Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MariseLover

Re: Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 00:21

@ Danielle_1: Inderdaad kan zij dit probleem absoluut niet zelf oplossen. Ze heeft professionele hulp nodig, dat is zeker.
Ik heb me zeker gerealiseerd wat er gebeurd als het écht fout gaat. Dan loop ik inderdaad mijn hele leven met een schuldgevoel.
Wat je zegt klopt wel, dat het een soort noodkreet kan zijn, dat heb ik me zo niet helemaal gerealiseerd.

Ik bedenk me ineens iets. Ik heb een goede vriendin, haar moeder ken ik ook erg goed. Met haar kan ik als ik wil alles bespreken, ik zie haar een beetje als een soort 2e moeder. Zij is ook een vriendin van mijn moeder. Ik weet van haar, dat zij niks doorvertelt aan mijn moeder wat ik haar vertel, zolang het geen kwaad kan. Dus ik kan bij haar alles kwijt, maar ik weet dat dit soort dingen bij mijn moeder terecht komen. Ik vind het denk ik makkelijker om het aan haar te vertellen dan aan mijn moeder. Misschien omdat ze toch wat verder van mij af staat. Ik weet wel zeker dat zij zegt dat ik het tegen mijn ouders moet vertellen, maar dat wil ik dan samen met haar doen. Dat lijkt me makkelijker voor mij. Dat klinkt misschien egoïstisch, maar ik heb best veel aan m'n hoofd op dit moment. Door dit van me af te praten heb ik al iets minder aan m'n hoofd, en als het op een 'makkelijke' manier kan, vind ik dat wel fijn.
Mij lijkt dit wel een goede manier dus, wat denken jullie er van?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:58

@ TS,zal ik eerlijk zijn?Een zeer slecht idee.
Het betreffende meisje heeft jou in vertrouwen genomen met het idee dat je tegen NIEMAND iets zal zeggen,en toch doe je het?Niet slim hoor.

Mijn mening is dat je er eerder had moeten aandenken toen ze vroeg of ze haar verhaal bij jou kwijt kon,zulke verhalen zijn altijd in zo'n aard.

En hoe vaak ik het hier nog lees,automutilatie is géééén ziekte Boos!

Automutilatie is een manier om je gevoelens te uiten,een schreeuw om aandacht.Het is krak hetzelfde als alcohol.(Vandaar dat ik niet snap dat er op automutilaite een taboe aanwezig is Ziek)

Mijn mening is dan ook dat als je er mee begint,je het altijd zal hebben,je hele leven.Ook al stop je een aantal jaar

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:27

Automutilatie is ook geen schreeuw om aandacht Armaris, waarom verteld het meisje dat de TS kent het dan niet gewoon aan iedereen en waarom mag de TS het dan niet doorvertellen? Geloof idd wel dat je er de rest van je leven last van hebt.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:18

ik heb een vriendin die het ook heeft gedaan , haar ouders waren gescheiden d'r moeder lette totaal niet meer op haar toen sneed ze zichzelf dr moeder merkte het en gaf haar op die manier weer aandacht dus misschien dat amaris dat bedoeld met "een schreeuw om aandacht"
ook heb ik aan haar gevraagd waarom ze het deed en zij zei dat als ze pijn had van binnen dat ze zichzelf sneed en alleen de pijn vn die sneën voelde en niet meer of minder de pijn van binnen.
misschien moet je is goed vragen waarom ze zichzelf snijd wat ze dan voelt of ze zich dan beter voelt..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:12

hasten schreef:
Automutilatie is ook geen schreeuw om aandacht Armaris, waarom verteld het meisje dat de TS kent het dan niet gewoon aan iedereen en waarom mag de TS het dan niet doorvertellen? Geloof idd wel dat je er de rest van je leven last van hebt.

Automutilatie is wél een schreeuw om aandacht van :

"Ik voel me niet goed,help me"

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:30

Bij SOMMIGE misschien, maar lang niet bij iedereen! Niet dat ik er ervaring mee heb, maar heb vaak genoeg gehoord dat iemand dat deed en aan niemand vertelde, bijv. onder een schuilaccount op bokt. Waarom zou je jezelf gaan snijden om aandacht te krijgen, dan krijg je toch geen positieve aandacht? Mensen denken dan alleen maar dat je ziek bent, aan reacties in dit topic te lezen. Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:06

Automutitlatie is of het nu aandacht vragen is of niet, is heel erg, in veel gevallen is het uiting van 'onvermogen' sommigge mensen kunnen niet zo goed omgaan met heftige emotie's of gevoelens als je dat maar lang genoeg opgesloten houd in jezelf komt er vaak een minder fijne uitweg, bv dmv automultilatie.

