Waar word je nou dik van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Waar word je nou dik van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:24

Alcohol is ook een echte dikmaker.

Zelf probeer ik ook af te vallen. Niet met een dieet, ik wil nml zelf bepalen wat ik eet, als het me voorgeschreven wordt, word ik gek en krijg ik enorme vreetbuien. Maar ik eet gewoon wat ik denk dat gezond is. Niet te veel, maar ook zeker niet te weinig.
Zorg altijd voor een goed ontbijt en veel water. Suiker vermijden, maar je niet overal druk om maken.
Ook belangrijk, genieten van wat je eet. Eet altijd rustig en aan tafel.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:24

Probeer wit vlees en vis te eten, voorkom overmatig gebruik van suikers (je schrikt je rot waar dat allemaal in zit).
Let ook op je melkprodukten. Vervang dat eens door soja of geitenkaas produkten. Drink veel water zeker 2 1/2 liter gebruik niet teveel koffie en thee (of drink kruidenthee).
Ik ben zelf 20 kg afgevallen toen lette ik extreem om mijn voeding.(ik at toen 6x perdag maar naam geen onnatuurlijke sduikers) Er is nu 5 kg bij maar op dat gewicht ben ik nu zeker al 2 jaar. Ik beweeg regelmatig. Let op je beleg op brood worst en kas is erg vet. Eet ong. 6x per dag kleine beetjes.

maike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:25

Ik ben dus vanaf 2 januari bezig met het Sonja Bakker dieet. Dit is absoluut geen honger dieet! Het is goed vol te houden en je mag best veel eten. Het is logisch dat je bij een dieet minder eet dan normaal. Je moet toch je vetreserves ingaan om af te vallen.
Dit dieet is gebaseerd op afwisselend eten en uiteraard kleinere porties. Als ik zie wat voor porties ik eerst at, en wat ik met het dieet mag kom ik er wel achter dat ik veeeeeel te veel at, terwijl je met de aangegeven porties ook genoeg hebt.
Ik was gewend om te eten tot ik vol zat en moet er ook wel aan wennen dat ik niet het gevoel heb dat ik genoeg heb gegeten. Dit merk je ook pas ongeveer een half uur na het eten. Ik heb nu in de gaten dat ik genoeg heb aan kleinere porties en op het moment dat ik weer trek krijg is het tijd voor het tussendoortje.
Ik ben hier dus zeker wel over te spreken en geloof niet dat dit een crashdieet is. Als ik terug ga naar mijn oude patroon kom ik natuurlijk weer gewoon aan, maar het idee erachter is volgens mij dat je afwisselend en gezond moet eten.
(ik leefde hiervoor (even overdreven) op een dieet van pizza en vet, dus voor mij is dit sowieso al een hele verbetering!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:22

Debo schreef:
Ik ben op 1 November 2006 gestopt met snoepen en brood eten, ik eet nu 2 x per dag een bakje cornflackes en savonds eet ik gewoon met de pot mee (ook patat enz). Ik ben nu al 4,5 kilo kwijt Lachen

Gewoon iets minder eten dan normaal werkt dus ook prima Knipoog

Als je gewend bent om bij het ontbijt vier boterhammen met vette worst te eten en bij de lunch ook, en je gaat over naar twee boterhammen met vette worst bij ontbijt en lunch, dan eet je ook 'iets minder dan normaal' Knipoog. Maar gezond en afwisselend is het IMO dan nog steeds niet. Net zo min als twee keer per dag een bakje cornflakes dat is.

Je zegt dat je gestopt bent met brood eten. Waarom, als ik vragen mag? Het Voedingscentrum adviseert 3 tot 7 sneetjes per dag (zie deze link) en de kritiek van het Voedingscentrum op SB is voornamelijk dat zij te weinig brood adviseert.

In het algemeen: ik denk ook niet dat je té veel waarde moet hechten aan een algemene methode. Of in ieder geval niet te veel vergelijken met anderen. Ieder mens is anders, ieder mens heeft een andere verbranding. Ook speelt mee of je een zittend beroep hebt (8 uur per dag achter de pc) of dat je veel buiten beweegt (postbode op de fiets), of je eens in de week een uurtje naar de sportschool gaat en verder niet sport of dat je topsporter bent. Een algemene methode (SB of 'gewoon minder eten') zal bij persoon A dan ook anders uitwerken dan bij persoon B. En daarnaast zal een topsporter in veel gevallen professionele begeleiding krijgen bij zijn eetpatroon, een 'gewone sterveling' niet, tenzij je een diëtist in de arm neemt.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:29

Ik ben momenteel bezig met het Weight Watchers dieet. Je mag daar echt veeel meer eten dan bij Sonja Bakker (ook geprobeerd, maar ging zowat van m'n stokkie Knipoog )
Bij Weight watchers mag je álles eten, maar je hebt een bepaald aantal points per dag waar je niet boven mag komen (en ook niet onder Haha! )
Wel is het zo dat je 2 points aan vetten moet besteden, 2 stuks fruit en 300 gram groenten moet eten en 2 points aan zuivel.

