Citaat:
MoniqueT...wat voor cursussen geef jij precies? *ben nieuwsgierig*
Ik ben namelijk in opleiding tot pvk-er (praktijkverpleegkundige) en zie ontzettend veel diabetes type 2 patiënten.
Ik ben gecertificeerd cursusleider bij de DVN (Diabetesverening Nederland) en geef cursussen Leven met Diabetes en Kijken naar Curven. Beide cursussen gaan naast de 'medische' kant van diabetes vooral in op het dagelijkse leven met diabetes. Hoe onstaat diabetes, verschil type 1 en type 2, behandelmethoden, medicatie, hypo's en hypers, voeding (1 dagdeel door diëtiste), complicaties en zelfcontrole. De vervolgbasiscursus Kijken naar curven gaat vooral veel dieper in op de typen diabetes, het onstaan ervan en het verschil daardoor in de behandeling en de resultaten. Eén dag maken we een volledige dagcurven thuis én op een cursusdag, waarbij we met z'n allen ook een maaltijd eten en blijven meten en onder begeleiding van een bewegingsdeskundige ook bewegen en het effect daarvan op bloedglucosewaarden meten en bespreken. Op die dag is ook een diëtiste aanwezig en betrokken bij de educatie. Acceptatie is een belangrijk aspect.
Onze kracht zit hem vooral in de ervaringsdeskundigheid. De arts, praktijkondersteuner en diabetesverpleegkundigen vertellen vanuit hun beroespmatige kennis, wij juist vanuit onze eigen beleving (met daarachter natuurlijk wel de kennis om dat ook goed te doen). Het groepsgebeuren en het delen van ervaringen en belevenissen geven ons de aanknopingspunten om de theorie over diabetes aan de praktijk op te hangen en meer concreet te maken.
Wat een vriendin van mij altijd zo mooi zegt: jij kan het zo goed in Jip-en-Janneketaal uitleggen.
Van onze site: www.dvngorinchem.nl
Citaat:
Educatie
Educatie staat bij de Diabetesvereniging Nederland erg hoog in het vaandel. Kennis van de eigen diabetes kan de kwaliteit van leven sterk verbeteren. Doel van de diabetesbehandeling is het reguleren van de bloedglucosewaarden, waarbij men voor ogen houdt dat er ook nog ruimte moet zijn voor een leuk leven. Dit kan het best bereikt worden door de diabetes zelf te sturen. Kennis is daarvoor noodzakelijk.
De DVN staat borg voor goede opleidingen voor zowel de mens met diabetes als voor de vrijwilligers die hen begeleiden. Alle cursussen worden gegeven door mensen die zelf diabetes hebben of door iemand met een gezinslid met diabetes. Vaak kunt u de kosten van de cursus vergoed krijgen door uw verzekeraar. Veel cursisten gingen u voor en kijken met heel veel genoegen terug op de cursus. Hieronder enkele reacties:
Auke, Leerdam, 26 jaar:
De basiscursus was natuurlijk helemaal super. Het was een leuke groep en iedereen leerde van elkaar en van jou. Ook erg leuk was de meter en de spullen die je erbij kreeg om eens zelf dingen te ervaren. Zo leer je toch het meeste vind ik zelf… En soms werd t even emotioneel voor een aantal cursisten, ook omdat ze er achter kwamen dat de artsen het soms ook niet helemaal weten hoe de vork in de steel zit.
Adri, Leerdam, apothekers-assistente:
In de apotheek waren we het er overeens dat wij als assistentes te weinig wisten over diabetes, daarom hebben wij toen kontakt met jullie gezocht en met 4 assistentes uit de apotheek de cursus gevolgd "Leven met diabetes". Ik kan wel zeggen dat wij bij deze cursus heel veel geleerd hebben over diabetes en over hoe iemand met diabetes kan omgaan. Deze kennis die wij opgedaan hebben is heel belangrijk voor de patiënten die onze apotheek bezoeken, zodat wij ze goed kunnen voorlichten en ze eventueel kunnen
verwijzen naar huisarts
Renske, Nieuwendijk, type 2 diabetes:
Ik heb veel van jullie mogen leren tijdens deze 2 cursussen en begin het allemaal iets beter te begrijpen maar het zal nog wel wat tijd nodig hebben het allemaal een plaatsje te geven. Ik vind het jammer dat het al is afgelopen want tijdens de cursussen voelde ik me thuis en begrepen.
