Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hart van bijv. een aap om je leven te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 07:11

Ik weet niet of ik een orgaan van een moordernaar ofzo in het lijf van mijn kind zou willen hebben...die gedachte alleen al...ik krijg er de kriebels van...brrrr....

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:15

Ik vind dat heel veel mensen hier nogal makkelijk zeggen dat ze het niet zouden doen. Ik zou zeggen: wacht maar tot je werkelijk voor die keuze staat.
Ik heb een hartafwijking, en in 2003 was mijn eigen hart zo op, dat ik nieuwe aortakleppen nodig had. Ik heb gekozen voor de varkenskleppen, terwijl ik ook titaniumkleppen kon nemen. Dus eigenlijk is er een varken vermoord voor mij. De voordelen van de varkensklep waren doorslaggevend, met de titaniumkleppen zou mijn kwaliteit van leven dermate afnemen dat ik het allemaal niet meer zag zitten.
Ik voel me er echt totaal niet schuldig over moet ik zeggen, sta er ook niet dagelijks bij stil. Waar ik wel bij stil sta: mijn heerlijke volle leven, alles wat ik kan doen voor deze wereld en hoe blij de mensen om mij heen zijn dat ik er nog ben. Ik weet zeker dat als je echt voor de keuze staat, je heel anders tegen zaken aan gaat kijken. Dan is je leven je meer waard dan je denkt. Zo'n ervaring zet je even op je plaats, en brengt alles in een heel anders perspectief, kan ik je zeggen. Gelukkig hoeven de meeste van jullie dit nooit mee te maken. Ik ben trots op mezelf en het varkentje dat mijn leven heeft gered Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:26

Ik ben niet bang voor de dood.
Wel al om nu al te gaan, want het is zo mooi hier (tussen de dalen door Lachen )

Als ik dood ga, mogen ze alles van mij hebben wat ze kunnen gebruiken.
Maar ik zou ook graag geholpen willen worden als dat kan.

Ik heb een oom met nier problemen.
Die zou niet meer geleefd hebben zonder donor nier en toen een paar kinderen rond de 10 jaar achter gelaten hebben.

Zelf ben ik mijn vader verloren aan kanker toen ik 9 was, dus ik weet hoe erg dat is.
Dan kun je alleen maar zeggen dat je zo blij bent voor dat gezin van mijn oom dat hij nog leeft.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:35

erleyne schreef:
Ik vind dat heel veel mensen hier nogal makkelijk zeggen dat ze het niet zouden doen. Ik zou zeggen: wacht maar tot je werkelijk voor die keuze staat.
Ik heb een hartafwijking, en in 2003 was mijn eigen hart zo op, dat ik nieuwe aortakleppen nodig had. Ik heb gekozen voor de varkenskleppen, terwijl ik ook titaniumkleppen kon nemen. Dus eigenlijk is er een varken vermoord voor mij. De voordelen van de varkensklep waren doorslaggevend, met de titaniumkleppen zou mijn kwaliteit van leven dermate afnemen dat ik het allemaal niet meer zag zitten.
Ik voel me er echt totaal niet schuldig over moet ik zeggen, sta er ook niet dagelijks bij stil. Waar ik wel bij stil sta: mijn heerlijke volle leven, alles wat ik kan doen voor deze wereld en hoe blij de mensen om mij heen zijn dat ik er nog ben. Ik weet zeker dat als je echt voor de keuze staat, je heel anders tegen zaken aan gaat kijken. Dan is je leven je meer waard dan je denkt. Zo'n ervaring zet je even op je plaats, en brengt alles in een heel anders perspectief, kan ik je zeggen. Gelukkig hoeven de meeste van jullie dit nooit mee te maken. Ik ben trots op mezelf en het varkentje dat mijn leven heeft gered Haha!

Amen!
Het is zo makkelijk oordelen wanneer je niet in díe positie staat.
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer iemand de keuze krijgt tussen verder leven óf sterven, dat ze moedwillig zouden zeggen; "laat mij maar sterven."
Maar vanaf een afstandje is het makkelijk oordelen/besluiten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:59

Zoals het zo gemakkelijk is om voor een dier te bepalen dat het voor jou moet sterven bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:02

Ik denk dat als iemand voor de keuze staat leven of dood, dat het ineens verassende wendingen kan nemen...

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:47

Ik zou het mijn kinderen niet aan willen doen zonder moeder hun jeugd verder door te moeten brengen. Ik ben mijn moeder jong verloren en het is voor mij heel lang een vet probleem geweest. Ik mis haar nog steeds, en dat wil ik koste wat kost mijn kinderen onthouden zolang ik er ook maar enige beslissing over kan maken.
Als er geen oplossing is, jammer dan, maar zolang het op de een of andere manier wel kan....

