Wie is er wel eens gepest ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:58

Ik hoorde helaas bij de groep die zelf onzeker was en mensen heb gepest.
Op de middelbare school was ik de kleinste en de dunste en vonden een aantal heren mij een makkelijk doelwit. Viel dat even tegen voor hun dat ik totaal niet onder de indruk was

Tanya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:31

Yellowfish schreef:
Ik, maar uiteindelijk heeft het me alleen maar sterker gemaakt.

Bij mij precies hetzelfde...
Ik werd vooral buitengesloten en af en toe van die k*t opmerkingen.. Had geen vrienden en werd soms ook licht bedreigd..

Nu, ongeveer 2 jaar later, ben ik er wel alleen maar sterker door geworden. Ik heb geweldige vrienden, mijn klas is wel leuk, het gaat weer goed..

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:33

Een tijd terug hadden we het hier heel even over in de klas. De leerkracht vroeg bij wie allemaal vroeger in de klas wel eens gepest werd. 22 van de 23 staken hun hand op dat ze in de lagere school iemand hadden gekend of zelf het slachtoffer waren geweest van pesterijen. Een meisje vertelde bv dat ze in de laatste jaren van het lager vreselijk gepest werd. Waarom? Haar ogen zien er een beetje spleetvormiger uit dus zei was 'het chineesje'. Om maar even aan te tonen wat voor belachelijke redenen kinderen wel niet kunnen verzinnen om maar te kunnen pesten.

Ook ik weet hoe zoiets voelt. Ik ben nooit echt zwaar gepest geweest in die zin dat ik ze mij lichamelijk pijn deden, of dat ik er echt heel alleen voorstond en me echt ermee achtervolgden, maar wel een vorm van. Begonnen zowat in het vierde leerjaar. Ik was zowiezo al niet echt moeders mooiste kind. Ik had(en heb nog steeds) een spleetje tussen mijn snijtanden. geen megagroot gaat maar wel duidelijk zichtbaar. Zeker vroeger toen mijn tanden nog niet volgroeid waren en mijn snijtanden wat groter leken dan de rest, was ik wel eens een konijntje.
Ik kreeg dan ook nog een bril, ik moet zeker niet uitleggen dat zo'n ding op je neus een heerlijk punt was om eens een opmerking over te maken.
En ik had moeite met mijn motoriek. Ik ben nooit een lenige aap geweest en ik zal het nooit worden. Vooral als kind had ik hier veel problemen mee, ik had moeite met soepel te lopen en liep dus op een stijve manier. Volgens een hark als sommigen, vandaar dat er jongens waren die mij gewoon constant aanspraken met 'harkie' .

Ik heb het tot het einde van de lagere school mogen aanhoren, en het ondermijnt je hele zelfvertrouwen. Tegen de mensen die me zo kwetsten, liet ik niets merken, ik vertikte het om te breken voor hun. Maar toen ik later naar het middelbaar ging, voelde ik de gevolgen. Mijn bril en tanden waar het mikpunt van spot geweest op het lagere, dus dat moest ook zo wel worden op het middelbaar. Ik durfde moeilijk contact leggen met mensen, omdat ik zo bang was om door deze dingen afgestoten te worden. In discussie treden met iemand ging ook niet, want vanaf het moment dat iemand iets riep als 'ach haas wat weet jij daarvan', klapte ik weer dicht en had het gevoel dat ze me allemaal stonden uit te lachen(terwijl dat vaak niet zo was).
Om die reden ook heb ik in het eerste gezeurt achter lenzen. Ik heb ze ook gekregen, en ik was zo ontzettend blij dat ik van die stomme bril verlost was, ik dacht dat nu ik deze niet meer had ik vast en zeker beter contacten zou kunnen maken.