Ik vind het fijn dat er niks 'verboden' is, je leert heel bewust omgaan met wat goed en wat minder goed is voor de lijn. Er hoeft verder niet veel af hier, ik heb een gezond gewicht maar wil wel wat kilo's kwijt.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:46

Dat van Sonja Bakker schijnt te helpen, mijn moeder is iets van 3 kilo in een week afgevallen(na kerst enz, maar dan nog). Ze heeft wel een beetje een hongergevoel, maar dat komt omdat ze zich normaal af en toe vol zat te stoppen met snoep enz.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:23

Naar mijn idee heb je helemaal geen dieet of iets nodig. Ook geen Sonja Bakker of iets.
Ik denk dat Sonja bakker haar boek zoveel gekocht wordt ( werk in een boekenwinkel ) omdat het gewoon helemaal voorgeschreven menu's zijn en mensen er zelf niet meer over na hoeven te denken.

Ik denk dat als je wilt afvallen je het beste gewoon minder kunt gaat eten, maar er wel voor moet blijven zorgen dat je al voedingsstoffen binnen krijgt ( en genoeg! ) Hierbij veel bewegen natuurlijk.
Als je op kleine dingetjes let kom je al heel veel, dus bijvoorbeeld 30 of 20 + kaas eten i.p.v. 48 +. Als je zin hebt in iets lekkers neem dat iets van Snack a jacks i.p.v. vette chips.
Natuurlijk mag je af en toen gewoon wat echt lekkers nemen, anders heb je alleen maar maar kans op freetbuien.

Op het lijn-topic ( op voedertijd ) geeft iedereen zijn dagschema's en steunt iedereen elkaar, en geeft ook tips. Werkt hartstikke goed Lachen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:42

Karin schreef:
Het crashdieet is niet de boosdoener, maar het feit dat mensen na zo'n dieet weer 'normaal' gaan eten. Waarmee ik bedoel dat ze in hun oude eetpatroon terugvallen. En dan gaat het mis.

Redelijk met je eens, behalve deze quote. Het crashdieet is namelijk de oorzaak van de slechtere verbranding van je lichaam, die ahw op 'reservestand' gaat omdat het weinig eten binnen krijgt. Ga je weer gewoon eten, blijft je lijf eerst minder verbranden, en dan kom je aan.

En die Sonja Bakker hype... tsja. Ik had eerder een boek moeten schrijven *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:15

Schreef ik crashdieet? Dan zat dat zeker nog in mijn vingers (excuses), ik bedoelde 'dieet' in het algemeen. Bloos

Mijn punt was het volgende. Je hoort zo vaak: 'En wat als je na dat dieet weer normaal gaat eten? Dan kom je toch aan?' Juist, daarom moet je ook je eetpatroon blijvend veranderen. In het ideale geval is er geen 'periode van het dieet' en 'periode na het dieet'. Je gaat anders eten (en meer/anders bewegen) en zorgt er op die manier voor dat de verloren pondjes er niet meer bij komen.

Wat Sonja Bakker betreft: in mijn vrienden- en kennissenkring zijn mensen die ruim een jaar geleden al met SB aan de gang gingen, vóór de hype dus. Zij zijn tussen de 5 en 15 kg afgevallen en nu een jaar later zitten ze nog steeds op datzelfde gewicht. Niks jojo'en, gewoon begonnen met SB als stok achter de deur, steuntje in de rug, beginpunt van bewuster eten, hoe je het ook wilt noemen, en daarna niet meer teruggevallen in hun oude eetpatroon.

Wel is het heel typisch dat ze de ene bewonderende opmerking na de andere krijgen als ze zeggen dat ze zijn afgevallen 'door bewuster te gaan eten'. Maar zeggen ze dat SB daar de aanzet toe is geweest, dan wordt er honend gereageerd, gegniffeld of is de reactie 'het valt me van je tegen dat je dat zelf niet kunt'. (Typisch ook omdat je als toehoorder niet weet of het vage 'bewuster gaan eten' op een verantwoorde manier is gebeurd.)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 01:36

je moet ook zo min mogelijk koolhydraten eten.
want als dat in je lichaam opslaat, wordt het ook vet.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:49

ja, maar dat is pas als je lijf het ópslaat...
koolhydraten verbruik je wél als eerste.
Ik zou hem willen nuanceren en zeggen dat je zo min mogelijk snelle koolhydraten moet eten, die zorgen voor een snelle energiekick en vervolgens weer honger (stijging en daling van je bloedsuikerspiegel)

