[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:39

Van een cyclus is sowieso al geen sprake, bij pilgebruik is alles 'nep'. Er vindt geen eisprong plaats en verder wordt er nauwelijks baarmoederslijmvlies opgebouwd.

Ik kan jullie aanraden om de richtlijn: 'Orale Anticonceptie: de Combinatiepil' te lezen op de volgende site
http://www.nvog-documenten.nl/
(professionals->richtlijnen->voortplantingsgeneeskunde->richtlijn orale anticonceptie: de combinatiepil
De NVOG is de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie, een beroepsvereniging dus. Lees vooral het stukje 'mythen'.

Hoofdstuk 2.4: Bijwerkingen en risico's geeft wel aan wat de (wetenschappelijk onderbouwde!!!) risico's zijn. O.a. m.b.t. veneuze trombose, de suikerstofwisseling en borstkanker. Maar dat is dus zoals gezegd wetenschappelijk onderbouwd!

Kijk, dat al die hormonen niet goed zijn daar ben ik het mee eens, maar dat is een ander verhaal (zie bovenstaand stuk: bijwerkingen en risico's). Ik zou het liefste ook geen hormonen binnenkrijgen maar ik weet ook nog zelf ook geen beter alternatief. Ik slik zelf de Microgynon 20 (minder hormonen dan de 30 variant) en zelf las ik overigens altijd wél een stopweek in Haha! maar dat is púúr gevoelsmatig voor mijzelf. Ik vind dat gewoon fijner vóelen, anders voel ik me zo opgeblazen.

Het is overigens óók een mythe dat pilgebruik en gewichtstoename causaal geassocieerd zijn, dat is niet aangetoond! (uit: Grimes DA, Wallach M. Modern oral contraception. Totowa (nj): Emron, 2000 (isbn 0 9651745 2 2); p 191).

Uit het oogpunt van veiligheid is het overslaan van de stopweek juist effectiever! Ik kan dat onderzoek zo opzoeken.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:26

whissie schreef:
als je in de laatste week 1 vergeet, kun je het best meteen stoppen en je ongesteldheidsweek in gaan, tenminste dat was mij altijd verteld.
Dit vertelde de doktersdienst die ik keer heb gebeld:
1e week 1 vergeten = alarm,
2e week 1 vergeten en later dan 12u alsnog inname = geen grote ramp
3e week 1 vergeten = stoppen met deze strip, ongesteld worden en op normale manier aan nieuwe strip beginnen, dan geen risico's.

Dit staat trouwens ook in een bijsluiter van de pil, altans in die van mij wel

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:39

Bealy schreef:
Van een cyclus is sowieso al geen sprake, bij pilgebruik is alles 'nep'. Er vindt geen eisprong plaats en verder wordt er nauwelijks baarmoederslijmvlies opgebouwd.


er vind wel een eisprong plaatst, alleen het eitje kan zich niet nestelen in de baarmoederwand.

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:57

bij mij is het dus ook wel dat ik hele extreme menstruaties heb en dat ik ook daarom de pil doorslik (dan is de ongesteldheid minder hevig als elke maand)
Ik ben het er ook wel mee eens dat die hormonen nooit heel goed kunnen zijn, maar het is niet dat ik ze 5 maand achter elkaar door slik ofzo, want zulke mensen ken ik ook wel.
T blijft n beetje lastig denk ik

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:31

whissie schreef:
Bealy schreef:
Van een cyclus is sowieso al geen sprake, bij pilgebruik is alles 'nep'. Er vindt geen eisprong plaats en verder wordt er nauwelijks baarmoederslijmvlies opgebouwd.


er vind wel een eisprong plaatst, alleen het eitje kan zich niet nestelen in de baarmoederwand.


Bij pilgebruik vindt er géén eisprong plaats, waar haal je dat in godsnaam vandaan?!?

Ik zou zeggen: lees mijn link eens!

