hebben het allemaal een plaatsje te geven. Ik vind het jammer dat het al is afgelopen want tijdens de cursussen voelde ik me thuis en begrepen.

Arie, Geldermalsen, type 2 diabetes:

Monique heeft geen woord te veel gezegd op de cursus avond. Wat ook leuk is ze verteld het allemaal in "jan boerefluitjes" taal. Niet van al die moeilijke woorden. Ga zo door.

Dirk, Heukelum, type 2 diabetes:

Basiscursus Leerdam is prima geleid door Monique en Albert. De hele groep heeft hen graag bedankt met een klokje van Leerdams glas met insciptie. Diverse andere cadeaus werden spontaan overhandigd. Dit alles als dank voor de prima sfeer, de leerzame uitleg en een uitstekende sfeer.

Rutger, account manager fabrikant bloedglucosemeters:

Je denkt al veel te weten over diabetes, maar ik had geen idee wat het leven van een diabeet inhield, nu dus wel ! Ik kan het iedereen aanbevelen.

Lies, type 2 diabetes:

Beloofd is beloofd, ik zou een reactie geven op de basis en vervolg cursus die we met een aantal enthousiaste mensen gevolgd hebben. Nou, daar gaan we dan, de cursus is achter de rug, de leerzame avonden zijn voorbij, we zijn veel te weten gekomen maar ik nog niet alles. 't Fijne van deze avonden was de sfeer, veel werd er uit gelegd door Monique en assistent Albert, je hoefde niet bang te zijn om dingen te vragen en dat heb ik veel gedaan want ik wist bar weinig van en over diabetes. Via beelden op het scherm begreep je vaak makkelijk hoe het in elkaar zat, om thuis nog even alles na te kijken was er het overzicht in boekvorm.
Monique is wel een vakvrouw, zelfs onze verpleegkundige denkt er zo over. Ze vertelt, in normaal nederlands, dingen die ik echt niet wist en meerderen met mij, b.v. het prikken, de verschillende manieren die je kan of moet gebruiken. Albert is de meterexpert, hij zorgde dat de op hol geslagen meters weer normaal functioneerden, je mocht z'n hele lijf gebruiken om te prikken, een heel behulpzaam mens. We hebben ook kennis gemaakt met de spuiters en de pompers, ja, er zijn allerlei vormen van diabetes, 't is geen gemakkelijke materie en ik moet ook regelmatig weer even het boek erbij pakken.
Na de basiscursus kregen we de vervolgcursus, waar we een aantal mensen ontmoetten die we nog niet kenden, o.a. een drietal moeders waarvan kinderen al jaren diabeet zijn, een hele aparte wereld ging ervoor mij open, wat een zorg brengt dat met zich mee, ongelooflijk, je bent haast verpleegkundige als je allemaal hoort wat zij voor en met hun kinderen moeten doen. We hebben ook samengewerkt met de dieetiste, ook daar hebben we veel van geleerd helemaal toen we van ons gezamenlijk buffet genoten. Albert met een bord vol aan onze tafel, vroeg heel triomfantelijk, of wij enig idee hadden hoeveel koolhydraten hij naar binnen zat te werken. Wij als leken waren wel slim en zeiden dat hij dat zelf wel wist, zijn volle bord bleek er net zoveel te hebben als ons bescheiden halfgevulde bordje. We bleven prikken die dag, voor en na van alles, half beurs aan 't eind, maar je wist wel waar je aan toe was.
Tot slot met elkaar bewegen, Loes ging met ons aan de slag met ballonnen en slurrefies, daarna mocht ik op lekkere muziek en met de elastische band een pittig en ontspannend eind breien aan deze gezellige en leerzame dag.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:00

Mijn vriend heeft het. Ik ben altijd vreselijk bezorgd omdat hij 2x bij mij thuis snachts een hypo heeft gehad. Nu gaat het alweer een tijd goed, hopelijk blijft het zo gaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:02

Lisjuh, zolang je vriend geen epilepsie heeft of hartproblemen, zal hij ook zelf uit een hypo komen, al kan dat best lang duren. Hypo's zijn heel vervelend, maar over het algemeen niet gevaarlijk!