Van paard gevallen; VERSCHRIKKELIJKE rugpijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:59

Ik kan beter maar niets zeggen

Heb ook al meerdere malen last gehad van me rug.. Maar gewoon iedere keer doorgereden ( wel opgelet met stallen mesten en galopperen enzo) ... Dus ik zeg niets

Slimste is idd om doktersadvies op te volgen..

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:00

beterschap

Cowgirl

Re: Van paard gevallen; VERSCHRIKKELIJKE rugpijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:58

Citaat:
K MAG 2 WEKEN NIET PAARDRIJDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Echt een ramp! Ben benieuwd hoe ik dat ga volhouden!

Stel je niet aan.

Ik heb 9 maanden niet kunnen rijden vanwege een hernia.
ben allang blij DAT ik weer kan rijden.

Je hebt maar 1 rug wees daar zuinig op..

Wel raar dat er met zo'n val geen foto's gemaakt worden. Ik was direct naar de ehbo gegaan.

Mijn buurvrouw is afgelopen december van het dak gevallen...wel foto's genomen maar niet de juiste.
Nu 3 maanden later blijkt er toch een breuk te zitten...maar helaas alles al vastgegroeid.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:54

Farouche schreef:
Lees nou mensen, ze is al naar de dokter gegaan!!
Maar wat ook wel eens wil helpen is aan een klimrek ofzo hangen dat je rug helemaal strekt

Maar dan niet gestrekt hangen want anders heb je een holle rug.. Dus je kont optrekken

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:48

is het alweer beetje over, de rugpijn??
ik heb zelf een gezwel in me rug(ruggengraat bij ruggemerg) gehad dat was ook niet echt lekker, ik heb toien maanden geen paard gereden ghehe maar nu mag het weer

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:34

Pijn is al minder dan eerst, maar ik kan nog steeds mijn sokken niet goed aantrekken en ik kan niet goed bukken. Dus kheb er nog steeds goed last van en dat blijft ook nog wel even denk ik

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:36

Ik ben 2 jaar geleden 2x vlak achter elkaar gevallen..
2 weken terug pas naar een orthomanueel geweest.. die had een goeie verklaring voor mijn rugpijn en vermoeidheid.. 5 schve rugwervels en de atlas zat ontzetten scheef ( atlas= bovenste nekwervel).

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:26

toch maar goed dat je naar de dokter bent geweest. Twee weken is niet leuk, maar moet te doen zijn.
Ik ben 10 jaar geleden ook gevallen, een dokter vond ik toen niet nodig (ik had ook niet echt zoveel pijn). Nu zit ik al een maand thuis van mijn werk door de gevolgen van die val, paardrijden zit er voorlopig niet meer in en als het een beetje tegenzit mag ik nooit meer op een paard stappen. (maar mijn dokter kent geen gangenpaarden, dus ik heb nog hoop )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:14

ik ben er 2 weken terug vanaf gevallen, plat op mijn (onder)rug. Ben ook meteen bij de dokter geweest. Daar zijn foto's van ruggenwervel en bekken gemaakt, dat is meteen het eerste wat ze deden.
Bij mij waren het de spieren en botten in mijn onderrug di ezwaar gekneusd waren. Eerste dag ging het allemaal nog wel (ibuprofen 600 geslikt, werkt op z'n sterkst na zo'n 5 uur), tweede dag was zwaar. Ben zaterdag gevallen en had woesndag pas weer het idee dat ik normaal kon lopen. Veel tijgerzalf smeren, ibuprofen, warm bad enz. enz.
Maar in ieder geval meteen langs de dokteR!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 03:30

Cowgirl schreef:
Wel raar dat er met zo'n val geen foto's gemaakt worden. Ik was direct naar de ehbo gegaan.
Inderdaad.

Niet dat jij daar iets aan kan doen, maar ik zou daar zelf geen genoegen meenemen. Nou ja, voor volgende keer maar onthouden dat je dan beter naar de ehbo kan gaan. Sowieso als je flink op je rug valt is het beter om niet te bewegen en een ambulance te bellen ... je weet maar nooit.

Beterschap in ieder geval!

Kieffertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:38

@ Cowgirl: Als TS nog kan lopen en alleen maar gewoon pijn heeft, is de kans dat ze iets gebroken heeft zeer klein. Verder zijn die foto's vrij zinloos . Als je zelf goed merkt dat je meteen weer op kan staan, is er volgens mij geen reden te blijven liggen, je hebt dan echt je rug niet gebroken. Verder: vallen doet nu eenmaal pijn. Je spieren krijgen een nogal grote schok te verduren, en zetten zich als reactie daarop 'vast'. Ik doe zelf altijd een releasje (body stress release) en dan is de pijn al een stuk minder.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:26

Kieffertje dat ben ik niet met je eens. Twee jaar geleden ben ik op mijn rug gevallen. Ben met veel pijn en moeite naar de huisartsenpost gegaan, die constateerde na een vluchtig onderzoek dat ik de boel gekneusd had. Ik moest maar flink veel pijnstillers slikken.

