kind met down syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:44

ik vind dat mensen voor veel te grote beslissingen komen te staan door de hedendaagse techniek.
wie kan nou zo'n keuze maken..
normaal weet je pas op het moment dat je het kind hebt (of in de eerste dagen), of het een mongooltje is.
of ontdek je na verloop van tijd dat je kind een ontwikkelingsachterstand heeft. (bij andere handicaps)
je leert er mee omgaan, en je hebt tijd om het te verwerken.
en nu zeg ik het misschien wel grof, maar normaal bleven de echte kasplantjes ook niet in leven, terwijl ze nu wel in leven worden gehouden, en tot in lengte van dagen sondevoeding en schone luiers nodig hebben..
ik weet waar ik het over heb zal ik er maar even bij vermelden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:44

Helemaal eens met Miekie!!! Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:53

Bedankt Miekie voor deze nuancering.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:58

Hahaatje schreef:
Kinderen met Down syndroom kunnen volgens mij ook gewoon een menswaardig bestaan lijden...

kinderen met down zijn ook gewoon mensen!!!! dus ook al is je iq lager als gemiddeld, heb je toch nog gewoon een "menswaardig"bestaan? in mijn ogen heb je pas geen mens waardig bestaan als je mishandeld word of opgesloten in een kooi, maar dat is dan mijn mening.

verder kan ik uit ervaring vertellen dat mensen met down nergens geen last van hebben. ok, ze leren langzamer, zijn soms meer in zich zelf gekeerd, maar voor wie is dit dan lastig? de mens met down zelf merkt echt niet dat hij/zij anders is als anderen.
echter op een latere leeftijd zal hij/zij gaan beseffen dat t anders behandeld word. voornamelijk onder kinderen.

maar met de nodige begleiding voor de ouders heeft een down kind net zon mooi en goed leven als een ieder ander!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:00

nou, ik ken echt wel hele kleine kids met down, en die zijn echt super actief en erg impulsief, de ouders of begeleiders kunnen nog niet met de ogen knipperen of de kids zijn al weer iets totáál anders aan het doen!
het kost wel echt veel energie!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:49

Ik heb voor en tijdens mijn zwangerschap altijd gezegd dat ik het zou weg laten halen. En nu Gioya er is (die trouwens helemaal gezond is) zou ik me niet voor kunnen stellen dat ze er niet was geweest, of dat ik haar had laten aborteren. Dat gevoel gaat de keuze bij de volgende zwangerschap echt een heel stuk moeilijker maken.
*knuffelt beeb nog eens goed*

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:23

al van jongs af aan heb ik zoiets van... een kindje met down zou ik geen probleem vinden. nu nog steeds is dat mijn mening... ik ben sowieso zo goed als tegen abortussen( behalve bij verkrachting en wanneer er zeer veel zekerheid is dat het kindje zowel fysiek als mentaal een kasplantje zou worden)
dat zal dus ook mee spelen in mijn mening...

maar wie ben ik om eerst de wens te hebben een kindje te krijgen en dan vervolgens een leventje uitroeien/vermoorden( want ja... abortus kan helaas tot vrij laat) omdat het een handicap heeft, waar dit kind zeer goed mee kan leven... ik zie geen probleem in een kind met down... deze mensen zien de wereld vaak zó reeel en mooi in, dat ik denk dat ik daar nog wel eens van zou kunnen leren. verder zijn ze vaak ontzettend creatief en grappig.... ik snap niet waarom zo'n kind geen recht zou hebben op leven, door imo egoisme van de ouder(s) aangezien het de ouder is die er een probleem van maakt, niet het kind.

ik zou er ook nooit voor kiezen om tijdens mijn zwangerschap zo'n test te doen... ik zie wel wat er komt.... ik kies ervoor een kindje te willen/mogen krijgen, dan ga ik daar ook voor zowel als het gezond is, als dat het kindje net een tikkie 'anders' is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:38

Ik erger me toch een beetje aan deze discussie.
Er wordt maar wat geroepen en meningen worden nogal makkelijk geventileerd maar er is niemand die ook maar enig idee heeft hoe het is om voor deze keuze te staan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:41

LDRD schreef:
Ik erger me toch een beetje aan deze discussie.
Er wordt maar wat geroepen en meningen worden nogal makkelijk geventileerd maar er is niemand die ook maar enig idee heeft hoe het is om voor deze keuze te staan.

ik denk idd dat er maar weinig zijn die zich dat werkelijk voor kunnen stellen...gelukkig zou ik bijna willen zeggen.... want tenslotte hoopt iedereen toch op een gezond kindje, wat logisch is.
wel denk ik dat een redelijk aantal mensen in deze discussie wel degelijk nadenken over wat hen keuze zou zijn.. uiteraard zijn er ook een aantal die maar wat zeggen wat op dat moment in ze opkomt, maar dat hou je in elke discussie, ook in dit soort gevoelige discussies.

ik heb gelukkig ook nooit voor de keuze gestaan en hoop dit ook nooit te hoeven, maar dat betekend niet dat ik er nooit over nagedacht heb en ook echt denk dat dit mijn antwoord zal lblijven, ook als ik wel voor die keuze zou staan

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:48

Je kan nadenken wat je wil, maar als je niet in zo'n situatie zit onderschat je je gevoelens over de ellendige situatie waarin je terecht komt. Zo clean nadenken kan altijd natuurlijk, maar of dat de realiteit is?
Overigens inderdaad maar goed dat weinigen weten en zullen weten hoe dat aanvoelt, dat gun je namelijk niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:14

ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het misschien geen realiteit is. Ookal heb ik nooit ene kind gehad en ben ik zelfs nooit zwanger geweest vind ik toch wel dat ik over zulke dingen na kan dneken hoor. Anders zou je nergens meer over kunnen nadenken waar je geen ervaringen mee hebt.

en ik vind het toch wel interesant hoe anderen hier ove denken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:18

Kort door de bocht ben ik niet in ieder geval, dat zijn de mensen die denken hier iets over te kunnen weten/beslissen zonder ooit in de situatie gezeten te hebben of ook maar uberhaupt een kind op de wereld te hebben gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:20

we beslissen toch ook niks negatiefs????