Soms is het idd. aandacht vragen, ook dan is er flink wat mis en moet iemand geholpen worden, maar ik ben van mening dat het zeker niet altijd aandacht vragen is, was het maar zo zwart wit!!

Daarnaast is automultilatie GEEN ziekte, maar zoals al eerder gezegt is een manier van uiten, de manier waarop iemand zijn of haar emoties/gevoelens of vaak negatieve ervaringen uit, kan geen ziekte zijn, dat het soms zo gezien wordt is waar, maar triest en bovendien erg jammer voor de persoon in kwestie.

Lieve Marislover, we hebben al het een en ander ge-pmt, blijf er niet zelf mee lopen, maar probeer haar problemen ook niet bij andere familie of kenissen te leggen, ik snap dat dit voor jou wellicht de zaak wat makkelijker maakt en voor jou opluchting biedt, het beste is denk ik zo snel mogelijk hulp van een proffesioneel persoon, mede omdat er dan van jou schouders een hele last valt.

Eigenlijk ben jij niet de juiste persoon (met alle respect) om voor haar dit op te lossen of te sturen, dat zouden haar ouders beter kunnen, mede omdat zij ook degene zullen zijn die haar buiten de evt. therapievorm om moeten ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:28

Cissie: Wél is het vaak zo, dat bij automutilatie bij jongeren, de ouders hoofdoorzaak zijn van het probleem. Ondersteuning bij het oplossen van de problemen (nee, automutilatie is niet hét probleem) is dan ook meestal ver te zoeken...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:32

Je kunt haar niet helpen, ze moet zichzelf helpen.

Zij moet geholpen willen worden, zij moet hulp zoeken. Jij kunt haar niet aandringen hulp te zoeken. Je kunt haar alleen maar steunen en er vooral niet te veel over praten.
Automutilatie is niet iets wat je zomaar wegtovert. Het is een verslaving.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:56

Ze kan haar zeker wel helpen, door te luisteren naar wat ze kwijt wilt? Niet dat ze daarmee alles oplost, maar het helpt iig als ze iets ergens kwijt kan. En ik geloof dat ze wel geholpen wilt worden, anders had ze dit niet aan de TS verteld.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:26

Nouks schreef:
Cissie: Wél is het vaak zo, dat bij automutilatie bij jongeren, de ouders hoofdoorzaak zijn van het probleem. Ondersteuning bij het oplossen van de problemen (nee, automutilatie is niet hét probleem) is dan ook meestal ver te zoeken...

Ik ben 'gelukkig' 1 van de uitzonderingen Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:46

Nouks schreef:

Dat komt regelmatig voor idd, dan is het in sommigge situaties niet verstandig om ouders er teveel in te betrekken.
Als het combinatie van factoren is bv ouders en andere dingen kan het wel helpen, dat is zo verschillend per persoon en psychische hulp.

Vaak ligt het niet zozeer aan de ouders persoonlijk (soms ook wel) maar aan de situatie de ze creeeren bv scheiding/ruzie's enzenz. dan vind ik het niet eerlijk om deze buiten te sluiten, dat het niet anders kan, ben ik met je eens, maar zelden kunnen zowel de vader als de moeder geen ondersteuning geven, voor vele is het al prettig als 1 van de 2 dat wel kan bieden.

Dat wil niet zeggen dat dat bij dit meisje ook van belang zal zijn, dat zal ze zelf in overleg met de evt therapeut moeten beslissen!

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:02

Ik zal even vertellen hoe het nu allemaal zit... want er is gister nogal wat gebeurd.

Eergister kon ik niet slapen, kon alleen maar hieraan denken.. ik zat er zó mee, ik kon het niet langer voor me houden. 's morgens kwam ik al huilend beneden, het werd even te veel. Ik had besloten het toch aan mijn ouders te vertellen. Dus dat deed ik, onder de voorwaarde dat ze niks zouden ondernemen zonder mijn 'toestemming'. Ze schrokken zich natuurlijk kapot. We wisten niet zo een-twee-drie een oplossing, maar we hebben er alle3 de hele dag over nagedacht. Uiteindelijk besloten we het meisje te vragen om bij ons een nachtje (hooguit 2, omdat ik langer gewoon niet vol hou) bij ons te komen logeren. Dan zouden mijn moeder en ik er met haar over kunnen praten. Dat zou ik op MSN met het meisje overleggen.