Citaat:
De anticonceptieve werking van de combinatiepil komt tot stand door afremming van met name de lh-afgifte (voornamelijk door de gestagenen) en in mindere mate van de fsh-afgifte, direct dan wel indirect via de remming van de GnRH-secretie. De ontwikkeling van een follikel wordt daardoor geremd en het ovulatieproces komt niet op gang.


En verdere effecten van de pil zijn:

Citaat:
Een tweede effect van de combinatiepil bestaat uit het tot stand komen van veranderingen in het endometrium, die vooral door het oestrogene bestanddeel van de pil in stand gehouden worden. De gestagene component veroorzaakt een atrofie van de klierbuizen, waardoor het endometrium minder ontvankelijk wordt voor implantatie van een blastocyste. Het derde effect van de combinatiepil grijpt in op het cervixslijm dat, eveneens door de gestagene component, duidelijk minder toegankelijk en doorgankelijk gemaakt wordt voor zaadcellen. Ook hier kan men echter niet spreken van een barrière die voor zaadcellen nooit te nemen is.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:11

Maethoriel schreef:
Ik ben sinds 3 weken aan de nuvaring en heb nu mijn eerste 'ringvrije' week. Vandaag is mijn bloeding begonnen, maar dit gaat met ongelofelijk veel pijn gepaard.
Ik heb zulke buik- en rugkrampen dat ik over moet geven van de pijn. Steken in m'n hoofd, zweten...ben er echt helemaal naar van Ziek

Toen ik voor het eerst ongesteld werd, 5 jaar geleden, was dit ook zo heftig. Mede daarom ben ik na 1,5 jaar aan de pil gegaan, sindsdien is het altijd redelijk te doen geweest wat pijn betreft. Ook toen ik met de pil stopte is het nooit meer zo hevig geweest, met paracetamol was het altijd wel uit te houden.

Nu helpen 2 paracetamolletjes echt niet, ik ben er écht ziek van.
Heb nu 2tabletten naproxen geslikt, maar ben niet blij als ik dat iedere keer moet gaan doen

Wie heeft dus ook de nuvaring en heeft ook dat haar mentstruatie heftig(er) is?


Ik heb ook meer rugpijn en buikpijn (2 dagen kan ik niet langer dan 5 minuten gewoon stilstaan, wandelen lukt wel, maar zitten en stilstaan zijn niet leuk) maar liever dat dan 4 dagen "en nou ga ik om alles huilen" zoals met de pil...

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:18

whissie schreef:
Bealy schreef:
Van een cyclus is sowieso al geen sprake, bij pilgebruik is alles 'nep'. Er vindt geen eisprong plaats en verder wordt er nauwelijks baarmoederslijmvlies opgebouwd.


er vind wel een eisprong plaatst, alleen het eitje kan zich niet nestelen in de baarmoederwand.


zoals eerder is gezegd vint er dus geen eisprong plaats met pilgebruik.

Bij de mirena spiraal vindt er wel een eisprong plaats.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:46

Zo bealy, een beetje aardiger kan ook wel!!!!!!!
Neem een voorbeeld aan Barco, die zegt dat normaal!!

En ik zeg wat de dokter mij zegt, dat hij mij dan blijkbaar verkeerd inlicht( 12 jaar geleden, misschien wisten ze toen niet beter?) daar kan ik dan ook niks aan doen!!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:40

@Whissie, bealy bedoeld het waarschijnlijk niet zo hoor Lachen is toch geen reden voor om iemand hierop aan te vallen, wel dan Lachen

waarschijnlijk is ze bang dat ( zoals jij zelf dus ookal concludeerd) jouw HA je verkeerd inlicht. en dat zou natuurlijk niet mooi zijn. Hou er ook even rekening mee dat dingen via forums/msn/mail etc. heel gemakkelijk anders opgevat kunnen worden.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:56

Sorry, het kwam inderdaad niet aardig over maar het is al de zoveelste keer dat ik onwaarheden lees in het anticonceptie-topic (incl. deel 1). Ik vind het gewoon belangrijk dat iedereen goed voorgelicht wordt want anticonceptie is ontzettend belangrijk! En daar probeer ik mijn steentje aan bij te dragen.
Ik heb bvb. best veel tijd genomen om de eerste post van deze pagina op te stellen met daarin veel informatie en toen las ik die post met een niet onderbouwde onwaarheid en dat schoot me even in het verkeerde keelgat.

