Uitstrijkje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luna_99

Re: Uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:14

Hoi,

Ik woon in België en wij moeten elke jaar een uitstrijkje laten maken. Ik ga al van mijn 16 jaar.
Er is echt niks aan, je moet je gewoon ontspannen en het is zo over!
Ik kan nog een goede reden geven om te gaan en die heet HPV of "Het humane papillomavirus".
Het is een virus wat meer en meer voorkomt en leidt tot baarmoederhalskanker.
Als ze dit vroegtijdig ontdekken, kunnen ze het aangetaste weefsel simpel wegnemen met een kleine operatie. Maar als je te lang wacht dan leidt dit dus tot kanker.
Nou, dan heb ik mijn keuze snel gemaakt: Rap even langs bij de huisarts voor een uitstrijkje Knipoog

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:33

Luna_99 schreef:
Hoi,

Ik woon in België en wij moeten elke jaar een uitstrijkje laten maken. Ik ga al van mijn 16 jaar.
Er is echt niks aan, je moet je gewoon ontspannen en het is zo over!
Ik kan nog een goede reden geven om te gaan en die heet HPV of "Het humane papillomavirus".
Het is een virus wat meer en meer voorkomt en leidt tot baarmoederhalskanker.
Als ze dit vroegtijdig ontdekken, kunnen ze het aangetaste weefsel simpel wegnemen met een kleine operatie. Maar als je te lang wacht dan leidt dit dus tot kanker.
Nou, dan heb ik mijn keuze snel gemaakt: Rap even langs bij de huisarts voor een uitstrijkje Knipoog
Dat zouden ze hier ook moeten doen,elk jaar,Bij mij was het toendertijd ook ondekt en nu ga ik elk jaar een uitstrijkje laten maken,deze moet ik zelf betalen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:30

Luna_99 schreef:
Hoi,

Ik ben bijna 18, heb nog niet iets gekregen van uitstrijkje te gaan laten maken Verward .

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:36

Iedereen kan wel zeggen:' ze doen dit dagelijks, ze zien bijna niets anders'. Hallo, maar ik doe dit niet dagelijks.
Ik trek niet dagelijks mijn broek naar beneden om me te laten voelen en bekijken door een arts.
Ik heb nog geen oproep gekregen, daar kan ik nog 6 jaar opwachten. Natuurlijk zal ik gewoon gaan, het gaat om mijn lichaam, maar ik zal niet met een big smile de praktijk inlopen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:41

je moet pas een uitstrijkje laten maken als je seksueel contact hebt. en dat weet je dokter pas als je de pil neemt. de dokter zal er dan wel op wijzen dat je het bijna elk jaar moet laten nemen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:21

Ik neem al 8 maanden de pil, maar daar heeft nooit niemand iets over gezegd.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:47

Ik wordt echt niet warm of koud van een inwendig onderzoek of iets dergelijks.
Een vagina is voor een arts ook gewoon een lichaamsdeel net zoals een oor of neus dat is, het enige verschil is dat je eerst je broek uit moet doen Haha!
Het is voor jezelf misschien een vervelende gedachte om in je blote kont op een onderzoekstafel te liggen, maar je zou eigenlijk (gewoon) een knop moeten omdraaien, en het emotionele gedeelte weg te nemen. Ik weet het het is makkelijker gezegd dan gedaan. Waarschijnlijk is het ook gewoon een kwestie van een paar keer doen, dan gaat de spanning er vanzelf af.
Ach misschien is het ook wel gewoon hollandsche nuchterheid Knipoog

Leonie1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:55

ik weet niet of het al gezegd is, maar misschien is het voor jezelf fijn als je vraagt om een vrouwelijke arts! als dat mogelijk is tenminste... maar je moet je niet druk maken of het pijn doet hoor! gewoon ontspannen! als je niet ontspant kan het wel even vervelend zijn... en het is zo voorbij! no worries!

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:03

NoaC schreef:
nathe schreef:
vindt het allemaal wat raar. jullie moeten pas gaan voor een uitstrijkje als je 30 bent. ik moet op zijn minst om de 2 jaar gaan sinds ik seksueel contact heb. ongeacht welke leeftijd. maar ik woon wel in belgie.