Bleek toch niet zo te zijn. De bril mocht dan weg zijn, het wantrouwen in de rest bleef. Ik bleef het maar moeilijk vinden om met andere mensen te praten want ik vond altijd wel iets aan mezelf waarvan ik dacht dat ze me wel zouden afschrijven. En dat heeft me ook een hele hoop potentiele vrienden gekost.
Ik had vrienden, dat wel. Hele goed zelfs, maar een zeer klein select groepje. Jongens al helemaal niet, ik durfde niet eens met jongens omgaan omwille van wat de jongens in de lagere school allemaal tegen mijn hoofd smeten, dus die jongens zouden er wel net hetzelfde over denken. Met als gevolg dat als een jongen ook maar een beetje vreemd naar mij keek mijn eerste gedachte onmiddelijk was 'o jee, ik loop zeker weer zo onozel stijf, of hij heeft mijn spleetje in mijn tanden gezien'

Dit is blijven doorgaan tot ik ongeveer 16 was. En toen is er iets geknakt in de hersenkronkels. Juist omdat ik zo bang was gepest te worden, deed ik heel timide en 'vreemd' in de klas en natuurlijk juist daarom werd er weer achter mijn rug gelachen en gepraat over mij en begon het opnieuw. Toen heb ik plotseling het besluit genomen dat de rest niet moet beslissen met wie ik moet omgaan en hoe ik er moet uitzijn. Mijn zogezegde vriendengroepje dat achter mijn rug meeroddelde heb ik vaarwel gezegd, en ik ben nieuwe mensen tegengekomen. Mensen die ik wel echte vriendinnen kon noemen en die mij geleerd hadden om open te durven zijn. Want het meisje dat ik op school ontmoette had zelf een pest-verleden en had lichamelijke zwakheden die heel aantrekkelijk voor pesters zouden zijn. En toch had ze een grote vriendengroep en aandacht van jongens. Waaruit ik stilaan leerde dat vrienden je moeten accepteren hoe je bent en je niet bang moet zijn als je een beetje anders bent.

Ik wordt dit jaar 18. Ik draag nog altijd lenzen, maar heb net vandaag een nieuwe bril gekregen die ik op mijn neus zet en waarbij ik het durf uitroepen dat ik inderdaad een brillemans ben. Het spleetje in mijn tanden zit er nog, maar doordat de rest van mijn tanden zijn bijgegroeid valt het niet zo fel meer op. Ik durf het iig weer volop te laten zien en ik ben er zelf nog trots op dat ik het heb. En wat blijkt? Pas toen ik het aankon om me niets meer aan te trekken van wat de wereld van me zei, heb ik me pas echt goed en gelukkig gevoeld.

En ik zal altijd wel een beetje een stijve plank blijven(al ben ik fel verbeterd tov mijn kindertijd), maar het intereseert mij vanaf nu geen zak meer. Ik heb geleerd om te kijken naar het innerlijk van mensen en niet naar de populariteit en zo ook mijn echte vriendenkring gevonden. Ik heb geen probleem meer om met jongens te babbelen en ik heb zelfs een vriendje(iets waar ik op het tweede middelbaar maar van kon dromen, wie zou ooit zo'n lelijk scharminkel als mij willen?). Ik besef dat de pesterijen een groot deel van mijn leven bepaald hebben, want zonder dat zou ik veel zekerder van mezelf zijn geweest vanaf het begin en zou ik nu met andere vrienden optrekken. Maar het heeft me wel hard gemaakt, ik laat me niet meer zo rap van mijn stuk brengen als iemand een nare opmerking over mij maakt, integendeel, ik lach het weg en trek verder op met de mensen die ik wel waardig genoeg vind om mee te communiceren.

Zozo even een klein levensverhaal neergeschreven, maar het lucht wel op .

jarrah

Re: Wie is er wel eens gepest ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:34

Ik zie hier heel veel mensen die zeggen dat ze gepest worden omdat ze van zichzelf zeggen lelijk/dik of wat dan ook te zijn...
Maar dat is niet zo! Mensen worden niet gepest omdat zij lelijk zijn (niemand is namelijk lelijk!!!!!!!!!!!)
Mensen worden gepest puur alleen omdat hij/zij de zwakste is (denk maar eens aan de natuur, daar worden ook altijd de zwaksten gepakt)

Op het moment dat iemand twijfelt aan zichzelf (omdat hij/zij zichzelf lelijk/dik of wat dan ook vind), is diegene "zwak" en word die gepakt!

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat gepeste mensen zwak zijn! Maar ik wil alleen zeggen dat jullie niet aan jullie zelf moeten twijfelen! Wees jezelf en wees trots op wie je bent!
Ieder mens is mooi!!!

