koortslip, hoe ervanaf komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: koortslip, hoe ervanaf komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 12:26

ik ben bij de dokter geweest, heb antibiotica kuur... ben benieuwd maar weer Tong uitsteken (het ergste, heb morgen orientatiedag op vervolgopleiding, met deze kop...whaaa Clown )

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:51

Raar he, dat ik het toen iedere week had. Ik had daar echter weinig tot geen stress dus dat lijkt me ook vreemd. Maar misschien toch onbewust. Ik dacht eerder dat het aan de 'viezigheid' daar lag. Nouja, ik weet het ook niet!

Oei die orientatiedag morgen Naaltje! Nouja, je lacht ermee dus morgen ook maar weer he! Hopelijk werkt de antibiotica wel snel en effectief!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:14

*goh, grote let-op=melding, maar ik plaats het toch*

Mijn antibiotica sloeg aan, maar nu. na 1 maand is het gewoon weer terug aan het komen Verdrietig
Heb in mijn rechtermondhoek weer een blaar zitten.. Ben nu alvast maar weer aan het smeren met antibioticazalf, want je kunt natuurlijk pas tegen donderdag terecht bij de dokter..
Verdrietig

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:30

Ik heb ook ZO vaak een koortslip, -nu ook- krijg het werkelijk van alles: slecht geslapen, na een griepje, als ik ook maar een slokje uit iemand zijn glas drink van iemand met ook een koortslip, als ik ongesteld ben geweest, andere tempratuur, gewoon overal van...
Ben er ook voor naar de dokter geweest, en ik krijg er nooit wat voor, omdat het 'vanzelf wel over gaat', en als het over gaat krijg ik weer een nieuwe Clown.
Een koortslip gaat ook nooit helemaal weg, je blijft er altijd gevoelig voor, dus wen er maar aan, het is iig wel prettig dat je antibiotica krijgt van je dokter.
Sterkte Knipoog.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:48

Een koortslip wordt veroorzaakt door het Herpes Simplex Virus (HSV-1).
Herpesvirussen gebruiken het aminozuur arginine als voedingsbodem om zich te vermenigvuldigen. Arginine komt voor in bijvoorbeeld noten, zaden, pinda's, gelatine, chocolade, uien en champignons.
Arginine-rijke voedingsstoffen kun je dus beter niet eten als je last hebt van een koortslip. Ook het eten van pittig gekruid voedsel en het drinken van alcohol wordt afgeraden tijdens een uitbraak.

Het aminozuur lysine daarentegen, blijkt een remmende werking te hebben op de groei van het herpesvirus. Als je het preventief gebruikt kan het zelfs koortsuitslag helpen voorkomen.
Lysine komt voor in bijvoorbeeld vlees, melk, kaas, vis, gierst en avocado. Maar je kunt het ook als voedingssupplement kopen (L-Lysine in dosering van minstens 1000 mg per dag).
Mijn advies: koop na de zomer gewoon een pot bij de drogist of reformwinkel en neem in de herfst en winter preventief L-lysine om een uitbraak te voorkomen. Doe ik ook. Ja

Een koortslip komt vaak opzetten als je weerstand vermindert (zoals in de winter of bij stress). Zorg dus dat je goed en gezond eet, voldoende rust neemt en voldoende blijft bewegen.

Zodra je een koortslip voelt aankomen kunt je een crème met aciclovir (Zovirax, Previum) of penciclovir (Vectavir) gebruiken. Maar dit moet erg vaak worden aangebracht, en het is alleen zinvol voordat de blaasjes uitgebroken zijn.
Heb je al last van koostlipblaasjes, dan kunt je de blaasjes het beste indrogen met bijvoorbeeld zinkzalf. Ook het aanstippen met tea tree olie (natuurlijk anti-viraal middel) kan genezen helpen versnellen.

Als je echter erg vaak een koortslip hebt kan je van je arts een onderhoudsdosering van een antiviraal middel in tabletvorm krijgen. Zo kan de frequentie van de uitbraken en de hevigheid ervan worden beperkt. Knipoog

Succes! OK dan!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:52

En het is weer zover bij mij......Gister voelde ik 'm aankomen, zitten smeren met tea-tree enzovoort, vannacht issie toch doorgekomen en 't is weer een flink grote.... Grrrrr!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:02

Naaltje schreef:

Mijn antibiotica sloeg aan, maar nu. na 1 maand is het gewoon weer terug aan het komen Verdrietig
Heb in mijn rechtermondhoek weer een blaar zitten.. Ben nu alvast maar weer aan het smeren met antibioticazalf, want je kunt natuurlijk pas tegen donderdag terecht bij de dokter..
Verdrietig

AB helpt niet tegen een koortslip, het zal je leven lang in je zenuwenknooppunten blijven zitten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 16:57

Chiqa schreef:
Naaltje schreef:

Verdrietig

AB helpt niet tegen een koortslip, het zal je leven lang in je zenuwenknooppunten blijven zitten.

het was bij mij geen koorslip (meer) maar ''krentenbaard'' daar helpt (zou moeten iig) AB wel tegen.. tis nu nog een beetje.. achja elke gek z'n gebrek he... Vork