Zachte/harde lenzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: Zachte/harde lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:31

Tazz schreef:
Ik heb mijn lenzen ( zachte ) nu 2 dagen. Ik heb ze voor veraf, het dragen en wennen heb ik geen last van. Echter ik heb zonder lenzen geen problemen met lezen maar als ik de lenzen in doe dan wordt mijn PC beeld en lezen toch wat wazig. Is dit een kwestie van wennen of moet ik terug naar de opticien?

Dit had ik laatst ook, net nieuwe lenzen maar ik kon de krant nog niet eens fatsoenlijk lezen. Terwijl ik nooit hoeft te wennen als ik weer nieuwe krijg. Ben toen dus terug gegaan naar de oogarts, die heeft toen nieuwe testjes gedaan en mijn lenzen bekeken. Bleek dus dat ze allebei 0.25 te sterk waren en er was iets niet goed aan de lenzen. Nu heb ik nieuwe en zie ik alles weer.

Gewoon even terug naar de opticien voor de zekerheid.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:24

Heey

Ik heb sinds ongeveer 7 weken zachte lenzen. Harde lenzen zijn volgens mij heel moeilijk om eraan te wennen, ik was binnen een week aan deze lenzen gewent.
Ik heb aan beide ogen -1,25. Ik heb ze eigenlijk alleen nodig voor school om het bord te lezen, vandaar dat ik ze met paardrijden ook nooit in heb. Ik ben anders ook bang dat er stof [van bijv opstrooien of hooi pakken] in mijn lens komt en daarom heb ik ze nooit op stal in. OF je moet voor nood een spiegeltje, vloeistof en bakje altijd op stal bij je hebben...

xxx

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:37

Wat voor mij de oplossing was..... nachtlenzen!, s'Nachts doe je ze in smorgens haal je er uit en voila de hele dag optimaal zicht zonder dat je problemen hebt en je hoeft ook savonds geen bril meer op.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:41

Ik heb zachte lenzen, nu ruim 8 jaar. Met paardrijden helemaal geen last van. Het punt is dat ik ze nog maar 6 uur per dag in mag (waar ik dus altijd overheen ga, 6 uur is echt niet te doen). Ik heb nl. last van vaatingroei. Vaatgroei in het kort: Je oog krijgt niet genoeg zuurstof zodat het extra bloedvaten gaat aanmaken om alle zuurstof die het krijgt, nog op te vangen. Hierdoor zie je veel 'adertjes' in mijn ogen. Dit kan zo verergeren dat het bloedvat voor de iris en pupil groeit = blindheid.
Ben nu rond aan het kijken voor nachtlenzen of hydrolenzen. Dit zijn de 'nieuwe generaties' lenzen volgens velen. Ik ben errug benieuwd, het klinkt allemaal erg goed. Ben nu 17 dus laseren is nog geen optie...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:42

_Marleen_ schreef:
Heey

Ik heb sinds ongeveer 7 weken zachte lenzen. Harde lenzen zijn volgens mij heel moeilijk om eraan te wennen, ik was binnen een week aan deze lenzen gewent.
Ik heb aan beide ogen -1,25. Ik heb ze eigenlijk alleen nodig voor school om het bord te lezen, vandaar dat ik ze met paardrijden ook nooit in heb. Ik ben anders ook bang dat er stof [van bijv opstrooien of hooi pakken] in mijn lens komt en daarom heb ik ze nooit op stal in. OF je moet voor nood een spiegeltje, vloeistof en bakje altijd op stal bij je hebben...

xxx

Hier heb je dus heel weinig kans op, ik draag altijd zachte lenzen, omdat ik anders niet bepaald veel zie. Ook met rijden en opstrooien heb ik bijna nooit iets in mijn oog. Heel af en toe eens een rondvliegend haartje ofzo.
Je kunt ze dus gewoon inhouden hoor.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:43

Ik heb overigens ook Hans Anders gehad. Is echt niet aan te raden. Ik heb nu Provisions, oa. ook extra geschikt voor mensen met hooikoorts, ze zijn meer zuurstof doorlatend en hebben een hoog vochtigheidsgehalte.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:44

xxappiexx schreef:
_Marleen_ schreef:
Heey

xxx

Hier heb je dus heel weinig kans op, ik draag altijd zachte lenzen, omdat ik anders niet bepaald veel zie. Ook met rijden en opstrooien heb ik bijna nooit iets in mijn oog. Heel af en toe eens een rondvliegend haartje ofzo.
Je kunt ze dus gewoon inhouden hoor.

Juist ja, je kunt ze gewoon inhouden, kans dat er stof in je oog komt blijft gelijk, en het gaat er ook gewoon af...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:46

corina77 schreef:
Tip: doe je lenzen elke avond in schone vloeistof, dit bespaard je een hoop ellende en (hoofd)pijn.
Het is maar een kleine moeite ! Gewoon de fles naast je lenzenpotje op de wastafel, en ewalla, het kost je niet eens tijd !