Mijn vriendin heeft 5 weken geleden een harttransplantatie ondergaan. Het gaat allemaal perfect tot nog toe en ze kan nu al meer dan ze de laatste 5 jaar kon.

Het is een geluk dat de wetenschap zover is, en als we het niet hadden mogen doen, waren al die technieken niet ontdekt en uitgevonden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:30

@Desiree: Ik had het in eerste instantie over het 'menselijke donorschap'.
Niet zozeer dieren.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:34

Ik zou wel zo'n hart van een aap bijv. ''nemen''.
Hart van een moordenaar ook geen probleem? Een moordenaar zit iets fout in z'n hoofd, niet in z'n hart..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:06

runningkawa schreef:
Ik denk dat als iemand voor de keuze staat leven of dood, dat het ineens verassende wendingen kan nemen...

En iedereen zal ten voordele voor zichzelf kiezen. MAar dat geldt ook voor dieren!

Ylana schreef:
@Desiree: Ik had het in eerste instantie over het 'menselijke donorschap'.
Niet zozeer dieren.

Oh, in dat geval ben ik het met je eens. Ben zelf immers donor geregistreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:12

Ik ben toch erg benieuwd wat jij zou doen als je weet dat je dood gaat...
Je vriend snottert alles bij elkaar want hij kan je niet missen en je dieren voelen je verdriet en kruipen wat dichter op schoot of komen extra knuffelen.
En je weet dat jij dit kunt voorkomen, nog jaren bij ze kunt zijn, misschien nog wel 30 jaar, door het nemen van een deel van een varken.

Ik wil iedereen hier wel eens zien als ze in dergelijk situatie zitten
Mensen die weten wat het is een dierbare te verliezen..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:31

Ik weet wel wat het is om een dierbare te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:33

Jij wel, maar niet iedereen, dat laaste stukje was algemeen, daarom staat het ook los van die andere tekst.

Maar wat zou jij doen als je weet dat je daardoor ook langer bij je eigen vriend en beestjes kunt blijven? (andere ook vrij om te reageren natuurlijk)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:37

Ik weet het niet. Kijk, varkens hebben al een niet zo heel florisant leven en sterven om hun vlees. MAar een aap, vind ik weer een beetje een ander verhaal. Die aap zou dan speciaal voor mij moeten sterven. Dat vind ik knap l.llig hoor.

Verder hangt het ook een beetje af van de levenskwaliteit die er op volgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:41

Ik denk dat een aap die daarvoor dood gaat ook niet het beste leven heeft. Gezond, maar wel in een kooi, niet in de jungle Lachen
En ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een varken dat ze daarvoor gebruiken er 1 is uit de dagelijkse boerderij en heb dan ook mijn twijfels of bij dat betreffende varken nog dingen worden gebruikt om te eten.

Maar zo zie ja al, dat jij als grote dierenliefhebber al twijfelt.
Ik vraag me dan toch echt af wat de meeste nee zeggers hier zouden doen als het om henzelf gaat.
Of ze ook keihard roepen, nee papa, dat mag je niet gebruiken, dat komt van een dier...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:43

Ervanuitgaande dat die aap een heel goed leven heeft gehad ( wat wel moet om dat hart in topconditie te krijgen/houden ) zou ik er geen problemen mee hebben.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:16

Ik weet het echt niet, ik kan me nu niet verplaatsen in een situatie waar ik voor deze keuze kan komen te staan.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:49

Desiree schreef:
Zoals het zo gemakkelijk is om voor een dier te bepalen dat het voor jou moet sterven bedoel je?

Hier ben ik het mee eens!!
Ik vind het een beetje egoistisch...

Dieren hebben ook gevoel!!
Dus nee, ik zou het niet doen.

En ja, ik ben vegetarier! Tuurlijk wil je blijven leven, maar dat een ander (in dit geval een dier) voor jou moet sterven?
Nee, vind ik een beetje raar! Doen ze ook niet met mensen, waarom dan wel met dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:12

Maar als dat varken toch al naar de slacht ging?
Zo heeft hij dubbel nut
Wat vind je er dan van?
En je kunt wel zeggen mensen moeten maar geen vlees eten, maar dat doen ze wel, dus dan heeft een dier dubbel nut.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:38

runningkawa schreef:
Maar als dat varken toch al naar de slacht ging?
Zo heeft hij dubbel nut
Wat vind je er dan van?
En je kunt wel zeggen mensen moeten maar geen vlees eten, maar dat doen ze wel, dus dan heeft een dier dubbel nut.