Hier moet je normaal (bij geen bijzonderheden) tussen je 30ste en 60ste elke 5 jaar.

ik wist zelf niet dat het verplicht is Bloos

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:39

nathe schreef:
vindt het allemaal wat raar. jullie moeten pas gaan voor een uitstrijkje als je 30 bent. ik moet op zijn minst om de 2 jaar gaan sinds ik seksueel contact heb. ongeacht welke leeftijd. maar ik woon wel in belgie.

Echt? Ik ben ook heel Belgisch en nu bijna vier jaar aan de pil. Dokter heeft er nog met geen woord over gerept tegen mij! Wel een keer dat ik het geniale idee had van een spiraaltje te laten zetten, maar toen ik daarvoor nog eens belde zei ze dat ze 'haar zaterdagen voor dringende gevallen vrijhoudt'. Ze weet nochtans zeer goed dat het de enige dag is dat ik thuis ben Koe . Volgens mij wíl ze het gewoon niet doen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:55

hinge schreef:
NoaC schreef:
[Hier moet je normaal (bij geen bijzonderheden) tussen je 30ste en 60ste elke 5 jaar.
[/quote]

ik wist zelf niet dat het verplicht is Bloos

Verplicht is natuurlijk niets. Je bent zelf de baas over je eigen lijf. Als je het om wat voor reden dan ook niet wilt doen, is er niemand die je daartoe kan verplichten (dat noemen ze " rechtsstaat"...)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:57

Kyle schreef:
nathe schreef:

Echt? Ik ben ook heel Belgisch en nu bijna vier jaar aan de pil. Dokter heeft er nog met geen woord over gerept tegen mij! Wel een keer dat ik het geniale idee had van een spiraaltje te laten zetten, maar toen ik daarvoor nog eens belde zei ze dat ze 'haar zaterdagen voor dringende gevallen vrijhoudt'. Ze weet nochtans zeer goed dat het de enige dag is dat ik thuis ben Koe . Volgens mij wíl ze het gewoon niet doen.

Ik zou het ook zeker niet laten doen. Hoe oud ben je ? Zeker als je nog geen kinderen hebt gehad.
Artsen waarschuwen al dat dat zeer doet en moeilijk kan gaan en believe me: it hurts like hell girl. IK zal het niemand aanraden en een aantal kennisen/ vriendinnen ook niet (en een aantal ook weer wel...)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:59

ehm ik heb em ook een week terug voor het eerst gekregen.
Heb em meteen in de prullenbak gedonderd.
Ik ben dus wel extreem preuts en nog geen 30,wel bijna.
Volgend jaar voor mij hoor *zucht*

bovendien heb ik er een nare ervaring mee gehad zo'n onderzoek.
Overigens heb ik van de tweede x helemaal niets gevoeld.
Dit ligt helemaal aan de arts die het onderzoek doet.

Luna_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:36

Het is hier in België blijkbaar toch niet verplicht. Bloos
(Ik dacht van wel, maar blijkbaar heeft mijn huisarts indertijd gezegd dat dit om het jaar moet)
In ieder geval, ik kom net terug van het "verschrikkelijke" uitstrijkje Clown , ik heb er niets van gevoeld en na 5 min stond ik al terug buiten Knipoog

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:39

hebniet het hele topic gelezen
Maar lees ik nu iets lelijks als verplicht?
Dacht het niet!
aan mijn lijf geen polonaise! Whoosh!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 02:03

Ophelia schreef:
Van een rotte kies is nog geen mens dood gegaan, van onontdekte baarmoederhals kanker wel...Beetje onhandige vergelijking...

Ook van een rotte kies kan je dood gaan toch?
Als je bijvoorbeeld hartpatient bent zoals mijn broertje.
En ik weleens gehoord dat de bacterie van een rotte kies kan doorslaan naar je hersenen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:32

ik moest vorige maand voor een uitstrijkje...
ik zag er altijd erg tegenop, maar gelukkig kon ik het ook laten doen door de assistente.
mijn dokter is al een oudere man en t idee ,dat hij.......nee bah, vond ik niks.... Knipoog

ik ben eerlijk geweest en gewoon gezegd dat ik het doodeng vond, en gelukkig begreep ze dat.
de eendebek werd verwarmd maar ging toch moeizaam erin..( wat klinkt dat raar)
de assistente vertelde me dat de meeste mensen toch gespannen zijn, waardoor het inbrengen soms wat moeilijk en stroef kan gaan.
toen de eendebek zat, ging ze met een soort borsteltje wat cellen van de wand afgehalen en gelukkig voelde ik daar helemaal niks van.

