chronische moeheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Re: chronische moeheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:43

Ik heb ook CVS, heb de diagnose nu anderhalf jaar geleden gekregen toen ik ook al anderhalf jaar met klachten liep. Ik heb wel redelijk mazzel gehad met me UWV arts want ben "gelukkig" wel voor ong 50% afgekeurd.
Herken zoveel dingen van jullie, hoofdpijn, spierpijn, concentratieproblemen, slecht geheugen, duizelig worden als ik moe ben, gaan staren... Zit op dit moment volledig thuis, tis wel de bedoeling dat ik aan het werk ga maar ik red het gewoon niet.
Verjaardagen zijn een ramp, ga der zo min mogelijk heen, zorg dat ik binnen 2 uur weer weg kan.
Had vroeger een bijna fotografisch geheugen en kon me heel goed concentreren, kan nu een kinderboek met moeite een half uur achter elkaar lezen, met een roman kom ik niet verder dan een kwartier.

Ben inmiddels bij psychologen, internist, homeophaat geweest, ontzettend veel bloedonderzoeken gehad, nog steeds niks gevonden. Heb heel lang verder gepushed met toch naar school gaan, toch gaan werken, toch in het weekend naar vrienden gaan of ff de stad in.
Doe het nog steeds hoor, zie me vriend alleen in het weekend dus dan ga ik standaard over me grenzen omdat ik toch ff naar de film wil, of wat later naar bed ga dan normaal, en door de week kan ik dus bijna nooit wat.

Misschien wat voor mensen die in de buurt van a'dam wonen, het AMC is op dit moment bezig met iets wat aandachtstherapie heet (stressreductie door aandachtstherapie noemen ze het volledig), gaat ervan uit dat als je bijv CVS heb dat je in een soort vicieuze cirkel zit. Je bent moe, je wordt gefrustreerd omdat je iets niet kan of omdat je spierpijn hebt, waardoor je nog moeier wordt omdat je daar energie aan verspild, en dus nog gefrustreerder wordt. Ze willen je dmv yoga, meditatie, aandachts en ontspannings oefeningen uit die vicieuze cirkel halen. Er is niet veel verbetering van klachten (slechts bij 6% van de CVS-patienten) maar veel mensen leren er wel beter mee omgaan, dingen te accepteren en daaromheen toch een leuk leven te hebben.
Ik begin hier zelf in januari mee, dus dat horen jullie nog wel Knipoog is voor mij eerlijk gezegd wel een hele grote stap, omdat ik het heel lang niet heb willen accepteren maar ertegen heb willen vechten omdat ik bang ben dat ik er anders in blijf hangen, maar na 3 jaar ga ik dit toch maar proberen...

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:57

Een meisje uit mijn klas heeft dat ook, die komt nog maar 1 uurtje van 80 min naar school. Verder heeft ze er geef puf voor. Wel moet ze dit gaan opbouwen met haar 'trainer'.
Erg vervelende ziekte.

sterkte

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 13:25

@TeSzZz: over het AMC: hoe ben je daar gekomen?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:39

Mijn huisarts heeft vroeger meegewerkt aan onderzoek in het radboud en volgt nog steeds veel ontwikkelingen. Zij had hiervan gehoord en heeft me doorverwezen naar dr. Castelen in het AMC (afdeling psychiatrie), die heeft een intake gedaan en me daarna op de wachtlijst gezet.

Ben nu een paar dagen niet thuis maar zal als ik thuis ben ff de folders doorkijken en wat meer info hierover zetten Lachen

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:49

Ik ben ook heel veel moe, bij mij komt het door de DKTP-prik die verkeerd gevallen is.. 1 op de weet ik veel hoeveel baby's kan daar niet tegen, waaronder ik... Zijn er nog meer mensen die dit hebben?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:49

Zometeen word ik gebeld door de internist met de uitslag van het laatste bloedonderzoek. Dan wordt ook meteen overlegd of het al dan niet CVS is. Begin al een beetje de kriebels te krijgen..... Bloos

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:54

Spannend! Ik ben erg benieuwd. Het ging toch om dat bloedonderzoek met betrekking tot immuniteit/afweerstoffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:58

ben benieuwd wat eruit komt
succes

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:04

@Meikje: ja, gaat om dat onderzoek. Ben ook benieuwd...
@runningkawa: dankjewel Lachen