Ook lees ik dat heel veel mensen op een bepaalde manier diegene willen "terugpakken", dat begrijp ik wel heel goed, maar ik denk dan bij mezelf: Hou de eer aan jezelf en verlaag je aub niet tot hun niveau, je schiet er echt niks mee op (je toont op die manier namelijk alleen maar weer een zwakke plek)
Richt je op jezelf en bedenk: Hoe kan ik mezelf verbeteren? Hoe kan ik sterker worden? Hoe kan ik gelukkig zijn? Als je daaraan gaat werken kan je het uiteindelijk loslaten! En dan weet ik zeker dat jíj een gelukkig persoon bent, en daar is waar het uiteindelijk om gaat toch?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:41

Welshcobfan schreef:
het ligt overigens niet aan je uiterlijk dat je gepest word, maar helpt wel. Het is je gedrag die bepaald wie er wel en niet gepest worden.

En dat verschil zie ik dus nog steeds niet. Ik was een heel zelfzeker kind, deed mijn eigen ding, had mijn eigen ideeen, nou ja, zoals jullie mij kennen hier op Bokt. Ik weet wat ik wil, ik heb mijn eigen mening en ik kom daar ook gewoon voor uit. Wanneer mensen het hebben over dat mensen het met hun gedrag uitlokken gaat het altijd over verlegen teruggetrokken kinderen. Maar imo zijn die kinderen pas zo geworden na al die pestsessies, ALS ze al zo zijn geworden. Ik werd nl. het tegenovergestelde. Ik trok mezelf wel terug maar mensen vonden mij een arrogant kreng. Want ik ben altijd blijven staan voor mezelf. Ik zie dus niet waarom gedrag gerelateerd is aan het 'uitnodigen tot pesten'.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:46

Urielle schreef:
. Maar imo zijn die kinderen pas zo geworden na al die pestsessies, ALS ze al zo zijn geworden.

Dat gevoel had ik ook.

Ik ben een heel open en speels kind geweest, net als al de rest en ik had geen problemen met het omgaan van mensen.
Pas toen ze mij begonnen neer te halen met dingen als 'brilsmurf' ben ik me gaan terugtrekken en ben ik onzeker geworden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:49

ik ben toen ik in groep 4 zat eens zomaar flauw gevallen,
dat zomaar dat dacht de klas, de leraren wisten wel beter, want toen de oorzaak naar bovenkwam, ik was een boekje aan het lezen waar iemand iets had en in het ziekenhuis lag (heel kinderlijk geschreven) en daardoor viel ik flauw.
in groep 5 ben ik weer flauw gevallen, na een heel verhaal over *weer een ziek kind* en toen ben ik in paniek geraakt...
waar de hele school bij was... en vervolgens weer onderuit gegaan...

hiervoor ben ik vanaf groep 5 tot ongeveer groep 7 gigantisch mee gepest. alle klassen boven die van mij vonden het natuurlijk geweldig om iemand te kunnen treiteren.

waar ik zo kwaad om ben, is dat ALLE LEERKRACHTEN wisten dat ik gepest werd, maar er NOOIT wat aan hebben gedaan.
de ergste wrok heb ik dus niet tegen de pesters, maar tegen de leraren denk ik. ook al moet ik de ergste pesteraar niet zomaar tegenkomen, op de een of andere manier dijns ik dan toch terug.

ik heb trouwens nog steeds last van het flauwvallen, ik zit nu in havo 4 (2de x) en mijn klas weet ook wel dat ik er last van heb. ze vinden het geloof ik wel raar, maar hoe ze erop reageren weet ik volgende periode was, als we het met anw over ziektes gaan hebben. (van de leraar mag ik als ik niet goed word de klas uitlopen... )

op de middelbare kreeg ik trouwens wel eens een opmerking over dat ik er neit tegenkon *stel je niet aan, tis maar ... *
meestal krijgen ze dan een opmerking terug van *val zelf maar flauw* maarja, dat helpt toch niet...

mijn zelfvertrouwen was in groep 7 echt beneden het nulpunt...
dies der nu gelukkig wel weer boven het nulpunt,
ik ben er denk ik ook veel sterker uitgekomen dan dat ik in het begin was... krijg soms ook echt bewondering van mensen van mijn basisschool hoe ik nu ben, hadden ze nooit van me verwacht

*sorry voor het hele verhaal.. ik moest het even kwijt...*

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:52

Gemma_Luuvv schreef:
Ik blijf erbij dat ik mensen die pesten diep triest vind, gebrek aan aandacht, die vaak stoer willen zijn, die iemand af willen zeieken om zelf beter te worden

Vind ik ook!