's avonds ging ik dus zoals altijd op MSN, en ze was online. Maar ik had ook een mail van haar. Die ging ik dus lezen, en ik schrok me kapot. Er stond dat ze de dag ervoor een half uur met een mes op haar pols had gezeten, om een einde aan deze kwelling te maken (zo zei ze het), maar het uiteindelijk niet had gedurft, omdat ze bang was dat ze niet in één keer goed sneed. Hier schrokken mijn ouders en ik zo van, dat we besloten dat er meteen iets moest gebeuren. Wat als ze vannacht er écht een einde aan zou maken?
Mijn moeder kent via via een psycholoog die werkt met crisis situaties. Ze beld hem op, omdat hij dit soort situaties vaker mee maakt. Hij kon goede raad geven. Hij vertelde -zoals jullie ook al zeiden- dat het een soort van noodkreet was, dat ze het mij had verteld. Dat ze het zelf niet meer aan kon. Hij zei ook dat ze dringend opvang nodig had. Hij zei nog veel meer, maar het heeft weinig zin om dat allemaal op te noemen denk ik. In ieder geval zei hij dat het het verstandigste zou zijn om haar ouders op de hoogte te brengen.
Uiteindelijk is dat ook wat we hebben gedaan, nouja.. mijn moeder. Zij heeft haar vriendin (de moeder dus van het meisje) opgebeld, en haar op de hoogte gebracht. Haar moeder reageerde in mijn ogen vreemd. Ze moest niet huilen, leek niet erg geschokt. Mijn moeder vertelde dat haar reactie was: ik had juist het idee dat het net wat beter met haar ging. Maar natuurlijk moet ze wel ontzettend geschrokken zijn. Dat kan niet anders. Maar mijn moeder vertelde dat ze bang was dat de ouders het niet serieus genoeg zouden nemen. Ik geloof zelfs dat ze niet eens meteen opvang wilden regelen. Behalve natuurlijk naar de huisarts gaan (en dan naar een psychotherapeut of zo).
Er is afgesproken dat die ouders het aan het meisje zouden zeggen, alsof ze een vermoeden hadden. Dus niet dat ze het van mij hebben. Ik denk dat ze daar gewoon achter gaat komen, daar is ze slim genoeg voor, maar het gaf me in eerste instantie wel een goed gevoel.
Dit was allemaal gister, vandaag zouden haar ouders met haar gaan praten. Ik heb het meisje net nog op MSN gesproken, ze zat op school. Ze vertelde weer dat ze zo bang was het te vertellen en alles. Maar haar moeder zou haar zo op komen halen van school, en dan zou ze proberen er over te praten. Maar waarschijnlijk begint haar moeder dus al.
Ik verwacht dus dat ze nu aan het praten zijn. Ik ben erg benieuwd hoe het nu allemaal zal gaan. Ik hoop snel weer wat van haar te horen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:32

Sorry hoor maar je hebt dat meisje haar vertrouwen geschonden. Je weet nooit wat voor een thuissituatie ze heeft,stel je voor dat die moeder ipv met haar praat haar in elkaar ramt?

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:37

Wat reageert die moeder raar :S haar dochter moet hulp hebben duidelijk. Je hebt misschien dan wel haar vertrouwen geschonden maar nu komt er wel "schot in de zaak" Ach gut en misschien is dat wel het belangrijkste

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:41

@ Armaris: ik heb dan wel haar vertrouwen geschonden, maar misschien wel tegelijkertijd haar leven gered! Ze is echt een gevaar voor zichzelf. En over die thuissituatie, mijn ouders zijn vrienden van hun, ik ken die mensen zelf ook goed. Ze zouden hun kinderen NOOIT slaan of iets in die richting... echt niet...

@ Iwam_Fjord: inderdaad, er wordt nu (als het goed is) wat aan gedaan. Zolang zij niet met haar ouders ging praten, kon er niks aan gedaan worden. Het gaat dan van kwaad tot erger. Nu voelt ze zich waarschijnlijk wel opgelucht.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:45

MariseLover schreef:
@ Armaris: ik heb dan wel haar vertrouwen geschonden, maar misschien wel tegelijkertijd haar leven gered! Ze is echt een gevaar voor zichzelf. En over die thuissituatie, mijn ouders zijn vrienden van hun, ik ken die mensen zelf ook goed. Ze zouden hun kinderen NOOIT slaan of iets in die richting... echt niet...