Na anderhalve week ben ik toch maar naar mijn eigen huisarts gegaan, die vertrouwde de boel niet en stuurde me door voor foto's. Ja hoor, twee lendenwervels gebroken.

Daar liep ik dus al twee weken mee rond! Ik heb daarna 8 weken een corset om gehad, ook om te voorkomen dat de wervels in zouden zakken, wat later voor grote problemen kan gaan zorgen. Gelukkig is alles goed gekomen.

Ik had nooit op moeten staan na die zware val, maar een ambu moeten laten komen....

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:29

Die 2 weken overleef je wel, en ik denk dat paardrijden ook niet fijn is als je echt zo'n pijn hebt. Ik heb anderhalf jaar niet kunnen rijden door rugpijn na een val en ben inmiddels een operatie verder.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:26

Hoe is het nu eigenlijk met je?
Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan: ik vind het maar vreemd dat je HA je niet even doorstuurt voor foto's.
Hij kan er tenslotte niet in kijken.

En wat is nou 2 weken rijden op een mensenleven?
Ik ben nu 6 1/2 week verder na een val van mijn paard en ben heel benieuwd wanneer ik er weer op mag.
Dat zal nog wel een aantal weken tot maanden gaan duren.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:27

Het gaat nu al een stuk beter, maar heb nog steeds wel last er van. Het is ook wel maf: Als ik snachts op mijn zij slaap dan doet t HARDSTIKKE zeer de volgende dag, maar als ik gewoon op mijn rug slaap dan heb ik er bijna geen last van ! Ook als ik op de grond zit, dan doet het daarna pijn.

Ik weet nog niet wanneer ik weer ga rijden, ik denk dat ik misschien nog een weekje extra wacht (ik mag zaterdag "officieel" weer beginnen, dan is t 2 weken later ) want ik heb namelijk nog best veel pijn eraan. Het ligt er echt aan hoe het dan is! Nou ja, ik wacht gewoon af en dan zie ik wel of ik weer begin...

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:57

Dat heb ik ook een keer gehad met mijn ponytje(1.10)
Mijn moeder en ik waren een grote bosrit aan het maken naar een manege, daar zouden we eventjes blijven en dan weer naar huis gaan. Nou heenweg ging echt super goed. We hebben even iets lekkers gegeten en wouden toen weer terug gaan. nou heel eventjes gewoon gelopen omdat er nogal veel plassen lagen. Ik stap dus op, niks aan de hand. Toen stapte mijn moeder op en toen ze net in het zadel ging zitten racete haar pony weg. Mama eraf gevallen. Mijn pony er natuurlijk achteraan en maakt opeens zo'n hele zwaai en draait om. Toen was ik ook heel erg hard op mijn onderrug gevallen(ik dacht eigenlijk dat je niet zo hard van een welshje af kan vallen maar k had ongelijk ) mijn onderrug heeft echt 2 maanden pijn gedaan. k kon ook 2 maande niej meer paardrijde

Trouwens sterkte ermeej

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:12

xxZanniejxx schreef:
Het gaat nu al een stuk beter, maar heb nog steeds wel last er van. Het is ook wel maf: Als ik snachts op mijn zij slaap dan doet t HARDSTIKKE zeer de volgende dag, maar als ik gewoon op mijn rug slaap dan heb ik er bijna geen last van ! Ook als ik op de grond zit, dan doet het daarna pijn.

Dit is niet goed hoor. Als dit zo nog een week aanhoudt, zou ik er toch nog eens goed naar laten kijken.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:57

Ik zou het nog ff een dagje afwachten , en kijken of het al wat minder pijn doet , is dat nog steeds het geval zal ik naar de dokter gaan ,,
Beterschap.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:51

Als je nog steeds last van je rug absoluut niet gaan paardrijden. Ik zou sowieso terug naar de dokter gaan als het nog steeds erg pijn doet.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:58

Gewoon terug naar de dokter...je hebt maar 1 rug...en die kan je maar 1 keer verkl*ten (en hiermee bedoel ik niet dat je dat zelf bewust doet...is geen aanval)

Als het spierenwerk zou zijn dan zou je misschien geholpen zijn met fysio ofzo. Als je al 2 weken pijn hebt gehad en verkrampt hebt gelopen enz kan dat goed vast zitten allemaal.