Ik ben trouwens ook gepest dat ging van groep 3 tot aan groep 8 (heb groep 8 2x gedaan ), ik heb het er nog steeds erg moeilijk mee (zit nu in de 3e) als ik bijna val ofzo of half val, durf ik echt makkelijk een week me niet te laten zien aan die mensen, als ik word uitgelachen, hoef ik die persoon niet meer te zien ongeacht wie het is. Voel me er nog steeds vaak klote om. Ik werd gepest omdat ze me te dik vonden, ik had puistjes, en ik was een penny meisje

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:55

xKatleentjex schreef:
Urielle schreef:
. Maar imo zijn die kinderen pas zo geworden na al die pestsessies, ALS ze al zo zijn geworden.

Dat gevoel had ik ook.

Ik ben een heel open en speels kind geweest, net als al de rest en ik had geen problemen met het omgaan van mensen.
Pas toen ze mij begonnen neer te halen met dingen als 'brilsmurf' ben ik me gaan terugtrekken en ben ik onzeker geworden.

Dat is ook hier het geval, ik was, tot ik gepest ben, altijd een heel open en vrij druk kind.
Mensen die me kennen uit die tijd staan er altijd van te kijken dat ik nu zo stil en onzeker ben. Terwijl dat helaas een reden heeft, en ik dat altijd me me mee zal dragen. Ik denk wel dat je er uiteindelijk sterker uit komt, maar dat heeft veel, heel veel tijd nodig.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:55

xKatleentjex schreef:
Urielle schreef:

Dat gevoel had ik ook.

Precies mijn punt: jij trok het je aan! daardoor pestten ze door. elk kind is hard tegen een ander. Iedereen is wel eens beledigd. Maar de 1 trekt het zich aan de ander niet. Degene die het zich aantrekken die worden wél gepest, die ander niet. Dus je gedrag heeft bepaald of je gepest blijft.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:00

Welshcobfan schreef:
Precies mijn punt: jij trok het je aan! daardoor pestten ze door. elk kind is hard tegen een ander. Iedereen is wel eens beledigd. Maar de 1 trekt het zich aan de ander niet. Degene die het zich aantrekken die worden wél gepest, die ander niet. Dus je gedrag heeft bepaald of je gepest blijft.

In eerste instantie niet. Geef toe, als ik jou nu uitscheld, dan denk jij bij jezelf 'Wat een muts!', je haalt je schouders op en je gaat verder met waar je mee bezig was. Pas ik jouw hele omgeving overhaal om jou te gaan treiteren, begin je het irritant te vinden. Niet dat je het je echt aantrekt, maar je denkt 'Doe toch normaal, stelletje mafkezen!' En gaat het maanden zo door, dan begint het je wel te raken, want eerst word je kwaad en je vraagt je af waar het voor nodig is, en vervolgens verdrietig omdat je de reden niet ziet en je gaat je afvragen wat je dan verkeerd doet. En de volgende stap is dat je of gaat proberen je te conformeren aan de groepsnorm of je trekt je terug en denkt 'Barst allemaal!' Maar wat is nu de trigger die zorgt dat iemand tot pispaaltje bestempeld wordt?

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:03

Urielle schreef:
Welshcobfan schreef:

In eerste instantie niet. Geef toe, als ik jou nu uitscheld, dan denk jij bij jezelf 'Wat een muts!', je haalt je schouders op en je gaat verder met waar je mee bezig was. Pas ik jouw hele omgeving overhaal om jou te gaan treiteren, begin je het irritant te vinden. Niet dat je het je echt aantrekt, maar je denkt 'Doe toch normaal, stelletje mafkezen!' En gaat het maanden zo door, dan begint het je wel te raken, want eerst word je kwaad en je vraagt je af waar het voor nodig is, en vervolgens verdrietig omdat je de reden niet ziet en je gaat je afvragen wat je dan verkeerd doet. En de volgende stap is dat je of gaat proberen je te conformeren aan de groepsnorm of je trekt je terug en denkt 'Barst allemaal!' Maar wat is nu de trigger die zorgt dat iemand tot pispaaltje bestempeld wordt?

hier ben ik het helemaal mee eens...
1 persoon kun je nog wel aan...
maar meerdere... nee, dat trek je als kind niet hoor!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:04

"Degene die het zich aantrekken die worden wél gepest, die ander niet. Dus je gedrag heeft bepaald of je gepest blijft."