Maar nogmaals sorry, al mag je dokter wel op bijscholing als hij zulke dingen vertelt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:02

Bealy is net degene die hier met de beste info afkomt altijd, maar een mens wordt idd wel eens moe van altuijd hetzelfde te moeten vertellen (en dan soms nog niet geloofd te worden).

lorretafan
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-06

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:11

Ik heb een vraag, ik heb namelijk de bijsluiter van de microgynon30 gelezen en ik ben best geschrokken. Er staat dat je bij een zwelling in je been trombose kunt hebben. Nu heb ik een aantal weken terug mijn been ingeklemd gehad tussen een stuk hout en een paard. Resultaat: een blauwe plek en een bult op mijn kuit, naast het scheenbeen. Maar nu, na ong. 2 maanden is het nog niet weg! Heeft het met de pil te maken en moet ik me zorgen maken?!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:26

Ik heb het op mijn voet toen een paard eens erop ging staan en ik weet wel meer mensen die het hebben nadat ze een trap gekregen hadden of zo, dus ik denk niet dat het echt gevaarlijk is. Mss eens aan je arts vragen?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:42

Ik zit sinds ong. 1,5 mnd aan de prikpil....maar ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik weet dat je menstruatie aanzienlijk kan verminderen of zelfs helemaal kan verdwijnen bij gebruik van de prikpil, maar kan het al zo snel verdwijnen? Iemand die daar het fijne van weet? Alvast bedankt!

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:53

Ik heb net (een uurtje geleden) mijn Mirena laten plaatsen. Ik ben een trombosepatient, dus alleen het koperspiraal, de mirena, sterilisatie, geheelonthouding of condooms waren een optie voor mij. Omdat die andere opties niet helemaal veilig zijn toch maar voor de Mirena gekozen.
Ik moet zeggen dat het me niet tegen viel (maar ook niet mee Verdrietig )
Ik maakte mij vooral druk om het idee dat er iemand anders dan je eigen vriend aan je poenie zit en zo'n eendebek erin zet, maar dat viel gelukkig wel mee.
Eerst werd mijn baarmoeder opgemeten en gekeken of hij recht lag, daarna werd mijn baarmoeder aangehaakt en toen kon de mirena erin. Dat aanhaken was een rottig en pijnlijk gevoel, maar voor de rest was het vol te houden. Het voelde een beetje als ongesteldheidspijn..
Nu voel ik mij alweer wat beter, het voelt als de 1e dag van je menstruatie.

Maar goed, ik wilde jullie even mededelen dat hier weer een extra ervaringsdeskundige bij is gekomen Tong uitsteken . Inmiddels kun je me alles vragen over de pil (Lovette), Implanon, condooms en Mirena Vork

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:59

lorretafan schreef:
Ik heb een vraag, ik heb namelijk de bijsluiter van de microgynon30 gelezen en ik ben best geschrokken. Er staat dat je bij een zwelling in je been trombose kunt hebben. Nu heb ik een aantal weken terug mijn been ingeklemd gehad tussen een stuk hout en een paard. Resultaat: een blauwe plek en een bult op mijn kuit, naast het scheenbeen. Maar nu, na ong. 2 maanden is het nog niet weg! Heeft het met de pil te maken en moet ik me zorgen maken?!


Een bult is geen trombose, je hoeft je absoluut geen zorgen te maken!
Trombose kun je herkennen als een hele opgezwollen been/kuit (dus je hele been! niet 1 plekje.) die soms rood is, en glimt. Het voelt als spierpijn/kramp die maar niet weg gaat (langer dan 3 dagen). Als je er dan te lang mee wacht kun je een longembolie krijgen. Dat voelt als een pijn (in mijn geval in mijn schouder, klinkt vreemd maar was een gevolg van de longembolie) die aan je ademhaling vast zit, kortademigheid en evt hoesten.
Maar in jouw geval lijkt het mij geen trombose. Voor de zekerheid (en om erachter te komen wat het wel is) kun je wel even langs de huisarts gaan. Misschien dat je spier beschadigd is ofzo?