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:05

Ben net gebeld. Er kwam niets uit dat laatste bloedonderzoek (goh, wat verrassend.....). Dus op het gebied van de internist is alles goed (nogmaals, wat verassend Verward).
Nu wordt alles weer teruggestuurd naar de huisarts en begint alles weer van voor af aan. De HA moet kijken naar wie hij me dan weer kan doorverwijzen en of het al dan niet CVS is. De internist dacht dat het goed mogelijk was dat het CVS is, maar zei dat zij dat niet mocht vaststellen Verward
Zo wordt je dus mooi van het kastje naar de muur gestuurd.....
Volgende week gaan we dus weer naar de HA......
Vind het echt te gek voor woorden Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:08

Ja, zo gaat het..helaas herkenbaar

sterkte

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:23

@runningkawa: Heel irritant. In plaats van dat ze me dan doorstuurd naar iemand die dat wel mag vaststellen Verward
Dankjewel

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:32

Hele herkenbare verhalen allemaal. Ik heb toen ik jong was Pfeiffer gehad en later ook nog een malaria-infectie. Gevolg was altijd moe en heel veel last met gewrichten en m'n gemoedstoestand.
Bloedonderzoeken haalden niets uit en ook andere dingen niet. Een paar jaar geleden wilde ik een paar kilo's afvallen en kwam ik bij het South Beach diet uit. Hierin moet je zo min mogelijk "slechte" koolhydraten en suikers eten. Gevolg was dat ik heel erg veel fitter werd en m'n gewrichten en hoofd helemaal opgeknapt zijn.
Ik probeer nu heel goed op te letten wat ik eet en als ik een keer de fout in ga is er niets aan de hand maar als ik voor langere periodes slecht eet dan ben ik weer doodmoe, hoofdpijn enz.

Ik zeg niet dat dit voor meer mensen in dit topic hetzelfde is maar het is zeker de moeite waard om het eens een week of 6 te proberen.

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:05

heel herkenbaar helaas Ach gut
Ik was ook al een periode steeds maar "moe" maar als kinderloze twintiger vond ik dat ik daar nergens mee kon aankomen, met dat gezeur, dus ik zette door...
Tot ik begin november op terugweg van mijn werk naar huis een paar keer (bijna) indommelde, en één keer zelfs echt in slaap viel achter het stuur (gelukkig was er zo'n "ribbelstrook" tussen rijvak en parkeerstrook en dat maakt nogal kabaal als je er over heen rijdt, dus ik schrok net op tijd "wakker")
Toen vond ik het niet echt normaal meer en heb ik ook bloed laten prikken. Resultaat: groot aantal (witte of rode, dat weet ik al niet meer) bloedcellen, wat wees op infectie "ergens" in mijn lichaam, tekort aan ijzer, zink en foliumzuur (dat laatste kende ik zelfs niet, maar ik had 1.7 i.p.v. de voor mijn leeftijd "normale" waarde 6 of zo...) en ik had Pfeiffer gehad maar ben er dus blijkbaar gewoon blijven mee doorlopen.
Ik heb toen allerlei supplementen gehad en kreeg ook te horen dat ik perfect in het profiel van "CVS" pas. Nu moet ik eigenlijk dringend mijn bloed opnieuw laten checken maar ik stel het steeds maar uit... Wat ben ik met zo'n diagnose, ik weet dat de meeste mensen in mijn omgeving niet eens in de ziekte geloven, dus moet ik maar verder ploeteren he...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:17

Met mij gaat het redelijk goed nu. Ik werk weer 8 uur in de week en bouw het langzaam verder op.
Wel heb ik gemerkt dat de feestdagen me behoorlijk hebben uitgeput, iets wat normale mensen niet begrijpen. "op bezoek gaan en verder alleen maar zitten en eten". Het is me behoorlijk tegen gevallen. Nu gelukkig weer in het normale ritme. wanneer ik moe ben geef ik me daaraan over, terwijl ik er vroeger tegen ging vechten. Voel me daardoor beter.
Herkenning?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:59

pfff wat komt mij dit allemaal bekend voor!
Ik heb eind 2003 pfeiffer gekregen en niet zo'n klein beetje ook keelonsteking op keelonsteking ik had echt van alles zag ook helemaal geel.
Dat ze eigelijk allemaal wel weg maar ik ben nog steeds heel erg moe.
als ik een dag ergens heen ga een park of een wedstrijd dan moet ik de volgende dag echt rusten en niet te veel doen!
Wat ik wel merk is dat mij klieren in mij nek snel opkomen soms lijkt het net of ik een stuiterbal heb ingeslikt.
Ik doe de hele dag niezen soms wel 10 a 20 keer achter elkaar.
Sinds dit alles heb ik ook veel last van mij knieeen en kan af en toe niet meer op woorden komen.
Ik vind dit zelf zo erg en ik kan er eigelijk helemaal niet meeleven ben vaak boos op mij zelf omdat ik dingen niet kan of dat ik om 12 uur mij bed uitkomt!
Ik wil gewoon lekker kunnen werken vreg opkunnen staan en van alles ondernemen maar doordat ik zo moe ben lukt het mij elke keer al niet.
Ik drink geen alcohol en rook 3 sigaretten per dag en probeer zoveel mogelijk vitamines binnen te krijgen.
Het enige wat ik heel intensief doe is paardrijden maar merk wel dat ik ook wel eens heel misselijk ben als ik van het paard afkomt!
Mij weerstand is helemaal niks ik pak bijna alles op wat er in de lucht zit Slapen

Zo kan ik eigelijk nog wel even doorgaan wat heeft jullie nou echt goed gedaan?
waardoor je toch iets meer energie heb?

