depressief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Re: depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:57

pfff wat een hoop mensen die hier medicatie slikken, medicatie die ik ook(helaas) een tijd heb geslikt. Op dat moment kon het niet anders, maar inmiddels ben ik erg blij dat ik het afgebouwd heb en nu een half jaar later begin ik eindelijk weer langzamerhand mezelf te voelen.

Ik zal nu eerder naar natuurlijkere middelen zoals bv rhodiola of sintjanskruid of valeriaan grijpen. Middelen die ook een goed effect hebben, maar dan zonder de vervelende bijwerkingen die bv efexor of oxazepam kunnen hebben.

Daarnaast kan bezig zijn met veel sporten ook een goede uitwerking hebben op hoe je je voelt. Het feit dat je lichaam endorfinen produceren als je flink hardloopt kan je jezelf uren heerlijk rustig door voelen. Of meditatie ook erg fijn om te doen en mee bezig te zijn.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:00

Ik heb nu al enige maanden last van paniekaanvallen. Het is begonnen op een avond in een kroeg, ik werd plotseling heel duizelig en viel bijna neer. Daarna heb ik dit nog een keer gehad bij een concert. Die duizelingen gingen gepaard met erg aparte gevoelens, voornamelijk angst en de 'steen op de maag' gevoel. Sindsdien heb ik zulke gevoelens bij veel dagelijkse situaties. Zo heb ik tijdens een vergadering een 'zware' paniekaanval gehad, waarbij het zweet mij uitbrak en ik hevige hartkloppingen kreeg. Ik heb onlangs mijn bloed laten testen en dit was allemaal in orde. Voor mij een bevestiging dat het voornamelijk psychisch is. Ik wil dit niet depressief noemen, maar je bent wel 24/7 aan het stressen en jezelf bang aan het maken met 'als ik daar en daar me maar niet angstig ga voelen'. Gelukkig kan ik veel ontspanning vinden bij de paarden (zonder enige angstgevoelens) en hier ook echt van genieten. Maar nog veel dagelijkse dingen die ik doe zijn een hindernis voor me, ik kan er niet van genieten maar doe het omdat ik me niet wil laten weerhouden door een angstig voorgevoel.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:28

Hmm ff een vraagje, als je denkt dat je ongelukkig bent en dan die 'donkere wolk' boven je hoofd, dan betekend dat toch niet meteen dat je depressief bent lijkt mij ?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:17

@hasten, dat hoeft idd niet

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:24

Nee, depressief ben je niet meteen, ben je niet zomaar. Bedoel het niet verkeerd hoor. Maar als je ongelukkig denkt te zijn en die donkere wolk boven je hoofd voelt/hebt. Ben je niet meteen depressief.

@Lizzle ; jij hebt duidelijk last van paniekaanvallen, hoeft geen depressie te zijn, zoals je zelf al zegt '' ik wil dit niet meteen depressief noemen'' .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:18

Wanneer zijn jullie stappen gaan nemen?
En als je nou niet gelooft in therapie, praten en geen pillen wil slikken?
Ik weet, dat klinkt als eigenwijs, maar zo bedoel ik het niet.
Ik was ooit bijna 3 maanden ergen heen gegaan, maar ben afgehaakt. Ik heb een kind en maak me teveel zorgen als ik de boel achter moet laten, kind, pony's, honden. Daarnaast lijken groepstherapieen me echt niks.
Ik geloof ook niet dat praten bij mij iets op gaat lossen en ben steeds weer er bovenop gekropen, maar ik weet dat het niet oke is. Pillen slikken is een probleem. Ik heb jaren medicijnen gebruikt voor cu en had er zoveel last van dat ik geopereerd ben en de ontstoken darm dus weg is, en ik medicijn vrij door het leven kan.
Ik moet iets doen en in mezelf gaan investeren. Zo door gaan kan ik niet en is voor mijn omgeving ook niks, maar toch.... Ik zie het niet zo zitten die therapie, of met mensen praten.
Hoe stom het ook klinkt, toch een eerlijke mening ajb

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:19

@superpony: ik denk dat je het ggzcircuit bedoeld met therapie en pillen? heb je al eens gedacht aan andere therapieen die niet zozeer op praten zijn gebaseerd bv wat meer ervaringsgerichte/ lichaamsgerichte therapie bv gestalt/rebirting ed?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:51

Nee, niet eens ooit van gehoord. Maar geloof dus ook niet snel in dingen. Ben een moeilijk geval. Ik kan niet praten op commando en geloof totaal eigenlijk niet in therapieen. Maar er moet iets gebeuren, want op een gegeven moment, ga je niet alleen geestelijk, maar zelfd ook lichamelijk problemen krijgen. Ik vind het ook voor mijn omgeving vervelend. Ik banaceer vaak op het randje van eraan toegeven, maar ik kan me er vaak nog net bovenop helpen zelf. Tenminste zo lijkt dat dan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:54

superpony, zo ben ik ook, ik kan heel moeilijk praten. tot ik 8 weken geleden instorte kon ik ook mezelf wel weer bovenop helpen. maar nu zit ik dus wel met een heel erge depressie. met o.a. veel gedachten aan de dood enz. ik geloofde ook nooit in therapie. heb het nu wel omdat het echt niet anders kan.

mag ik je aanraden toch iets te zoeken aan hulp, laat het niet zo ver komen dat je instort! want dan is alles nog veel erger. op moment leer ik dat je ook kan leren praten. geloof me het is heel moeilijk en ik kan het ook echt niet makkelijk, maar mijn therapeut weet dit en kan vaak door wat vragen stellen en blijven stellen toch uiteindelijk wel een en ander uit me krijgen

heel veel sterkte allemaal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:12

Ha, misschien doe ik het wel verkeerd. Ik ben gewoon altijd bezig er bovenop te blijven en er niet aan toe te geven. Ik denk dat ik meerdere malen al op het randje heb gebalanceerd. Net als nu heel erg, maar ik kan en mag niet opgeven, maar feitelijk kan je al gewoon helemaal niet meer zo. Maar het moet,heb een kind, dieren, dus kan niet opgeven. En dan, kom je op een wachtlijkst, af en toe een gesprekje? Het zit zo opgekropt, het moet er eigenlijk uit, maar of dat me gaat helpen betwijdel ik. Want dan vertel je iemand alles...en dan? Zijn mijn problemen of gevoelens echt niet weg mee!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:19

ze zijn er niet mee weg maar je kan leren er mee om te gaan. ik zit zelf nog in de begin fase van me therapie. maar wat ik begrijp is dat ze je helpen de digen die je opgekropt heb een plek te geven en beter er mee om te gaan.

en ik heb ook een hele tijd op het randje gelopen. als het goed is kom je niet op een wachtlijst (zou niet al te lang mogen duren in ieder geval) en kan je regelmatig op gesprek, ik heb nu 1x in 14 dagen gesprek, dat is voor mij nu even tax omdat het best pittig kan zijn. maar toch geloof ik dat het zal helpen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:26

hé mensjes, even een berichtje dat ik dit topic niet kwijtraak.
heb nu geen tijd om het door te lezen, maar heb in de afgelopen tijd wel geleerd dat het al heel veel scheelt als je je verhaal kwijt kan en begrepen word.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 19:34

Ik ben wel degelijk depressief, heb ook veel aan de dodd gedacht en dergelijke. Gelukkig gaat t nu weer wat beter en kan ik weer wat lachen. Ik sta al maanden op een wachtlijst voor terapie, dat verschilt dus duidelijk per regio. Ik ben al sinds mijn 14e in teraphie geweest, dus heb al heel wat achter de rug. Helaas hebben ze het destijds volledig verkeerd aan gepakt, waardoor ik nu helemaal opnieuw moet beginnen. Als je in terapie gaat, zorg dat je naar een goede instelling gaat, kijk uit voor op de lange baan schuivers en uitstellers. Ik zat eerst in helmond bij het ggz, maar die hebben er dus een zooitje van gemaakt. Nu zit ik in Geldrop en ik hoop dat deze me beter zullen behandelen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:55

ik kan ook niet zeggen dat ik 'echt' depresief ben gelukkig maar angstaanvallen, hyperventilatie gaat
vaak wel gepaard met depresieve gevoelens!
ik ben nu na een half jaar tobben hulp gaan zoeken en ik ga woensdag voor het eerst, zit nu ook op Yoga
om me te leren ontspannen en praat erover met andere mensen, ik kwam er ook achter dat er dus HEEL
veel mensen zijn met hyperventilatie en paniekaanvallen!!! echt heel veel had ik niet verwacht en ik heb
aan die mensen ook heel veel steun en voel me niet alleen!!