Ik wil niet vervelend doen... Maar dit MOET toch?? Nagelbijten / Gniffelen

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:02

Volgensmij ook ja. Tong uitsteken Anders krijg je al die viezigheid weer in je ogen..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:49

Sorriso schreef:
corina77 schreef:
Tip: doe je lenzen elke avond in schone vloeistof, dit bespaard je een hoop ellende en (hoofd)pijn.
Het is maar een kleine moeite ! Gewoon de fles naast je lenzenpotje op de wastafel, en ewalla, het kost je niet eens tijd !

Ik wil niet vervelend doen... Maar dit MOET toch?? Nagelbijten / Gniffelen

Is wel de bedoeling ja. Zelf doe ik dat wel elke dag.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:52

Ik doe ook elke dag nieuwe vloeistof in het bakje Ja Heb er de ene dag meer last van de andere dag. Vandaag gaat het weer erg goed terwijl 2 dagen terug ik echt last van mn lenzen had

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:59

Wat ik kan aanraden is lenzen bij een 'echte' opticien. Als ik hier soms dingen lees dan denk ik Scheve mond Je verknalt je ogen erg gemakkelijk. Alleen al dat lenzen in schone vloeistof doen, de lenzen zelf ook schoonmaken. Zo moet je ook opassen met make-up dat dicht bij de lens komt, met chloor in het zwembad enz enz. Ook niet alle ogen kunnen over lenzen en soms zijn er aanpassingen nodig. Ik zou lenzen nemen aanraden onder toezicht van een prof opticien. Zelf heb ik elke half jaar controles en kan ik elk moment komen voor vragen.

Ik heb mijn zachte lenzen nu 8 jaar en een half jaar problemen gehad. Veel irritaties en nergens was een oplossing, totdat radar erachter kwam dat de inhoud van de lenzenvloeistof (kruidvat, trekpleister) gewijzigd was. Daarna heb ik er geen enkel probleem mee gehad Haha! Ik kon weer alles!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:02

LuvdaTossa schreef:
Wat ik kan aanraden is lenzen bij een 'echte' opticien. Als ik hier soms dingen lees dan denk ik Scheve mond Je verknalt je ogen erg gemakkelijk. Alleen al dat lenzen in schone vloeistof doen, de lenzen zelf ook schoonmaken. Zo moet je ook opassen met make-up dat dicht bij de lens komt, met chloor in het zwembad enz enz. Ook niet alle ogen kunnen over lenzen en soms zijn er aanpassingen nodig. Ik zou lenzen nemen aanraden onder toezicht van een prof opticien. Zelf heb ik elke half jaar controles en kan ik elk moment komen voor vragen.
Ik heb mijn zachte lenzen nu 8 jaar en een half jaar problemen gehad. Veel irritaties en nergens was een oplossing, totdat radar erachter kwam dat de inhoud van de lenzenvloeistof (kruidvat, trekpleister) gewijzigd was. Daarna heb ik er geen enkel probleem mee gehad Haha! Ik kon weer alles!

Dat heb ik ook Ja
En nu moet ik na de eerste 2 weken terug om te overleggen Lachen

Anne_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:10

Ik heb sinds juli 2004, dus ruim 2 jaar nu, harde lenzen. De eerste paar keren dat ik ze in had vond ik het echt heel vervelend; ik had heel de tijd het idee dat er iets in mijn oog zat. Ik bleef ze ook maar voelen.
Ook kreeg ik ze helemaal niet uit.

Na een tijdje wen je er zo aan dat je ze helemaal niet voelt, en ze zo 1,2,3, in en uit gaan. Pling

Soms ook wel iets te snel uit... Ik had ze nog maar net, en fietste over straat. Ik had jeuk in mijn oog, en wreef even, en ja hoor....daar ging mijn lens! Clown
In de ruim 2 jaar tijd dat ik ze heb ben ik denk ik 2 lenzen kwijt geraakt.

Ik heb, voor ik lenzen kreeg, ruim 11 jaar een bril gehad. Nerd Ik was het op een gegeven moment gewoon zat dus besloot voor lenzen te gaan.
We zijn toen naar de oogarts gegaan om te kijken of het mogelijk was e.d. en toen hebben we samen met hem gekozen voor harde lenzen.
Ik heb namelijk een afwijking aan mijn oog die er voor zorgt dat ik met 1 oog erg loens. Ik ben hier ook aan geopereerd toen ik klein was, maar nog steeds is dit zichtbaar wanneer ik geen lenzen in heb. Rolleyes
Het bleek dan ook zo te zijn dat zachte lenzen dit niet recht zouden stellen, en harde wel!

