Hyperventilatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:33

onwerkelijkheidsgevoel, het gevoel dat je onder een glazen stolp zit en de rest van de wereld daarbuiten. Je ziet en hoort ze wel, maar kan er niet echt bij.

Je hersenen staan op een standje lager, daardoor komt dat.

Een paar jaar geleden had ik niet eens naar de jumping amsterdam gekund. Gelukkig zit de Rai aan de snelweg en niet in de binnenstad want daar durf ik nog niet te komen. Inmiddels kan ik wel zelfstandig over de ring A'dam rijden.

Blend

Re: Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:23

Citaat:
Merkt jullie omgeving trouwens of jullie een aanval hebben?
Bij mij merkt niemand dat, alleen ikzelf.

Soms merken mensen het wel aan me, alleen denk ik niet dat zij denken dat ik een aanval heb. Maar dat ik maar een beetje raar doe ofzo Alles verkrampt bij mij waardoor ik moeilijk praat, en bijna niet uit mijn woorden kom. En vooral dat gekke inademen tussen woorden door, moet er gek uitzien denk ik.
Mijn moeder en mijn vriendin enzo zien het wel gelijk aan me.

Ik heb me heel erg verzet tegen het thuisblijven, ik wilde juist weg. Ik heb natuurlijk mee meegemaakt dat mijn moeder ook die straatvrees enzo kreeg, ik wilde dat echt niet hebben. Niet dat het makkelijk was, maar het is toch wel vrij goed gelukt om er niet aan toe te geven. Bij mij was het eigenlijk erger dat ik niet meer durfde te eten. Omdat alles zo verkrampte, dacht ik dat mijn keel dicht zou zitten, waardoor ik niet kon eten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:30

Wil even iets opmerken over dat apparaatje wat kan helpen, ik mag het niet gebruiken want dan gaat het helemaal verkeerd. Ook een papieren zak is voor mij helemaal niet goed.

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:36

Cow_horse schreef:
Om even in te gaan op tinkerluna, want dat snap ik niet helemaal.

Jij zegt: Stress is een emotie, en die zit wel degelijk tussen je oren.
Een gevolg van stress kan zijn dat je niet goed ademt, waardoor je kan gaan hyperventileren.

Dat stress tussen je oren zit, kan ik me enigszins voorstellen, maar hyperventileren niet. Een gevolg kan zijn hyperventileren, maar hoeft dus niet altijd zo te zijn. Hyperventileren hoeft niet altijd een gevolg te zijn van stress.

Hyperventileren zelf zit niet tussen je oren, alleen de oorzaak meestal wel. Denk dan aan emoties als stress, angst, woede, enz. Ik heb ook niet gezegd dat als je zo'n emotie hebt dat je dan automatisch ook gaat hyperventileren, het kán. Gelukkig is er meestal niets aan de hand.

Dit is dus geen hyperventilatie, maar een vorm van benauwdheid die een medische oorzaak heeft.

Wat is het verschil tussen de benauwdheid en hyperventilatie, als ik hyperventileer krijg ik het ook benauwd.
Benauwdheid komt voort uit de hyperventilatie. Het is dus een gevolg.
Ikzelf heb erg veel last gehad van hyperventilatie door een ongeluk met mijn pony, er is een rib verschoven waardoor ademhalen voor mij moeilijk is. Het gevolg hiervan is dat ik verkeerd adem ga halen, het gevolg van het verkeerd ademhalen is dat ik ga hyperventileren.
(Dit is zoals mijn therapeut en dokter het hebben gezegd tegen mij).
Omdat jij om medische reden niet makkelijk kunt ademhalen (en misschien door een emotie als pijn, angst om te stikken, oid) gebruik je een verkeerde techniek om adem te halen, het gevolg daarvan is dat je gaat hyperventileren (denk ik).

Nou goed, dit is dus iets wat ik niet helemaal begrijp

Ik heb voor t gemak mijn antwoorden gekleurd.

Hyperventilatie is in principe niets anders dan een verkeerde ademhalingstechniek, die verschillende oorzaken kan hebben maar in 99 % van de gevallen (zo ook bij ts) zit de oorzaak "tussen de oren".
Mensen zijn zich niet altijd bewust van deze emoties.