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:22

ldrd .... vind het ook jammer dat je zo reageerd...
ik denk dat het zeker niet verkeerd is, wanneer je over dit soort dingen nadenkt al vóór je aan kinderen gaat denken, wanneer je voor zoiets komt te staan is het in ieder geval zo dat je er over nagedacht hebt en er zo je ideeen op na houdt.
hoe jij nu over komt, is het alsof ik en anderen met mij hier onze mond over moeten houden, omdat wij uberhaupt nooit kinderen hebt gehad...
nee idd... maar ik denk liever over dit soort dingen na vóór ik de keuze ga maken een kindje willen krijgen.

ik denk hier niet iets over te weten.... ik wéét hoe mijn ideeen daarover al zeer lang zijn en dat nu nog steeds zijn. ik besef me ook dondersgoed dat een kindje met down niet 'het leuke downkindje' is, maar er zó verdomde veel meer bij komt kijken.... vaak gepaard met agressiviteit etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:23

idd roossie...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:27

Tsja, dat jullie denken hierover enig idee te kunnen hebben is jullie goed recht natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:30

wie zegt datw e er een enig idee erover hebben dan? we denken er alleen over na! dat mag toch? Daar is toch niks mis mee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:34

Natuurlijk mag je nadenken, ik probeer alleen maar aan te geven dat dat zinloos is, omdat je niet in een dergelijke emotionele situatie zit. Zit je midden in zoiets dan ziet de hele wereld er ineens een stuk anders uit, geloof mij maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:37

tsja maar als je er zo over dnekt kan je nergens meer over nadneken. Ik snap best dat het anders is als het je overkomt, maar vind het gewoon erg cru dat je zo fel regaeert alleen omdat we er over nadenken en onze meningen hier neer zetten.
Mag ik eigenlijk vragen waarom je zo reageert? Heb jij er zelf WEL ervaring mee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:39

Dat is inderdaad de reden dat ik me erger aan deze discussie, ben helaas ervaringsdeskundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:41

zou je daar misschien meer over willen vertellen? ( hoeft natuurlijk niet ) maar misschien dat we je dan beter begrijpen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:42

Ik vind dat je best wel neerbuigend reageerd eigenlijk..
Wat is er mis mee om hier over na te denken en je mening te geven in een topic?

Ik heb ook nooit een kind gehad en ben ook nog nooit zwanger geweest, is voorlopig ook zeker niet de bedoeling Knipoog
Ik heb wel met o.a. deze kinderen gewerkt in stage en hoop in de toekomst ook met meervoudig gehandicapte kinderen te gaan werken.. In de stage had ik natuurlijk ook met de ouders te maken (waar ik enorm veel respect voor heb) en dat zet je aan het denken! Natuurlijk weet ik niet hoe ik zou reageren als ik zelf een kindje met down zou krijgen, dat heb ik ook in mijn reactie erbij gezegd, maar ik vind het wat vreemd dat mensen die het nooit zelf meegemaakt hebben niet het recht zouden hebben om hun mening te geven Lachen

(edit; lees nu dat je het zelf hebt meegemaakt.. kan me dan wel iets bij je reactie indenken)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:43

LDRD schreef:
Natuurlijk mag je nadenken, ik probeer alleen maar aan te geven dat dat zinloos is, omdat je niet in een dergelijke emotionele situatie zit. Zit je midden in zoiets dan ziet de hele wereld er ineens een stuk anders uit, geloof mij maar.

Oh, ik geloof je absoluut. Heb het dit jaar bij mijn zusjes zwangerschap meegemaakt. Zij wilde uiteindelijk geen vruchtwaterpunctie laten doen en nu wachten we de geboorte gewoon af. Hoe dan ook, haar kindje is welkom, met of zonder Down Syndroom.
En sinds ik mijn eigen gezonde kind heb, heb ik echt geen idee wat ik zou doen bij een eventueel volgende zwangerschap. Maar ik zou wel goed nadenken over de gevolgen en of we dat wel aan kunnen en aan willen gaan.

Ik snap best dat mensen die nog geen zwangerschap hebben meegemaakt, wel al een mening hebben. Zo gaat dat nou eenmaal. Maar goed, we zullen zien of dat ook zo is als het ze overkomt. Dat weet je toch nooit en dat geldt voor zoveel meningen over diverse onderwerpen. Als het je zelf overkomt is het altijd heel anders. En als je zwanger bent, voel je je vaak ook heel anders dan normaal.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:49

Voor de goede orde, het is voor mij al weer even geleden en het heeft zijn plaatsje, geen probleem.
Het is ook niet neerbuigend bedoeld, maar ik vind dat sommigen hier nogal kreten bezigen die ronduit beledigend zijn. Nou snap ik ook best wel dat mensen al vlot zonder écht na te denken wat roepen, maar die moeten ook beseffen dat niet iedereen op hun mening zit te wachten.

Om maar eens een zinsnede aan te geven:

door imo egoisme van de ouder(s) aangezien het de ouder is die er een probleem van maakt, niet het kind.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:13

Is het nu opvallend stil meiden? Haha!

Wat mij betreft wordt het in ieder geval nu wel stil, want de thuisreis roept Clown .