De lenzen die ik heb zijn niet specifiek maand-, halfjaar-, jaarlenzen. Wanneer mijn sterkte veranderd of ik er een kwijt ben, bestel ik weer nieuwe.
Ik moet zeggen dat die van mij best duur zijn trouwens, €70,- per lens! Sigaar

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:40

@ Spashislief ik ben terug geweest naar de opticien....hebben ze op het meetbriefje m'n oogegevens omgedraait Haha! Nu de lenzen dus gewisseld en tada ik zie helder Cool

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:22

Klinkt goed, mn moeder gaat zometeen der bril ophalen, ik ga wel even mee om het te vragen. Maar mijn lenzen kunnen niet omgedraaid zijn Tong uitsteken Zijn namelijk allebei - 1.75

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:50

Haha! Nee dan gaat het niet. Ben benieuwd wat ze bij jou zeggen. Laat je het even hier weten?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:52

Jup, al wordt het wel minder, dus misschien is het gewoon gewenning van mn ogen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:54

Armaris schreef:
Dat is raar.
Ik kan ze krijgen of voor een maand,of een halfjaar of zelfs een jaar!

Dat is niet raar, dat is gewoon anders dan dat jij gewend bent.

Ik krijg mijn maandlenzen in setjes van 6x2 mee, dus voor een half jaar.

In het jaar dat ik 15 werd, kreeg ik lenzen. Ik heb eerst drie jaar harde lenzen gehad, maar daar had ik enorm veel ellende mee, vooral bij de paarden en op de fiets. Continu stof erachter, pijnlijke ogen en soms waaiden ze gewoon uit. In mijn examenjaar ben ik overgegaan op het maandsysteem met zachte lenzen (ik heb verschillende lenzen getest en de lenzen die het beste zaten, bleken maandlenzen te zijn). Dat was in 1992 en ik ben nog steeds een tevreden gebruiker. Ik ga ieder halfjaar voor controle en dan worden nieuwe lenzen besteld voor het aankomend halfjaar.

Maar ik ken ook mensen die al jaren harde lenzen hebben en daar nooit problemen mee hebben, ook niet met stof en dieren. De ene mens is de andere niet, de ene lens is de andere niet.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:03

Ik had dus ook harde, die heb ik terug gebracht naar waar ze vandaan gekomen zijn. Totaal geen schik ermee. Vandaag mn zachte gekregen om die ook 2 weken uit te proberen. Die bevallen tot nu toen FANTASTISCH!!! Vanaf seconde 1 dat ik ze inhad niet gevoeld, dus dat is positief!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:01

hihi.. als ik hier al lees dat sommige ze uitdoen bij het paardrijden voor de stofjes... ik doe er werkelijk alles mee. Ze zijn voor een maand, ik draag ze voor een maand Knipoog Ik zwem, slaap, douche, rij ermee paard...kortom, ze zitten er altijd in. Doe ze wel altijd ff schoonmaken hoor...anders vatbaar voor ontstekingen, maar vanaf dat ik ze indeed noooit last van gehad. Ideaal Haha!

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:38

Ik heb ook zachte lenzen, en nat als Hermesdeux doe ik er ook echt alles mee, doe ze nooit uit. Ja, 's nachts, maar dat is dan ook echt de enige keer dat ik ze uit doe. Het zijn maandlenzen, maar af en toe draag ik ze veel langer dan een maand.
Harde lenzen zijn zwaar irritant. Mijn moeder had ze vroeger. Als ze moest hoesten, vielen af en toe haar lenzen uit haar ogen Vork
Met harde lenzen kan je volgens mij ook veel meer problemen krijgen dan met zachte lenzen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:45

Ik heb zachte lenzen.

Als het erg stoffig is in de bak of met opstrooien, heb ik er wel eens last van, maar over het algemeen gaat het prima.

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:48

Harde lenzen zijn minder comfortabel ivm stofjes, maar veel luchtdoorlatender en dus veeeel beter voor je ogen zelf. Veel mensen bouwen trouwens een soort allergie voor lenzen op, in een jaar of 7/8. Pas dus maar op Hermesdeux, ogen hebben echt ook frisse lucht nodig. Voor de slordevossen onder ons, je hebt ook daglenzen. Ideaal voor mensen die vergeten vloeistof te verschonen of handen te wassen etc. Knipoog

Even ontopic, ik heb zachte lenzen, nu 4 jaar, en nooit problemen mee gehad. Op droge ogen na, maar door een andere vloeistof en ze iets vaker uit te doen, bijna nooit meer. Mijn broertje heeft met zijn harde lenzen vaker last van zijn ogen door stofjes.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 01:00

Tazz schreef:
Haha! Nee dan gaat het niet. Ben benieuwd wat ze bij jou zeggen. Laat je het even hier weten?

Het is zo goed als weg en mn moeder is het vergeten te vragen vandaag, ik moest naar stal Vork Maar zal volgende wel vragen dan moet ik sowieso terug