Ik wil niemand aanvallen, zeker niet.
Als ik iemand heb gekwetst dan spijt me dat.
Maar dit is wat ik heb gehoord, gelezen, geleerd op school (lezing over hyperventileren) en wat mij verteld is door oa mijn huisarts (ik moest maar stoppen met rijden, dan had ik ook geen last van mijn angst en dus ook niet van hyperventilatie) en de psycholoog waar ik ben geweest.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:39

marleen_usar schreef:
Wil even iets opmerken over dat apparaatje wat kan helpen, ik mag het niet gebruiken want dan gaat het helemaal verkeerd. Ook een papieren zak is voor mij helemaal niet goed.

Het apparaatje ken ik niet.
Een zak (papier of plastic maakt niet uit) kan wel helpen maar is niet goed voor de gezondheid omdat je je eigen "uitlaatgassen" in ademt.
Iemand had dat eerder in het topic ook al gemeld.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:40

nou ja... dat ie zegt dat je maar moet stoppen met rijden.

Dus alles wat spanning oplevert moet je maar niet meer doen... dan onderdruk je, je probleem lekker makkelijk gezegt.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:49

Tinkerluna, bedankt voor je reactie op mijn post.
Ik voel me in ieder geval niet aangevallen hoor
Vroeg het zo, omdat ik het niet helemaal snapte.
Maar je antwoorden geven mij wel helderheid nu

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:13

Ik heb van de winter voor het eerst vrij heftig gehypert... Godzijdank ben ik niet bang geworden... wist op het moment zelf niet dat het hyperventileren was, was wel steeds iemand bij, ging ook steeds op bed liggen, na een half uur zakte het af door heel bewust te blijven ademen. Naderhand ben ik gaan zoeken omdat mijn moeder met hyperventilatie aan kwam zetten. Ik kwam bij deze site uit en ik moet zeggen dat ik er ontzettend veel aan gehad heb.

http://www.spiritueel-ademen.nl/Hyperventilatie.htm

Karunesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:46

Hallo voor iedereen die last heeft van hyperventileren,

Een reaktie op wat tinkerLuna schreef:

Hyperventilatie is in principe niets anders dan een verkeerde ademhalingstechniek, die verschillende oorzaken kan hebben maar in 99 % van de gevallen (zo ook bij ts) zit de oorzaak "tussen de oren".

Hoewel de ademhaling verstoord lijkt tijdens het hyperventileren, is de waarheid dat je ademhaling al verstoord was voordat je ging hyperventileren. Ongemerkt ben je steeds oppervlakkiger gaan ademen in je leven, omdat dat de enige "techniek" is om gevoelens die bij je opkomen tegen te houden, te onderdrukken.
Als je dat vaak genoeg doet - en dat doe je onbewust, anders zou je het wel geweten hebben - en je hebt 'geluk' dan kun je gaan hyperventileren. Dat is een reactie van het lichaam op de verstikking die jij aan het toepassen bent. En je doet dat 'per ongeluk'; je wist niet dat je bezig was met steeds maar bepaalde gevoelens waar je je geen raad mee wist/weet, te onderdrukken.
Een gevoel (of emotie) niet durven voelen en daarom onderdrukken, heeft als resultaat dat het als spanning ergens in je lichaam wordt opgeslagen. Als je dat vaak genoeg doet, bouw je druk op in je lichaam, een druk die er voor zorgt dat het moeilijk voor je wordt om nog te ontspannen (behalve dan met 'hulpmiddelen' zoals alcohol, drugs en medicijnen).

Als je gaat hyperventileren, begint je lichaam - zonder dat jij dat in de gaten had (maar je had ook niet in de gaten dat je je lichaam onder hoge druk aan het zetten was)- alvast spanning af te voeren. Maar de manier waarop, laat je schrikken, in paniek raken. Simpel, omdat je niet in de gaten had/hebt wat er aan de hand is.

Als je je ademhaling zou durven vertrouwen (en dat doe je je leven lang al als je slaapt!!) bij vol bewustzijn, en je laat de ademhaling zijn (haar?) gang gaan, terwijl je ontspannen gaat liggen, zul je veel spanning loslaten en behoort hyperventileren - althans de nare bijverschijnselen zoals duizeligheid, tintelingen in je lichaam, de angst om bewusteloos te gaan - tot het verleden.

Natuurlijk kun je op dezelfde manier met je gevoelens om blijven gaan tot je weer het punt bereikt dat er teveel druk ontstaat.

Eigenlijk probeert hyperventileren je dus bewust te maken van hoe jij met jezelf (bent omgegaan) omgaat.