Ik kan hier zo boos om worden omdat ik 19 ben en al twee jaar thuis zit!
Ik wil echt wat maken van mij leven!

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:19

Voor mij ook heel veel herkenning in de punten hierboven genoemd. Het blijft gewoon moeilijk te begrijpen hoe je zo moe kunt worden dat je woorden door elkaar gaat halen, een dop niet meer van een fles krijgt of knieën die doorknikken als je persé wilt gaan lopen maar eigenlijk veel te moe bent.
En dat visite of veel mensen om je heen zeer vermoeiend is snappen ze vaak ook niet. Het kan heel gezellig zijn, maar een grote groep mensen vreet op de een of andere manier gewoon onwijs veel energie. Probeer zulke situaties ook zoveel mogelijk te vermijden, maar een half uurtje op verjaardag en dan weer weg. Helaas mag dit in de klas niet Clown En als het daar een kippenhok wordt moet je dus gewoon blijven zitten Scheve mond

Bij mij heeft bewust met je energie bezig zijn geholpen, ook heeft mijn vriend mij doen inzien dat ik gewoon heel bewust keuzes moet maken, ik kan niet meer alles doen. Dus goed nadenken wat je doet en dan gewoon genieten.
Niet doorbikkelen maar soms gewoon even pauze nemen En liever maar een keertje afzeggen dan dat je er als een zombie bij zit, dat is niet zo gezellig en je zit jezelf alleen maar op te vreten.
Moet gewoon heel goed luisteren naar mijn lichaam en alles in kleine stapjes doen.

Dat niezen wat patjelisa hierboven noemt herken ik ook, dacht er al aan iets erover te posten maar je was mij voor Tong uitsteken
Elke ochtend heb ik een niesbui en vaak halverwege de middag ook nog. Het is geen allergie en ook de homeopate kon niets ontdekken Scheve mond

Katja, wat houdt dat dieet waar jij het over hebt ongeveer in? Wat mag je wel en niet eten (ik ben een onwijs moeilijke eter en moet er al op letten dat ik genoeg binnenkrijg Schijnheilig ) Maar misschien het proberen waard Lachen

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:26

@nexthorse hm daar heb je dus niet zoveel aan.. gaat de HA nu nadenken waar hij je nu moet heensturen? Schiet ook niet op nee. Vroeger ben ik ook 's naar het ziekenhuis gestuurd, naar de kinderarts geloof ik, maar toen daar niets uitkwam.. was dat gewoon jammer. Verder ging de HA niets bedenken of doen.

Ik ben erg beniewd naar dat dieet, ga zo maar ff googlen. Kan inderdaad geen kwaad om dat te proberen.

Nog een vraagje aan iedereen met moeheidsklachten.. hoe doen jullie dat: paarden en werken? Ik werk nu vier dagen, maar heb er echt geen energie voor om ook nog een paard te onderhouden. Mijn verzorgpony moet ik nu deels ook laten gaan, omdat ik heel vaak moet afzeggen. Of hebben jullie ook zelf geen paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:29

Ik heb net ook al zitten googelen op dat dieet

ik ben minder gaan werken en minder gaan rijden.
En helaas genoeg dagen dat ik s morgens denk ik ga rijden, dat ik later denk, ik ga maar longeren en dat het uiteindelijk alleen maar een knuffel word