Auw. Leg dat maar eens uit aan een jongen of meid die gepest wordt. Het is niet zo simpel zoals jij het ziet, WCF. Er kan een diepgewortelde onzekerheid aan vooraf gaan, welke wordt gevoeld door klasgenootjes, en daar is niet veel wel- of niet aantrekken bij in het spel. Het onzekere kind kan gaan aannemen wat er gezegd wordt tegen hem/haar, het geloven. Ze zien het niets als iets waar je je wel of niet druk om kan maken, maar iets wat hoort.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:06

Citaat:

Ja, maar ik ben het mij pas gaan aantrekken NADAT ik er talloze vervelende opmerkingen van kreeg. Niet na de eerste opmerking, niet na de tiende, die lachte ik met gemak weg. Pas na een jaar blijven hameren op die bril ben ik zo onzeker geworden. Dus ondanks ik gewoon met een opgeheven hoofd verderliep en me doodnormaal gedroeg als elk ander kind, bleef het toch maar 'hé harkie, kom eens even!' Op het middelbaar net hetzelfde. Juist wanneer ik probeerde me er niets van aan te trekken en ik durfde om een grotere mond op te zetten en te doen alsof er niets was aan mij waar je een opmerking over kon maken, begon het 'ach spleetje hou je kop' weer.

edit: beetje suffe typo verwijdert.

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:08

pesten word opgebouwd, de eerste maakt een opmerking, de 2de denkt grappig te zijn en maakt er ook een enzovoorts
en een aantal dagen is het echt nog wel vol te houden, maar langer, zoals katleentje zegt, zou jij dat volhouden???

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:08

Het is inderdaad een stukje van jezelf dat daarvoor zorgt. Dankzij een boel levenswijsheid die ik inmiddels wijzer ben ben ik daar wel achter gekomen. Je vraagt er niet om maar in de ogen van de pesters wel. Degene die anders is dan de groep die pakken ze. Lang, dun, dik, rood, zwart, lesbisch, whatever. Tegenwoordig trek ik me er ook niets meer van aan als er iemand eens banketstaaf doet of dat mensen me negeren, maar vroeger tijdens de beruchte gymlessen waar je als laatste achterblijft als er teams samengesteld moesten worden kon ik wel door de grond gaan. Misschien dat dat voor mij ook wel de reden is dat ik geen kinderen wil, maar als ik ze wel zou willen zou ik ze in ieder geval een stukje alternatieve filosofie mee willen geven die ik vroeger niet mee heb gekregen. Tja, als ik niet gepest was geweest had ik dat wat ik nu weet misschien allemaal niet geleerd dus achteraf gezien is er toch nog wat goeds van gekomen maar het heeft zeker ook zijn littekens nagelaten.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:10

Cloverdale schreef:
basisschool
groep 5

en brugklas tsja ik wil het geen pesten noemen, of eigelijk toch wel..
ik ben er niet overuit maar het was wel een poedersuiker..

Bij mij is het zo erg geweest dat ik op gegeven moment niet meer naar school wide..
alles wat ik had, deed was grappig, en om uit te lachen.
Als een ander ehetzelfde had/deed was er niks mis mee!

ik kan me nog goed herinneren dat ik hierdoor een paar keer echt met anderen in de haren ben gevlogen.. Ik was onzeker zeker weten, maar als het eenmaal wit voor mijn ogen werd kon niemand mij er van weerhouden diegene een flinke klap te geven.

Ik was niet snel boos maar zulke dingen kreeg ik eens in de zoveeltijd als het emmertje even weer overstroomde en ik mijn agressie kwijt moest.