toen was het ook alweer klaar en kon ik gaan.
ik heb niet nagebloed,wat wel es kan voorkomen, maar heb wel de hele dag toch wat een naar gevoel in mijn onderbuik gehad..

al met al viel het me best mee, t was binnen 5 minuten klaar...
ik zag er altijd erg tegenop,maar achteraf viel het me eigenlijk best mee.
het is het idee dat iemand anders met zijn neus voor jouw vagina zit ...dat is gewoon het ergste eraan vind ik, maar alles was gelukkig goed Haha!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:40

Danielle_1 schreef:
hebniet het hele topic gelezen
Maar lees ik nu iets lelijks als verplicht?
Dacht het niet!
aan mijn lijf geen polonaise! Whoosh!
Tot dat het niet goed is dan praat je denk wel anders

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:20

Ik begrijp de emotionele kant van de reactie als je zegt dat je het niet wil. Tuurlijk is het een drempel waar je overheen moet. En niemand laat zoiets voor zijn plezier doen.

Maar ik kan niet begrijpen dat je ook daadwerkelijk niet zou gaan.
Ten eerste zet je je eigen gezondheid op het spel. Stel dat je uiteindelijk wel baarmoederhalskanker zou krijgen. Denk je niet dat je dan veel ergere onderzoeken krijgt?

Daarbij komt nog een punt. We betalen allemaal ziektekosten premies. Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dat ik moet betalen voor een behandeling voor baarmoederhalskanker van een patient die geen onderzoek durfde te laten doen.

En voordat ik heel bokt over mij heen krijg. Ik betaal graag voor dit soort collectieve dingen. Maar ik vind het dan ook de plicht van het individu om hier zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:27

Citaat:
Daarbij komt nog een punt. We betalen allemaal ziektekosten premies. Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dat ik moet betalen voor een behandeling voor baarmoederhalskanker van een patient die geen onderzoek durfde te laten doen.

Ik bedoel hier dus mee dat de kosten aanzienlijk lager hadden kunnen uitpakken als het uitstrijkje wel gedaan was en alles al in een vroeg stadium ontdekt was.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:37

Als je er zo tegen op ziet, waarom vraag je niet iemand met je mee te gaan? Pling

Bijvoorbeeld je vriend, je moeder of een vriendin?
Laatst bijgewerkt door Foogul op 28-06-06 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:26

Uhhh, ik zie me daar nog niet echt met mijn broer staan.....heb een goede band met ze maar dat gaat me toch iets te ver Knipoog

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:01

NoaC schreef:
Uhhh, ik zie me daar nog niet echt met mijn broer staan.....heb een goede band met ze maar dat gaat me toch iets te ver Knipoog

Haha! Haha!

Ik bedoelde "vriend" Bloos

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:22

Ik heb al van veel mensen horen zeggen dat je best een mannelijke dokter/assistent/gynaecoloog (?) neemt, die zijn het voorzichtigste.
En als je bij een gynaecoloog gaat (ik weet niet of zij dat doen) ben je wel zeker dat het voor hen dagelijkse kost is Knipoog Ik zou me er persoonlijk beter bij voelen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:00

Lestria schreef:
Ik begrijp de emotionele kant van de reactie als je zegt dat je het niet wil. Tuurlijk is het een drempel waar je overheen moet. En niemand laat zoiets voor zijn plezier doen.

Maar ik kan niet begrijpen dat je ook daadwerkelijk niet zou gaan.
Ten eerste zet je je eigen gezondheid op het spel. Stel dat je uiteindelijk wel baarmoederhalskanker zou krijgen. Denk je niet dat je dan veel ergere onderzoeken krijgt?

En voordat ik heel bokt over mij heen krijg. Ik betaal graag voor dit soort collectieve dingen. Maar ik vind het dan ook de plicht van het individu om hier zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan.

Ja dat vind ik ook van mensen die roken, drinken, drugs gebruiken, skydiven, rotsspringen zonder parachute. Of te wel, dan kun je dus nog wel even. Die mensen zetten ook moedwillig hun leven op het spel
Laatst bijgewerkt door Cookies op 28-06-06 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt