Mensen met een serieuze fobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:29

Wanneer noemen jullie het dan een fobie?
Volgens mij laten de meeste hier een bepaalde angst hun leven niet beïnvloeden.
De TS heeft duidelijk een fobie, er is een diagnose gesteld, en heeft duidelijk last, is dat bij iedereen wel zo?

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:33

Sommige mensen die in dit topic hebben gereageerd hebben wel een sirieuze fobie waarbij een diagnose is gesteld. Bij andere niet (zoals ik).

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:33

ik heb claustrofobie vorige keer op school hadden ze me met nog een paar opgesloten in de bezemkast...nou gelukkig was dat niet heel erg klein maar scheet wel in me broek hoor!!!
op de hooizolder maken we ook wel eens gangentje met hooi balen maar ik ga dr nooit in ben altijd bang dat k geen adem meer krijg ofzo...
en spinnnen en dan nog iets t is misschien een beetje raar maar ben altijd bang dat ik geesten tegen kom!!! een vriendin van mij had er 1 op dr kamer en zie wel eens van die programma's op tv

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:38

klopt Spetter, maar die vraag is wel DE sleutel tot de oplossing.

Spetter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:48

irish_lady schreef:

was dat maar zo simpel.

Heb geen diagnose, ben nooit naar een arts geweest, maar het beinvloed wel degelijk mijn leven. Gezellig winkelen kan uitlopen op een paniekaanval omdat ik weer niet naar boven durfde. Hartkloppingen, zweten, niet in staat normaal te denken. Ik vermijd situaties waarbij ik naar boven moet. Kan me van te voren al druk maken als ik ook maar denk dat ik ergens naar boven moet. En het lukt me gewoon vaak niet om naar boven te gaan ergens omdat de angst zo groot is dat mijn benen geen stap meer kunnen verzetten. Soms probeer ik het wel eens. Sta ik halverwege de trap, durf ik niet meer. Maar ellendige is dan, ik durf me ook niet om te draaien op die trap om dan weer terug te lopen. Ik sta letterlijk vertstijfd van angst. Tja dat noem ik toch echt een fobie, gediagnostiseerd of niet.

xDAANTJEE

Re: Mensen met een serieuze fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:53

uhm, ik weet niet of als je een spin op je kamer tegenkomt en daarna er niet meer zit je een week op een andere kamer gaat slapen omdat je bang bent dat je zo'n beesje tegen komt en dan nog snachts een aantal keer wakker schrikt omdat je iets voelt kriebelen een fobie is, ik ben iig als de dood voor spinnen andere beesjes zijn ook wel eng maar dat ben ik na een paar minuten vergeten als ik zo'n beestje heb gezien,

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:53

Ben het met Spetter eens.

Bij mij ook nooit een diagnose gesteld, maar steek me niet in een klein hokje, want dan breek ik het letterlijk af. Zelfs als iemand voor m'n deur staat (bij de wc) en die duwt die per ongeluk dicht, krijg ik al hartkloppingen en breekt het zweet me uit.

Diagnose of niet, ik leef er wel mee, elke dag.

Nu ik zelf met de auto rij valt het mee, maar als ik achterin de auto moet en die zetel staat te ver naar achteren heb ik het ook al.
Laatst bijgewerkt door Vie op 04-05-06 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Leoonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:56

torren :|

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:05

Ik was vroeger echt panisch voor slangen, zelf een lijntje op papier wat op een slang leek was al genoeg voor angstzweet.. Nu gaat het al weer veel beter, een foto is nog wel eng, maar ik kan er naar kijken. Ik heb er therapie voor gehad, maar dat maakte het idd alleen maar erger, toen ging het pas mijn leven echt beheersen.. Gek genoeg is het bij mij door homeopatische medicijnen veel minder geworden.. Ik was er wegens hoofdpijn, maar een bijwerking van de medicijnen was dat ik steeds minder bang werd. Toen ik stopte werd het weer wat meer, maar nooit zo erg als dat het was. Heb nu weer pilletjes voor iets anders en durf zowaar van de zomer naar mijn vader in de Philippijnen!
Als het je leven dus echt beheerst is het zeker een idee een afspraak met de homeopaat te maken..

sharrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:11

ik heb serieus een vuurfobie
ik ga binnenkort in therapie ervoor
krijg het nu al doodsbenauwd als ik er alleen al aan denk.
heeft iemand hier nog meer last van?
ik zou graag met diegene willen pm-en.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:18

Spetter schreef:
irish_lady schreef:

was dat maar zo simpel.

Ik zeg niet dat het zo simpel is, ik zeg alleen dat het de sleutel is.
Simpel is het allerminst, ik heb geen fobie gehad als ik die van jullie allemaal zo hoor. Maar ik heb zware faalangst (gehad), zodra er maar iets van een beoordeling (stage, tentamen, proefwerk, so) aan kwam dan flipte ik. Het begon de avond ervoor met buikpijn, overgeven, hoofdpijn. En voor de beoordeling zelf met angsten,trillen, zweten en een complete black out.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:50

scooby schreef:
De TS heeft duidelijk een fobie, er is een diagnose gesteld, en heeft duidelijk last, is dat bij iedereen wel zo?

Wat bedoel je met diagnose? Dat je bij een psych bent geweest? Dat ben ik namelijk niet, wil het voorlopig ook niet, maar heb er wel heel vaak met HA en GGD over gepraat.

Ik ben vandaag naar Amsterdam geweest.. en jawel; met de trein. Het begon heel goed, had muziek bij en ik had rustig-maak-pillen ingenomen, totdat we een pikdonkere, lange, zwarte tunnel ingingen, station bij Schiphol, liften e.d. En zoals altijd weer dezelfde verschijnselen.. heb vandaag wel 20 keer gehuild. Zooooooo ontzettend doods en doodsbang dat ik was. Dus de trein staat nu ook in het lijstje van: 'Zeer enge vervoersmiddelen'.

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:29

Ik heb een fobie voor aderen
Dus zeg maar knieholtes en de plek waar bloed geprikt wordt in je
arm
Het is echt vreselijk .. en je moet er niet aankomen, want ik ga door het lint !

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:49

ik heb een euh, fobie voor alles. Of een fobiefobie... weet niet hoe je het moet omschrijven. Ik ben gewoon bang om te leven, een soort extreme faalangst. Is weldegelijk een diagnose gesteld maar ik doe er niets mee.

Ik krijg dus om 'niets' paniekaanvallen, en niet om de aandacht te trekken want meestal ben ik dan alleen Maar ik zie het niet als een fobie, probeer er liefst naast te kijken. Vandaar ook dat ik niet naar een psy -oid- wil gaan.

Het zal wel beteren met ouder worden, dat weet ik wel En hopelijk voor de andere mensen die reageren ook!!

edit: ik las iets over die dr. psy die vroeg: stel dat datgene waarvoor je bang bent komt, wat dan...
Wel, euh, dan gaat iedereen dood enzo want mijn angst ligt gewoon in alles dat kan verkeerd gaan

Maar ik vind de vraag op zich wel heel terecht en goed.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:01

een officiele diagnose door HA of iets is nooit gesteld...
maar ik heb ontzettend lastr van claustrofobie..
het beheerst in zoverre mn leven dat ik in principe noooit met de lift ga, als het echt niet anders kan of als ik moet van mezelf om het weer eens te proberen, ga ik alleen in mn uppie of met iemand die ik vertrouw en waarvan ik weet dat diegene doodstil staat, zodat de kans dat de lift stil komt te hangen en ik in een klein hokkie opgelsoten zit dan heel klein is... ben meerdere malen uit een lift gestapt als er anderen instapten..
in kleine ruimtes, wc hokjes, kleine kelders, deuren die niet snel genoeg open gaan etc wordt ik echt knettergek het begint met zweethanden en als ik dan niet snel genoeg 'lucht' krijg begint mn hart als een idioot te kloppen.... je hoeft mij ook echt niet voor de fun op te sluiten in een hokje, ik kom daar absoluut uit...ales kapot of niet!
als ik op tv mensen zie die voor spelletjes ofzo in een buis opgesloten zitten, mensen in duikpakken met ademhalingsspullen onder water zie krijg ik het al benauwd en zweethanden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:03

ikl heb ene braakfobie
leid ook tot paniekaanvallen ...
heb er niet vaak last van gelukkig , ik bedoel
alleen als ik moet overgeven
maar dat in combi met ene paniekaanval das pret

Barneveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:09

SPINNEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Ik wil al jaren graag een verre reis maken, maar ik durf het niet, want daar hebben ze grote enge spinnen. Dit jaar, 16 Juni, ga ik trouwen en we gaan op huwelijksreis naar de Dominicaanse..... Ik heb er nu -letterlijk- als slapeloze nachten van. Het is vreselijk! Mijn broer heeft een cursus gedaan in Artis, Amsterdam, waar ze een steeds grotere spin op zijn arm zette. Het heeft geholpen, maar ik never!

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:46

Ik heb zelf geen fobie, maar als ik in een achtbaan ga, zit ik altijd goed te kijken van : ok als dat riempje los laat pak ik me daar aan vast maar het is geen groot probleem

Er was een tijdje geleden alweer met iemand die niets weg kon gooien. Dat was echt erg. Die mevrouw deen 3 uur over 1 vuilnis zak, zij ging dan alles nakijken (3 of 4 keer) en dan zette ze het met veel pijn en moeite buiten. Toen moest ze mnaar een spycholoog (ik weet niet hoe je het schrijft) en die was ergens in new york ofzo en z''n kantoor was iig hoog. Toen gooide die een papiertje uit het raam en die vrouw zou het liefts dat papiertje achterna zijn gegaan hihi

het lijkt me niet fijn om zo'n fobie te hebben, andere fobieen ook niet hoor

groetjes!

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:03

Naalden, zeker weten naalden!
Als ik ze al op tv zie kijk ik al gillend weg.

En spinnen vind ik ook heel erg eng.

scooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:25

ymneuss schreef:
scooby schreef:

Wat bedoel je met diagnose? Dat je bij een psych bent geweest? Dat ben ik namelijk niet, wil het voorlopig ook niet, maar heb er wel heel vaak met HA en GGD over gepraat.

De TS heeft wel een diagnose laten stellen, of jij dat ook moet doen is aan jezelf.
Ik zeg niet dat het pas "echt" is als je een diagnose hebt laten stellen, het is wel één manier om te laten zien dat je het serieus meent en er ook aan wilt werken.
Ik bedoel meer dat mensen zo snel over een fobie praten, terwijl het normale leven er niet dusdanig door wordt beïnvloed.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:36

Ik heb een fobie voor onderkanten van boten ( )
Ik zap altijd weg op de tv als er nog maar een boot op te zien is. Gewoon bang dat ze een onderkant laten zien o.i.d.

En ja; het beheerst mijn leven. Dit omdat ik in zeeland woon en iedere dag wel boten zie. Ook heeft mijn buurman een speedboat in zijn tuin staan. Ik heb echt jaren en jarenlang niet in de tuin durven te lopen bang dat ik echt weer zou flippen. Tegenwoordig kan ik wel tegen kleine bootjes gelukkig. Tot zo'n meter of 5 lang, daarna wordt het te eng...

Ik kan er heel rationeel over denken en zeggen; jezus, wat is er nou eng aan boten??!! Nou, geen flauw idee, maar ik flip bij de onderkant van een boot. Ik ga wel eens naar mijn zus in Breskens en zelf woon ik in Vlissingen. Ik moet dus met de boot over. Ik kan echt nachtenlang wakker liggen omdat ik een paar dagen later met die boot langs een DROOGDOK vaar van de schelde. Horror gewoon. Meestal staat er geen boot in, maar als er eentje instaat is het meteen zo'n enorm huge schip (en heb nu al hartkloppingen terwijl ik dit typ). Niet fijn.
Duiken lijkt me enorm gaaf, maar zal het nooit kunnen doen omdat ik dan van een boot af moet springen. Als ik me dan omdraai in het water zal ik de boot zien en ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen.

Ik heb tot een jaar terug bijna iedere nacht dezelfde nachtmerrie gehad: ik stond naast een enorm schip in een droogdok. Ik móést daarzo blijven, een uur lang. Ik heb in die droom maar zelfmoord gepleegd omdat ik het niet aankan. Misschien dat ik dat zelfs in real-life ook wel zou doen...
Ik heb er verder nooit hulp bij gezocht, omdat ik niet continu onderkanten van boten zie. Ik kan er mee leven (gelukkig) en thank-god hebben ze nu ook een tunnel tussen terneuzen en goes waardoor ik ook naar mijn zus kan gaan.

ik ben vast degene met de raarste fobie

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:43

Ik heb een fobie voor wespen, ze beheersen eigenlijk een groot deel van mijn leven.
Op mijn werk ben ik de hele dag buiten in de openlucht, en aangezien ik in een pretpark werk, en daar dus kinderen met ijs enzo rondlopen hebben we dus veel wespen.
Ik ben er zo bang voor dat ik werkelijk een paar maal rond mijn attractie ben gerend in de hoop dat de wesp die bij mij zat me niet achterna zou komen, wat ie dus wel deed.
Weet ook nog steeds niet waar die angst vandaan komt want ik ben nooit door een wesp gestoken.

Maar zodra ik een wesp zie in mijn buurt ren ik weg, met een hart die vreselijk snel slaat en probeer ik me binnen te verstoppen in de hoop dat dat mormel dan maar weggaat, en het lijkt wel of ze het merken want ze blijven altijd bij mij rondhangen.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:45

Ik heb,zoals meerdere mensen hier in dit topic ,Emetofobie(braakfobie)Ik merk wel dat het iets afneemt nu ik af en toe naar de psycholoog ga maar helemaal weg is het niet.Laat bij mij niet het woord buikgriep vallen want dan ben ik een flink tijdje van de rel.Daarmee samenhangend heb ik ook claustrofobie en pleinvrees.Er bestta trouwens een heel goed forum over braakfobie:www.emetofoben .nl

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:04

ik ben vreselijk bang voor wespen als ik er één zie dan begin ik te gillen en te rennen enz. te slaan en alles. Bij paarden in de buurt in de zomer is het moeilijk maar probeer ik mijn gillen in te houden, maar begin wel te rennen net zo lang totdat ik me om durf te draaien enz. Ik ben ook ontzettend allergie's voor wespensteken (ook bijen, muggen enz.) Ik krijg bulten zo groot als tennisballen(meestal nog veel groter) dat is denk ik ook wel een reden. Een vriendin van mijn moeder aait ze zelfs en die had dus een dode wesp in een bakje die ze nageschilderd had. Toen vroeg ze of ik hem vast wou houden. Ze ging hem halen en ik maar de hele tijd nee!! zeggen. Toch haalde ze hem en kwam terug met de wesp. Ik heb hem dus echt niét vastgehouden!! Het beheerst dus écht een deel van mijn leven .

Ook ben ik bang voor spinnen enz. maar dat valst de laatste tijd nog wel mee gelukkig .

En over dat braken heb ik ook heel erg als ik moet kotsen slik ik het zelfs terug en als ik kots voel ik me alleen maar zieker dan voor het kotsen dat beheerst dus óók een deel van mijn leven

Het vervelendste is dat mensen me niet geloven of voor gek verklaren enz.

bonney4evver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:56

ik ben vreselijk bang voor kleine ruimtes oow en dan vooral een lift!!
Ik was maandag in een hotel en om naar me kamer te komen MOEST ik met de lift. Nou ik stond dus helemaal trillend tegen me vriend aan zo ongeloofelijk bang dat ik dan ben. Als er een ruimte dicht is zonder dat je er uitkan op dat moment ga ik NOOIT in. bah