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:09

Je moet het nieuwe boek van Sonja Bakker kopen die werkt beter en je mag er iets meer eten.
In het eerste boek ging ze er van uit dat veel mensen nog wel iets gingen snoepen. Het beste kun je dan het dieet voor mannen aanhouden.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:58

ik denk niet dat het b'oek van Sonja Bakker werkt.... of je moet er gewicht-oefeningen mee gaan doen? *LOL*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:59

ik ken ook veel mensen die afvallen met streep je slank methode ik ken het niet maar via google kun je er wel wat van te weten komen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:49

ik probeer veel water te drinken, maar ik moet ook echt van de cola af. dat is echt troep, maar zooo lekker...

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:00

Laura schreef:
ik denk niet dat het b'oek van Sonja Bakker werkt.... of je moet er gewicht-oefeningen mee gaan doen? *LOL*

Het werkt wel er zijn al genoeg mensen van afgevallen. En eigenlijk als je alles goed leest komt het maar op een ding neer voldoende eten, regelmatig eten en afwisseld eten. En natuurlijk ook goed bewegen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:03

Je leest niet goed *LOL* Het BOEK werkt niet, de methode misschien, maar uiteindelijk moet je het ZELF doen. Ik kan zelf slecht tegen methodes die voorschrijven wat je op een dag moet eten zonder dat mensen uberhaupt weten wat voor voedingswaarde of stoffen er in die producten zitten. Dat is een quickfix makkelijke methode. Als het werkt, ach. Maar een beetje nadenken over wat je WAAROM eet kan imo helemaal geen kwaad Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:08

Daar heb je gelijk in, Laura. Maar dat geldt IMO niet alleen als je een methode volgt, maar ook als je uit eigen beweging (volgens je eigen 'methode') minder of anders besluit te gaan eten. Zomaar brood of vet uit je dagelijkse voedingspatroon weglaten (omdat je denkt dat je er dik van wordt) lijkt mij iig verre van gezond, of bijvoorbeeld van vier naar twee witte boterhammen met roomboter en vette worst per dag gaan. Haha!

[Edit] Ik bedoel dus het nadenken over WAT je eet en WAAROM je dat eet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-01-07 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:11

Je wordt dik van koolhydraten, vetten en suikers. Dit zijn voedingsstoffen die je lichaam als vetten opslaat voor de verbranding. (het verbranden van vetten doet je lichaam bij zware inspanning & om je warm te houden) Voor degenen die de zin tussen haakjes niet goed begrijpen; om die vetten te verbranden moet je dus gaan sporten. sporten = inspanning. Of je moet in je bikini in de sneeuw gaan zitten, (verbranding = ook warm houden) maar dat raad ik je niet aan Clown

Er is dus een bepaalde tactiek voor nodig om op normaal gewicht te blijven, als je veel sport moet je ook veel te verbranden hebben anders houd je het niet vol. En als je veel koolhydraten/suikers/etc.. eet, meot je zorgen dat je genoeg sport. Het is dus vooral een kwestie van de juiste verhouding vinden.

Dus als je af wil vallen moet je veel sporten + niet te veel voedsel eten waar de zogenaamde ''dikmakers'' (dikmakers = koolhydraten, suikers, vetten) inzitten. Uiteraard moet je wel gezond blijven eten.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:12

Laura schreef:
Je leest niet goed *LOL* Het BOEK werkt niet, de methode misschien, maar uiteindelijk moet je het ZELF doen. Ik kan zelf slecht tegen methodes die voorschrijven wat je op een dag moet eten zonder dat mensen uberhaupt weten wat voor voedingswaarde of stoffen er in die producten zitten. Dat is een quickfix makkelijke methode. Als het werkt, ach. Maar een beetje nadenken over wat je WAAROM eet kan imo helemaal geen kwaad Lachen

whaha las idd niet goed. Bloos

Gelukkig heb ik dan ook een voedingsdeskundige die mij dingen uitlegt verteld ect ect ect. En een broer die op een sportschool les geeft in spinning en de normale fitniss. Deze begeleiden mij.. Dus met mij komt het wel goed. Maar idd, moet het allemaal zelf doen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:03

ach ja, als het goed is krijg ik een dieetist(e) via de huisarts, dus dan gaan we samen kijken of het gezond is en goed is.
gaat het stukken beter

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:36

appelbolfan schreef:
Je wordt dik van koolhydraten, vetten en suikers. Dit zijn voedingsstoffen die je lichaam als vetten opslaat voor de verbranding. .