Ja maar wie zegt dat dat beest daarna naar de slacht gaat? Als ik een keuze zou moeten maken tussen slachten om op te eten of voor zoiets.
Dan zou ik hiervoor kiezen natuurlijk, maar dan nog.
Ik mag niet bepalen voor andere of ze wel of geen vlees eten natuurlijk.
Maar ik zie het nut niet zo om een dier te laten sterven om zelf verder te kunnen leven.

Want is het dier dan minder als de mens ?

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:42

Ik had eigenlijk geen zin om te reageren, want ik ben bang dat ik dan aan niets anders toe kom dan mezelf te verdedigen.
Ten eerste: de varkens die ze hiervoor gebruiken zijn inderdaad niet van de eerste de beste boerderij getrokken. Ze zijn speciaal gefokt en worden op zo'n manier gehouden dat de kans dat ze een ziekte hebben erg klein is. Toch hebben ze geen slecht leven. Een vriendin van me is dierenarts en die komt weleens op de bewuste boerderij. Het is er alleen wat schoner dan de varkens zouden willen zegt ze, maar ze hebben het waarschijnlijk beter dan de meeste varkens in de bio-industrie.

@ Desiree: je zegt dat je wel eens een dierbare hebt verloren, maar dat is echt heel wat anders dan zelf voor de keuze leven of dood staan. Ik ben het met je eens dat deze keuze wordt beïnvloedt door de kwaliteit van leven die er op volgt, dat is voor mij ook erg belangrijk geweest. Als ik bijvoorbeeld door een dier te vermoorden nog een maand langer geleefd had, was de keuze heel anders geweest dan nu ik nog een heel gezond leven voor me heb, waarin ik kinderen kan krijgen, sporten, alles doen wat ik wil.
Ik kan je zeggen dat je ook wel anders over dingen gaat nadenken. Zulke beslissingen gaan niet in je koude kleren zitten en je bent heel bewust van alles. Ik drink amper, rook niet en eet bewust gezond. Ik zou het verschrikkelijk vinden als zo'n kostbaar iets door mijn eigen toedoen om zeep geholpen zou worden.
@ sunshine: ik vind het heel goed dat je vegetarisch bent, maar besef je wel dat ook deze keus niet voor iedereen even makkelijk is. Als jij tegen dierenonderdelen bent, moet je dat zelf weten, maar ik wil tegen jou hetzelfde zeggen als Desiree: hopelijk kom je nooit voor de keuze. En als dat wel zo is, zou ik je bijzonder volhardend vinden als je je eigen leven opgeeft. Ook gezien het feit dat je je eigen familie en dieren dan in de steek moet laten.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:26

ik denk dat als ik als vegitarier ... voor de keuze zou staan net als erleyne .. het zelfde zou doen als haar ... de dierlijke onderdelen .... ik zou me er wel schuldig om voelen eerlijk gezegt Tong uitsteken maar volgens mij is dat na een poos ook weg

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:47

erleyne schreef:
@ sunshine: ik vind het heel goed dat je vegetarisch bent, maar besef je wel dat ook deze keus niet voor iedereen even makkelijk is. Als jij tegen dierenonderdelen bent, moet je dat zelf weten, maar ik wil tegen jou hetzelfde zeggen als Desiree: hopelijk kom je nooit voor de keuze. En als dat wel zo is, zou ik je bijzonder volhardend vinden als je je eigen leven opgeeft. Ook gezien het feit dat je je eigen familie en dieren dan in de steek moet laten.

Ik zeg ook niet dat andere vegetarier of wat dan ook moeten worden, want begrijp uit je tekst dat je dat bedoelt?
Moet ieder voor zich weten, ik geef mijn mening hoe ik erover denk.

sylvia2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:39

Ik vindt me eigen kind toch wel belangrijker dan een varken die toch wordt geslacht of die toch opgesloten zit in een hokje va 4 bij 4. Het klinkt heel rot maar ik vindt me kindje of me zelf of wie dan ook belangrijker dan 1 varken. dat varkentje is een held weet je waarom hij heeft een mensenleven gered. En anders zou die opgegeten zijn door een mens en krijgt dat mens dicht geslipte aderen door het vet. En nu is het varkentje gebruikt om een mensen leven te redden. Beter een varken vermoorden om een mensen leven te redden dan een varken wat vermoord wordt voor z'n vlees.