En volgens mij moet de HA met röntgen-ogen nog geboren worden ...

Veel succes!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 01:04

Ik ben ook een keer (paar weken terug) gevallen, om m'n kont. Maar mijn rug deed dus ook flink zeer.
Met heel veel moeite naar de stal gelopen (met hulp) en daarna naar ons huis (paard staat aan huis)
Dagje afgewacht, en daarna was het al iets minder. Na 2 dagen zat ik alweer op mijn paard!
Toen ik eraf kwam, was het weer gevoeliger. Maar met rijden niet.

xxZanniejxx schreef:

Ik weet nog niet wanneer ik weer ga rijden, ik denk dat ik misschien nog een weekje extra wacht (ik mag zaterdag "officieel" weer beginnen, dan is t 2 weken later ) want ik heb namelijk nog best veel pijn eraan. Het ligt er echt aan hoe het dan is! Nou ja, ik wacht gewoon af en dan zie ik wel of ik weer begin...

Ja, dat heb ik dus ook gehad. Op mijn zij kon ik niet liggen, maar op mijn rug wel.
Maar ik kon dus paardrijden, nergens last van, maar daarna toch wel gevoelig.
Het heeft toen toch nog wel 1 a 2 weken geduurd voordat ik er geen/ weinig last meer van had.
Ik kon in die tijd zowiezo niet rijden, want mijn paardenbeest had me 2 dagen na mijn val tegen mijn been getrapt..
Nu af en toe nog met dingetjes tillen enzo dat ik het weer voel.
Ik ben niet naar de dokter geweest, mijn ouders vonden het niet nodig.

Maar als ik jou was, zou ik toch maar gewoon wachten met rijden, en als je er nog last van heb, even langs de dokter.
Misschien heeft die wel pijnstillers voor je ofzo.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:12

Miriano, ook jij moet even een bezoekje aan de dokter brengen.

BrankaZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:27

Kieffertje schreef:
@ Cowgirl: Als TS nog kan lopen en alleen maar gewoon pijn heeft, is de kans dat ze iets gebroken heeft zeer klein. Verder zijn die foto's vrij zinloos . Als je zelf goed merkt dat je meteen weer op kan staan, is er volgens mij geen reden te blijven liggen, je hebt dan echt je rug niet gebroken. Verder: vallen doet nu eenmaal pijn. Je spieren krijgen een nogal grote schok te verduren, en zetten zich als reactie daarop 'vast'. Ik doe zelf altijd een releasje (body stress release) en dan is de pijn al een stuk minder.

Praktijkondervinderlijk kan ik zeggen dat dit niet waar is. Ik ben zelf enige jaren geleden van een paard geklapt. Plat op mijn rug gevallen. De eerste dag kon ik van de pijn niet eens meer op 1 been staan. Dat ging later wat beter. Ik heb zelfs nog een week stage (fysiotherapie) gelopen, maar toen de pijn bleef aanhouden ben ik toch maar naar mijn huisarts gegaan. Dezelfde dag zat ik op de röntgenafdeling in het ziekenhuis en had ik een portie stevige pijnstillers mee. In het ziekenhuis bleek dat ik een wervel had gebroken. Een zogenaamd compressiefractuur wat inhield dat de wervel door de klap deels in elkaar was gedrukt. Ik heb daarna dus 6 weken in een brace gelopen en een jaar fysiotherapie en mensendiecktherapie gehad.

@ TS: als je pijn blijft houden zou ik maandag weer naar de huisarts gaan en vragen of er foto's kunnen worden gemaakt. Liever zeker weten dan door blijven lopen met iets dat mogelijk behandeling nodig heeft.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:58

Op een foto zien ze wel meer dan alleen een gebroken wervel. Mijn dokter vond een foto ook niet nodig en dacht aan overbelasting. Ik er dus een jaar mee doorgelopen, toch maar naar een andere dokter, wel foto's laten maken. En nu zit ik met de gebakken peren: Spondylolisthesis waar ik heel erg veel last van heb. Behandeling: 8 maanden een brace, niet geholpen en nu ben ik net weer gestart met een ander soort brace in de hoop dat die helpt. Want operatie is ook te riskant.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:51

Ik ben niet gaan rijden, maar ik heb wel even op het paard van een vriendin gezeten. Heb alleen gestapt en een klein stukje gedraafd. Dat ging goed en ik had ook geen pijn ofzo, daar was ik wel blij om!

Ik denk dat ik nog 1 weekje wacht en dan begin ik weer echt serieus met rijden