@ Iwam_Fjord: inderdaad, er wordt nu (als het goed is) wat aan gedaan. Zolang zij niet met haar ouders ging praten, kon er niks aan gedaan worden. Het gaat dan van kwaad tot erger. Nu voelt ze zich waarschijnlijk wel opgelucht.

Kenissen van ons kennen ons al 9jaar,toch weten ze niet hoe het hier aan toe gaat.
Zoiets kan je nooit met zekerheid zeggen.

Ik blijf erbij,je had het nooit mogen doen

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:45

Lachen Idd want de "Grote" stap is nu gezet en jij zult je trouwens nu vast ook wat lekkerder voelen?
Trouwens even reageren op het ouders gedoe, elke ouders kan natuurlijk voor de buitenwereld "aardige mensen zijn" en thuis hun kinderen slaan bv. Maar laten we hopen dat dit niet hier het geval is Ja daarnaast welke stap moet je inhemelsnaam anders zetten. Echte hulp gaat ook van de ouderrol uit iedergeval bij jeugdzorg wel meestal

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:53

Daar heb je gelijk in, je weet nooit precies hoe het bij anderen gaat, maar laat ik het dan anders zeggen: als die mensen hun kinderen 'iets aan doen' (om het zo maar even te zeggen), dan wil ik niet weten bij hoeveel andere gezinnen het ook fout gaat..

En Armaris, het was kiezen uit 2 kwaden. Allebei is het fout. Als het meisje straks écht zelfmoord pleegt, kunnen wij (mijn ouders en ik) die mensen nooit meer onder ogen komen, nooit. En die mensen zouden ontzettend kwaad/verdrietig zijn dat wij het hun nooit hebben verteld. En daar komt nog bij, zoals ik al eerder gezegd heb, ik ben ziek. Zo'n groot geheim kun je dan niet voor je houden, sowieso niet, maar ik merkte in die paar dagen dat ik het wist al meteen erge verslechtering bij mezelf van hoe ik me (lichamelijk vooral) voelde. Je kan bijna zeggen dat ik geen keus had.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:56

@ Iwan_Fjord: Ik voel me inderdaad lekkerder nu. Ik loop nog wel met een enorm schuldgevoel, en voel me echt een verrader. Maar er is toch een grote 'last' van m'n schouders gevallen.
Inderdaad, wat had ik anders moeten doen. Maargoed, dat heb ik hierboven net ook al uitgelegd. Misschien dat het meisje er nu eindelijk over durft te praten met mensen die dicht bij haar staan. Zoals je al zei, de grote stap is gezet. Een stapje in de goede richting, laten we maar hopen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:39

Marise, fijn dat jij je nu wat beter voelt. Ik vertrouw het niet als een moeder zo reageert, en ik weet niet of je juist gehandeld hebt (kom je sowieso waarschijnlijk pas later achter), maar gedane zaken... Knipoog
Ik hoop dat het oplucht en er nu wat schot in de zaak komt. Overigens betekent praten over zelfmoord niet altijd ook poging tot, maar het zou wel kunnen.
Wellicht kun jij wat je ons nu hebt uitgelegd zelf ter zijner tijd ook aan haar uitleggen. Lachen

Sterkte!

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:14

MSQuincyTE schreef:
Jij kunt er niks aan doen dat zij zich zelf snijd.
Zij is toch echt de enige die zich zelf dat kan afleren omdat niet te doen.
Ik haat mij zelf ook wel eens maar daarom snij ik mij zelf niet want dat is het domste wat je kunt doen.

Helemaal mee eens Ja mijn vriendin wou het ook doen en toen heb ik gewoon gezegt ( Klinkt Link ) Maar ja nou moet je zelf weten, als ik zeg van Ooooh meisje niet doen hoor echt niet doen krijgt zij de Aandacht en doet ze het wel !!
Snapj
maar je moet zelf weten !!

Sterkte ermee!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:37

Ik denk dat dit per persoon verschillend is, doemaarwat. Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:44

Als een persoon zegt tegen mij dat hij/zij zelfmoord wilt plegen zou ik zeggen dat ie lekker zijn gang mag gaan.Vaak helpt dat.

Hoe gaat het nu met het meisje?Jij bent wel lekker alles kwijt maar zij zit nu in de sh*t

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:45

Het helpt niet altijd. Knipoog
Dat verschilt per persoon.
Net als dat bij automutilatie het geval is. Knipoog