De reden dat het in de bijsluiter staat is omdat je een verhoogde kans op trombose hebt als je de pil slikt (en als je daarbij ook rookt is de kans helemaal groot!!). Zo heb ik moeten stoppen met de pil, omdat er bij mij trombose is ontstaan.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:08

MSQuincyTE schreef:
whissie schreef:
als je in de laatste week 1 vergeet, kun je het best meteen stoppen en je ongesteldheidsweek in gaan, tenminste dat was mij altijd verteld.
Dit vertelde de doktersdienst die ik keer heb gebeld:
1e week 1 vergeten = alarm,
2e week 1 vergeten en later dan 12u alsnog inname = geen grote ramp
3e week 1 vergeten = stoppen met deze strip, ongesteld worden en op normale manier aan nieuwe strip beginnen, dan geen risico's.

Dit staat trouwens ook in een bijsluiter van de pil, altans in die van mij wel


in mijn bijsluiter stond dat je ook door kon gaan met de strip, GEEN stopweek en aan de volgende strip beginnen. Zo heb ik het zelf ook altijd gedaan..

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:40

@ Maethoriel, Toen ik net de Nuvaring had was het ook zo erg, moest ook overgeven van de pijn terwijl ik voorheen niets had. Nu na 2 jaar is het helemaal over en merk ik er amper iets van. De 2e keer was ook al een heel stuk lichter. Haha!
@ poes, Waarom ben je gestopt met de Nuvaring? Begin nu zelf nl ook wat te twijfelen...

me_meisiej

Berichten: 921
Geregistreerd: 01-03-05

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:49

Ik vraag me af of het klopt dat als je aan de pil gaat, dat je dan helemaal niet meer groeit? Mijn dokter had dat gezegd, maar de dokter van een vriendin van mij, die had gezegd dat dat niet waar was en dat je gewoon nog doorgroeit. Iemand enig idee?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:03

Citaat:
3. Mythen

- Pilgebruik en toename of afname van de lengtegroei zijn aan elkaar gerelateerd.


Uit: NOVG, Richtlijn orale anticonceptie, de combinatiepil.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:05

Het is toch over het algemeen gewoon zo dat wanneer een meisje ongesteld wordt, zij ongeveer uitgegroeit is, of iig de groeispurt voorbij is?

me_meisiej

Berichten: 921
Geregistreerd: 01-03-05

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:07

Jaa dat klopt laar, maar de dokter zei dat ik nog een paar centimeter door groei.en dat is erg welkom met mijn 1.62 haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:10

Dat klopt zeker Laar, maar dan draai je het eigenlijk om.

Mocht je nog wel groeien dan is het niet wetenschappelijk aangetoond dat pilgebruik deze groei positief of negatief beïnvloedt.

Rhiannon, fijn dat het gelukt is met de Mirena, ik heb een wat mindere ervaring met het plaatsen gehad (understatement Haha! ).

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:56

Ik had het gelezen ja, maar de pijn was niet hetgeen waar ik het meeste bang voor was. Het ging mij vooral om het idee! En dat viel gelukkig wel mee, Huisarts ging er heel professioneel mee om...

Al had ik wel een beetje pech, net op het moment dat ik met m'n benen wijd lag met die eendebek erin, kwam er een spoedgeval binnen (meisje van de schommel gevallen ofzo) .... heb 5 minuten met dat ding tussen me benen liggen wachten totdat de HA weer tijd voor me had Ziek.... (dus en gynaecoloog is wel een aanrader)

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:44

Rhiannon, heeft de HA de spiraal gezet? Heb je nog een pijnstiller gebruikt?