Als de spanning niet op een natuurlijke manier wordt afgevoerd uit het lichaam, kan het resultaat zijn dat die spanning naar organen gaat, zodat je lichaam echt ziek wordt. Daarom schrijf ik dat je 'geluk hebt' als je gaat hyperventileren, omdat de ademhaling probeert op te lossen wat met ademen verstoord is. (Iemand die hyperventileert zal overigens niet vinden dat hij/zij geluk heeft, integendeel waarschijnlijk... Maar als je weet wat er aan de hand is, spreek je wel van geluk)

Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden in een tijd dat het woord hyperventilatie nog niet eens bestond en voor mij waren het drie jaar terreur.

Op mijn site kun je mijn persoonlijke verhaal daarover lezen plus hoe het ophield.

En onthou dat angst en ontspannen niet tegelijkertijd ervaren kunnen worden; je kunt wel kiezen!

warme groet,
Karunesh

http://www.spiritueel-ademen.nl/Hyperventilatie.htm

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:14

MIsschien dat ik wat kan verhelderen?
Hyperventilatie betekent strikt medisch gezien dat je sneller ademt dan normaal (normaal is 8-12 x per minuut). Dus iemand die 100 meter sprint, hyperventileert. Iemand met een astma aanval hyperventileert.
Wat in de volksmond hyperventilatie(syndroom) wordt genoemd (snel ademen, met bijna flauwvallen) is een onderdeel van de hele grote groep angst/paniekstoornissen.
'Tussen de oren' is geen handige term, dit komt een beetje over dat de patiënt een aansteller is, wat helemaal niet zo is. Iemand met een angst/paniekstoornis is evengoed ziek als iemand met een gebroken been. Niet iedereen die hyperventileert hoeft overigens naar de psychiater , maar het kan wel zo uit de hand lopen dat dat wel verstandiger is .
Het hyperventileren waar we het nu over hebben wordt veroorzaakt doordat je bang bent voor iets (kan vanalles zijn), daardoor maakt je lichaam zich klaar om te vluchten. Dat wil zeggen dat je sneller gaat ademen om genoeg zuurstof te hebben als je het straks op een rennen moet zetten. Tegenwoordig is dat niet zo heel handig, we krijgen immers niet dagelijks een kudde leeuwen achter ons aan... en dan nog, dan stap je in een ferrari en klaar !
De oorzaak zit dus wel degelijk (vrijwel) altijd 'tussen de oren' (dus psychisch). Alle mensen met hyperventilatie herkennen het gevoel te stikken (en de angst om dood te gaan). Dat zet een hele rits aan reacties in je lichaam in gang, en één daarvan is het sneller ademen. Maar omdat je niet gaat rennen krijg je een overschot zuurstof. Op een gegeven moment zijn je hersenen dat zat en gaat het licht uit (wat overigens niet heel vaak voorkomt volgens mij, het duurt echt een fikse tijd voordat je echt flauwvalt).

Tips om er vanaf te komen zijn hier al voldoende gegeven, door je buik ademen is heel belangrijk.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:36

Goed geschreven allebij! Hier kunnen mensen denk ik wel wat mee!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:19

er zijn 2 soorten van hyperventilatie en zelfs misschien wel meer, het is heel erg belangrijk dat je weet welke van de 2 je hebt. Ik adem altijd door mijn mond maar als ik zit te lezen altijd door mijn neus, als ik door mijn neus adem krijg ik te weinig zuurstof binnen. Ik kom er meestal pas achter als ik het benauwd heb het is daarom voor mij zeker niet goed om in een zak te ademen.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:08

Mijn vriend heeft sinds 3 jaar ook last van hyperventilatie en hij is daarvoor in behandeling geweest bij de Stichting AFHH. Hij heeft medicijnen en ademhalingstherapie gehad waardoor hij vrij snel weer zijn normale leven kon oppakken. Hoe langer je met deze klachten rondloopt, des te langer het duurt voordat je er mee kan leven. Op lange termijn verkeerd (lees:over de borst )ademhalen kan voor allerlei lichamelijke klachten zorgen en deze zitten duidelijk niet "tussen je oren". Op een gegeven moment heb je tekort aan serotinine in je hersens en die zorgen voor paniekaanvallen en andere angsten.

Als je bij de juiste instanties terecht komt, kan je echt goed geholpen worden. Misschien is deze stichting ook wel wat voor jou en de andere mensen met hyperventilatie. Veel sterkte want het is hele nare kwaal.

http://www.afhh.nl/main/index3.html