Het stomste was nog wel dat de 2 beste vriendinnen die ik toen mij ineens peste.. en ach de hele klas deed lekker mee

Over brugklas ga ik maar niet uitgebreid vertellen , daar heb ik zo mijn redenen voor, maar ik kan je wel vertellen dat ik er zwaar depressief van ben geweest en dat ik dagen lang huilend op mijn bed heb gelegen met de vraag waarom ik niet dood was

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:10

Urielle schreef:
Maar wat is nu de trigger die zorgt dat iemand tot pispaaltje bestempeld wordt?

Je hoeft maar een héle kleine zwakke plek te hebben en jij bent de pineut, de kinderwereld is zoo ontzettend hard. Meestal gebeurt het eerst 1 keer, (een kind word uitgescholden of wat dan ook), als de pester op dat moment wint (dat kind hoeft op dat moment alleen maar zijn hoofd te laten hangen en hij/zij heeft "verloren") dat geeft de pesters macht en zullen ze verder gaan.
Kinderen zijn zó ontzettend hard, maar dat komt ook voort uit onzekerheid en als zij zien dat zij zoveel macht hebben dat ze een ander kind met hangende schouders kunnen laten afdruipen, maakt hen dat sterker!

Lisanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:12

Ik ben ook op de basis school gepest omdat ik stevig ben en een beetje dik was...
Ik heb toen gewoon een grote mond na een tijdje durven te geven en toen deden ze het niet meer... Ik werd niet door iedereen gepest.

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:14

gek, ik zit nou echt van ..ik was niet de enige die gepest is.... maar dat heb je als kind totaal niet door...
dan ben je meer alleen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:15

Ik zou eigenlijk eens een oude klassenfoto in moeten scannen . Ik was nl. in geen enkele zin qua uiterlijk afwijkend: slank, gemiddelde grootte, blond/donkerblond haar, niet uitzonderlijk knap maar ook niet lelijk, geen bril, geen beugel, geen sproeten, geen 'konijnetanden' zoals Kathleen het omschrijft... Mijn grote 'fout' is geweest dat ik het opnam voor een meisje dat gepest werd, en DAT hoort niet op het middelbaar. Je hoort je te conformeren aan de groepsregels en daar hoort niet bij dat je zegt tegen de 'groepsleider' dat hij/zij eens normaal moet doen tegen XXXX .

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:17

1× (gelukkig)
ik weet niet of iemand hier weet wat TTM is, (trichotillomanie ofzo)maar daar heeft het mee te maken..

Nezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:18

Welshcobfan schreef:
xKatleentjex schreef:

Dat gevoel had ik ook.

[/quote]

Ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar het komt op mij over als: ach iedereen werd wel eens gepest en nu was het je eigen schuld dat het door ging. Het blijft, in mijn mening, nog steeds de schuld van de pester. Net als korte rokjes en verkrachters en zo.
Misschien bedoel je het niet zo, maar ben ik hier gewoon nogal fel op.

Zelf ben ik gepest vanaf groep 8 tot en met de vierde, waarbij het steeds erger werd. En net als bij anderen: leraren wisten het wel maar namen liever geen actie. Tot op het punt dat er eentje met het idee kwam om mij met de twee ergste meiden elke dag na school in een lokaal te zetten tot we normaal met elkaar konden omgaan. Nee, dank je, wil je me dood hebben of zo?
Een klasgenoot uit die tijd beweerde op een gegeven moment dat ze niemand pestte, waarop ik haar uitlachte (niet handig). Haar reactie: "Ja, maar dat is niet erg, iedereen pest jou toch?" Ze meende het nog bloedserieus ook. Stom wijf.

Als ik kijk hoe ik in die tijd veranderd ben van open en spontaan kind tot gesloten typje vraag ik me wel eens af hoe ik anders geworden zou zijn. Gelukkig zie ik ook hoe ik in de jaren er na weer langzaam aan het veranderen ben, er is nog hoop. Maar het blijft soms moeilijk.

Ik heb geen idee hoe ik zou reageren als ik nu iemand tegen zou komen uit die tijd. Het lijkt me op zijn minst interessant.

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:19

geen idee...
leg eens uit?

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:21

Ik ben vroeger ook heel erg gepest.. Ik was de kleinste van de klas en ik plas vaak in mijn broek, en ja dat heeft ook een reden

Dat was toch reden genoeg?!

Ze hebben het zelfs gepresteerd om mij te pesten met de dood van mijn vader..