Ik kan jullie aanraden om de richtlijn: 'Orale Anticonceptie: de Combinatiepil' te lezen op de volgende site
http://www.nvog-documenten.nl/
(professionals->richtlijnen->voortplantingsgeneeskunde->richtlijn orale anticonceptie: de combinatiepil
De NVOG is de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie, een beroepsvereniging dus. Lees vooral het stukje 'mythen'.
Hoofdstuk 2.4: Bijwerkingen en risico's geeft wel aan wat de (wetenschappelijk onderbouwde!!!) risico's zijn. O.a. m.b.t. veneuze trombose, de suikerstofwisseling en borstkanker. Maar dat is dus zoals gezegd wetenschappelijk onderbouwd!
Kijk, dat al die hormonen niet goed zijn daar ben ik het mee eens, maar dat is een ander verhaal (zie bovenstaand stuk: bijwerkingen en risico's). Ik zou het liefste ook geen hormonen binnenkrijgen maar ik weet ook nog zelf ook geen beter alternatief. Ik slik zelf de Microgynon 20 (minder hormonen dan de 30 variant) en zelf las ik overigens altijd wél een stopweek in

Het is overigens óók een mythe dat pilgebruik en gewichtstoename causaal geassocieerd zijn, dat is niet aangetoond! (uit: Grimes DA, Wallach M. Modern oral contraception. Totowa (nj): Emron, 2000 (isbn 0 9651745 2 2); p 191).
Uit het oogpunt van veiligheid is het overslaan van de stopweek juist effectiever! Ik kan dat onderzoek zo opzoeken.