ik grijp nu ook naar de homeopatische middelen ipv de chemische dan zal het soms meer een placebo zijn maakt mij
niet uit bij mij helpt het en daar gaat het om Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:58

@Superpony ga toch hulp zoeken en niet bij het Riagg ofzo maar bij de Ensis daar zit een goed stel mensen en bevalt het je niet dan kap je er toch mee maar geef het een kans. zo kan je toch niet door gaan? groepstherapie zou ik ook niet aan moeten denken maar individueel kan het je echt wel helpen.
de paarden en de kids kunnen echt wel een uurtje zonder jou in de week toch??

en ga op Yoga ofzo is heel ontspannend!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:16

Wat is ensis?
Mijn ha weet het wel en daar kan ik goed terecht als ik wil. Hij ziet me liever nu eens komen dan gaan.
Ik zou ooit nnaar Utrecht gaan 3 maanden intern, maar vanwege mijn zoontje kon ik het op het laatste moment niet.
Ik weet waar mijn problemen vandaan komen. 1 x in de 14 dagen met iemand praten vind ik niet veel.
Ik zou het gewoon lekker vinden als ik me even lekker kan laten gaan, zonder dat ik me druk hoef te maken om andere dingen en dan weer opbouwen naar de goeie weg. Maar ik moet eerst echt even helemaal leeg, want het is alsof je overloopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:07

Depressie en angsten hebben vaak dezelfde oorzaak: problemen met serotonine heropname. Vandaar dat anti-depressiva ook ingezet worden tegen angsten.

Ik slik nu Efexor ben aan het opbouwen, voelde me misselijk en duizelig bij het opbouwen maar na een paar dagen verdwijnt dat en ik merkte meteen al dat ik al iets lekkerder in mijn vel zat.

Pas na enkele weken ga je effect merken op je klacht, angst of depressie. Ik ben benieuwd, ik wacht af...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:29

Ensis is een stichting check ff op http://www.ensis.nu/
weet niet of het bij jullie ook in de buurt is!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:41

Ik heb het ook.
Nooit gelukkig en eigenlijk ook niet echt genieten van dingen.
Ik was altijd nogal down en emtioneel, mede door mijn verleden, maar het drong pas echt tot mij door toen ik slaagde voor mijn rijbewijs, ik was er best lang mee bezig geweest om het te halen en ik wilde het echt heel graag hebben.
En toen slaagde ik... normaal zou je dan dol blij zijn... maar dat had ik helemaal niet..
Ik zat op de bank en ik dacht: nu heb ik het gehaald... ja... leuk....

Ik vind dat eigenlijk wel heel erg, want je geniet helemaal niet zo van het leven, en dat doe ik ook niet.
Dood of levend maakt mij eigenlijk ook niet zoveel uit.
Ik zou het niet zo erg vinden om dood te gaan, alleen natuurlijk wel voor mijn moeder en famillie.

Ik slik ook medicijnen, Cipramil, ze helpen wel een beetje, vroeger was ik nog veel depressiever dan nu, maar echt lol in het leven... dat heb ik niet.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:15

Ja, dat heb ik ook.. Ben de laatste tijd zo emotioneel, niet normaal.. En heb ook vaak van die negatieve gedachten, wil er vaak niet meer zijn, maar tegelijkertijd heb ik geen lef om het te doen.. Kan m'n paardjes niet achterlaten en wil m;n ouders zoiets niet aandoen.. Maar aan het leven, zal ik weinig missen.. Ik geniet er gewoon niet meer van..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:18

he uppojono, dat ken ik ja. had gisteravond voor het slapen zo'n moment dat ik echt zoiets had van ik stap er uit. maar ja , dan denk ik toch weer aan fam. en vrienden enz en dan doe ik het niet. maar is wel klote