Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:16

nienke1208 schreef:
je moet een mantoux ook hebben als je ook bv in de gezondheidszorg werkt en je naar een nieuwe instelling gaat (voornamelijk alleen ziekenhuizen..)..
als je al eerder mantoux hebt gehad, en je gaat naar een ander ziekenhuis om te werken, stage te lopen of what ever, dan moet je je opnieuw laten prikken...
Ik moet, als ik verder blijf gaan in de verpleegkunde, jaarlijks deze test laten doen. Ja
Dit is wel in Belgie. (Denk dat dat wel voor de hele gezondheidszorg geldt.)

Ik was negatief, maar ik geloof dat mensne die positief reageerden nu sowieso ook elk jaar een foto moeten laten maken, ben niet zeker. Lachen

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:18

Ik heb ook een Mantoux test gehad, eerst voor ik 3 maanden naar Mongolie ging en toen ik terug kwam. Vóór ik ging was er een kleine uitstlag maar die mevrouw die het controleerde deed alsof er niets was. Toen zei ik al tegen iedereen, wedden dat als ik terug kom ze het wél een uitslag vinden! En ja hoor... hij was groter... Maargoed ik geloof niet dat ik het daar heb opgedaan maar dat ik het al had. Mn moeder is er tegen ingeent voor mijn geboorte (antistoffen?) en mn vader heeft de bacterie ook want een oude vriend van hem heeft lang geleden open TBC gehad. Ik wilde zeker geen medicijnen, ik ga geen troep slikken als ik nergens last van heb. Longfoto was oke en ik ben nooit meer teruggeweest Bloos

Het is nu meer dan 2 jaar geleden en de 1e 2 jaar na 'besmetting' ontwikkelt de ziekte zich in 85% van de gevallen ALS je het al krijgt (maar 10% kans ofzo).

Ik zou zeker voor je lijf voor de fotos gaan!! (en je mag met die pillen ook een half jaar geen alcohol he! Haha! )

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:07

elise, de uitslag moet een bepaalde grote hebben... de uitslag kan namelijk door een aantal factoren beinvloed worden...
krabben, zeep en een aantal andere dingen kunnen de uitslag beinvloeden op negatieve manier...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:04

Misschien een stomme vraag, maar de eerste keer dat je test spuit je die bacterie onder de huid, en kijkt of er een afweerreactie is (hoe groot). Als je dat jaarlijks blijft herhalen (of iig meer dan 1x) zal toch de afweerreactie de 2e keer groter worden? Je hebt dan immers geheugencellen..

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:43

Yessy schreef:
Misschien een stomme vraag, maar de eerste keer dat je test spuit je die bacterie onder de huid, en kijkt of er een afweerreactie is (hoe groot). Als je dat jaarlijks blijft herhalen (of iig meer dan 1x) zal toch de afweerreactie de 2e keer groter worden? Je hebt dan immers geheugencellen..

je krijgt zo'n kleine hoeveelheid ingespoten, dat er ( in het geval je geen positieve uitslag hebt) geen reactie optreden tegen de bacterie...
(ik weet niet of het bij de mantoux net als bij de griepprik gaat... bij de griepprik krijg je dood griepvirus ingespoten)

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:06

bij de mantoux prik krijg je eiwitten ingespoten van de bacterie.
(volgens mij) als je eenmaal een reactie hebt gehad op de mantoux prik mag je hem ook niet meer laten zetten en moet je altijd voor longfoto's gaan tijdens de controles.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:15

nienke1208 schreef:
elise, de uitslag moet een bepaalde grote hebben... de uitslag kan namelijk door een aantal factoren beinvloed worden...
krabben, zeep en een aantal andere dingen kunnen de uitslag beinvloeden op negatieve manier...

Weet ik, maar toen die vrouw de 1e keer de lineaal erlangs legde was de plek in mijn ogen groter dan wat zij opschreef. Vandaar dat ik toen al het gevoel had dat het de 2e keer wel eens anders gemeten zou worden en dat bleek ook zo te zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:17

ik dacht dat ze niet meer krabte
nu is het toch gewoon een spuitje?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:58

ja een klein spuitje, waarbij de vloeistof net onder je huis wordt ingespoten.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:26

katiavl schreef:
ik dacht dat ze niet meer krabte
nu is het toch gewoon een spuitje?

ik bedoel met krabben, het krabben als je jeuk hebt Knipoog je krijgt inderdaad ook injectie met vloeistof Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:57

ik zou voor de medicijnen gaan. De besmettelijke vorm van TBC zit inderdaad in je longen, maar de andere niet besmettelijke variant kan overal in je lichaam zitten.

Als je ooit een positieve mantoux heb gehad, moet je zowiezo longfoto's laten maken.. Dan heb je nu 2 vliegen in 1 klap. Wat het wèl is, je mag absoluut geen alcohol met deze medicijnen en ze zijn inderdaad heel erg zwaar..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:41

Dit jaar had ik een megaplakaat op mijn arm door griepspuit, 6 dagen later trok het pas weg.