Arie, Geldermalsen, type 2 diabetes:
Monique heeft geen woord te veel gezegd op de cursus avond. Wat ook leuk is ze verteld het allemaal in "jan boerefluitjes" taal. Niet van al die moeilijke woorden. Ga zo door.
Dirk, Heukelum, type 2 diabetes:
Basiscursus Leerdam is prima geleid door Monique en Albert. De hele groep heeft hen graag bedankt met een klokje van Leerdams glas met insciptie. Diverse andere cadeaus werden spontaan overhandigd. Dit alles als dank voor de prima sfeer, de leerzame uitleg en een uitstekende sfeer.
Rutger, account manager fabrikant bloedglucosemeters:
Je denkt al veel te weten over diabetes, maar ik had geen idee wat het leven van een diabeet inhield, nu dus wel ! Ik kan het iedereen aanbevelen.
Lies, type 2 diabetes:
Beloofd is beloofd, ik zou een reactie geven op de basis en vervolg cursus die we met een aantal enthousiaste mensen gevolgd hebben. Nou, daar gaan we dan, de cursus is achter de rug, de leerzame avonden zijn voorbij, we zijn veel te weten gekomen maar ik nog niet alles. 't Fijne van deze avonden was de sfeer, veel werd er uit gelegd door Monique en assistent Albert, je hoefde niet bang te zijn om dingen te vragen en dat heb ik veel gedaan want ik wist bar weinig van en over diabetes. Via beelden op het scherm begreep je vaak makkelijk hoe het in elkaar zat, om thuis nog even alles na te kijken was er het overzicht in boekvorm.
Monique is wel een vakvrouw, zelfs onze verpleegkundige denkt er zo over. Ze vertelt, in normaal nederlands, dingen die ik echt niet wist en meerderen met mij, b.v. het prikken, de verschillende manieren die je kan of moet gebruiken. Albert is de meterexpert, hij zorgde dat de op hol geslagen meters weer normaal functioneerden, je mocht z'n hele lijf gebruiken om te prikken, een heel behulpzaam mens. We hebben ook kennis gemaakt met de spuiters en de pompers, ja, er zijn allerlei vormen van diabetes, 't is geen gemakkelijke materie en ik moet ook regelmatig weer even het boek erbij pakken.
Na de basiscursus kregen we de vervolgcursus, waar we een aantal mensen ontmoetten die we nog niet kenden, o.a. een drietal moeders waarvan kinderen al jaren diabeet zijn, een hele aparte wereld ging ervoor mij open, wat een zorg brengt dat met zich mee, ongelooflijk, je bent haast verpleegkundige als je allemaal hoort wat zij voor en met hun kinderen moeten doen. We hebben ook samengewerkt met de dieetiste, ook daar hebben we veel van geleerd helemaal toen we van ons gezamenlijk buffet genoten. Albert met een bord vol aan onze tafel, vroeg heel triomfantelijk, of wij enig idee hadden hoeveel koolhydraten hij naar binnen zat te werken. Wij als leken waren wel slim en zeiden dat hij dat zelf wel wist, zijn volle bord bleek er net zoveel te hebben als ons bescheiden halfgevulde bordje. We bleven prikken die dag, voor en na van alles, half beurs aan 't eind, maar je wist wel waar je aan toe was.
Tot slot met elkaar bewegen, Loes ging met ons aan de slag met ballonnen en slurrefies, daarna mocht ik op lekkere muziek en met de elastische band een pittig en ontspannend eind breien aan deze gezellige en leerzame dag.