Ook niet eens met je Haha!
Niet iedereen wordt hier namelijk dik van. Dat ligt aan de opslag. Je slaat dit niet per definitie op. Enkel het overschot. En dan kan je nog bedenken dat je lijf eerst kh verbrukt en daarna over gaat op vetten.
Of je dik van kh, vetten en suikers (dat zijn kh) dik wordt, hangt af van je verbranding:
- je lichaamscompositie (heb je veel spieren? dan verbrand je meer)
- je lichaamstype (ectomorph, endomorph, mesomorph. Endo's slaan bv snel vet op en reageren slect op snelle kh)
Dit samen bepaalt je basisverbranding. Dan hetgeen je zelf kan beinvloeden:
- je levensstijl (heb je een zittend beroep of loop je de hele dag?)
- je beweging (sport)
- je eetgewoonten (eet je weinig keer op een dag dan is je verbranding lager. Eet je weinig groente en eiwitten dan verbrand je ook minder)

Hoe hoger je verbranding is, hoe meer calorieen je kan hebben. Dus mensen die een hele hoge verbranding hebben kunnen veel meer suikers, vetten en koolhydraten verbuiken zonder dik te worden. Dat geldt andersom ook.

Maar mensen die enorm veel sporten, moeten juist meer eten om af te vallen. Van sporten versnelt je verbranding. Van minder eten vertraagt je verbranding. Dat verklaart ook waarom er mensen op één appel per dag leven en alleen aankomen. Die hebben hun eigen verbranding vertraagd.

Het is dus kwestie om je verbranding en eten op elkaar af te stemmen. Maar niet te grote 'gaps' laten vallen, dat werkt alleen tegen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:11

Laura schreef:
appelbolfan schreef:
Je wordt dik van koolhydraten, vetten en suikers. Dit zijn voedingsstoffen die je lichaam als vetten opslaat voor de verbranding. .

Ook niet eens met je Haha!
Niet iedereen wordt hier namelijk dik van. Dat ligt aan de opslag. Je slaat dit niet per definitie op. Enkel het overschot. En dan kan je nog bedenken dat je lijf eerst kh verbrukt en daarna over gaat op vetten.
Of je dik van kh, vetten en suikers (dat zijn kh) dik wordt, hangt af van je verbranding:
- je lichaamscompositie (heb je veel spieren? dan verbrand je meer)
- je lichaamstype (ectomorph, endomorph, mesomorph. Endo's slaan bv snel vet op en reageren slect op snelle kh)
Dit samen bepaalt je basisverbranding. Dan hetgeen je zelf kan beinvloeden:
- je levensstijl (heb je een zittend beroep of loop je de hele dag?)
- je beweging (sport)
- je eetgewoonten (eet je weinig keer op een dag dan is je verbranding lager. Eet je weinig groente en eiwitten dan verbrand je ook minder)

Hoe hoger je verbranding is, hoe meer calorieen je kan hebben. Dus mensen die een hele hoge verbranding hebben kunnen veel meer suikers, vetten en koolhydraten verbuiken zonder dik te worden. Dat geldt andersom ook.

Maar mensen die enorm veel sporten, moeten juist meer eten om af te vallen. Van sporten versnelt je verbranding. Van minder eten vertraagt je verbranding. Dat verklaart ook waarom er mensen op één appel per dag leven en alleen aankomen. Die hebben hun eigen verbranding vertraagd.

Het is dus kwestie om je verbranding en eten op elkaar af te stemmen. Maar niet te grote 'gaps' laten vallen, dat werkt alleen tegen.

In principe klopte mijn theorie wel Vork jij voegt er volgens mij alleen aan toe dat het verschilt per persoon.
Ik kom je vandaag trouwens in heel veel topics tegen Koe

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:29

hihi ach ja, niks te doen he Haha!
Je theorie klopt, maar als je die eerste zin zo leest zou je daaruit kunnen concluderen dat je die stoffen altijd zou moeten weglaten. En das niet zo natuurlijk Haha! Gezonde vetten heb je nodig, net als koolhydraten en (fruit)suikers.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:47

Laura schreef:
hihi ach ja, niks te doen he Haha!
Je theorie klopt, maar als je die eerste zin zo leest zou je daaruit kunnen concluderen dat je die stoffen altijd zou moeten weglaten. En das niet zo natuurlijk Haha! Gezonde vetten heb je nodig, net als koolhydraten en (fruit)suikers.

Haha, same here Tong uitsteken
Nu ik het zo overlees denk ik dat je idd gelijk hebt Koe Hoe weet jij eigenlijk zoveel over goede voeding? (ben gewoon geïnteresseerd hoor)