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:55

Ik heb in de zomer van 2004 pfeiffer gekregen, het begon met een griepachtig gevoel en ik dacht dat het wel zou beteren maar het werd steeds erger en erger...
De eerste drie weken waren echt de verschrikkelijkste van m'n leven, ik was kapot, doodmoe, hoofdpijn, keelpijn, spierpijn in zodanige mate dat ik al kreunend van de pijn uit m'n bed kwam, slapeloosheid, geen eetlust (ben in drie weken 6 kg afgevallen), enz.
Ik ging toen net m'n laatste jaar secundair beginnen en ben uiteindelijk nog naar school kunnen gaan tot na nieuwjaar, toen was ik echt zodanig moe dat ik de eerstvolgende 4 maand bijna continu in bed lag.
Ik heb gelukkig wel m'n diploma behaald dat jaar... In Juni 2005 was het EBV virus negatief in m'n bloed.
Toen ik in Oktober naar de universiteit ging merkte ik na twee weken al weer achteruitgang, ik ging terug naar de dokter voor een bloedonderzoek en wat bleek... EBV weer positief!
Na enkele maanden was ik er dan weer van genezen maar sindsdien ben ik dus constant moe. Sinds kort ben ik in behandeling in het UZ in Gent (België)... Veel maakt het niet uit maarja.
Ik kan niet studeren of werken en heb me sinds twee maand weer een paardje aangeschaft, vroeger had ik echt niets om naar uit te kijken en werd ik met de dag depressiever...
Nu heb ik m'n paardje en ik spendeer er alle dagen toch een drietal uurtjes aan. Ik voel ook wel dat ik de ene dag meer kan dan de andere maar ik probeer er echt het beste van te maken.
Ik kan nu soms al een uurtje rijden ipv een half uur... Ik ben blij dat ik niet de enigste hier ben want op veel begrip en medeleven van je medemens kan je echt niet rekenen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:53

cracker schreef:
Katja, wat houdt dat dieet waar jij het over hebt ongeveer in? Wat mag je wel en niet eten (ik ben een onwijs moeilijke eter en moet er al op letten dat ik genoeg binnenkrijg Schijnheilig ) Maar misschien het proberen waard Lachen

Als je googled op South Beach dan krijg je veel info. Voor mij werkt het als ik eigenlijk alles met toegevoede suikers laat liggen en alleen volkorenproducten gebruik.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:13

Suiker laat ik al zoveel mogelijk links liggen (gaat in de vakantie met iets meer moeite maar goed Tong uitsteken )
En brood is bijna altijd bruin (soms 1 wit kadetje).
Heb eventjes gekeken, maar bijna alle dingen die ik wel lust staan bij het stukje van wat je niet mag eten...

Wat heb jij dan bijvoorbeeld als ontbijt en lunch?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:05

Meikje schreef:
Nog een vraagje aan iedereen met moeheidsklachten.. hoe doen jullie dat: paarden en werken? Ik werk nu vier dagen, maar heb er echt geen energie voor om ook nog een paard te onderhouden. Mijn verzorgpony moet ik nu deels ook laten gaan, omdat ik heel vaak moet afzeggen. Of hebben jullie ook zelf geen paarden?

Ik doe op dit moment helemaal niks, toen ik ziek werd was ik halverwege 5 vwo, 2 uur per dag naar school gegaan maar ik redde het niet, jaar daarna hetzelfde en dus uiteindelijk van school gegaan.
Vorig jaar oktober ging ik 20 uur in de week werken, omdat ik toch mijn rekeningen moest betalen en t thuis zitten zat was. Dat was eigenlijk teveel en was dus ook altijd kapot na me werk en op mijn vrije dagen, en na een paar maanden trok ik het helemaal niet meer en ben ik dus gestopt. Sindsdien zit ik thuis, inmiddels alweer ruim 9 maanden.

Wat paarden betreft, ik had een bijrijdpaard toen ik aan het werk was, heb dat toen ik gestopt was met werken nog een maand volgehouden omdat ik vond dat ik er toch af en toe uit moest. Toen moest ik steeds vaker afbellen, en als ik wel ging was ik al doodmoe na het uitmesten, laat staan dat ik nog de energie en kracht had om te poetsen, op te zadelen en te gaan rijden. Daarbij was het gewoon onverstandig om nog op een paard te klimmen als ik al amper normaal op me benen kon staan en lopen omdat me spieren het niet echt deden, dus toen ben ik gestopt.
Ik zit er nog steeds over te denken weer wat te zoeken, maar omdat ik weet dat ik er eigenlijk de energie niet voor heb, zou ik dat niet eerlijk vinden naar de eigenaar toe.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:15

@ Meikje: ja, daar heb ik inderdaad veel aan op deze manier

Ga straks ook maar even googlen naar dat dieet, jullie maken me nieuwsgierig Knipoog

Morgen weer naar school, dat wordt weer een lekkere martelweg. Kijk er echt naar uit om afgepeigert thuis te komen
Morgen ook maar meteen de HA bellen om te vragen of hij de brief van de internist al binnen heeft......

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:19

Ik ben vandaag maar weer een dag thuis gebleven, bagger geslapen en toch naar school gaan maakt het dan alleen maar erger.

Vind het wel frappant dat als ik echt te ver ben gegaan en dus een dag (of wat) plat ga ik er altijd koorts bij krijg.
Hebben jullie dit ook?